energianeuvoja.fi - energiakaksikko nojapyörillä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Nimesin otsikon uudestaan vastaamaan paremmin sisältöä.

Hieno kampanja täytyy myöntää ja blogikin on yllättävän mielenkiintoista luettavaa!

Ainut asia joka turhauttaa itseäni, on lukea hieman vääristynyttä informaatiota nojapyöristä... siis kolmipyöräisistä nojapyöristä, joka on tietenkin aloittelijoilta ymmärrettävää. Esim. pyörien esittely teksti on yllättävänkin hyvä, tosin tekstin laatijalle pitkä miinus "akilleen kantapään" keksimisestä, tämä kun ei koske kaikkea nojapyöräilyä ja tätähän ei siinä mainita. Harmi että tälläinen virheellinen informaatio esiintyy näinkin näkyvässä mediassa!

Hämmästyin kuinka nopeasti Evilä keksi salaisen mäennousu-tekniikkansa, Hienoa!

Seuraan innolla matkan edistymistä!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

lowrides kirjoitti:

Hämmästyin kuinka nopeasti Evilä keksi salaisen mäennousu-tekniikkansa, Hienoa!

Seuraan innolla matkan edistymistä!

Se akilleen kantapää kuluu pyöreämmäksi kun nämä molemmat herrat oppivat Evilän Skorpparipotkun ja muutenkin tottuvat ajokkeihinsa.

Evilä on huippu-urheilija, sellaisilla on ihan erilainen suhde kroppansa liikuttamiseen kuin meillä taviksilla. Se on ikänsä hienosäätänyt potkujaan ja muita liikkeitään päästäkseen pidempiä loikkia. Ei se siitä säätämisestä eroon pääse. Kun säätää ja kokeilee niin oppii, jotkut nopeammin kuin toiset.

Aika noloa, että ovat laittaneet rengasta hinkkaavan dynamon. Joskus muinaisina vuosina Tekniikan maailma testasi Soliferin dynamon tehontuottoa ja -ottoa. Tulos oli, että 3W antaessaan rengasta hinkkaava dynamo otti poljintehoa 50W :shock: Alle 10% hyötysuhde.
Tottakai ovat rengasta hinkkaavatkin dynamot kehittyneet, mutta lähellekään napadynamon yli 80% ne eivät yllä. Käyttääköhän tämä Helsingin Energia muuallakin näin huonohyötysuhteista tekniikkaa ;)

Minäkin seuraan blokia joka päivä

Jori

Info
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Syys 2008, 09:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Info »

Heip,

Napadynamo oli juuri se, mikä lähtövalmisteluissa viimeiseen asti piti pyöriin asentaa, kunnes jokin, en muista enää mikä, sotki suunnitelman.

Hyötysuhteeltaa huonosta dynamosta huolimatta Helsingin Energialla on käsittääkseni nimenomaan energiaTEHOKASTA energiantuotantoa ;)

Miehet ovat kait ladanneet akut täyteen ja poistaneet dynamon päältä, käyttäneet akut tyhjiksi ja sitten taas päälle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Info kirjoitti:

Heip,

Napadynamo oli juuri se, mikä lähtövalmisteluissa viimeiseen asti piti pyöriin asentaa, kunnes jokin, en muista enää mikä, sotki suunnitelman.

Syy on tainnut olla se, että kolmipyörän ulokeakseliseen etupyörään ei napadynamoa (ole tähän saakka ) saanut, eikä myöskään takpyörään ole sellaisia tarjolla kaupallisesti. Oikeastaan ainoa kunnolla toimiva ratkaisu olisi ollut laittaa kevyin napamoottori takapyöräksi ja käyttää tätä vain generaattorina. Aiheesta enemmän ketjussa: GPS/puhelimen lataus pyöräillessä?.

Info kirjoitti:

Hyötysuhteeltaa huonosta dynamosta huolimatta Helsingin Energialla on käsittääkseni nimenomaan energiaTEHOKASTA energiantuotantoa ;)

Meidän puutarhassa on tänä vuonna erinomaisen omenaTEHOKASTA omenantuotantoa ;)

Jori

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt on pahasti kaksi samanmoista ketjua meneillään. Sama heitto molempiin. Voisiko Jori saada päivitetyn pakoputkipyörän tämänhetkisen evoluutioversion kuvan nähtäville?

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kiinostaa:

" Oikeastaan ainoa kunnolla toimiva ratkaisu olisi ollut laittaa kevyin napamoottori takapyöräksi ja käyttää tätä vain generaattorina."

"mutta lähellekään napadynamon yli 80% ne eivät yllä"

Minkälaisissa koepenkeissä noita tietoja on ajettu. Onko esim. ukkeli pistetty polkemaan jotain ihan oikeaa pyörää tienpäällä joulemittarit kaulassa.

Minä suhtaudun noihin erillaisiin ilmoitettuihin hyötysuhdetietoihin kuin akkain juoruihin - voivat joskus pitää jopa paikkansa.

Arvaan että jos tuollaisesta napamoottorista yrittää ottaa tuon ilmoitetun 250W ulos niin polkian pohkeista on otettava 1000W tai enemmän.

Hyötysuhteet ovat nimittäin hervottoman huonoja vielä nykyisin. Minulla oli veneessä 5HV polttomoottori joka pyöritti 40A laturia joiden piti kihnuttaa yli 100 Ah ladatakseen aikatyhjän 75 Ah lyijyakun täyteen.

Aikatyhjä tarkoitti sitä että 125 kg nostotehoksi ilmoitettu ankkuripeli ei jaksanut nostaa 20kg ankkuria pohjamudasta ja vetää samalla 4000 kg venettä tarpeeksi rivakasti että sitä olisi uskalatanut tehdä ilman pelkoa ankkuripelin palamisesta. Melkein aina - 2m syvemmätä vedestä - piti pistää se 5HV moottori pärisemään että sai nostettua ankkurin ylös.

Ainoastaa verkkovirran nokassa olevilta laitteilta uskaltaa odotta jotain ilmoitetusti toimivaa, heti kun laitteesta tulee liikkuva, laitteesta tulee lerppu ja arvailunvarainen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei saa sekoittaa momenttia tehoa ja hyötysuhdetta, eikä edes energiatehokkuutta keskenään. Sitäpaitsi pitää olla tarkkana, minkä hyötysuhdetta ollaan arvioimassa.

Teuvo kirjoitti:

Hyötysuhteet ovat nimittäin hervottoman huonoja vielä nykyisin. Minulla oli veneessä 5HV polttomoottori joka pyöritti 40A laturia joiden piti kihnuttaa yli 100 Ah ladatakseen aikatyhjän 75 Ah lyijyakun täyteen.

Tuo on ihan normaali AKUN hyötysuhde. Miten sinä olisit LATURIN hyötysuhteen (mekaaninen teho -> sähköteho) edes mitannut.

Teuvo kirjoitti:

Minkälaisissa koepenkeissä noita tietoja on ajettu. Onko esim. ukkeli pistetty polkemaan jotain ihan oikeaa pyörää tienpäällä joulemittarit kaulassa.

Minä suhtaudun noihin erillaisiin ilmoitettuihin hyötysuhdetietoihin kuin akkain juoruihin - voivat joskus pitää jopa paikkansa.

Sähkömoottorin hyötysuhde riippuu erittäin paljon kuormutuksesta, eli käytännössä siitä virrasta, joka käämien läpi käyttötilanteessa kulkee. Jos moottoria kuormitetaan maksimi virralla pienellä pyörimisnopeudella, sähkö kuluu käämin lämmittämiseen ja hyötysuhde on huono. Jos taas mitoitusvirraltaan suurta moottoria pyöritetään reippaalla nopeudella ja kuormitetaan nimellisvirtaan nähden maltillisella momentilla = virralla, hyötysuhde on tuon 80% tai yli. Väärin mitoitetun ja moneen kertaan vaihteilla jarrutetun sähkömoottorin kokonaishyötysuhde voi tosiaan olla vaikka kuinka huono. Paikallaan jurraavan moottorin hyötysuhde on nolla!

Teuvo kirjoitti:

Melkein aina - 2m syvemmätä vedestä - piti pistää se 5HV moottori pärisemään että sai nostettua ankkurin ylös.

Tuohan kertoo vain akun huonoudesta ei mistään muusta. Ankkuripeli otti niin paljon virtaa, että akun jännite laski ja moottori jurrasi paikoillaan sähkön lämmöksi. Moottorin käynnistyttyä laturi nosti jännitteen yli 14 voltin (12V systeemissä) ja homma alkoi toimia. Oliko sinulla oikean jännitealueen akku tuossa ankkuripelissä. Juuri noin käy, jos esim. 24V laitetta yritetään käyttää 12 voltilla.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 27 Syys 2008, 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Joo, kyllä ne kilvissä olevat arvot olivat kohdillaan mutta tasavirta moottorit tosiaan tykkää "ylijännitteistä" ja että akut helposti menevät polvilleen sellaisissakin mitoituksissa joita kaupansedät tosissaan oikeina mitoituksinä suurella rahalla myyvät.

"12V" on tosiaan eri jännite laturin pyöriessä ja taas eri pelkällä akulla.

Siksipä olen kroonisen epäluuloinen - joskus ehkä turhaankin.

Nytkin epäluuloni heräsi napamoottorista jonka teknisissä tiedoissa sanotaan tuottavan polkemalla 250W tehon. Arvioin äsken 250W tuoton tällä generaattorilla vaativan enemmän energiaa kuin 1000W, voin oikeastaan nostaa arvioni äärettömäksi eli väitän ettei polkupyörä edes inahda ihmisvoimin tuollaisella kuormalla.

En kylläkään tiedä väitteelleni perustaa, en tiedä että kuinka suuria tehoja watteina ihmisestä on mitattu, tai kenties wattitunteina.

Väitteeni perustuu täysin epäilykseen, luuloon ja mututuntumaan.

Katsoin netistä nyt myöhemmin illalla:

http://www.helsinki.fi/luova/2007/11/28/mika-on-tehosi

Suoritus, suorituksen kesto ja tyypillinen teho
Arkiaskareet, päivä, 70 – 150 W
Pyöräily, tunteja, 100 – 200 W
Kilpapyöräily, tunteja, 400 – 500 W
Cooperin testi, 12 min, 300 – 700 W
Ponnistus, alle sekunti, 1 – 3 kW
Painonnosto, sekunteja, 2 – 6 kW

Kiitokset Antille mallihypystä!

Tuohon kun lisätään ne hyötysuhteet niin ei monta wattia voi ihminen pyörällä ajon lisäksi ladata tuntia kohden.

http://groups.google.com/group/sfnet.ti ... 10c0d9d96d

http://groups.google.com/group/sfnet.ha ... 18498b3559

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Terveisiä vaan täältä tien päältä!
Hakivat tuuraajaa nojakin rattiin Novan kautta, kun Tervola-Oulu -pätkälle sovittu kuski sairastui. Pääsin sitten tien päälle, kun kerran on tämän sorttisesta kapineesta jonkinlaista kokemustakin. ;) Nauratti suorastaan, kun tarjoavat vielä täyden ylöspidon tämän päälle, että pääsee retkeilemään hyvässä seurassa...
Tänään ajoimme 70km pätkän, nyt ollaan valmistautumassa Simossa merenrannalla yön viettoon. Sateeltakin onnistuttiin välttymään, Oulun kohdalta vissiin pyyhkäisi sadealue ohitse.
Fillareissa on tosiaan akut saatu ladattua täyteen, joten dynamot on nostettu irti renkaasta. Turha niitä on siinä laahata, jos kerran ei virtaa tarvi ottaa.
Mantis tuntuu mukavammalta ajaa kuin oma trike, ennen kaikkea verkkopenkki on oikein jees. Matkavauhdit ovat pyörineet 21-25km/h:n välillä, tuulitilanteen ja ylämäen mukaan vaihdellen. Sykkeet olleet luokkaa 60-65% sykealueesta.

Huomenna ajetaan vajaa 90 km pätkä Ouluun, siellä on jonkinlainen jamboree klo 14-19 rotuaarilla. Tulkaahan morjestamaan jos pääsette, saavumme varmaankin perille joskus viiden-kuuden välillä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Nebulus kirjoitti:

Terveisiä vaan täältä tien päältä!
Hakivat tuuraajaa nojakin rattiin Novan kautta, kun Tervola-Oulu -pätkälle sovittu kuski sairastui. Pääsin sitten tien päälle, kun kerran on tämän sorttisesta kapineesta jonkinlaista kokemustakin. ;) Nauratti suorastaan, kun tarjoavat vielä täyden ylöspidon tämän päälle, että pääsee retkeilemään hyvässä seurassa...
Tänään ajoimme 70km pätkän, nyt ollaan valmistautumassa Simossa merenrannalla yön viettoon. Sateeltakin onnistuttiin välttymään, Oulun kohdalta vissiin pyyhkäisi sadealue ohitse.
Fillareissa on tosiaan akut saatu ladattua täyteen, joten dynamot on nostettu irti renkaasta. Turha niitä on siinä laahata, jos kerran ei virtaa tarvi ottaa.
Mantis tuntuu mukavammalta ajaa kuin oma trike, ennen kaikkea verkkopenkki on oikein jees. Matkavauhdit ovat pyörineet 21-25km/h:n välillä, tuulitilanteen ja ylämäen mukaan vaihdellen. Sykkeet olleet luokkaa 60-65% sykealueesta.

Huomenna ajetaan vajaa 90 km pätkä Ouluun, siellä on jonkinlainen jamboree klo 14-19 rotuaarilla. Tulkaahan morjestamaan jos pääsette, saavumme varmaankin perille joskus viiden-kuuden välillä.

No perhana, hieman käy kyllä kateeksi. Sen siitä saa kun kuuntele Radio Rockia.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Onneksi olkoon vaan uudelle kuskille!

Nauti nyt kaikin siemauksin, meidän muidenkin puolesta :D

Ja kirjoita ihmeessä mietteitä sitten myös!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Noni, tänään päättyi minun kaksipäiväiseni. Kyselivät huomisellekin ajamaan, kun toinenkin kuski sairastui, mutta harmi kyllä kolmannen ajopäivän junailu olisi ollut liian hankalaa. Jos ei olisi muita velvoitteita, niin mielelläni ajaisin vaikka Helsinkiin asti, sen verran hauskaa oli.
Tänään siis myötätuulessa 93 km Oulun keskustaan ja sitten 7 km kotiin, 170 km tuli siis kahdessa päivässä täyteen.

Täytyypä sanoa, että Mantis oli mukava ajaa tuon verkkopenkin takia. Suodattaa meinaan erinomaisesti tärinöitä ja tukee käännöksissä. Voimansiirto sensijaan ei ollut kummoinen, tosin Evilän käsittelyllä saattaa olla kuluviin osiin vaikutusta...;)

Matkaseura oli ainakin erinomaista, tultiin ukkojen kanssa juttuun alusta alkaen. Lisäksi huoltopuoli pelasi todella hyvin, paino tuskin pääsi putoamaan... kaloreita paloi noin 5500 kahdessa päivässä, keskinopeus tänään ajomatkalla oli n. 22km/h, eilen n. 19km/h. Tien päällä oltiin taukojen kanssa yhteensä 12h.

Joskus kun on kunnolla aikaa ja vähän vähemmän velvoitteita, niin taidan lähteä viikoksi tien päälle. Heti vuonna 2350.

Niin, ja vielä lisäys: Ukot sanoivat, että jos reitin varrella löytyy nojakkikuskeja kirittäjiksi, niin he ottaisivat seuran enemmän kuin mielellään vastaan. Eli jos karavaanin aikataulut natsaavat omiin menoihinne, niin käykää ihmeessä morjestamassa. Info -nimimerkki tällä palstalla varmaankin auttaa kysymyksissä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Hieno kampanja kaiken kaikkiaan!

Onnittelut järjestäjille, oli varmasti haastavaa, mutta myös palkitsevaa tehdä tälläistä tapahtumaa. Toivottavasti se myös tuottaa tulosta!

Nuo videot ovat hauskaa katsottavaa!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: energianeuvoja.fi - energiakaksikko nojapyörillä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Uusin Helsingin energian lehti Helen näytti pitävän sisällään muutaman sivun jutun tuosta reissusta. Hauskasti kävi niin, että meikäläisen naama päätyi tuohon lehteen, kuvaaja pörräsi mukana juuri silloin kun olin mukana ajamassa. Linkki lehteen:
http://www.helen.fi/palvelut/helen/0804Helen.pdf

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin