Sivu 1/1

Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 08 Heinä 2019, 17:24
Kirjoittaja ukram2

Onko kommenttia alumiinisen puristusliitoksen pettämisestä, siis näyttäisi että kiristysmutteri on vetänyt putken halki, tai ehkä kahvan vääntäminen on aiheuttanut tuon halkeamisen? Laitoin liitokseen letkunkiristimen päälle, toiveena että kahva pysyy kiinni siihen saakka että saan valmistajalta uuden t-liitos kappaleen. Hitsauksen vierestä pettänyt. Onko mahdollista että tuo minimi-insert rajan noudattamatta jättäminen on jotenkin aiheuttanut halkeamisen? Sisäputki menee kuitenkin noiden pulttien ohi. Enpä ole ikinä nähnyt että letkunkiristin olisi mennyt poikki :mrgreen:


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 08 Heinä 2019, 22:14
Kirjoittaja ajou

Veikkaan vääntövoimaa syyksi. Koska sisäputki on ohjeiden vastaisesti liian ulkona, kohdistuu ulompaan putkeen sellainen vääntövoima, että se on haljennut.


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 08 Heinä 2019, 22:30
Kirjoittaja ajarmala
ajou kirjoitti:

Veikkaan vääntövoimaa syyksi. Koska sisäputki on ohjeiden vastaisesti liian ulkona, kohdistuu ulompaan putkeen sellainen vääntövoima, että se on haljennut.

Mutta taas kerran nähdään yhden päivän sisään jo toinen murtuma alumiinisessa osassa juuri hitsisauman vieressä. Eh? Jori on näitä taitanut jo aiemminkin kommentoida: pitäisikö nuo lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen...


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 09 Heinä 2019, 00:24
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
ajou kirjoitti:

Veikkaan vääntövoimaa syyksi. Koska sisäputki on ohjeiden vastaisesti liian ulkona, kohdistuu ulompaan putkeen sellainen vääntövoima, että se on haljennut.

Mutta taas kerran nähdään yhden päivän sisään jo toinen murtuma alumiinisessa osassa juuri hitsisauman vieressä. Eh? Jori on näitä taitanut jo aiemminkin kommentoida: pitäisikö nuo lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen...

Eiköhän nuo olekin lämpökäsiteltyjä osia. Voivat tietenkin olla väärin lämpökäsiteltyjä tai jotain, mutta ei se lämpökäsittelykään kaikkea pelasta.

Hitsin viereen tulee kaikissa tapauksissa suurin jännityskeskittymä, joten se siitä sen kuuluukin särkyä. Tietysti hitsin paikkaa olisi voinut muuttaa ja sillä saavuttaa lisää kestävyyttä, mutta jostain se silti kuitenkin aina lopulta särkyy. Näiden molempien murtumien syyt ovat aivan ilmeiset.

Azubin triken liitospalikan vieruksen murtuma johtui liitoksen paikasta lähellä etuakselia istumapainon suurimman taivutusjännityksen kohdalla. Kun istumapaino kuormittaa runkoputkea ajon aikana toisin päin, kuormittuu sama paikka toisin päin, kun jarrutetaan. Lisäksi etuakseli kuormittaa samaa paikkaa sivusuunnassa, kun ajetaan toine etupyöristä kiven, kuopan tai rotvallin yli, tai jarrutetaan vain toisella etupyörällä. Tämän kaiken päälle vielä ketjuvoimat taivuttamaan runkoputkea sivulle ja ylös.

Erittäin kuormitettu rungon kohta. Jos tuohon kohtaan piti se liitos nimenomaan tehdä, olisi pitänyt edes hieman varautua. Kuten Jarcco jo kertoi, aina kun ohut putki kiinnitetään paksuun osaan, tulee liitoskohtaan jännityskeskittymä ja tässä tapauksessa se on vielä rungon kovimmin kuormitettu kohta. :shock:

Minulle ei oikein selvinnyt, mikä kohta tuo Ukram2 kuvan esittämä osa on. Murtuman syy on kuitenkin selvästi näkyvissä. Klemmaria pulteilla kiristettäessä suurin jännitys tulee juuri tuohon murtuneeseen kohtaan. Kun vielä sisälle puristettava osa on sisällä liian vähän, tulee tuohon klemmarin kohdalle vielä lisäkuormana taivutusta, on murtuman syntymiselle hyvät olosuhteet.

Alumiini on näissä käyttäytynyt juuri kuten oppikirjassa lukee: kestänyt hyvin suuretkin koekuormitukset, mutta särkynyt pitkäaikaisessa ylisuuressa kuormituksen suuntaa vaihtavan vaihtokuormituksen alaisena.

Minä korjaisin rungon taittonivelen kiinnityksen venyttämällä runkoputkien suut kartiokkaiksi. 26% lisää halkaisijaa, puolittaa jännitykset, mutta vähempikin riittää. Ohjaustangon (?) kiinnitysklemmari olisi pitänyt tehdä paksummasta tuolta kohdalta, johon nuo pulttiholkit on hitsattu, tai pitää putket riittävästi sisäkkäin.


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 09 Heinä 2019, 23:46
Kirjoittaja janx

Onko se tämmönen laitos, joka on särkynyt? Helpottaa hahmottamista, kun on toinen kuva kauempaa. Hmm, kuva taitaakin olla ohjaustangosta. Kun on niin läheltä tuo kuva... :wink:

Kuva


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 10 Heinä 2019, 00:32
Kirjoittaja ukram2

Tuossa esimerkki siitä open cockpit tangosta, siis rasitusta tulee kun pyörää nostaa jne, kun se tanko on aika pitkä. Hajonnut osa on se t-kappale, josta tanko haaraantuu, ja kahvaosat tulevat siihen kiinni tuolla puristusliitoksella.

Aikaisemmin t-kappale hajosi haarautumiskohdasta, mutta nykyinen on vahvennettu muualta paitsi siitä puristusliitoksesta, jossa putki on ohennettu, että saadaan aikaiseksi tuo halkeamisefekti...

Melkein pitäisi tehdä vaikka polykarbonaatista tanko, joka ei hajoa vaikka vääntäisi sen mutkalle :)


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 15 Heinä 2019, 14:27
Kirjoittaja ukram2

Challenge ei ole vastannut mitään kun kyselin varaosaa... Ehkä uuden tangon saisi väsättyä tosiaan (polykarbonaatti?)muoviputkesta, 90 asteen mutkat 3d-tulostamalla, ja liitokset letkukiristimillä. Tai vesijohtoteknisiä ratkaisuja ehkä löytyy, siis nylon-viemäriputkea?


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 15 Heinä 2019, 15:06
Kirjoittaja Wacky

En kyllä suosittelis ilman kuitua siihen ympärille. Jää vielä tanko käteen jossain kohtaa.
Muistelisin että challenge ostettiin muutama vuosi sitten ja osia pitäis kysellä vieltä uudesta paikasta.


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 15 Heinä 2019, 15:16
Kirjoittaja ajou

Olisiko tosta Brevetin osasta apua?
On meinaan jämäkkä ja hyvin säädettävä.
https://pelsobrevet.com/product/handleb ... her-rides/
Kuva


Re: Fujinin kahvaliitos halkesi

Lähetetty: 29 Elo 2019, 23:30
Kirjoittaja ukram2

Koitin tehdä 3d tulostamalla t-kappaleen, joka oli keskiosasta umpimuovia, ja haarautuvasta osasta 5 mm seinämäpaksuista putkea. Se toimi periaatteessa sikäli että sillä pystyi ajamaan, mutta ei ollut tarpeeksi jäykkä, siis ohjaus oli todella huteran tuntuinen.

Ongelma muoveissa kai on se että pitäisi olla isommat putken halkaisijamitat, että saisi aikaan jäykemmän rakenteen, mutta metalliosaan kiinnitys on pakko olla sen metalliputken mitassa, eli liian pieni. Ehkä voisi koittaa tehdä nopeasti laajenevan putken, joka on siis pieni vain kiinnityspisteestä?