Pyöräsi tyyppi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Nojapyöräsi tyyppi

LWB

3
7%

SWB

18
42%

Runko-ohjattava

1
2%

Tadpole

16
37%

Delta

1
2%

En omista nojapyörää

4
9%
 
Ääniä yhteensä: 43

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Pyöräsi tyyppi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taitaa swb olla yleisin nojapyörätyyppi suomessa, mutta kahtotaampa kuinka paljon yleisempi. Jos sinulla on useampia pyöriä, rasti se jolla ajat arviolta eniten. Selitykset:

LWB = kaksipyöräinen jossa kammet etuakselin takapuolella
SWB = kaksipyöräinen jossa kammet etuakselin etupuolella
Runko-ohjattava = kaksipyöräinen jossa kammet kääntyy suhteessa penkkiin(esim. python, flevo, cruzbike)
Tadpole = kolmipyörä jossa kaksi etupyörää
Delta = kolmipyörä jossa kaksi takapyörää

Tiedän että lowracer tyypit haluais täpin sillekkin, mutta hankala määritellä rajat, kun periaatteessa myös pythonit ja monet lwb:kin menisi siihen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janx »

Mikäs pyörätyyppi tommonen Optima Hopper tai BikeE AT sitten on? Tai mihin se noista lasketaan. Ja millä nimellä sitä pitäisi maailmalta etsiä?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No jos akselivälin mukaan määritellään, niin se on CLWB(Compact Long Wheel Base). Tuossa mun määritelmässä se on LWB. CLWB hakusanalla parhaiten googlesta löytää vastaavia. Jotkut käyttää myös nimitystä semirecumbent, lähinnä pyöristä jotka ovat ajettavia vaikke selkänojaan nojaakkaan. Esim:

Kuva

Tässä äänestyksessä tuokin menee raakasti LWB:ksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

LWB!

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Enpäs tiennytkään että kolmipyörääni kutsutaan tadpoleksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja minulle on täys yllätys että tadpoleja on enemmän kuin muita nojakkeja yhteensä :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Onpas meitä trike-kuskeja tosiaan yllättävän monta!
(pirullinen juttu tuo nopeuskysely-ketju toisaalla... trikellä kolmeakymppiä puskiessa alkoi taas mietityttämään, miltä tuntuisi ajaa samalla teholla 45km/h.. lowracer-kuumetta pukkaa...)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyöräsi tyyppi

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Taitaa swb olla yleisin nojapyörätyyppi suomessa, mutta kahtotaampa kuinka paljon yleisempi. Jos sinulla on useampia pyöriä, rasti se jolla ajat arviolta eniten.

Eniten miten laskettuna? Kuukausissa, ajetuissa kilometreissa, ajamiseen käytetyissä tunneissa? Noh, rastin nyt tadpolen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

jviirret kirjoitti:

Ja minulle on täys yllätys että tadpoleja on enemmän kuin muita nojakkeja yhteensä :shock:

Jukka

Minua tuo ei yllätä yhtään. Tuo määrähän (12) tulee jo melkein yksistään meistä arrow (tai yleensä tw bents) kuskeista. Tiedä sitten kuinka moni on äänestänyt. mutta näin teoriassa ja muut tadpolet päälle.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Multa taas tulis täppi kaikkiin muihin paitsi tadpoleen :D Pythonautit ovat jättäneet äänestämättä, vaikka niitäkin foorumin käyttäjillä on, vai onko toisena pyöränä joku muu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
Ja minulle on täys yllätys että tadpoleja on enemmän kuin muita nojakkeja yhteensä :shock: <

Jukka

Veikkaan, että jos SWB-ajelijat osallistuisivat kunnolla veikkaukseen, niitä olisi kohta enemmistönä.

((Edelleen olen sitä mieltä, että tadpoleilla ajellaan sen vuoksi, kun ei paremmasta tiedetä.))

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Sinner Demon on SemiSWB, eli poljinkeskiö on just etuakselin päällä eli rauhoittaa menoa emännän Nazcaan verrattuna

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sakarin provoon on pakko vastata: :roll:
Tadpole, "nuijapää" on paras nojapyöräkonstruktio. Jos tekniseltä kannalta ajattelee niin siinä on paljon etuja: Pienikokoinen, verraten kevyt ja yksinkertainen runkorakenne. Hyvät tavarankuljetusominaisuudet. Yksinkertainen voimansiirto.
Ajamisen helppous on ylivertainen kaksipyöräisiin nähden. Kaikki jotka ovat kokeilleet pyöriäni ovat tykänneet siitä eniten. Noviisille SWB on mahdoton, LWB menee jotenkuten muttei saa kehuja. Tasapainon ylläpito syö myös energiaa, se pitää ottaa huomioon kun jauhetaan kolmannen pyörän lisävastuksista. Itse ainakin ajan pisimmät lenkit tadpolella, koska sillä ajaminen on rennompaa.
Arvatenkin tämä aiheuttaa tukikivenkatkuisia vastaväitteitä. Siis tarkennetaan: Ekaan lauseeseen loppuun sana useimmille. Yksittäisiin käyttötarkoituksiin on parempia pyöriä, mutta kun plussat ja miinukset laskee yhteen niin tadpole voittaa. Ainakin mulla on näin käynyt, siksi arvaattekin mitä äänestin :)

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kompataan edellistä, siitä löytyy kaikki oleellinen.
Olen yrittänyt psykata itseäni hankkimaan nopean 2-pyöräisen,
mutta aina tullut siihen tulokseen että mukavuus voittaa vauhdin.
(sama pätee varmaankin myös naisiin ja autoihin...)
Anyway, KMX tadpolella reissataan

Stapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No jos kolmipyörä pitää olla, niin sitten python trike/hipparion. Siihen saa kuormaa ja sen saa alas. Kun tekee isoilla renkailla, niin selviää suomen talvesta kesärenkailla. Aloittelija oppii kyllä heti ajamaan, kääntyminen vaatii opettelua. On helpompi tehdä kuin tadpole ja paljon yksinkertaisempi rakenne.
Mutta työmatkalla on aina kaksipyöräinen, jos se on mahdollista. Kaksipyörä kulkee kovempaa, ei ole tarvetta tavaran kuljetus kyvylle, LWB on rento varsinkin kun työmatkalla ei montaa pysähdystä ole. Isojen pyörien ja sopivasti joustavan rungon ansiosta kyyti on LWB:llä pehmeintä.
Yksinkertaisuus on tadpolesta kaukana. Tadpolessa on yleisistä myynnissä olevista nojapyörätyypeistä kaikista eniten erikoisosaa ja millin tarkkaa mitoitusta. Kuluvia osia on moninkertainen määrä kaksipyöräisiin nähden. Nyt saa kyllä kehuja, kun pyörät on uusia, mutta miten lie kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen ja siitä eteenpäin?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 02 Syys 2008, 07:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin