Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet
30
30%
Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä
25
25%
Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile
17
17%
Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan
27
27%
 
Ääniä yhteensä: 99

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja vaaka » 15 Tammi 2016, 09:01

Valitin viime viestissäni tärinää myös ja 42 mm Marathon Winterit pystytalvipyörässäni eivät riitä käden terveydelle pidemmän päälle. Sain 50-559 Big Applen pehmeämmällä renkaalla, jossa on Schwalben mukaan kestävämpi pistosuoja, kivan lisän "jousitukseen" tärskyn ja varsinkin epätasaisen tievärinän vähennykseen verrattuna 35 mm Kojakeihin. Edessä vaihtui Kojakista kovaksi Tourrideksi 47-406. Silti lisäilmatilavuus auttoi edessäkin, vaikka renkaan rakenne teki siitä jäykän.

Renkaiden iskunvaimennus auttaa rakenteiden kestävyydessä tällejä ja edestakaisin nitkutusta vähentäen. Mahdollisesti tehden eri tavoin kallistettujen osien hajoamisesta eilistä. Renkaaseen kokoa ja massaa on vaihtoehto massan lisäykseen tankon muodossa. Rengas iskunvaimentaa tankoakin tanko ei vaimenna kaikkia osia pyörästä.

Sakari onko sinulla tilaa nykypyörissä laittaa leveitä renkaita? 50-100 mm ja kuinka leveitä käytät nyt?

Lisäys Lintsiltä Pasilaan ja takaisin riitti ärsyttämään kättä. Ei kauheasti onneksi, mutta aikapommi puri jälleen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja PW » 15 Tammi 2016, 14:55

n. 25 pakkasta aamulla nojakilla liikenteeseen - hyvin pelaa vaikka jäykempäähän se meno on sekä pyörän ett kuskin osalta. Varmaan paripykälää pienempi sais vaihde olla verrattuna eiliseen -10asteeseen. Nyt ei juuri ykköstä isompaa tarvint koittaa ja mäessä sekin tuntu raskaalat - runtattava.
Etureisi vähän ajaessa kylmetty kun housun kangas puristuu joka polkasulla tiukempaan + ajoviima. Tuohon tautiin vois yrittää viritellä tuulen suojusta.
Yllättäen pärjään yksillä rukkasilla vaikka muistelen ett aikasemmin noilla on sormet palelleet. Johtusko siitä ku MBB:ssä en purista kylmää ohjaustankoa vaan kädet nojaa tankoon ranteen ja kämmenen yhtymäkohdasta.
Vieläkään en oo vaihtant sileitä kesärengkaita ku tuli pakkaset ja tietkin aurattiin ni taas kulkee noillakin :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja Vilijami » 15 Tammi 2016, 15:02

Kyllä talvipyörässä pitää olla välityksiä kunnolla, siis alapäässä. Itellä 22 pienin hamppi edessä ja isoin 34 takana. Kyllä pääsee :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja PW » 15 Tammi 2016, 15:12

Vilijami kirjoitti:Kyllä talvipyörässä pitää olla välityksiä kunnolla, siis alapäässä. Itellä 22 pienin hamppi edessä ja isoin 34 takana. Kyllä pääsee :D

Tuossa on 52 eessä ja 23 takana, jossain miul olis 24piikkinen taakse - vähän helpottas mäessä - nexus-7:ssa siis.
En mie talvella kylläkään montaa vaihdetta tartte koska kovaa ei kuitenkaan tuu ajettua mutt vähän kevyempiä ne sais olla ku kesällä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Tammi 2016, 16:00

Vilijami kirjoitti:Kyllä talvipyörässä pitää olla välityksiä kunnolla, siis alapäässä. Itellä 22 pienin hamppi edessä ja isoin 34 takana. Kyllä pääsee :D

Hauska juttu mutta kun vaihdoin omaan maasturiin uuden ketjun niin alkoi ketjut hyppimään (pirun kalliiin M9000) pakan kolmella pienimmällä rattaalla. Ja vanhakaan ketju ei ollut paljoa venynyt, lähellekään vaihtorajaa, joten tarkistin itse rattaat ja niiden hampaat olivat säännöllisesti kuluneet myötäsuuntaan.

Eli näköjään tällä on ajettu ja näin talvikaudellakin, aika paljon vauhtialueella 25-40 km/h...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 15 Tammi 2016, 16:24

mhelander kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Kyllä talvipyörässä pitää olla välityksiä kunnolla, siis alapäässä. Itellä 22 pienin hamppi edessä ja isoin 34 takana. Kyllä pääsee :D

Hauska juttu mutta kun vaihdoin omaan maasturiin uuden ketjun niin alkoi ketjut hyppimään (pirun kalliiin M9000) pakan kolmella pienimmällä rattaalla. Ja vanhakaan ketju ei ollut paljoa venynyt, lähellekään vaihtorajaa, joten tarkistin itse rattaat ja niiden hampaat olivat säännöllisesti kuluneet myötäsuuntaan.

Eli näköjään tällä on ajettu ja näin talvikaudellakin, aika paljon vauhtialueella 25-40 km/h...

Pienehkö eturatas ja paljon ajoa pienillä takarattailla on kuluttanut rattaat. Tarvitset kuitenkin eteen kaveriksi isomman limpun niitä ajoja varten, kun ei varsinaisesti rymytä maastossa, jotta yleisin vaihde siirtyy pakan keskiosaan. Kuluminen vähenee erittäin paljon, kun enimmät kilometrit ajetaan isommalla takarattaalla. Jännitys ketjussa vähenee ja rattaassa on enemmän piikejä, kunnes sama tulee uudelleen kulutettavaksi. Muutenkin vaihteet pitäisi mitoittaa niin, että pienimpiä rattaita takapakassa käytetään harvoin. Tätä puoltavat, paitsi kuluminen, myös hyötysuhde, joka on parempi suuremmilla takarattailla.

Hyvä kun tuli esiin. Mietin nimittäin tätä, kun siirryit yksilehtiseen keulaan, mutten sitten sanonut mitään, kun en näistä High End vehkeistä niin tiedä. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jooseha » 15 Tammi 2016, 17:52

Vilijami kirjoitti:Kyllä talvipyörässä pitää olla välityksiä kunnolla, siis alapäässä. Itellä 22 pienin hamppi edessä ja isoin 34 takana. Kyllä pääsee :D

Kovin on tarpeet erilaiset. Mulla ei ole koskaan ollut noin pientä vaihdetta (50-559?). Keväällähän näitä verrattiin :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 15 Tammi 2016, 18:17

Vilijami kirjoitti:Kyllä talvipyörässä pitää olla välityksiä kunnolla, siis alapäässä. Itellä 22 pienin hamppi edessä ja isoin 34 takana. Kyllä pääsee :D

Kyllä pieni ratas edessäkin on ihan ok, jos takana on iso. Jos on molemmissa pienet, kuluu ketjut ja rattaat paljon enemmän ja kaiken lisäksi hyötysuhde on huonompi. Kokonaisuutena kuitenkin niin, että mitä pienempi eturatas on käytössä, sitä suuremmat ketjuvoimat, sitä enemmän keskimäärin ketju kuluu ja hyötysuhde pienenee parhaasta mahdollisesta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja irakas » 15 Tammi 2016, 19:16

Jooseha:
"Pistitkö Sakari jo kokeillen riittääkö olkatappiin nähden kohtisuoraan oleva raidetanko?
Muuttuu se aurauskulma näinkin, mutta laskin muutoksen asiaa esittäessäni ja raidetangon pituuden muutos oli muistaakseni enintään millin osia. Pitkällä ohjausvarrella aurauskulman muutos on olemattoman kokoinen. Aurauskulman muutoksen suhteen samanlainen ratkaisu kuin pystyssä olevat olkatapit vaakasuoralla raidetangolla, mutta saa olkapoikkeaman haluamakseen ja muuttuvan camberin :)"


Joo, kokeilinhan minä, mutta raidetangon taitteessa oleva vipu antoi liian paljon periksi, ja ohjaus kävi hervottomaksi, kun aurauskulma heitteli. Jatkossa voisi kokeilla suoraa raidetankoa ja pitempiä ohjausvarsia (jos tarkoitat, ohjausvarsilla niitä ulokkeita, jotka liittävät etupyörien haarukat raidetankoon.) Olisi pitänyt malttaa laittaa paksummasta materiaalista tuo vipu ja tiukat laakerit.

Vaaka:
"Sakari onko sinulla tilaa nykypyörissä laittaa leveitä renkaita? 50-100 mm ja kuinka leveitä käytät nyt?"

Haarukoiden väli on 80 mm kumin kohdalla. Nyt on renkaat 47 mm, ettei oo kovin paljon pullisteltavaa. Minullahan on SH26:ssa, jolla nykyisin ajelen takaiskari. Rupee tuntumaan, että se on jotenkin jumittunut tai jäätynyt, kun ei tunnu joustavan yhtään ja täristää niin vietävästi. Renkaissa on painetta 4 baaria. Täytynee pudottaa. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Tammi 2016, 20:00

jori kirjoitti:Kyllä pieni ratas edessäkin on ihan ok, jos takana on iso. Jos on molemmissa pienet, kuluu ketjut ja rattaat paljon enemmän ja kaiken lisäksi hyötysuhde on huonompi. Kokonaisuutena kuitenkin niin, että mitä pienempi eturatas on käytössä, sitä suuremmat ketjuvoimat, sitä enemmän keskimäärin ketju kuluu ja hyötysuhde pienenee parhaasta mahdollisesta.

Tästä olen samaa mieltä. Nyt kun alkaa saamaan tähän Shimanon 11-vaihteiseen maastopakkaan pohjalle myös 45-piikkistä niin voisin jopa harkita että ottaisin nykyisestä 11-40 pakasta keulilta suurimmat vaihteet eli 11-13 piikkiset pois ja vaihtaisin tilalle lukitukselle sopivan 13-piikkisen ja pohjalle tuon 45-piikkisen. Eteen sitten sopivasti suurempi narrow-wide ketjuratas.

Näillä saisi välitykset jopa himpun lyhenemään tiukimpia nousuja varten ja mitä isommalla rissalla takana ajaa sitä paremmin ketjut pysyy ja rissat vähemmän kuluu. Täällä lisää hajatelmaa näistä välitysjutuista...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja vaaka » 16 Tammi 2016, 04:22

Neljästä barista on varaa pudottaa painetta.

Jonaset Optifogin kanssa toimi -13 Cssa, kun jätin putkikaulurin leuan kärkeen, jotta kylmää ilmaa tuli tarkoituksella sisään maskin ja ihon välistä. Ilma kylmeni ja hengitysilma kuivui, joten ritilästä tuli pienempi huuruputki kuin ennen. 1,3 km kävdly mäkiä kassi selässä liian kuumalla takilla hengästyen hieman. Alkaa setti toimimaan, jos toki keuhkoihin menevä ilma ei ole enää kesälämmöissä. Silti paljon terveellisempää kuin ilman maskia olo.

Putkikauri fleece haisee nopeasti siihen hengittelyn seurauksena. Jonaset ei, mutta ei ole yhtä kauan ollut käytössä vielä. Jatkoa tulee, koska auttaa ja rupeaa näkemään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja PW » 17 Tammi 2016, 19:11

Tänään paluu matkassa tyhjeni takakumi, en sitä ensin ajaessa tajunnu - tärinä vähän lisäänty ni nousin kattomaan. Omituista ku sepelit on lumen alle tallottu.
Helsinkinojakin talutus ominaisuudet parantuvat näin pakkasen myötä, etupyörä kulkee suoraan vaikka työnnän vaan niskatuesta :)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Tammi 2016, 21:23

Olipa järkytys käydä ajamassa 60 millisten renkaiden jälkeen pyyttonilla, jossa on Duranot. Kelveillä renkaat upposi asvalttia myöten, joten ne olivat ajokelvottomia. Ajoradalla ei ongelmaa, mutta autoilijat tykkää vielä vähemmän kuin kesällä. Kädet tarkenee liiankin hyvin, kun niitä pitää tutusti vatsan päällä :lol: Lisäpisteitä Jukan kehumalle hipsulle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja PW » 19 Tammi 2016, 13:30

Vihdoin sain eilen vaihdettua sopivampaa rengasta talveksi alle, vähän leveempää ja nappulaa oli jälellä ainakin takana. Samalla vaihdoin piikin isomman takarattaan (52/24). Tuntu häviävän tuo pieni vaihteen kevennys, renkaan vastuksiin - jopa raskaampi ku aikasempi välitys :?
Puoles välis lenkkii huomasin ett ainakin takarengas on väärin perin :oops: Ehkä vähän paranee kun käännän pyörimis suunnan.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Tammi 2016, 13:55

PW kirjoitti:Tuntu häviävän tuo pieni vaihteen kevennys, renkaan vastuksiin - jopa raskaampi ku aikasempi välitys :?


Mä totesin jo 10v sitten ettei mun voimilla talvella paksuja nappularenkaita jaksa pyöritellä. Neljäs talvi jo menossa samoilla 37mm nastarenkailla.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 9 vierailijaa