Sivu 2/2

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 09 Syys 2019, 21:37
Kirjoittaja trike76
Slumpfilla näkyy muuten olevan valikoimassa myös speed drive joka taas toimii samalla systeemillä mutta päinvastaiseen suuntaan kuin mountain drive.

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 09 Syys 2019, 21:39
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Tuo 2,5 välityssuhde vastaa 20/50 eturatasta. 20-piikkisellä eturattaalla saa samat edut välityssuhteet ja saman maksimi ketjuvoiman ja bannin Rohlofilta. :?


Mikä se Rikun käyttämä kahden lehden yhdistelmä olikaan?

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 10 Syys 2019, 07:33
Kirjoittaja Wacky
Mä oon käyttänyt 44/28 etulehtiä

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 10 Syys 2019, 09:04
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:Mä oon käyttänyt 44/28 etulehtiä

Pelkkien etulehtien välitysalue on tuossa vasta 1,57. Slumpfissa 2,5 eikä vaihtamiseen tarvita polkemista. Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 10 Syys 2019, 09:43
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:Tuskinpa sa jos käyttää edessä. 2.5x taulukon minimikokoista etulehteä.

Nyt vasta ymmärsin, mitä tässä tarkotit. :oops:
Joo, näinhän se on, mutta taitaa se minimikoko olla paljon enemmän kuin tuo edellä ehdottamani 20 piikkiä.
Jos mimimikoko on suurempi kuin tuon 20 piikkiä, pitää vastaavasti isomman rattaan piikkimäärään kasvattaa 2,5 suhteessa. 22-55, 24-60, 26-65, 28-70 jne.

Rohlofin sivulla annetaan normaalipainoiselle pyöräilijälle (yli. 100 kg) minimi välityssuhteeksi, eli käytännössä pienimmäksi eturattaan kooksi 34 ja silloinkin on käytettävä epäkäytännöllisen pientä 13T takaratasta. Alipainoisillekin kuskeille Rohloffin sallima alin eturattaan piikkiluku on 28.

Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

Rohloff kirjoitti:If mounting the SPEEDHUB 500/14 on a tandem or if the rider weighs over 100kg, the following sprocket ratios are the lowest permitted for use:
34/13, 38/15, 40/16, 42/17.

Rohlofin pienin eturatas.jpg
Rohlofin pienin eturatas.jpg (155.74 KiB) Katsottu 240 kertaa

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 11 Syys 2019, 21:03
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Juu, tuollainen 2,5 kertainen ero rupeaa olemaan rattailla jo pelkästään periaatteellinen. Takavaihtajasta loppuu varat etenkin jos on kinnerin 70 piikkinen toisena rattaana. Silloin tulee jo ilman takapakkaa 42 hampaan ero.
jori kirjoitti:Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

En ymmärrä mitä tarkoitat. Rohloffissa on sen oma takaratas(13-21z) eikä pakkaa. Vaihteet ovat kapassa :wink:

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 11 Syys 2019, 21:35
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Juu, tuollainen 2,5 kertainen ero rupeaa olemaan rattailla jo pelkästään periaatteellinen. Takavaihtajasta loppuu varat etenkin jos on kinnerin 70 piikkinen toisena rattaana. Silloin tulee jo ilman takapakkaa 42 hampaan ero.
jori kirjoitti:Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

En ymmärrä mitä tarkoitat. Rohloffissa on sen oma takaratas(13-21z) eikä pakkaa. Vaihteet ovat kapassa :wink:

Yritin selittää Härskille, miksi Rohloffissa ei voi käyttää mitään sellaista vaihdetta eturattaassa, joka mahdollistaa 2,5 välityssuhde-eron. Rohloffin tiedoissa annetaan pienin välityssuhde, jota kyseisen takanavan kanssa saa käyttää. Tarkoitus on rajoittaa rattaalle tulevaa vääntömomenttia, ettei se riko Rohloffin sisuskaluja, mikä tarkoittaa, ettei etuvaihtajan välityssuhde ketjulle (eturattaan koko) voi olla kovin pieni.

JOs tällaiseen pyörään kaikesta huolimatta lisätään 2,5 etuvaihtaja, tulee eturattaasta joka tapauksessa järkyttävän iso, eikä tästäkään huolimatta saavutettaisi lyhimpiä välityksiä, vaan vaihteistoalue kasvaisi vain yläpäästään. Joku ajatusvirhe tuossa kai kuitenkin tuli, ja laskin piikkiluvut noin tuplana siihen nähden, mitä olisi pitänyt. Tästäkin huolimatta Rohloffin kanssa ei voi tehdä kovin hitaaseen vauhtiin kykenevää vaihteistoa ja yläpäässäkin tuo 2,5 tekee isommasta rattaasta -tai Slumpfin ainoasta- ylisuuren, noin 90-piikkisen.

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 12 Syys 2019, 00:38
Kirjoittaja Härski
jori kirjoitti:Yritin selittää Härskille,


Ihan on selvää pässinlihaa ilmankin!

Btw.. Hauskoja muuten nämä suomalaiset sanonnat! :D