Pienin nojapyörä?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mutta miten käy yli 30 km/h nopeuksissa :?:

46km/h on huiput, suurempaa mäkeä en ole löytänyt eikä kunto riitä kuin vajaan 30km/h keskinopeuksiin. Tuo 30km/h maksinopeusharhaluulo taitaa olla peräisin velomania näyttelystä?

Jukka

Unohtuuko nyt jotain? Eikö aikaisempien keskustelujen perustella ole käynyt selväksi, että phyton käy rakenneratkaisunsa vuoksi hallitsemattomaksi suuremmissa nopeuksissa vaikka saattaakin olla haastava hitaammin ajettaessa?

Tällaiset erikoisatkaisut tekevät nojapyöräilyn entistä enemmän luotaantyötäväksi suuren yleisön silmissä. :cry:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

[
Unohtuuko nyt jotain? Eikö aikaisempien keskustelujen perustella ole käynyt selväksi, että phyton käy rakenneratkaisunsa vuoksi hallitsemattomaksi suuremmissa nopeuksissa vaikka saattaakin olla haastava hitaammin ajettaessa?

Tällaiset erikoisatkaisut tekevät nojapyöräilyn entistä enemmän luotaantyötäväksi suuren yleisön silmissä. :cry:

Tässä on selvä väärinkäsitys, joka johtuu tolkuttoman suuriksi mitoitettujen negatiivisten jättöjen aiheuttamasta yksittäiskokemuksesta. Runko-ohjattava Python ei todellakaan aina muutu labiiliksi nopeuden noustessa. Vain liian pitkällä negatiivisella jätöllä varustetut pythonit tekevät näin.

Lasikin noita stabiilisuusmittoja joskus ja päädyin summittain 200 mm negatiiviseen jättöön, jonka jälkeen rakenne muuttuu väkisinkin suremmilla nopeuksilla epästäbiiliksi. Tuo 200 mm mitta saattaa olla suurempikin, riippuen muusta geometriasta ja painoista. Kuitenkin on niin, että varsinkin pienipyöräisen pytonin saa varsin helposti rakennettua niin, että sillä voi turvallisesti ajaa vaikka tuhatta. Ainakaan ohjauksen epästabiilisuusilmiöstä ei ole haittaa. Python on hieno konstruktio, eikä se sellaisenaan ole mikään luotaantyöntävä erikoisratkaisu, väärin mitoitettuna kylläkin.

jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nimen omaan, ja tämä keskustelu on käyty jo useaan kertaan ja aina Sakari haluaa muistaa väärin. Tuossa pari Dirk Bonen babypython ajeluvideoa:

Tuossa näkyy yhdistelmä millä ajetaan, kamera on kärryssä. Seuraavassa kaupunkiajelua:

Kotisivut: http://dirkb.dnsalias.net/python.html
Kuvia: http://www.liggister.org/python/
Hän on myös laskenut babypythonilla mäkiä yli 80km/h tuntinopeuksilla, eikä hänen mielestään ajokki ole muuttunut mitenkään vaarallisen tuntuiseksi. Pythonin kehittelijä sensijaan on kertonut, että yli 50km/h nopeuksissa alkaa ajokin vakaus katoamaan, mutta hänen pyöränsä onkin suuremmilla renkailla ja suuremmalla jätöllä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hyvä on, koitan nyt muistaa asian oikein. :oops:

Pythonin ja hippariontyyppisten nojakkien (myös Komsan) perusominaisuuksia on jalka/lantio-ohjaus, mikä tekee ne täysin poikkeaviksi muista nojapyöristä. Jotta niillä pitemmillä matkoilla meno olisi rentoa ja luontevaa vaativat ne tosi pitkän harjoitteluajan. En minä ainakaan Komsalla ole jaksanut niin pitkään harjoitella, kun muilla esim. SWB Snake 5:llä ajo on niin paljon mukavampaa ja nautittavavampaa.

Kun jaloilla joutuu sekä polkemaan että ohjaamaan, jäävät kädet toimettomiksi, mikä minun mielestä on vartalon kokonaisliikunnallisuuden kannalta kovin yksipuolista ja koko kehon tehon käytön kannalta epäedullista.

Alaohjatuissa nojakeissa voi varsinkin liikkeelle lähdettäessä ja vastamäissä tehokkaasti ottaa käyttöön myös käsivoimat jolloin koko vartalo jännittyy ja saa samalla voimaharjoitusta. :D

Ymmärrän hyvin, että, jos jaksaa riittävän kaauan harjoitella, voi python- ja hipparion-tyyppisillä nojakeilla päästä pitemmilläkin matkoilla nautittavaan ajoon. Tosiasia kuitenkin on, että on olemassa paljon helpommin omaksuttavissa olevia ja kehoa kokonaisvaltaisemmin hyödyntäviä nojakkityyppejä.

Onko yhtään python- tai hipparion -tyyppistä nojakkia tehdasvalmistuksessa?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Onko yhtään python- tai hipparion -tyyppistä nojakkia tehdasvalmistuksessa?

Ei, entä onko yhtään puurakenteista?
Oikeassa olet, pythonin käsitelyn oppiminen vie aikaa ja lisäksi sen käyttöalue on suppea. Ei toimi soralla, eikä lumella. Kenellekkään en ole suositellut enkä suosittele ensimmäiseksi enkä ainakaan ainoaksi nojapyörä-projektiksi. Se ei ole ratkaisu läheskään kaikkiin arkipäivän liikkumis ongelmiin, se on kokemus joka kannattaa mun mielestä kokea.

Python trike taas ei varoittele milloin "lähtee lapasesta" kaarteessa, vaan kuljettajan täytyy tietää mikä on maksiminopeus milläkin kääntösäteellä. Lisäksi tuo lantio-ohjaus tekee sen, että ensivaikutelma on negatiivinen ja kaikkihan tietävät kuinka tärkeä ensivaikutelma on kun tuotetta kaupallistetaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Viirret:
Ei, entä onko yhtään puurakenteista? <<

Ei ole minun tiedossani.

Syitä voi löytää monia "perjantai-illan" kunniaksi:

  1. Käsityö on nykyään niin :twisted: kallista!

2 - n. On paljolti unohdettu vanhat taidot: Ennen tehtiin reet, rillat, luokit, heinäharavat etc. etc. varsinkin haavasta, joka on upea materiaali! :mrgreen:

Mistäpäs tuota tietää, kun ILMASTONMUUTOS vielä enemmän tulee ihmisten tietoisuuteen palataan perustekijöihin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin