Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet
31
31%
Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä
26
26%
Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile
17
17%
Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan
27
27%
 
Ääniä yhteensä: 101

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja Wacky » 26 Joulu 2017, 12:46

Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 26 Joulu 2017, 12:50

jviirret kirjoitti:Piikitön ketju on jäällä yhtä pitävä kuin luistimen terä
Traktorissa tuommoset lenkit jotenki toimii kun se alkaa sutiessaan pomppimaan ylös alas ja saa massasta apua etenemiseen. Mutta jos piikittömiä ketjuja on vieri vieressä niin efektiä ei tule, eikä se auta yhtään sivuluisussa.

Kyse on pintapaineesta. Traktorin renkaassa on painetta vain maastopyörän renkaan verran ja ketju yleensä vähintään 5 mm langasta. Pyörässä painetta on tavallisesti enemmän ja ketjulenkkien lanka parimillistä. Siksi se pitää myös jäällä. Tottakai piikillinen pitää paremmin, koska siinä on vieläkin suurempi pintapaine, mutta ei voi aivan traktorin kokemuksia suoraan siirtää polkupyörään.

Minusta ketjut ovat polkupyörässä liiottelua. Painavat paljon ja haittaavat ajoa muutenkin. Tuollaiset Pastorin kuvan poikittaiset lenkkiketjupätkät renkaan sivujen pianolankarenkaisiin pujotettuina tuhlaavat rautaa so. tuovat painoa. Ketjuahan tarvitaan vain renkaan ja tien välissä. Muualla se on vain haittapainoa. Miksi siis nuo ketjut on tehty noin pienillä sivurenkailla.

Minä kokeilin joskus 70-luvulla, paitsi Narskuja ja Rouskuja, joita Nojanalle tuossa edellä esitteli, myös itse tehtyä ketjua, jossa ketju pannaan vain kulutuspinnan ympäri löysähköksi lenkiksi ja sidotaan renkaan ympäri vuorottain eri puolelta pinnoihin kiinni sahalaitaiseksi kyyn seläksi. Ihan hyvin toimi tuollainenkin ja oli paljon kevyempi kuin poikittaisketjuviritys. Silti siinä oli, kuten kaikissa noissa liukuestevirityksissä, sama ongelma. Paino ja vierintävastus huononevat niin paljon, ettei niillä viitsi ajella yhtään enempää kuin on pakko. Kokeilutkin jäävät lyhyiksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 26 Joulu 2017, 12:54

Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.

Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen ja öljyn voi kyllä vaihtaa pakkaskestävämpään, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ. :(
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jori » 26 Joulu 2017, 12:55

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.

Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen voi kyllä vaihtaa parempaan, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ. :(


Mhelanderhan näitä pakkasmodauksia teki jokunen vuosi sitten. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11731
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Joulu 2017, 15:23

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Piikitön ketju on jäällä yhtä pitävä kuin luistimen terä
Traktorissa tuommoset lenkit jotenki toimii kun se alkaa sutiessaan pomppimaan ylös alas ja saa massasta apua etenemiseen. Mutta jos piikittömiä ketjuja on vieri vieressä niin efektiä ei tule, eikä se auta yhtään sivuluisussa.

Kyse on pintapaineesta. Traktorin renkaassa on painetta vain maastopyörän renkaan verran ja ketju yleensä vähintään 5 mm langasta. Pyörässä painetta on tavallisesti enemmän ja ketjulenkkien lanka parimillistä.


Tuossa linkitetyssä kuvassa näyttäs olevan 4" rengas ja niissä paineet samaa luokkaa kuin traktorissa(1bar). Olisi vain pitänyt kohdistaa kommenti enemmän sitä kohtaan :oops:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja Wacky » 27 Joulu 2017, 11:00

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.

Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen ja öljyn voi kyllä vaihtaa pakkaskestävämpään, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ. :(

En ole purkanut iskaria, mutta ongelma on sama kuin mhelanderilla eli negatiivisen ja positiivisen ilmajousen välinen tasaus ei toimi kunnolla. Ongelman aiheuttaja voi olla liian kovaksi muuttuva rasva iskarin sisällä tai sitten pieni määrä vettä iskarin sisällä joka tukkii paineen tasauksen eli ongelma ei ole että tiivisteet vuotaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja mhelander » 03 Tammi 2018, 01:33

Wacky kirjoitti:En ole purkanut iskaria, mutta ongelma on sama kuin mhelanderilla eli negatiivisen ja positiivisen ilmajousen välinen tasaus ei toimi kunnolla. Ongelman aiheuttaja voi olla liian kovaksi muuttuva rasva iskarin sisällä tai sitten pieni määrä vettä iskarin sisällä joka tukkii paineen tasauksen eli ongelma ei ole että tiivisteet vuotaa.

Juu. Mulla on onneksi takaiskarit olleet simppelimpää mallia. Talviajossa paree olla kaikkein yksinkertaisimmat niin toimivat paremmin.

Ennen kuin nojailija osti proto-maasturin niin siinä oli talvet Fox:n kierrejousikeula ja kesät vähän myöhemmin RockShox:n dual-ilmakeula. Fox toimii edessä loistavasti kunhan öljyt oli riittävän notkeat.

Aikani foorumeita tutkiessa selvisi että alaskassa ajavat Redline:n 5W öljyllä ja sehän toimi minullekin. Sittemmin olen talvet ajanut tuolla dual-ilmakeulalla johon voiteluun samaa 5W laatua ja vaimentimeen sopivassa suhteessa ohennettuna 2.5W öljyllä.

Takaiskareista parhaaksi talvella osoittautui proton RockShox Bar-R jossa ilmat pysyi verraten hyvin sisällä yli -30:n pakkasillakin. Nykyinen Fox:n vastaava hukkaa paineita kun on -15 tai kylmempää.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 214
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja mika » 07 Tammi 2018, 11:00

Perjantaina oli ensimmäisen kerran sellainen keli että ei päässyt eteenpäin. 10cm auraamatonta lunta joka tukki velosta pyöräkotelot. Piti siis vetää veloa. Kun aura tuli lopulta vastaan, pääsi hädin tuskin kävelyvauhtia ja mutkissa piti nousta kääntämään velo.
VeloMika
Kaikista risteyksistä vihreällä...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3185
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja terppa » 30 Tammi 2018, 23:20

0302018221742.jpg


Aavistuksen kateellinen olen turkulaisten pyöräväylistä talvella :)
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja jooseha » 31 Tammi 2018, 08:23

Et sä ole oikesti kateellinen kuin Turun ilmastosta, joka saa tuonkin pätkän näyttämään hoidetulta :wink:

edit. Tuo pätkä ei sitten ole pyörätietä vaan ajorataa.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3185
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja terppa » 01 Helmi 2018, 23:21

jooseha kirjoitti:Et sä ole oikesti kateellinen kuin Turun ilmastosta, joka saa tuonkin pätkän näyttämään hoidetulta :wink:

edit. Tuo pätkä ei sitten ole pyörätietä vaan ajorataa.


Pihakatu :wink: Vaikka väliäkö hällä :D väylän oli hoitanut sama kone mikä oli pyöräväylät rullannut ja tämä siihen liittyi saumattomasta, en tiedä harjataanko Turussa vai onko tuo vaan suolalla tehty? Tennareilla kun oli liikenteessä niin ne tuppasi paikoin lipsumaan mutta nuo oli ihan pitävällä asfaltilla, ihan mieltä lämmitti.

On Lahdessakin väylien hoito parantunut mutta paljon olisi vielä petrattavaa... Ja joo, tykkäisin kyllä eniten sellaisesta talvesta mikä on Kainuun suunnalla :)
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2265
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja Premnas » 02 Helmi 2018, 11:34

Turussa on joitain priorisoituja testireittikokeiluja tänä talvena, siis niitä hoidetaan paremmin ja lumi poistetaan niin että tarjolla on paljasta asvalttia. Ei suinkaan kaikki reitit näytä tuolta, sen sai tuta eilen aamulla ja iltapäivällä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3185
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja terppa » 02 Helmi 2018, 12:13

Premnas kirjoitti:Turussa on joitain priorisoituja testireittikokeiluja tänä talvena, siis niitä hoidetaan paremmin ja lumi poistetaan niin että tarjolla on paljasta asvalttia. Ei suinkaan kaikki reitit näytä tuolta, sen sai tuta eilen aamulla ja iltapäivällä.


Toivottavasti kokeilu laajenee. Eilen tulin kuuden jälkeen kotiin ja ei koko päivältä yhtään aurahavaintoa, loppumatkasta lunta oli sen verran, että kapearenkaisella eteneminen olisi ollut aika tuskaa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2265
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja Premnas » 02 Helmi 2018, 12:33

terppa kirjoitti:
Premnas kirjoitti:Turussa on joitain priorisoituja testireittikokeiluja tänä talvena, siis niitä hoidetaan paremmin ja lumi poistetaan niin että tarjolla on paljasta asvalttia. Ei suinkaan kaikki reitit näytä tuolta, sen sai tuta eilen aamulla ja iltapäivällä.


Toivottavasti kokeilu laajenee. Eilen tulin kuuden jälkeen kotiin ja ei koko päivältä yhtään aurahavaintoa, loppumatkasta lunta oli sen verran, että kapearenkaisella eteneminen olisi ollut aika tuskaa.


Jep, se olisi kyllä mukavaa. Yhdellä testireittipätkällä totesin asiointimatkan yhteydessä että mennessä pohja oli jossain vaiheessa aurattu mutta uutta lunta oli tullut muutama sentti päälle. Tunnin jälkeen väylä oli juuri käyty auraamassa, eli noita pätkiä aurataan tiheään. Toisia väyliä ei sitten aurata koko päivänä ja pahimmillaan sen lisäksi ajoradan muhjut on aurattu väylille lisävastukseksi. Eilen aamulla totesin että oli vielä suht helppo ajaa, tuuli oli monissa kohdin puhdistanut pyörätien lumesta kokonaan. Päivällä lumen koostumus oli muuttunut raskaammaksi suojalumeksi. Paikoin pääsin läskillä ihan ok mutta paikoin oli ongelmia, erityisesti epätasaisesti jalankulkijoiden polkema/ajoradalla ajettu muhju tuotti ongelmia. Jostain syystä etupää tahtoo muljuta herkemmin vaikka kai tuossa pitäisi nyt painojakauma olla aika tasan etu- ja takapään välillä. Takapään pitoa on enemmän kuin tarpeeksi, kertaakaan en ole saanut tuota sutimaan edes paksussa lumikerroksessa tai ylämäessä.

En sitten tiedä oliko eilinen keli oikeasti haastava kaikille vai enkö vaan osaa ajaa läskipyörällä oikein (toisaalta suurimman osan eilisestä matkasta etenin kuitenkin ajamalla, joissain kohtia oli niin isot kinokset lunta tai semmonen aurausvalli etten uskaltanut ajamalla ylittää). Eipä toisaalta kauheasti tullut pyöräilijöitä vastaan, yhden pyöräänsä taluttavan kyllä ohitin.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 936
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Talvipyöräily

ViestiKirjoittaja samuel » 02 Helmi 2018, 12:37

Aurahavainnot voi olla vähissä nyt, PAM laittoi ylityökiellon koska työnantajapuoli kaavailee lauantai- pyhä- ja ylityökorvauksien poistamista ja työajan pidentämistä....
T: lakkopäivää viettämässä verenluovutuksessa.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa