Keskinopeutesi?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Keskinopeutesi nojapyöräillessä?

Alle 15km/h

1
1%

15-20km/h

18
23%

20-25km/h

39
49%

25-30km/h

16
20%

30-35km/h

3
4%

35-40km/h

2
3%

Yli 40km/h

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 79

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Keskinopeutesi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sen verran alkoi tuo nopeusjuttu kuitenkin kiinnostaa että kysellääs nyt tämmöistä, suurin osa kun ei ajonopeuksistaan kirjoittele.
Oma keskinopeus on tuossa 20-25km/h, joskus toki ylikin ja talvella usein alle. Ajoreitit pohjanmaan tasaisia.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Samoilla vauhdeilla mennään
joskus vähän kovempaa eli
kelien mukaan

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Osunee tuohon 25 -30 km/h koska suurin osa tämänkin kesän kilometreistä ns. lenkkikilometrejä en siis työmatkoja pyöräile (ainakaan vielä) :oops:

VOTE

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Meikäläisen keskiarvo n. 25km/h.

Ajelen pelkästään työmatkoja, 12.5km sivu, joka sisältää pari loivaa, pitkää ylä- ja alamäkeä, ja toisessa päässä menee kilometrin matkan verran kaupunkiajoksi.

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Äänestin tuota 25-30km/h. Pääasiassa lenkeilyä. Tämän päivän lenkillä keskinopeus ensimmäisen kerran nojapyörällä yli 30km/h.

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penso »

Reissulla Tampereelta Alavudelle (162km) keskinopeus oli 20,6 km/h. Näin pitkä matka tietysti piti ajella maltilla. Jalat ei ole vielä parhaassa terässä kun nojapyöräillyt olen vasta tämän kesän. Kun oikein yrittää niin eiköhän se parin kymmenen kilsan lenkillä voisi olla n. 25 km/h. Ehkä ensi kesänä pääse tuohon seuraavaan luokkaan. 8)

Pyöränä Nazca Fuego

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Enemmän tai vähemmän yli 20 km/h. Joskus myötätuulessa voi olla lähelle 30 km/h.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mäkisessä maastossa tuollaiselle tyypilliselle 100 km lenkille tulee 22-24 km/h. Tasamaalla varmaan pääsisi kovempaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jiminen
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 06:54
Paikkakunta: Juva

Nojakin nopeus

Viesti Kirjoittaja Jiminen »

Ensiksi minun nojakki oli säädetty liian pitkäksi, joten ihmettelin sen vauhtia (hävisi tavalliselle pytypyörälle), nyt on nojakki optimaalisessa pituudessa ja lenkilläni olen päässyt 21-23 km/h keskituntinopeus. En vain jaksa ajaa nojakilla pitkiä lenkkejä 12-15km/maksimi, joka johtunee siitä, että nojakki rasitttaa toisia lihaksia, kuin pystypyörä :?: Poljinkierrosnopeus on ollut alhaisempi, kuin pystypyörän 60rpm (pystypyörällä 70-85 rpm), johtunee varmaankin vaihteiston välityksistä. Nyt perhana tuli selkä kipeäksi ja epäilän nojakkia syylliseksi :?: (on selkä ennenkin oireillut).
ylipainoinen Jiminen täältä eteläsavosta, jossa mäkiä riittää.[/code]

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Omat keskinopeudet ovat useimmiten siellä 35-40 km/h. Toisaalta välillä ajan todella hiljaa. Kun treenaa kilpailemista varten täytyy tehdä selkeä ero kovien ja kevyiden harjoitusten välille.

Keskinopeuteen ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Se ei kerro lenkistä todellisuudessa kovin paljoa, on toki suuntaa antava. Itse seurailen sykettä. Ehkä äänestys sykkeestä olisi paikallaan?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Keskinopeuteen ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Se ei kerro lenkistä todellisuudessa kovin paljoa, on toki suuntaa antava. Itse seurailen sykettä. Ehkä äänestys sykkeestä olisi paikallaan?

Ihan hyvin, en vain osaa yhtään arvioida mitä raja-arvoja siihen voisi laittaa :oops: Sen oon mittaillut, että työmatkatempolla syke pyörii 130-135 nojapyörällä ja reilu 10 korkeammalla pystypyörillä.
Näyttää olevan että nojakki lenkeillä keskisyke pyörinyt 160yläpuolella, pystärillä nousee varmaan vähän ylemmäs, jotenkin tuntuu että siinä suurempi joukko lihaksia tekee töitä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

lowrides kirjoitti:

Keskinopeuteen ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Se ei kerro lenkistä todellisuudessa kovin paljoa, on toki suuntaa antava. Itse seurailen sykettä. Ehkä äänestys sykkeestä olisi paikallaan?

Sykkeissäkin on sellainen harhaanjohtava puoli, että sykealueet vaihtelevat henkilöittäin paljon. Itselläni esim. aerobinen yläraja (lajista riippuen) on n. 165-175 bpm, kun taas valovuosia kuntotasoani edellä olevalla kaverilla maksimit on n. 172. Sykkeitä kannattaisi siksi katsella prosentteina maksimeista.

Omat keskivauhdit lenkeillä on luokkaa 27km/h, mukaanlukien työmatkat. Sykkeet huitelevat jossain 150-180:n välillä, eli 70-85% maksimista. Joskus sitten mennään reilusti lujempaa, ihan mielialan mukaan siis.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jiminen
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 06:54
Paikkakunta: Juva

Nopeus nojakilla

Viesti Kirjoittaja Jiminen »

jviirret kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

Keskinopeuteen ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Se ei kerro lenkistä todellisuudessa kovin paljoa, on toki suuntaa antava. Itse seurailen sykettä. Ehkä äänestys sykkeestä olisi paikallaan?

Ihan hyvin, en vain osaa yhtään arvioida mitä raja-arvoja siihen voisi laittaa :oops: Sen oon mittaillut, että työmatkatempolla syke pyörii 130-135 nojapyörällä ja reilu 10 korkeammalla pystypyörillä.
Näyttää olevan että nojakki lenkeillä keskisyke pyörinyt 160yläpuolella, pystärillä nousee varmaan vähän ylemmäs, jotenkin tuntuu että siinä suurempi joukko lihaksia tekee töitä.

Jukka

:shock: Minulla viimekesänä pystypyörällä mentiin jopa 200 (syke), joten kysyin veljältäni, joka on lekuri,,,, onko vaarallista. 8) Ei, mutta et varmaan jaksa mennä tuolla sykkeellä kovin pitkää matkaa ja hetkellinen piikkihän se oli. Kirjanpidon mukaan pystypyörällä oli minun sykkeet viimekesänä keskimäärin 130-135

Nyt en tiedä mikä minun vertailusyke voisi olla nojakkiin (koska sairastuin viime vuonna ja pyöräilen beetasalpaajat päällä),,,,, No :?: sykkeeni tällähetkellä on samaa luokkaa nojakilla kuin pystypyörällä. Minulle jää vain ainoa vertailtava arvo, joka on poljinkierrosnopeus (nyt pyörii 60 rpm, mutta olisi saatava pikkuhiljaa 80-90 rpm alueelle eikä syke saisi paljonkaan nousta.

Jiminen

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nopeus nojakilla

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Jiminen kirjoitti:

Minulla viimekesänä pystypyörällä mentiin jopa 200 (syke), joten kysyin veljältäni, joka on lekuri,,,, onko vaarallista. Ei, mutta et varmaan jaksa mennä tuolla sykkeellä kovin pitkää matkaa ja hetkellinen piikkihän se oli.

Tuo sykejuttu on tosiaan ihan ihmisestä riippuva... ittellä ikää reilu 29 vee, ja edelleen yli 200:n sykkeet ovat saavutettavissa raskaammalla lenkillä. Esim. tahkon maastöpyöräkisoissa tänä vuonna 202. Alaspäin on toki tultu, 19-vuotiaana lukema oli työmatkan spurttauksessa 219... :roll: Nojakilla on selkeesti vähemmän lihasryhmiä käytössä (tai en osaa niitä käyttää), ja sykkeet on viitisentoista pinnaa matalammat kuin pystypyörällä uupumuksen iskiessä.
Kyllä pumppu aina kuitenkin ilmoittaa itsestään, kun alkaa väsyä: sykkeet vaan laskee ja samalla hapenottokyky ja lihasvoima.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Keskinopeudet liikkuu siellä 35-40km/h turhankin usein!Pitäis osata välillä ajella hiljenpaakin sykettä ei tule seurattua mutta kun on oikein happi hakusalla niin tietää löysäillä!

Vastaa Viestiin