Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Ihmettelen kun olen tänä vuonna pärjänny noilla yksillä nahkarukkasilla, kolmisormiset, karvavuori.
Muistelen ett joskus olis näillä keleillä palellu enempi, vaikuttasko tuo sisäinen lämmitys - uusi ruokavalio sormiin asti?

Ihan varmasti. Myös se vaikuttaa miten muu käsivarsi on kylmältä suojattu. Sormet ei voi pysyä lämpimänä jos ranteet saa kylmää...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ihmettelen kun olen tänä vuonna pärjänny noilla yksillä nahkarukkasilla, kolmisormiset, karvavuori.
Muistelen ett joskus olis näillä keleillä palellu enempi, vaikuttasko tuo sisäinen lämmitys - uusi ruokavalio sormiin asti?

Ihan varmasti. Myös se vaikuttaa miten muu käsivarsi on kylmältä suojattu. Sormet ei voi pysyä lämpimänä jos ranteet saa kylmää...

Jukka

Joo, rukkaset on pitkävartiset - tykkään ja toimii.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Myös kasvojen ja hengitysilman lämmitys auttaa.

Tumpuissa kannattaa olla tosi pitkät varret ja iso halkaisija, jotta menee hihojen päälle -mielellään varren sulkijalla, jota voi paksuinkin hanskoin kiristää. Paljaalla kädellä vetää toisen hihan käsinesysteemin päälle, jos halkaisija riittää, mutta monta hanskaa kädessä sen toisen käden hihan veto hanskan päälle ei ole sorminäppäryystesti, vaan mahdottomuus, jos on paksu setti kädessä.

Tatti nousi otsaan, joten laitoin huurunestolasit päähän ja ajoin kauppaan. 6 C 30 % suhteellinen ilmanoksteus 9 m/s tuulta. En nopeuksista tiedä, ei ihmeitä, mutta kolmosella Nexus seiskalla pystärillä hyvällä kadenssilla ja vain jyrkässä mäessä tuuppasi minuutin oikean linssin oikeassa reunassa pysyneen höyryn. Tuuli ja ajoviima yhdessä jäähdytti rajusti ilmaa ja kävelystä poiketen tuntui niin kylmältä maskissa, että vaikutti kuin ihon ja maskin välistä falskaisi. En tiedä, kävikö näin, vai tuliko ritilästä niin paljon ilmaa.

Nyt näkö säilyi. Haittana oli se, että maskin ulkopuolella ei naamanlämmitysetua tuossa puhurissa ja hengitysilma oli aika kylmää. Onneksi kuivempaa kuin kävelyn turkkilainen sauna. Joten eri käyttöön tarvitsisi eri hengittävyydellä olevat hengityksen lämmittimet. Vähän oli ilman lämpövaihtelua, joten pidemmällä reissulla voi tulla keuhkovaivaisille ongelmia, terveitä tuskin haittaa. Kangasta eteen ja vähentynee lämpövaihtelut.

Kun käyttötarkoitukset vaihtelevat sään ohella, säädettävyys olisi hyvä juttu. Testailulle tämä tarkoittaa monen käyttökerran tarvetta eri oloissa ja aktiviteeteissä. Tuunauksessa säädettävyys on hyvä juttu, joten kooltaan muuttuva hengitysreikä olisi hyvä. Joku kierrettävä viritelmä isolla kädensijalla, jotta voi ajaessa tumput kädessäkin säätää. Tai ritilän pintaan laskettava ja nostettava sermi ja ritilään isompi aukko kuin nyt kävelyssä jäähdyttämään ja säilyttäen puhurissa lämmittävyyden.

Periaatteessa huppu plus putkikauluri pystyisi hoitamaan sermin virkaa. Limaantuminen mhelanderin kuvan osoittamassa Jonasetin suun peittävässä hupussa olisi pienempi ongelma, kun ritilän eteen jäisi peittämätön kohta. Limaantumista ilmenee varmasti, mutta on eroa paikoitellen märän naamasuojan ja ehdollistetun ison koiran ruoan näkemisen kuolanerityksen välillä. Joten yhteiskäyttö muiden vaatekappaleiden kanssa vaatii myös lisää testausta paljon. Siinähän se talvi vierähtää.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Alkoi tehdä mieli jo tien päälle taas kun noita Sakarin kuvia katseli. Mittariin ostin äsken uuden patterin ja vaihdoin. Jos nyt vihdoin saisi ehjän vuoden mitattua.
Kaksi vuotta sitten patteri pimeni kesken kesän, ja patteria vaihtaessa kilometrimuisti nollautui. Vuosi sitten poljin noin 300km ensin ilman sähköä ja mittaria, joten taas tuli mittaukseen epätarkkuutta. Kesäaika on hyvä ohjelmoida jo etukäteen mittariin, ettei taas tyhjene vahingossa kilometrimuisti aikaa vaihtaessa. Vauhdinmittaus on ollut hieman pielessä, ja siten myös matkan. Täytyy kokeilla tallissa piirtää tussilla se viiva maahan, ja toinen renkaaseen ja sitten mitata yksi täysi kierros jos saisi tarkemman mitan siten.
Kolmena vuotena peräkkäin sähköllä on tullut 5500-5600km koko vuonna yhteensä. Siihen se näköjään aina menee vaikka miten ajelisi.
Jos on vähemmän kuin -5C niin sitten harkitsen vakavasti lähtöä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Alkoi tehdä mieli jo tien päälle taas kun noita Sakarin kuvia katseli. Mittariin ostin äsken uuden patterin ja vaihdoin. Jos nyt vihdoin saisi ehjän vuoden mitattua.
Kaksi vuotta sitten patteri pimeni kesken kesän, ja patteria vaihtaessa kilometrimuisti nollautui. Vuosi sitten poljin noin 300km ensin ilman sähköä ja mittaria, joten taas tuli mittaukseen epätarkkuutta. Kesäaika on hyvä ohjelmoida jo etukäteen mittariin, ettei taas tyhjene vahingossa kilometrimuisti aikaa vaihtaessa.

Siihen aikaan, kun vielä kännykän kamera toimi, :( kirjailin auton kilometrilukemia räppäämällä kuvan mittaristosta. Kuvaan tuli päiväys ja kilometrit ja vielä se, olinko tankannut täyteen. Samoin, kun joskus työmatkoilla joutui kilometrikirjanpitoa pitämään oli tämä kätevä keino. Kuvasta näkyi kilometrit ja päiväykset ja sopivasti kuvaten sen verran ympäristöä, että kuvasta tunnistaa, missä oltiin kuvaushetkellä.

Kannattaa siis ottaa säännöllisesti kuvia niin, että mittarin lukema näkyy, niin ei mene laskut kokonaan sekaisin, jos nollautuu mittari yllättäen.

Viimeksi muokannut jori, 11 Tammi 2016, 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

E-Cruiser kirjoitti:

Alkoi tehdä mieli jo tien päälle taas kun noita Sakarin kuvia katseli. Mittariin ostin äsken uuden patterin ja vaihdoin. Jos nyt vihdoin saisi ehjän vuoden mitattua.
Kaksi vuotta sitten patteri pimeni kesken kesän, ja patteria vaihtaessa kilometrimuisti nollautui. Vuosi sitten poljin noin 300km ensin ilman sähköä ja mittaria, joten taas tuli mittaukseen epätarkkuutta. Kesäaika on hyvä ohjelmoida jo etukäteen mittariin, ettei taas tyhjene vahingossa kilometrimuisti aikaa vaihtaessa. Vauhdinmittaus on ollut hieman pielessä, ja siten myös matkan. Täytyy kokeilla tallissa piirtää tussilla se viiva maahan, ja toinen renkaaseen ja sitten mitata yksi täysi kierros jos saisi tarkemman mitan siten.
Kolmena vuotena peräkkäin sähköllä on tullut 5500-5600km koko vuonna yhteensä. Siihen se näköjään aina menee vaikka miten ajelisi.
Jos on vähemmän kuin -5C niin sitten harkitsen vakavasti lähtöä.

Muista hypätä kyytiin, kun mittaat renkaan mittaa, muuten tulee vääriä kilometrimääriä! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Alkoi tehdä mieli jo tien päälle taas kun noita Sakarin kuvia katseli.

Kannattaa kokeilla. Sen verran omaa kinneriä aikoinaan kokeilin että vaikka kori on alta avoin niin se antaa aivan mahtavan viimasuojan. Sähköavun kans ei haittaa vaikka tiehen jää kolme renkaan jälkeä, mutta lumi-/jääpolanteen epätasaisuuksia sekään ei poista :(

irakas kirjoitti:

Muista hypätä kyytiin, kun mittaat renkaan mittaa, muuten tulee vääriä kilometrimääriä! :mrgreen:

Ei se nyt ihan noin tarkkaa taida olla :shock: Voihan sitä ajokkia painaa vähän samalla kun työntää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

No ei se ihme ole että hieman näytti pieleen.
Renkaan ympyrä on kyydissä istuen 1490mm. Kyydissä istumisen vaikutus 30mm. Mulla oli oletusasetuksena 1600mm.
Rengas Schwalbe Roadcruiser 52-406.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

No ei se ihme ole että hieman näytti pieleen.
Renkaan ympyrä on kyydissä istuen 1490mm. Kyydissä istumisen vaikutus 30mm. Mulla oli oletusasetuksena 1600mm.
Rengas Schwalbe Roadcruiser 52-406.

Tuo 1600 on kuitenkin aika lähellä vapaata ympärysmittaa. Juuri tuosta 1600-1490 matkaerosta on kotoisin pääosa renkaan vierintävastuksesta, monimutkaisen mekanismin kautta, mutta kuitenkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ja talvella alustan epätasaisuus tekee lisätuhoa vierintävastukseen, kun rengasta väännellään eri frekvenssillä, amplitudilla ja akseleissa kuin kesäasfaltilla.

Kävin Helsingin Kluuvin xxl myymälässä viemässä vikan alennuksessa olevan tumpun mustista ja xl on isoin koko, mitä on listoilla ja tuossa myymälässä l laarissa. Ostin l kokoisen, kun oli halvasta hinnasta vielä alennus, eli 3,90 € kärsin. Jäljellä on purppuroita monta l kokoista ja harva m. Tuntui kevyeltä, tosi pehmeältä ja lämpimältä. Tuulensieto jää testattavaksi. Hain ison Haltin tumpun päälle menevää, ei jakoa, on pieni räpylälleni, joka yleensä tottelee m kokoista hanskaa. Laitoin vaivoin tumput sisäkkäin ja on oltava tosi ohut hanska, joka alle menee. No onhan kylmän sään frisbeen heittohanskani ohut, mutta vasta kotona pääsen änkeämään sitä tuplatumppujen alle. Joten testitulokset tulevat jälkijunassa. Sen voi sanoa, että hinnan ja laadun sekä lämmittävyyden suhde on hyvä Line One tumpuissa.

Nolla ulkokäyttöä vielä, kun nesteytyspisteellä kirjailen ja änkesin tumput sisäkkäin, kun tarvitsi terävää tumppujen irrotukseen toisistaan. Tumputkin, eikä vain leikkaaja. Nou hätä urheilujuoma plus mä oli ammattilaisen valvovan silmän alla. Huippuammattilaisen globaalistikin mitaten. En silti mainosta Ollia sen enempää. Suomen ykkösOlli ja Sofiankatu. Jos Sakun mukaan meistrid pruulivad ja asjadondjad joovad, jätän pähkäilyt identiteetistä asiantuntijoille :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Renkaan ympyrä on kyydissä istuen 1490mm. Kyydissä istumisen vaikutus 30mm. Mulla oli oletusasetuksena 1600mm.
Rengas Schwalbe Roadcruiser 52-406.

Tuo 1600 on kuitenkin aika lähellä vapaata ympärysmittaa.

Ei kai sentään? Ilman kuormaa työnnettynä 1520mm. Meinaat että renkaan painauma tyhjänä (1600-1520)/3.14/2= 12,7mm :shock: ja kuorman kanssa olisi vain muutaman millin enemmän?
Ilmiselvästi renkaan mitoista(52-406) laskemalla saatu 1600mm on pahasti yläkanttiin. Yleensä nimellisleveydestä ei voi päätellä kumin tarkkaa leveyttä/korkeutta. Ainakaan minulla ei ole yhtään kumia joissa ensimmäinen luku täsmäisi tarkasti yhtään mihinkään renkaan korkeus tai leveys mittaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Renkaan ympyrä on kyydissä istuen 1490mm. Kyydissä istumisen vaikutus 30mm. Mulla oli oletusasetuksena 1600mm.
Rengas Schwalbe Roadcruiser 52-406.

Tuo 1600 on kuitenkin aika lähellä vapaata ympärysmittaa.

Ei kai sentään? Ilman kuormaa työnnettynä 1520mm. Meinaat että renkaan painauma tyhjänä (1600-1520)/3.14/2= 12,7mm :shock: ja kuorman kanssa olisi vain muutaman millin enemmän?
Ilmiselvästi renkaan mitoista(52-406) laskemalla saatu 1600mm on pahasti yläkanttiin. Yleensä nimellisleveydestä ei voi päätellä kumin tarkkaa leveyttä/korkeutta. Ainakaan minulla ei ole yhtään kumia joissa ensimmäinen luku täsmäisi tarkasti yhtään mihinkään renkaan korkeus tai leveys mittaan.

Tässä vehkeessä on erittäin alhaiset eturenkaiden paineet ja ajokkikin painaa melkoisesti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Juu edessä rengaspaineet ovat alhaiset, takana korkeat. Yksi mikä saattaa myös vaikuttaa on että etuvanteet ovat leveät. Rengas istuu hieman toisin kuin kapealla vanteella.
Nyt kun tuli tämä mittailu aloitettua niin voisi mitata vielä rengaspainot tyhjänä. Kyydissä istuen hankalaa kun ei näe mitä vaaka sanoo.
Gatti painaa ilman akkuja noin 40kg.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitäs ne akut painaa, kun et kai aja koskaan ilman.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos on kauhean tarkkaa, voin joskus tulla silmäpariksi puntaria vahtaamaan, kun olen e-cruiserin lähin fooruminaapuri.

Vastaa Viestiin