Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet
31
31%
Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä
25
25%
Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile
17
17%
Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan
27
27%
 
Ääniä yhteensä: 100

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2831
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja Wacky » 26 Joulu 2017, 12:46

Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 26 Joulu 2017, 12:50

jviirret kirjoitti:Piikitön ketju on jäällä yhtä pitävä kuin luistimen terä
Traktorissa tuommoset lenkit jotenki toimii kun se alkaa sutiessaan pomppimaan ylös alas ja saa massasta apua etenemiseen. Mutta jos piikittömiä ketjuja on vieri vieressä niin efektiä ei tule, eikä se auta yhtään sivuluisussa.

Kyse on pintapaineesta. Traktorin renkaassa on painetta vain maastopyörän renkaan verran ja ketju yleensä vähintään 5 mm langasta. Pyörässä painetta on tavallisesti enemmän ja ketjulenkkien lanka parimillistä. Siksi se pitää myös jäällä. Tottakai piikillinen pitää paremmin, koska siinä on vieläkin suurempi pintapaine, mutta ei voi aivan traktorin kokemuksia suoraan siirtää polkupyörään.

Minusta ketjut ovat polkupyörässä liiottelua. Painavat paljon ja haittaavat ajoa muutenkin. Tuollaiset Pastorin kuvan poikittaiset lenkkiketjupätkät renkaan sivujen pianolankarenkaisiin pujotettuina tuhlaavat rautaa so. tuovat painoa. Ketjuahan tarvitaan vain renkaan ja tien välissä. Muualla se on vain haittapainoa. Miksi siis nuo ketjut on tehty noin pienillä sivurenkailla.

Minä kokeilin joskus 70-luvulla, paitsi Narskuja ja Rouskuja, joita Nojanalle tuossa edellä esitteli, myös itse tehtyä ketjua, jossa ketju pannaan vain kulutuspinnan ympäri löysähköksi lenkiksi ja sidotaan renkaan ympäri vuorottain eri puolelta pinnoihin kiinni sahalaitaiseksi kyyn seläksi. Ihan hyvin toimi tuollainenkin ja oli paljon kevyempi kuin poikittaisketjuviritys. Silti siinä oli, kuten kaikissa noissa liukuestevirityksissä, sama ongelma. Paino ja vierintävastus huononevat niin paljon, ettei niillä viitsi ajella yhtään enempää kuin on pakko. Kokeilutkin jäävät lyhyiksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 26 Joulu 2017, 12:54

Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.

Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen ja öljyn voi kyllä vaihtaa pakkaskestävämpään, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ. :(
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 26 Joulu 2017, 12:55

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.

Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen voi kyllä vaihtaa parempaan, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ. :(


Mhelanderhan näitä pakkasmodauksia teki jokunen vuosi sitten. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Joulu 2017, 15:23

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Piikitön ketju on jäällä yhtä pitävä kuin luistimen terä
Traktorissa tuommoset lenkit jotenki toimii kun se alkaa sutiessaan pomppimaan ylös alas ja saa massasta apua etenemiseen. Mutta jos piikittömiä ketjuja on vieri vieressä niin efektiä ei tule, eikä se auta yhtään sivuluisussa.

Kyse on pintapaineesta. Traktorin renkaassa on painetta vain maastopyörän renkaan verran ja ketju yleensä vähintään 5 mm langasta. Pyörässä painetta on tavallisesti enemmän ja ketjulenkkien lanka parimillistä.


Tuossa linkitetyssä kuvassa näyttäs olevan 4" rengas ja niissä paineet samaa luokkaa kuin traktorissa(1bar). Olisi vain pitänyt kohdistaa kommenti enemmän sitä kohtaan :oops:

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2831
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja Wacky » 27 Joulu 2017, 11:00

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.

Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen ja öljyn voi kyllä vaihtaa pakkaskestävämpään, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ. :(

En ole purkanut iskaria, mutta ongelma on sama kuin mhelanderilla eli negatiivisen ja positiivisen ilmajousen välinen tasaus ei toimi kunnolla. Ongelman aiheuttaja voi olla liian kovaksi muuttuva rasva iskarin sisällä tai sitten pieni määrä vettä iskarin sisällä joka tukkii paineen tasauksen eli ongelma ei ole että tiivisteet vuotaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3651
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja mhelander » 03 Tammi 2018, 01:33

Wacky kirjoitti:En ole purkanut iskaria, mutta ongelma on sama kuin mhelanderilla eli negatiivisen ja positiivisen ilmajousen välinen tasaus ei toimi kunnolla. Ongelman aiheuttaja voi olla liian kovaksi muuttuva rasva iskarin sisällä tai sitten pieni määrä vettä iskarin sisällä joka tukkii paineen tasauksen eli ongelma ei ole että tiivisteet vuotaa.

Juu. Mulla on onneksi takaiskarit olleet simppelimpää mallia. Talviajossa paree olla kaikkein yksinkertaisimmat niin toimivat paremmin.

Ennen kuin nojailija osti proto-maasturin niin siinä oli talvet Fox:n kierrejousikeula ja kesät vähän myöhemmin RockShox:n dual-ilmakeula. Fox toimii edessä loistavasti kunhan öljyt oli riittävän notkeat.

Aikani foorumeita tutkiessa selvisi että alaskassa ajavat Redline:n 5W öljyllä ja sehän toimi minullekin. Sittemmin olen talvet ajanut tuolla dual-ilmakeulalla johon voiteluun samaa 5W laatua ja vaimentimeen sopivassa suhteessa ohennettuna 2.5W öljyllä.

Takaiskareista parhaaksi talvella osoittautui proton RockShox Bar-R jossa ilmat pysyi verraten hyvin sisällä yli -30:n pakkasillakin. Nykyinen Fox:n vastaava hukkaa paineita kun on -15 tai kylmempää.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja mika » 07 Tammi 2018, 11:00

Perjantaina oli ensimmäisen kerran sellainen keli että ei päässyt eteenpäin. 10cm auraamatonta lunta joka tukki velosta pyöräkotelot. Piti siis vetää veloa. Kun aura tuli lopulta vastaan, pääsi hädin tuskin kävelyvauhtia ja mutkissa piti nousta kääntämään velo.
VeloMika
Kaikista risteyksistä vihreällä...


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa