Tarvitsetko nojapyörässä jousitusta?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Tarvitsetko nojapyörässä jousitusta?

Kyllä, kaikissa renkaissa

7
35%

Kyllä, mutta yhdessä renkaassa riittää

7
35%

En tarvi

6
30%
 
Ääniä yhteensä: 20

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Kun taas pelkkä takajousitus tuntuu tuovan melkoista epävarmuutta ohjaukseen, kun keulan kulma ja jättö muuttuu joustoliikkeen aikana.

Eikös tuo sama tule vaikka edessäkin olisi jouset? Renkaat ovat kuopassa/harjalla eri aikaan, ja keulan kulma muuttuu myös vaikka jouset painuisivat pohjaan molemmissa päissä. Ongelma tietysti korostuu jos tekee pyörän jossa jouston liike on pitkä :-)

Itse olen kerran mäkisellä pyörätiellä olevassa hyppyrissä ollut vähällä liata housuni sisäpuolelta. Reilu 50 vauhtia, ja sitten onkin mutkaisessa kohdassa koko pyörätien levyinen hyppyri. En tiedä olisiko moisesta ajaminen helpompaa jäykällä pyörällä, vai olisiko jäykkä pyörä norsun kuljettamana noissa vauhdeissa entinen pyörä? Tampereen seudulla asuvat hurjapäät voivat käydä kokeilemassa, Linnainmaalta muutama kilometri kohti Teiskoa, muistakaa polkea alamäet täysiä :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:

Eikös tuo sama tule vaikka edessäkin olisi jouset? Renkaat ovat kuopassa/harjalla eri aikaan, ja keulan kulma muuttuu myös vaikka jouset painuisivat pohjaan molemmissa päissä. Ongelma tietysti korostuu jos tekee pyörän jossa jouston liike on pitkä :-)

Ei oikeastaan, täysjoustossa runko pysyy suorassa ja vain pyörät kulkevat maan mukaan. Tai tietty käytännössä tapahtuu jotain ihan muuta, mutta ainakin teoriassa.

tavasti kirjoitti:

Itse olen kerran mäkisellä pyörätiellä olevassa hyppyrissä ollut vähällä liata housuni sisäpuolelta. Reilu 50 vauhtia, ja sitten onkin mutkaisessa kohdassa koko pyörätien levyinen hyppyri. En tiedä olisiko moisesta ajaminen helpompaa jäykällä pyörällä, vai olisiko jäykkä pyörä norsun kuljettamana noissa vauhdeissa entinen pyörä? Tampereen seudulla asuvat hurjapäät voivat käydä kokeilemassa, Linnainmaalta muutama kilometri kohti Teiskoa, muistakaa polkea alamäet täysiä :-)

Tuollaisissa tulee helposti alas keula edellä kun ei ehdi reagoida hyppyriin ajoissa ja keulia tarpeeksi. Olen kertaalleen ajanut moiseen samaa suuruusluokkaa olevassa vauhdissa, ja ihan selvästi oli etupyörä ensin maassa. Siinä tilanteessa jos etupää ei jousta, sattuu kuskia leukaan. Ja nenään. Ja polveen.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuollaisissa tulee helposti alas keula edellä kun ei ehdi reagoida hyppyriin ajoissa ja keulia tarpeeksi.

En minä ainakaan osaa nojakilla keulia :-0

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuollaisissa tulee helposti alas keula edellä kun ei ehdi reagoida hyppyriin ajoissa ja keulia tarpeeksi.

En minä ainakaan osaa nojakilla keulia :-0

En minäkään muuten, mutta tuollaisesta hyppyristä se kyllä onnistuu. Pitää laittaa pienempää silmään ja polkaista kunnolla vauhtia hyppyrin kohdalla niin alastulo on takapainoisempi ja stabiilimpi. Mutta aina ei ehdi tehdä mitään jos tienpitäjä yllättää.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

irakas kirjoitti:

Itsetehdyssä nojakissa on toimivan ja kestävän takajousituksen tekeminen aina ongelmallista. Helpommalla pääsee, kun tekee jouston istuimeen vaikka näin:

Sakari

Tuo Sinun penkkievoluutio on hieno - hieno monessa mielessä - toimivuudeltaan ( joustot, säädöt...) materiaali sama kuin kokonaisuudessakin, läheltä, edullinen, suomalainen, käsityökaluilla työstetty...veistoksellinen, muototyössä, edustaa sitä aina arvossa pysyvää tarpeen, materiaalinhallinnan, aineen ja käden ja silmän ammattiliittoa.

Vastaa Viestiin