Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tämä talvi on pakkaseten puolesta suosinut pyöräilyä. Mitenkäs tällä foorumilla ihmiset talvisin harrastaa pyöräilyä. Itse tulee nuo työmatkat ajettua kesät talvet pääsääntöisesti nojapyörällä, joskin talvikäyttöön on omansa. Vaikka se kokonaisuutena on ehkä hieman hitaampi(ei tule polettua kiireellä) niin varsinkin tällaisina peilijääpäivinä oikeen naurattaa kurvailla, kun kaksipyöräisillä ajajat ajelee "kieli keskellä suuta".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Se on kyllä hienoa kun ihmiset ajaa talvella varmoina siitä että kaatuvat. Tottahan ne sitten kaatuvatkin kun ajavat niin jäykästi. Oikea meininki on ajaa kuin viimeistä päivää ja luottaa siihen että kyllä nastat pitää. Viime talvenakin kaaduin vain kerran.

Kyllä sitä nojakillakin (kaksipyöräisellä jopa) voisi ajaa talvella, mutta talvella se tuntuu erityisen hitaalta. Toissatalvena jaksoin uutuudenviehätyksestä, mutten juuri sen jälkeen. Pitäis olla 2x26-tuumainen talviajoon että saisi vähän rengaskokoa. Se auttaisi talvella huomattavasti, luulen.

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Nojakilla sulan kelin aikaan pystärillä lumella ja jäällä kunnon renkaat tietty. ajamisen tapa tolla Teemun metodilla muuten ei pysy pystyssä millään renkailla. oikeastaan talviajoa rajoittaa vain kylmyys, jalkoja palelee.

Risto
reippaasti rekkulilla

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Viime helmikuussa kun oli -25 ilmat vähän aikaa, ompelin tylsyyksissäni sentin paksuisesta fleecestä ja ohuesta muovitetusta puuvillakankaasta kengänpäälliset. Shimanon hybridikenkien (lukkopoljinkenkä+vaellussaapas) päällä niissä oli ihan mukava ajaa noilla ilmoilla. Toinen kohta mikä minulla on aiheuttanut ongelmia on kädet, mutta nyt kun on Hestran vuorikiipeilyrukkaset niin kädetkään ei enää oikein jäädy.

Näitä kumpaakaan ei kannata edes harkita jos on esim. vain -5. Lämpöhalvaus tulee saman tien.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Toinen kohta mikä minulla on aiheuttanut ongelmia on kädet, mutta nyt kun on Hestran vuorikiipeilyrukkaset niin kädetkään ei enää oikein jäädy.

Käsineinä mulla on isot työmiehen kinttaat. Siis sellaiset sian-nahkaiset ja karvaa sisällä, ei maksa montaa euroa ja varmasti tarkenee. Joskus hipparionista irtoaa kettinki(tänä talvena ei vielä ole irronnut), niin ei tarvi sääliä, vaan voi kinttaat kädessä laittaa takaisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Talvella 2*26 tuumainen Vision on melko helppo ajaa. Tosin nyt Keijo ilmeisesti myy wanhan Visionin museoon! Sitten jatkan varmaan vanhalla ATB pyörällä. En ole tosin ajanut moneen vuoteen korkealla pyörällä. Keväällä jatkuu Fujinilla ajamisen opettelu.

Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Testimielessä ostin talvipystärihybridiin kapeat (kaksikymmentäjotain mm) nastakumit viime talveksi. Näennäisesti ok ja pito toimii jäätiköllä ja asvaltilla, mutta heti kun tuli vähänkään lunta, niin ajamisesta tuli kaamean raskasta. Fiilis oli lähinnä kuin olisi ollut sirkkelinterät alla; pyörä painui jo kovettuneestakin lumikerroksesta läpi ja sitten kuljettiinkin pohjaa myöten.
Parin viikon ajelun jälkeen vaihdoin alle tavalliset 35 mm kesänakit ja homma toimi jälleen.

Täytyisi varmaan noudattaa tuota Teemun vinkkiä ja suunnitella/toteuttaa omat suojaavat lämmittimet kenkien päälle. Kaupasta kun ei tunnu löytyvän "miesten kokoja" ;)

Nyt on fillari työmaalla. Viikolla sain taas puhkaistua etukumin, eikä ole muka ollut aikaa korjata.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Talvirenkaat on hyvä olla leveät kelluvuuden saavuttamiseksi. Valitettavasti leveimmät 622-kokoiset taitaa olla vain 37-milliset, kun taas maastopyöräkokoa löytyy sitten 47-millisiäkin. Toisaalta jos jaksaisi aina säätää, nastarenkaita tarvitaan enimmäkseen silloin kun on jäistä ja kellutusta silloin kun on niin paljon lunta että nastat eivät juuri vaikuta. Ehkä pitää joskus hommata se Pugsley 100-millisine renkaineen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Henkka kirjoitti:

Testimielessä ostin talvipystärihybridiin kapeat (kaksikymmentäjotain mm) nastakumit viime talveksi. Näennäisesti ok ja pito toimii jäätiköllä ja asvaltilla, mutta heti kun tuli vähänkään lunta, niin ajamisesta tuli kaamean raskasta. Fiilis oli lähinnä kuin olisi ollut sirkkelinterät alla; pyörä painui jo kovettuneestakin lumikerroksesta läpi ja sitten kuljettiinkin pohjaa myöten.
Parin viikon ajelun jälkeen vaihdoin alle tavalliset 35 mm kesänakit ja homma toimi jälleen.

Hmm, voisi kuvitella että kapeampi kumi menee lumessa kevyemmin, kun tekee kapeampaa uraa. Ilmeisesti näin ei sitten olekkaan. Itse en ole vertailuja tehnyt.
Saas nähdä pitääkö huomenna mennä maastopyörällä töihin, on toisesta hipparion takarenkaasta kaksi pinnaa poikki. Vanhuuttaan varmaan, epäilen, mikä lie wanha terässiiven etuvanne...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Nokian hakkapelita 240 oiva rengas hybridiin 40 milli levee pitää jäällä ja lumessa. Minulla maasturissa contin 54-559 240 nastaiset ja hyvin toimii.Tämmösen talven jäisillä ulkoilu ja pyöräteillä on jokseenkin hauska kurvastella kun ei edes käveliät meinaa pystyssä pysyä.

Risto
reippaasti rekkulilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sen verran paljon uusia käyttäjiä foorumilla, että nostellaans aihetta.
Tammikuussa -07 oli vasta kahdeksan ääntä, kolme nojaili ympäri vuoden ja loput nojaili kesät ja pystärillä talvet.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mulla on maasturissa hakka wxc 330-talvirenkaat, eli rapiat 650 nastaa alla yhteensä... voi muuten ajaa surutta myös luistinkentänkin läpi, tuntuma on jokseenkin sama kuin löysällä sepelillä ajelis.

Trikeä pitää toki ensi talvena kokeilla, vähän tosin veikkaan, että pienikin lumikerros hidastaa liikaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Tarttis saada vähän pitävämmät kumit (tai ainakin yksi kumi, vetävään etupyörään) talvikeleille nykyisten Continental SportContact -"slicksien" tilalle. Löytyisikö vinkkejä tai suosituksia 26" / 559 mm kokoluokasta? Kantona kaskessa ovat lokasuojat, joiden alle ei todennäköisesti mahdu 47 millin levyisiä nastarenkaita, kävin mallailemassa tuon kokoisia Nokian ja Marathonin kumeja Bike Planetissa. Eli 42 milliset tai alle pitäisi olla. Nastojen välttämättömyyteen en osaa vielä ottaa kantaa (huolimatta parista kaatumisesta liukkailla, väärä tilannenopeus = oma vika). Täällä Vantaalla saattaa mennä tammikuun puolelle ennen lumia tai sitten ei.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taitaa olla mahdoton tehtävä löytää noin kapeita nastarenkaita. Helpompi muokata lokasuojaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

olisiko helpoin vaihtaa lokasuojat joihinkin bilteman halpoihin talveksi, jotta alkuperäisiä suojia ei tarvitsisi rikkoa?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin