Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2333
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Syys 2018, 13:06

No eihän tuollaisia ansoja saa missään nimessä jättää merkitsemättä. Johan tuohon voi joku kompastuakin ja lentää naamalleen. Onneksi ei käynyt pahemmin, vaikka uskon miten paljon naarmut voivat harmittaa.

Vähän outoa ettei poliisipartio halunnut kirjata tapahtunutta, liittyikö se todistajien puutteeseen vai mihkä?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Syys 2018, 14:44

Premnas kirjoitti:No eihän tuollaisia ansoja saa missään nimessä jättää merkitsemättä. Johan tuohon voi joku kompastuakin ja lentää naamalleen. Onneksi ei käynyt pahemmin, vaikka uskon miten paljon naarmut voivat harmittaa.

Vähän outoa ettei poliisipartio halunnut kirjata tapahtunutta, liittyikö se todistajien puutteeseen vai mihkä?

Minusta olosuhteiden luojaa ei voi syyttää mistä tahansa. Mihin tahansa voi kompastua. Ihan tasaisella tielläkin voi kompastua. Ei kaikkea voi vaatia merkittäväksi. Tuo ei ole tiellä olevaa kiveä kummempi este, eikä niillä nopeuksilla, joilla tuossa kohdassa voi liikkua mikään erityistä vaaraa aiheuttava este muutoin kuin tässä erikoisessa tapauksessa.
Kuva

Viime keskiviikkona nojapyöräsaunalta kotiin ajaessani näin, kun vastaantuleva pyöräilijä kaatui ajettuaan rakennustyömaan suoja-aidan kumista tukijalkaa päin. Olisiko suoja-aidan jalat pitänyt suojata aidalla.
Kuva

Mitä siitäkin tulisi, jos kaikesta voisi aina syyttää olosuhteiden luojaa. Aina voi olla jollekin liian liukasta ja jokainen kynnys, kuhmu tai kuoppa voi aiheuttaa jollekin ongelmia. Ei ole kohtuullista, että paikassa, jossa ei voi liikkua kävelynopeutta suuremmalla nopeudella, jokainen viisi senttiä korkea kuhmu jouduttaisiin merkitsemään ja aitaamaan ja aitauksen laiminlyönneistä käytäisiin oikeutta.

Tuostakaan paikasta ei olisi päässyt kinnerillä läpi, jos tuo olisi kunnolla merkitty. Sen takiahan se etupyörä tuon esteen päälle nousikin. Vai onko todellakin niin, että matalaa estettä ei näe liikenteessä ja nojapyöriin vaaditut viirit ovat todellakin tarpeen. Mielestäni vastuu on ensisijaisesti kulkijalla itsellään, ei olosuhteiden luojalla.

Tuo nyt oli tuollainen sattumien summa ja huonoa tuuria. Ymmärrän kyllä, ettei kinneristä näe matalaa estettä aivan lähelle jo ajettuaan, mutta oikeastaan millekään muulle ajoneuvolle tuosta ei olisi voinut kuvitella aiheutuvan ongelmia. Sokeallakin on keppinsä, joten heillekään tuosta ei olisi ollut normaaleja esteitä kummallisempia ongelmia. Huono tuuri, eipä muuta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3829
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Syys 2018, 15:25

Sinänsä olen Jorin kanssa samaa mieltä, mutta se johtaa käytännössä pikku hiljaa pahentuvaan tilanteeseen. Myös muiden osapuolien vastuun pitää joskus konkretisoitua vaikka jokainen vastaakin lopulta itse kulkemisensa turvallisuudesta.
Jos tuo olisi ajoradalla ja joku rikkoisi siihen Mersunsa renkaan, joutuisi tienpitäjä varmasti maksamaan. Hyvä vaatia korvausta ihan vaan sen takia että se pakottaa ajattelemaan mitä haittaa liikenteelle tekevät. Jollei kukaan koskaan vaatisi mitään olisi kohta putkikaivonnot tien poikki merkitsemättä viikkokaupalla.
Itse en kyllä jaksaisi nähdä vaivaa vaatia mitään. Enintään valituksen saisin aikaan. Tuskin sitäkään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2333
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Syys 2018, 16:37

No on kuitenkin hieman outo ajatuskuvio että risteysalueella olisi ihan ok olla kaikenlaisia kuhmuja, kun risteysalueella iso osa huomiosta menee muun liikenteen huomiointiin. Jos taas pitää varuiksi tuijottaa koko ajan maahan niin silloin voi jäädä muuta huomaamatta. Jos kaikki perustellaan lopulta sillä että on tienkäyttäjän vastuu huolehtia ajamisestaan, miksi edes yrittää enää tehdä turvallisia väyliä. Jostain kumman syystä tuntuu usein siltä että pyöräilijän ja jalankulkijan turvallisuus on toissijaista ajoradan käyttäjiin nähden. Lähtien esim. siitä tyylistä jolla asvalttiin tehdään poikkikaivantoja, pyörätiellä ei mitään viisteyksiä terävään reunaan eikä välttämättä merkkejäkään.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Syys 2018, 16:44

Premnas kirjoitti:No on kuitenkin hieman outo ajatuskuvio että risteysalueella olisi ihan ok olla kaikenlaisia kuhmuja, kun risteysalueella iso osa huomiosta menee muun liikenteen huomiointiin. Jos taas pitää varuiksi tuijottaa koko ajan maahan niin silloin voi jäädä muuta huomaamatta. Jos kaikki perustellaan lopulta sillä että on tienkäyttäjän vastuu huolehtia ajamisestaan, miksi edes yrittää enää tehdä turvallisia väyliä. Jostain kumman syystä tuntuu usein siltä että pyöräilijän ja jalankulkijan turvallisuus on toissijaista ajoradan käyttäjiin nähden. Lähtien esim. siitä tyylistä jolla asvalttiin tehdään poikkikaivantoja, pyörätiellä ei mitään viisteyksiä terävään reunaan eikä välttämättä merkkejäkään.

Siellähän ne seisovat liikennemerkit ja valotolpatkin ihan merkitsemättä kevyen liikenteen väylillä. Ei kai ne ajoradallakaan voi olla. Kyllä siihen olisi pitänyt jo tottua, että kevytväylät ovat täynnä esteitä koko ajan, eikä niitä merkitä kuin erikoistapauksissa. Nykylain mukaanhan voi pyöräillä myös kaistalla, joten miksei käyttäisi tuota mahdollisuutta päästä eroon pahimmasta nöyrryytyksestä. Ainahan voi vedota kevarilla oleviin esteisiin ja niiden vaaroihin ajoradan valitsemisensa puolustukseksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2333
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Syys 2018, 17:09

Ei ne kyllä minusta ole täysin verrattavissa toisiinsa, matala kuhmu ja täysmittainen liikennemerkkitolppa. Tottumus on myös eri asia kuin hyväksyntä. Se että on tottunut väistelemään kaikkea ei tarkoita sitä että se olis silti hyvä ja ok, ja ettei mitään tulisi parantaa koska ainahan näin on tehty.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3829
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Syys 2018, 18:02

jori kirjoitti:Nykylain mukaanhan voi pyöräillä myös kaistalla, joten miksei käyttäisi tuota mahdollisuutta päästä eroon pahimmasta nöyrryytyksestä.

Nykylaki pakottaa pyöräilijän pyörätielle yhtä erikoistapausta lukuunottamatta. Tieliikeenasetus 18§ merkki 422. Yleinen turvallisuus tai pyörätien kulkukevottomuus evät ole hyväksyttäviä syitä :(

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Syys 2018, 18:05

Premnas kirjoitti:Ei ne kyllä minusta ole täysin verrattavissa toisiinsa, matala kuhmu ja täysmittainen liikennemerkkitolppa. Tottumus on myös eri asia kuin hyväksyntä. Se että on tottunut väistelemään kaikkea ei tarkoita sitä että se olis silti hyvä ja ok, ja ettei mitään tulisi parantaa koska ainahan näin on tehty.

En suinkaan tarkoita, etteikö pitäisi parantaa, mutta minnepä ne tilapäiset ja kiinteätkään liikenne-esteet laitettaisiin, kuin kevyen liikenteen väylälle. Sehän on vain kevyttä liikennettä. Niin kevyttä, että se suorastaan puhaltuu pois tieltä, kun väylää tarvitaan johonkin tarpeelliseen, kuten vaikkapa rakennustarvikkeiden säilyttämiseen.

Matala este on hankala, jos sitä halutaan erityisesti välttää liikenne-esteenä. Mikä on matala, onko matala ylös päin sama kuin matala alas päin. Onko reunan terävyydellä väliä. Onko keskellä metristä pyöräkaistaa sijaitseva 15 cm syvyydellä sijaitseva syöksykaivon kansi liikenne-este. Tampereella on pyöräkaista, jossa on tällaisia kymmeniä peräkkäin. Olisiko nuo pitänyt merkitä aidalla ja vaatia pyöräilijää kiertämään aina kaistan kautta,vai jättää merkitsemättä, jotta voi tilanteen tullen ajaa hitaasti ja varovasti myös yli. Edellä esittämäni huomio/turva-aidan jalat ovat myös matalia esteitä. Mitä niille pitäisi tehdä.

Ehkä pitäisi nostaa oikeusjuttu kaikkia näitä vastaan ja ryhtyä käymään oikeutta kaikista näistä miljoonista esteistä kevytväylillä. Kyllä siitä maailma sitten paranee. –Ei perkele.

Ainoa järkevä tapa on pyöräillä ajoradalla, milloin tuollaisia on pyörätiellä. Ainahan niitä on, eli ajoradalla voi pyöräillä aina kun tuntuu tarpeelliselta. Ei pidä nöyrtyä käyttämään väylää, jonka käyttökelpoisuudesta ei kukaan kanna vastuuta. :evil:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Syys 2018, 18:06

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Nykylain mukaanhan voi pyöräillä myös kaistalla, joten miksei käyttäisi tuota mahdollisuutta päästä eroon pahimmasta nöyrryytyksestä.

Nykylaki pakottaa pyöräilijän pyörätielle yhtä erikoistapausta lukuunottamatta. Tieliikeenasetus 18§ merkki 422. Yleinen turvallisuus tai pyörätien kulkukevottomuus evät ole hyväksyttäviä syitä :(

Ei ole liikennemerkin määritelmä täydellinen ohje –vain periaate.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3829
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Syys 2018, 19:09

Asetus on aivan yhtä velvoittava kuin laki.
Ei nopeusrajoitustakaan(merkki 361) ole tuon kummemmin määritelty.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja mhelander » 17 Syys 2018, 19:21

Pahinta mitä liikenneturvallisuudelle voi tehdä, on sijoittaa liikennemerkit kadunvarren kevyen liikenteen väylälle, ja sitten jos vielä on kuhmuja tai monttuja niin niitä ei huolehdita kuntoon tai merkitä kunnolla.

Kun pyöräilijä joutuu 110% keskittymisellä tarkkailemaan muita liikkujia, jää pinnan normaalista poikkeavat helposti huomaamatta ja silloinhan sitä tapahtuu. Näihin itse lasken myös jyrkästi viistetyt reunakivetkin...

Ei muuta kuin ukaasia pystyyn tieosuudesta vastaavalle, saa ainakin sen tien nopsempaa kuntoon ja jos ymmärtävät katsoa peiliin niin myös korvaavat jotakin vahingostakin.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2333
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Syys 2018, 20:19

Tuommosen työmaa-aidan kuitenkin erottaa paremmin kuin kuhmun, jossa on jossain vaiheessa ollu tolppa muttei enää. En tiedä sen korkeudesta, jos pitäis arvioida niin sanoisin n. 10cm, jos ite ajaisin hiljaisella nopeudella sellaseen niin aika äkkiä lipsuisi rengas alta. Ite näen tuon kyllä niin että pahimmassa tapauksessa joku kaatuu tuon kautta ajoradalle jossa sitten joku ajaa päälle.

Ihan tosissaan mietin että saako tuonne väylille jättää mitä vaan ja miten vaan. Eikö sen tienkäyttäjän pitäisi pystyä varautumaan ennalta arvattaviin tilanteisiin, ei sentään ihan kaikkeen...
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Syys 2018, 21:06

Premnas kirjoitti:Tuommosen työmaa-aidan kuitenkin erottaa paremmin kuin kuhmun, jossa on jossain vaiheessa ollu tolppa muttei enää.

Se viime keskiviikon kaatuja varmasti näki aidan, mutta kaatui aidan jalkaan, joka oli juuri tuollainen kymmensenttinen matala este. Aita oli heijastevärinen ja valkoinen, mutta hämärissä musta jalkaosa täysin näkymätön maata vasten. Ei auttanut, vaikka oli aidalla merkitty. :(
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14590
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja PW » 18 Syys 2018, 07:34

Oishan tuohon tötsän voinu laittaa, ripotellaanhan niitä turhempiinkin paikkoihin :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14590
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja PW » 19 Syys 2018, 08:09

Melkeistä ei oteta, sanottiin ennen mut kirjotan tän melkeen onnettomuudenkin tänne kun tässäkin, kuten edellisessä oli kyseessä ylimääränen, odottamaton kappale kevarilla ja näitähän riittää (nastoista - rekkoihin).
Paikallislehdessä oli suurehko juttu, pariskunta ajoi Mansikkalan vanhan sillan ali, juna meni samaan aikaan sillan ylätasolla - sillalta tipahti "mötikkä" pyöräilijöiden viereen, arviolta kilon painonen kappale. Radasta vastaava taho tunnisti sen kiskon kiinnitys jouseksi = "korppu". Tarkastuksen jälkeen, mitään ei ollut sillalla irti ja olettivat, korpun jääneen jonkun huollon/korjauksen yhteydessä sillan uumeniin ja nyt tipahtaneen tärinän vaikutuksesta alas.
Jutussa mainittu myös, ettei pyöräilijällä ollut kypärää ja tivattiin aikooko jatkossa käyttää - löytyihän sille kypärällekin oikee tarve ;)
Siis melkeen tipahti rautamötikkä kinnerin keulakannelle, koska olenhan miekin tuosta usein ajanu. Huh, rumaa jälkee olis tullu.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija