Tee se itse sähköavustus

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Tee se itse sähköavustus

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Tuommoinen 3d printettu hammaspyörä + hammashihna + "tavallinen"? sähkömottori voisi olla hyvä sähköavustus systeemi? Toimiiko? Ainakin välityssuhde näyttäisi hyvältä ja tuskinpa tuon hihnan häviöt on kovin pahat?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tee se itse sähköavustus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tuolla kaverilla on jo versio kolme menossa ja sekään ei ole täysin ongelmaton ollut.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Tee se itse sähköavustus

Viesti Kirjoittaja ajou »

Mun ensimmäinen moottori oli juuri tuollainen. Itävaltalainen oli tuote. Kyllä siinä oli paljon ongelmia. Tuolla se on vieläkin autotallissa, jos joku haluaa väkertää. Saa hakea ilmaiseksi akkuineen pois. Koitan kaivaa kuvan jostain koneen syövereistä.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tee se itse sähköavustus

Viesti Kirjoittaja jori »

ajou kirjoitti:

Mun ensimmäinen moottori oli juuri tuollainen. Itävaltalainen oli tuote. Kyllä siinä oli paljon ongelmia. Tuolla se on vieläkin autotallissa, jos joku haluaa väkertää. Saa hakea ilmaiseksi akkuineen pois. Koitan kaivaa kuvan jostain koneen syövereistä.

Minä haluan väkertää, tutkia ja kuulla, mitä vikoja tuossa konstruktiossa on pyörän apumoottoriksi sovellettuna. Mielestäni tuossa ratkaisussa on periaatteet kohdallaan. Jos ei silti toimi, voi vika olla toteutuksessa.

Jos sopii, tulen hakemaan sen lähiaikoina. Nyt on viikonloppuisin hautajaisia kahdet peräkkäin, joten menee marraskuun puolelle, mutta heti kohta siellä. Joulukuussa on kuorokonsertti, jota tulen Helsinkiin kuulemaan.

Sormeni syyhyävät tutkimaan, miten tuo rakenne on saatu toimimattomaksi. :shock: Omassa mielessäni kajastelee 6 mm ketjulla toteutettu alennusvaihde, jolloin ei tarvita ohjausta eikä kiristystä ketjulle ja välityssuhdekin saadaan tuonne kymmenen pintaan ihan helposti kevyellä rakenteella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Tee se itse sähköavustus

Viesti Kirjoittaja ajou »

Juu sopii hyvin. Kerään osat kasaan, se takapyörään tuleva muovinen hammasratas on kyllä talllesss. Tämä mun versio oli tosiaan toteutettu muutaman millin ketjulla.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin