Taitaa swb olla yleisin nojapyörätyyppi suomessa, mutta kahtotaampa kuinka paljon yleisempi. Jos sinulla on useampia pyöriä, rasti se jolla ajat arviolta eniten. Selitykset:
LWB = kaksipyöräinen jossa kammet etuakselin takapuolella
SWB = kaksipyöräinen jossa kammet etuakselin etupuolella
Runko-ohjattava = kaksipyöräinen jossa kammet kääntyy suhteessa penkkiin(esim. python, flevo, cruzbike)
Tadpole = kolmipyörä jossa kaksi etupyörää
Delta = kolmipyörä jossa kaksi takapyörää
Tiedän että lowracer tyypit haluais täpin sillekkin, mutta hankala määritellä rajat, kun periaatteessa myös pythonit ja monet lwb:kin menisi siihen.
Mikäs pyörätyyppi tommonen Optima Hopper tai BikeE AT sitten on? Tai mihin se noista lasketaan. Ja millä nimellä sitä pitäisi maailmalta etsiä?
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
No jos akselivälin mukaan määritellään, niin se on CLWB(Compact Long Wheel Base). Tuossa mun määritelmässä se on LWB. CLWB hakusanalla parhaiten googlesta löytää vastaavia. Jotkut käyttää myös nimitystä semirecumbent, lähinnä pyöristä jotka ovat ajettavia vaikke selkänojaan nojaakkaan. Esim:
Tässä äänestyksessä tuokin menee raakasti LWB:ksi.
Onpas meitä trike-kuskeja tosiaan yllättävän monta!
(pirullinen juttu tuo nopeuskysely-ketju toisaalla... trikellä kolmeakymppiä puskiessa alkoi taas mietityttämään, miltä tuntuisi ajaa samalla teholla 45km/h.. lowracer-kuumetta pukkaa...)
Taitaa swb olla yleisin nojapyörätyyppi suomessa, mutta kahtotaampa kuinka paljon yleisempi. Jos sinulla on useampia pyöriä, rasti se jolla ajat arviolta eniten.
Eniten miten laskettuna? Kuukausissa, ajetuissa kilometreissa, ajamiseen käytetyissä tunneissa? Noh, rastin nyt tadpolen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Ja minulle on täys yllätys että tadpoleja on enemmän kuin muita nojakkeja yhteensä
Jukka
Minua tuo ei yllätä yhtään. Tuo määrähän (12) tulee jo melkein yksistään meistä arrow (tai yleensä tw bents) kuskeista. Tiedä sitten kuinka moni on äänestänyt. mutta näin teoriassa ja muut tadpolet päälle.
...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...
Multa taas tulis täppi kaikkiin muihin paitsi tadpoleen Pythonautit ovat jättäneet äänestämättä, vaikka niitäkin foorumin käyttäjillä on, vai onko toisena pyöränä joku muu.
Sakarin provoon on pakko vastata:
Tadpole, "nuijapää" on paras nojapyöräkonstruktio. Jos tekniseltä kannalta ajattelee niin siinä on paljon etuja: Pienikokoinen, verraten kevyt ja yksinkertainen runkorakenne. Hyvät tavarankuljetusominaisuudet. Yksinkertainen voimansiirto.
Ajamisen helppous on ylivertainen kaksipyöräisiin nähden. Kaikki jotka ovat kokeilleet pyöriäni ovat tykänneet siitä eniten. Noviisille SWB on mahdoton, LWB menee jotenkuten muttei saa kehuja. Tasapainon ylläpito syö myös energiaa, se pitää ottaa huomioon kun jauhetaan kolmannen pyörän lisävastuksista. Itse ainakin ajan pisimmät lenkit tadpolella, koska sillä ajaminen on rennompaa.
Arvatenkin tämä aiheuttaa tukikivenkatkuisia vastaväitteitä. Siis tarkennetaan: Ekaan lauseeseen loppuun sana useimmille. Yksittäisiin käyttötarkoituksiin on parempia pyöriä, mutta kun plussat ja miinukset laskee yhteen niin tadpole voittaa. Ainakin mulla on näin käynyt, siksi arvaattekin mitä äänestin
Kompataan edellistä, siitä löytyy kaikki oleellinen.
Olen yrittänyt psykata itseäni hankkimaan nopean 2-pyöräisen,
mutta aina tullut siihen tulokseen että mukavuus voittaa vauhdin.
(sama pätee varmaankin myös naisiin ja autoihin...)
Anyway, KMX tadpolella reissataan
No jos kolmipyörä pitää olla, niin sitten python trike/hipparion. Siihen saa kuormaa ja sen saa alas. Kun tekee isoilla renkailla, niin selviää suomen talvesta kesärenkailla. Aloittelija oppii kyllä heti ajamaan, kääntyminen vaatii opettelua. On helpompi tehdä kuin tadpole ja paljon yksinkertaisempi rakenne.
Mutta työmatkalla on aina kaksipyöräinen, jos se on mahdollista. Kaksipyörä kulkee kovempaa, ei ole tarvetta tavaran kuljetus kyvylle, LWB on rento varsinkin kun työmatkalla ei montaa pysähdystä ole. Isojen pyörien ja sopivasti joustavan rungon ansiosta kyyti on LWB:llä pehmeintä.
Yksinkertaisuus on tadpolesta kaukana. Tadpolessa on yleisistä myynnissä olevista nojapyörätyypeistä kaikista eniten erikoisosaa ja millin tarkkaa mitoitusta. Kuluvia osia on moninkertainen määrä kaksipyöräisiin nähden. Nyt saa kyllä kehuja, kun pyörät on uusia, mutta miten lie kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen ja siitä eteenpäin?
Jukka
Viimeksi muokannut jviirret, 02 Syys 2008, 07:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.