Avautumisia pyöräliikenteestä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Kun täällä ei ole sellaista Fillarifoorumin tapaista "avautumisia pyöräliikenteessä" -aihetta, niin pitää varmaan luoda sellainen... Joten tällä mennään...

30.3. pitkän (pysty)talvipyöräilykauden jälkeen pumppasin cyclocrossini renkaat ja lisäsin punaisia heijastinteippejä sen takapäähän (muuten se on ollutkin koristeltuna valkoisilla heijastinteipeillä yltäpäältä...). Matkaan: päälle heijastinliivi ja kypärän lamppu päälle, vaikka kello ei ollut kuin vasta n. 17.

Nummelan keskustassa on kiertoliittymä, joka pitää ohittaa, jos täällä aikoo mennä mihinkään suuntaan. No, minä olin tulossa pyörätietä lännestä ja menossa itään. Näin, että etelän suunnasta oli tulossa jokin sähkönsininen urheiluvaunu, mutta kiertoliittymän kelvillä kun olin, niin eihän siinä mitään. Mutta... Tämä tirehtööri ajeleekin ihan reteesti töötti päällä ja mielenosoituksellisesti sitten pysäyttää autonsa alle metrin päässä minusta pyörätien jatkeelle.

En malta olla avautumatta ja kierrän takaisin ajoradalle auton eteen ja siirryn kuljettajan puolelle ja hän avaakin sähkötoimisen sivuikkunansa ja lausuu:

  • Pyöräilijän pitää kyllä väistää tässä kohtaa.
    Minä (osoittaen viereistä kärkikolmiota):
  • Tuossa on sinulle kärkikolmio. Tiedät, mitä se tarkoittaa.
    Autoilija nostaa sivuikkunan ylös ja lähtee ajamaan pois.

Taisi kuitenkin viittaukseni tuoda autoilijan mieleen muistumia autokoulusta, jossa varmaankin käytiin läpi kärkikolmion viestiä.

Viereisellä jalkakäytävällä yksi pariskunta kommentoi minulle, että aika törkeää käytöstä autoilijalta.
Ja kiertoliittymän toisella puolella ollut autoilija huutaa ikkunasta:

  • Minä näin kaiken. Soita poliisi.

No, ei siinä nyt viitsinyt ruveta mitään poliiseja soittelemaan. Mutta toivottavasti argumenttini kärkikolmion viestistä menivät perille kyseiselle autoilijalle. Näin alkukeväästä tulee aina joillekin autoilijoille yllätyksenä se, että liikenteessä on myös pyöräilijöitä ja että kärkikolmio (liikennemerkki 231) tarkoittaa väistämisvelvollisuutta. Kaikkialla muuallahan pyöräilijä västää tiellä ajavia, mutta ei niissä tapauksissa, joissa liikennemerkillä on muuta osoitettu, siis joko kärkikolmiolla tai stop-merkillä. Tämä Nummelan keskustan kiertoliittymä on siitä erikoinen ja autoilijoille yllättävä, että siinä on tähän kiertoliittymään tulijoille laitettu tämä Väistämisvelvollisuus risteyksessä -liikennemerkki ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja PW »

Lisäisin tuohon, ett kääntyvän auton on väistettävä pyöräilijää.siis myös se ympyrästä poistuva auto väistää kevarin kulkijoita, eiks je?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kääntyvä väistää kaikkia jotka ylittää sitä tietä jolle on kääntymässä, eli kyllä väistät kaikkea ympyrästä poistuessa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoittikos tuo "avautumisia" otsikossa juuri tuollaista kuskin puolen sivuikkunan avautumista. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Ei kun asiat täytyy siis vissiin vaan avata!

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Etelä-Suomen sanomissa oli artikkeli liikenneympyröistä. Siinä selkeästi kerrottiin, että autoilijan täytyy väistää kevyttä liikennettä sekä ajaessaan ympyrään että poistuessaan siitä. Grafiikassa oli kuitenkin lipsahtanut kärkikolmio väärään paikkaan suojatien jälkeen. Tästä seurasi hirveä vääntö facebookin Lahti-ryhmässä :shock:
Jotenkin kuvittelisi että autoilijat olisivat oppineet väistämissäännöt jo autokoulussa.

Sahi

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Säännöt on sääntöjä ja itse pyrin niitä noudattamaan. Kaikkea ei aina näe ja muuttujia on joskus enemmän kuin toiste. Oman tai muiden terveyden kyseessä ollessa en pidä tärkeänä oikeassa olemista, kuljen sitten jalan, autolla, pystärillä, nojakilla, skimboilla tai millä tahansa.

Ärsyttääkö? Kyllä! Vieläpä Wahvasti. Joskus saatan avata sanaisen arkkuni, vaikkei sitä yleensä kukaan kuule. Se on kuitenkin elämää ja ihmisten elämässä on paljon asioita. Osa painaa mieltä työmatkalla tai vapaa-aikanakin ja voi viedä huomiokykyä.

Se, että niistä hölmöilystä pitäisi aina tehdä numeroa, on minusta itsessään vähän hassua. Kaikki täällä erehtyy ja kämmäilee; niin kauan kun henki ei lähde, niin voinee suhtautua vähän kevyemmin? Ja ilman herneitä. Näin vaalien alla olen vaan kovin herkistynyt toisten mollaamiseen :mrgreen:.

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti:

Säännöt on sääntöjä ja itse pyrin niitä noudattamaan. Kaikkea ei aina näe ja muuttujia on joskus enemmän kuin toiste. Oman tai muiden terveyden kyseessä ollessa en pidä tärkeänä oikeassa olemista, kuljen sitten jalan, autolla, pystärillä, nojakilla, skimboilla tai millä tahansa.

Ärsyttääkö? Kyllä! Vieläpä Wahvasti. Joskus saatan avata sanaisen arkkuni, vaikkei sitä yleensä kukaan kuule. Se on kuitenkin elämää ja ihmisten elämässä on paljon asioita. Osa painaa mieltä työmatkalla tai vapaa-aikanakin ja voi viedä huomiokykyä.

Se, että niistä hölmöilystä pitäisi aina tehdä numeroa, on minusta itsessään vähän hassua. Kaikki täällä erehtyy ja kämmäilee; niin kauan kun henki ei lähde, niin voinee suhtautua vähän kevyemmin? Ja ilman herneitä. Näin vaalien alla olen vaan kovin herkistynyt toisten mollaamiseen :mrgreen:.

Onhan se noinkin, mutta ilman jonkunlaisen "numeron" nostamista väärinkäsitys voi jäädä päälle ja voi viedä jonkun toisen hengen tai terveyden.

Pahinta on, kun väistämissäännöstä leviää kadenlaista versiota ja näkemykset blokkiutuvat. Molemmat puolet ovat varmoja asiastaan, vaikka vain toinen oikeassa. Tässä tilanteessa on liikenteessä hengenlähtö lähellä.

Siksi on tärkeää nostaa meteli, kun joku törttöilee nimenomaan siksi, että luulee säännön olevan eri tavalla kuin oikeasti on.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja torneol »

Tuosta olen samaa mieltä. Epäkohtiin tulee tarttua ja niistä tulee keskustella ja ne on korjattava.

Se, että jonkun epäkohdan keskustelu ajautuu yhden yksittäisen yksilön analysointiin, ei vie kenenkään asiaa eteenpäin. Ilokseni olen huomannut, että täällä ei olla silläkään saralla pahinta sorttia, vaan lähestyminen on usein hyväksyvää. Usealla foorumilla yksilöön kohdistuva virheen käsittely vie a) fokuksen pois olennaisesta ja b) mustamaalaa yksilön, joka on mahdollisesti tehnyt puhtaan vahingon, joita meille ihmisille sattuu.

Pitänee käydä katsomassa, josko second hand shopista löytyisi ylimääräinen silmäpari niskapuolelle. Olis kätevä tuolle liikenteessä :P.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Avautumisia pyöräliikenteestä

Viesti Kirjoittaja janx »

torneol kirjoitti:

...Pitänee käydä katsomassa, josko second hand shopista löytyisi ylimääräinen silmäpari niskapuolelle. Olis kätevä tuolle liikenteessä :P.

Mulla taitaa olla vielä yksi ylimääräinen käyttämätön. :wink:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... ok#p121832

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin