Pyöräsi tyyppi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Nojapyöräsi tyyppi

LWB

3
7%

SWB

18
42%

Runko-ohjattava

1
2%

Tadpole

16
37%

Delta

1
2%

En omista nojapyörää

4
9%
 
Ääniä yhteensä: 43

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Stapani kirjoitti:

Olen yrittänyt psykata itseäni hankkimaan nopean 2-pyöräisen,
mutta aina tullut siihen tulokseen että mukavuus voittaa vauhdin.

Miksi et hanki pyörää jossa on molemmat? Mukava kaksipyöräinen, nopean kaksipyöräisen sijaan?
Minäkin valitsin LWB:n lowracerin sijaan, vaikka on hitaampi niin muut ominaisuudet voitti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jukka puhuu täyttä asiaa. :)

Yksi tärkeimpiä nojapyörän ominaisuuksista on keveys. Kolmiyöräiset ovat aina painavampia kuin kaksipyöräiset ja siksi hitaampia varsinkin mäkisessä maastossa.

Muuten mukavan LWB:n heikkous on painon jakautuminen enemmän takapyörälle, mistä aiheutuu herkkyyttä etupyörän luisuun. Jos tie on liukas tai asfaltin päällä irtohiekkaa on kääntyminen vauhdissa LWB:llä arpapeliä.

Nopea kaarreajo SWB:llä selvästi luontevinta ja turvallisinta, koska nojakki kallistuu automaattisesti oikeaan kulmaan. Deltalla ja tadpolella joutuu vartaloa kallistamalla estämään kaatumista. Jos ei kallista riittävästi, menee nojakki nurin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Stapani kirjoitti:

Olen yrittänyt psykata itseäni hankkimaan nopean 2-pyöräisen,
mutta aina tullut siihen tulokseen että mukavuus voittaa vauhdin.

Miksi et hanki pyörää jossa on molemmat? Mukava kaksipyöräinen, nopean kaksipyöräisen sijaan?
Minäkin valitsin LWB:n lowracerin sijaan, vaikka on hitaampi niin muut ominaisuudet voitti.
Jukka

Nyt on jo niin paljon provoa liikkeellä, että pakko osallistua keskusteluun ;) :
Lwb:thän ovat juuri niitä pyöriä, joiden vuoksi pystypyörillä ajavat pitävät nojapyöriä ylipainoisten keski-iän ohittaneiden propellihattujen kulkuneuvoina: Ne ovat rumia, hitaita ja kömpelöitä! Niissä ajetaan tyhmässä asennossa! Ne ovat kuin konttorituoleja, joihin on kiinnitetty polkimet väärään paikkaan! Hyi yäk!!
Juurikin tuommoisia:
Kuva

Tadpolet sensijaan ovat matalia, kauniita turvallisia ja elegantteja. Ne eivät kaadu, ellei niitä erikseen halua kaataa. Niillä voi tehdä lähes käsittämättömän rajuja jarrutuksia ilman pelkoa kaatumisesta ja niillä saavutettavat kaarrekiihtyvyydet saavat adrenaliinin tykyttämään suonissa. Ihminen, joka ei ymmärrä tadpolen päälle, ei ymmärrä nojapyöräilystä yhtään mitään!!
Katso nyt kuinka se on kaunis!
Kuva

(tämä oli sitten provoon osallistumista)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Niillä voi tehdä lähes käsittämättömän rajuja jarrutuksia ilman pelkoa kaatumisesta ja niillä saavutettavat kaarrekiihtyvyydet saavat adrenaliinin tykyttämään suonissa.

öö, tuosta voisi luulla, että tadpole valitaan nopeuden ja suorituskyvyn vuoksi? Kuitenkin kaikki tadpolen valinneet perustelevat valintaansa muilla seikoilla :roll:
Morkkaamasi LWB pesee kyllä tadpolen mennen tullen suorituskyvyssä :wink: Kaarrenopeus vain tuntuu suurelta, kun joutuu kynsin hampain pitämään kiinni ettei tipahda kyydistä :D

Onhan näistä väitelty ennenkin ja tultu siihen tulokseen, että käyttötarkoitus ja henkilökohtaiset mieltymykset vaikuttavat eniten valintaan. Jos olisi yksi ylitse muiden ei kai muita valmistettaisikaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Onhan näistä väitelty ennenkin ja tultu siihen tulokseen, että käyttötarkoitus ja henkilökohtaiset mieltymykset vaikuttavat eniten valintaan.

Mutta kun speksailu ja yleinen haihatteleminen on omalla tavallaan lajin kuin lajin suola...
Mutta ihan vakavasti sanottuna: mun mielestä on tärkeintä, että ajaa sellaisella kapineella, mistä tykkää ja että ajaessa on hyvä fiilis. Jos pyörän kanssa puuhaillessa on muutoinkin kivaa, niin se on vaan eteenpäin. Hyvän tuulen pyöriähän nämä nojakit on, harvoin suupielet on ajaessa alaviistossa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Missähän kaikki Pythonistit on?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Missähän kaikki Pythonistit on?

Minuakin kiinnostaisi tietää. Omat ajotkin pythonilla loppui kesällä -06. Muistoksi jäi hyvät fiilikset ja suurin polkemalla saavutettu keskinopeus. Koskaan en lowracerilla yltänyt ihan samaan, vaikka alamäen huiput oli suuremmat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ehdottomasti paras kaarrekäyttäytyminen on niillä Serenassa olevilla mäkiautoilla. Sääli vain että ne painaa sen 200 kiloa eikä niissä ole muita polkimia kuin jarru. Mutta en ole ikinä ajanut mitään muuta ajoneuvoa joka kääntyisi niin kuin ne. Niillä on myös paljon mukavampaa ylittää suorituskyky, kun kylki edellä pöpelikköön ajaessa ei (yleensä) satu kovin paljon, kts. se 200 kilon massa.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Itse ajan ainakin mukavalla, todella nopealla swb lowracerillä. Mukavuus on mielestäni paljon muutakin kuin sitä, tarvitseeko lähdössä tasapainoilla muutama ensimmäinen metri. Nimittäin se ajamisen nautinto, minkä yksinkertainen pyörä antaa, on välillä sanoin kuvaamaton. Se tuntuu siltä kuin pyörä ei olisi koko ajan jaloissa, vaan näyttelee mahdollisimman pientä roolia, antaen sinun olla pääroolissa. Sitä tuntee jalkansa, kaikki lihaksensa ja voi säädellä nopeutta ilman viivettä. Mahdollisimman suuri osa siitä tehosta mitä kehosta lähtee liikuttaa pyörää eteenpäin. Pyörä on hiljainen, vain humina kuuluu. Ja kun vauhti kiihtyy alkaa oikein tuntea kun pyörä alkaa halkomaan ilmaa aina vain nopeammin ja suoraan sanottuna oikein "haukkomaan" ilmaa - virtaukset alkavat siis toimia. Sitä oikein lenkin jälkeen hämmästelee kuinka mahtavaa ja helppoa voi omalla lihasvoimalla liikkuminen olla.

Jokuhan on joskus sanonut että pyörän hienous piilee siinä, että se on nopein keino ihmisen liikkua omalla lihasvoimallaan. Lowracer tyyppinen kilpanojapyörä on tämä polkupyörän hienous riisuttuna kaikesta turhasta ja täten polkupyöräilyä yhdessä hienoimmassa ellei siinä hienoimmassa muodossa.

Ostakaa joku hyper-carbon-titanium-lowraceri ja kokeilkaa itse. :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

lowrides kirjoitti:

Ostakaa joku hyper-carbon-titanium-lowraceri ja kokeilkaa itse. :wink:

Törmäsin sattmalta eilen tähän kotikutoiseen malliin joka myös näyttää luihakalta.

Kuva

Laitteesta ja sen kattamisesta lisää tässä: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/s ... anther.htm

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Hyvä aihe, kenenkään valintoja ei kritisoida liikaa,
enintään annetaan ajattelemisen aihetta ja tarjotaan vaihtoehtoja.
Muutama ajatus vielä asian tiimoilta :
1) Käyttötarkoitus : Esim. kilpaurheilija ja työmatkapyöräilijä
(esim. minä, noin 3 kk 1700 kilometristä yli puolet työmatkoja)
eivät varmankaan ajattele samalla tavalla valintaa tehdessään.
2) Reitti : Esim töistä kotiin ensimmäinen 2 km viidet liikennevalot,
asfalttia oli raavittu jokin aika sitten useampi sata metriä,
useampi työmaa sen jälkeen, lisätään vielä Herttoniemen ja Itäkeskuksen metroasemat, joiden vierestä ajaminen on melkein aina yhtä tuskaista,
oli ruuhka-aika tai ei....yms.....
En millään jaksa uskoa, että olisi mukavampi ajella kyseistä reittiä
SWB tai LWB-kilpurilla......mutta olen varma, että jossain missä on
mukavammat ajo-olosuhteet nuo edellämainitut toimivat tadpolea
paremmin.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Stapani kirjoitti:

2) Reitti : Esim töistä kotiin ensimmäinen 2 km viidet liikennevalot,
asfalttia oli raavittu jokin aika sitten useampi sata metriä,
useampi työmaa sen jälkeen, lisätään vielä Herttoniemen ja Itäkeskuksen metroasemat, joiden vierestä ajaminen on melkein aina yhtä tuskaista,
oli ruuhka-aika tai ei....yms.....

Tuolle reitille en voisi suositella omaa suosikki ajokkiani 26/26LWB:tä. Se on SWB:tä vaikeampi ajaa hitaassa vauhdissa ja keula on ainakin puolimetriä pidemmällä, kadunkulmissa pitää työntää pitkälle ennen kuin näkee mihin on työntänyt tms.
Omalle työmatkalle taas LWB on mukavampi, siitä kun suurin osa on valtatien varren pyörätietä ja koko 8km:n reitillä ei ole montaa tien ylitystä. Lowracerikin menisi, mutta huonon asfaltin vuoksi pitäisi olla jousitettu että olisi mukava.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ketju
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Maalis 2008, 15:41

Viesti Kirjoittaja ketju »

Jarcco kirjoitti:

Tasapainon ylläpito syö myös energiaa, se pitää ottaa huomioon kun jauhetaan kolmannen pyörän lisävastuksista. Itse ainakin ajan pisimmät lenkit tadpolella, koska sillä ajaminen on rennompaa.
Arvatenkin...

Tämä pointti ei mielestäni aina saa sen ansaitsemaa huomiota. Itse en tajunnut kuinka pöljän hauskalta pyörällä ajo tuntuu kun ei tarvitse huolehtia tasapainosta. :) (Ei sillä ettäkö jotain tasapainovammaa olisikaan.). Aivankuin joku aivolohko vapautuisi muuhun käyttöön. :) Lisäksi katseen voi siirtää jonnekin muualle siitä eturenkaasta.

Ja ihan käytännön eduksi voi laskea sen että trikellä voi ajaa hitaammin. ;)

HPvelotechnik Scorpion

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

ketju kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Ja ihan käytännön eduksi voi laskea sen että trikellä voi ajaa hitaammin. ;)

Sekä tarvittaessa rullata käsillä taaksepäin ilman että irroittaa jalkoja polkimista esim. kun käy painamassa liikennevalojen "jonotusnappulaa" ja haluaa rullata itsensä vähän kauemmaksi risteyksestä, varsinkin vesisateella.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

ketju kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tasapainon ylläpito syö myös energiaa, se pitää ottaa huomioon kun jauhetaan kolmannen pyörän lisävastuksista. Itse ainakin ajan pisimmät lenkit tadpolella, koska sillä ajaminen on rennompaa.
Arvatenkin...

Tämä pointti ei mielestäni aina saa sen ansaitsemaa huomiota. Itse en tajunnut kuinka pöljän hauskalta pyörällä ajo tuntuu kun ei tarvitse huolehtia tasapainosta. :) (Ei sillä ettäkö jotain tasapainovammaa olisikaan.). Aivankuin joku aivolohko vapautuisi muuhun käyttöön. :) Lisäksi katseen voi siirtää jonnekin muualle siitä eturenkaasta.

Ja ihan käytännön eduksi voi laskea sen että trikellä voi ajaa hitaammin. ;)

Olen ajellut aika paljon (vuodesta 2001) sekä trikellä että duuolla (olisiko kaksipyöräisen nimike?) Olin aluksi kovastikin sitä mieltä, että trike on juuri ylläolevista seikoista johtuen mukavampi, mutta kaaduttuani kaarreajossa sellaisella muutaman kerran kovemmassa vauhdissa, olen huomannut, että "duuolla" ajo on turvallisempaa, ja, kun sillä ajelee enempi (vähintään yli 500 km) ei pystyssä pysymiseen tarvitse kiinnittää huomiota, kun kehon muisti hoitaa homman. Hitaasti ajokin onnistuu aina vain paremmin mitä enemmän ajaa.

Erilaisilla ajourilla ajaessa ja kuoppien väistäminen on duuolla paljon helpompaa.

Mitä enempi ajelee sitä enempi kaipaa mahdollisimman kevyttä nojakkia.
Trike on aina painavampi kuin vastaava duuo.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin