Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Minulla ensimmäiset lumilenkit meni lähes kaatumatta mutta viimeisimmissä tuli eilen kahdet kylkimyyryt ja sitä edellisessä 6-7.

Ongelmana on sliksi edessä (451:stä ei juuri löydy kuviolla tai nastoilla) ja suurin ongelma on yhdistelmä riittämätön näkyvyys ja kehno/suorittamaton auraus. Jälkimmäiseen kun yhdistetään runsasta kävelyä tai ura sattuu olemaan mopoille sallittu, sekä hieman pakkasella satanutta utulunta ja varsinkin alamäkeä on jännitystä luvassa.

Reaktiot on jo niin nopeat ettei koskaan ole olleet lukkopolkimet kiinni, ja kaatumisen kylki on jostakin syystä vaihtunut vasemmalta oikealle.

Noh, kesällä ei tarvi sitten jännittää missään olosuhteissa... :D

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Selailin prosyyreja . Eipä ollu kovasti tarjontaa muutenkaan 451:tä. Löysin yhren karkee kuvioisen 35-451 Schwalbe Mow Joe. Siinä mitä löysin, rengas on tämän vuoren kuvastossa sivulla 26. :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kiitos vaivan näöstä, ja muistutit että sainkin paikalliselta kauppiaalta joskus keväällä Schwalben kataloogin. Vähäinenkin kuvio auttaisi paljon, ja tietysti lisäisi vastuksia. Nyt on ajovaihteena lehdet 1-3...

Vähän kuullostaa leveältä joten pitää mittailla mahtuuko pyörähtelemään M5 monoforkin kruunun alla. Takana venäläinen "nappula-tuubi" rapsuttelee jarrupantaan joten voi tehdä tiukkaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Selailin prosyyreja . Eipä ollu kovasti tarjontaa muutenkaan 451:tä. Löysin yhren karkee kuvioisen 35-451 Schwalbe Mow Joe. Siinä mitä löysin, rengas on tämän vuoren kuvastossa sivulla 26. :D

Online-kataloogista sain vilkastua ratasta: https://docs.google.com/viewer?url=http ... 010-GB.pdf

Ja aika tuhti on pintakuvio... Loppuis (taas) vaihteet pienestä päästä kesken tällaisen kanssa... Jotenkin olen oppinut ajelemaan Duranon vähäisellä kuviolla kunhan painetta on riittävästi että se toimii.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Noniin, uusi tapaus nojapyöräonnettomuusrekisteriin:

Aika: pe 10.6.2011 klo 20.25
Paikka: Vt25 ja Kt110 risteys (Myllylammen risteys Vihdissä/Lohjalla)
Osalliset: ajarmala ja Nissan Qashqai

Ihastuttavan helteinen perjantai-ilta ja päätin heittää Nummelasta lenkin Lohjalle ja takaisin, kun siitä saa kivat 37 km mittariin. Olin palaamassa takaisinpäin Nummelaa kohti, kun laskettelin mukavia alamäkiä Cembritiltä Myllylampea kohti. Mäen alla on liittymä 110 tielle. Liittymä tulee vasemmalta ja siinä on selvä kärkikolmio sieltä tuleville (autoille). Tässä googlen kuva tulosuunnastani. Ajoin siis tuota tien vasemmalla puolella olevaa pyörätietä pitkin.

http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... 31.72,,0,0

Huomasin, että liittymästä on tulossa suuri mega-pickup kääntymässä oikealle Lohjan suuntaan. Sen kuljettaja kuitenkin huomasi minun tulevan pyörätietä pitkin oikealta ja pysähtyi ennen pyörätien jatketta kärkikolmion kohdalle. Viereen tuli Qashqai kääntyäkseen vasemmalle Nummelan suuntaan. Jarrutin, koska picupin takaa tulleen Qashqain aikeista ei ollut tietoa ja risteyksessä on muutenkin pakko hidastaa, koska pyörätie tekee 90 asteen kurvin heti risteyksen jälkeen.

Lopulta tajusin, että Qashqai tulee pickupin takaa pyörätielle ja vedin tietenkin liinat kiinni. Mutta en aivan ehtinyt jarruttaa vauhtiani nollaan ennen Qashqain oikeanpuoleista takaovea. Vauhtia ei varmaan ollut jäljellä kuin muutama km/h, mutta isoin eturattaani törmäsi auton takaoveen. Koska auto oli liikeellä, niin oveen tuli rattaasta komea metrin mittainen raapama. Eturattaani vääntyi pahasti. Minulta tietenkin vauhti katosi ja koska tilanne kuitenkin tuli yllättäen, en ehtinyt irrottaa kenkiä lukoista, joten kellahdin nollavauhdista vasemmalle kyljelle pickupin eteen. Näyttää varmaa tosi typerältä, mutta tällaisessä äkkitilanteessa se sallittaneen. Koska vaihtia ei enää ollut, mitään vammojakaan ei tullut.

Viime syksyn onnettomuuteni jälkeen päätin, että aina kun minuun törmätään tai eteeni ajetaan kolmion takaa, kutsun poliisin paikalle. Niin tein nytkin. Poliisi kautta rantain ehdotti, että koska mitään henkilövahinkoja ei tullut, niin osalliset voisivat sopia asian keskenään. Mutta viimesyksyisen päätökseni mukaan vaadin protokollan tapahtuneesta. Ja tämän jälkeen poliisi totesi Qashqain kuljettajalle, että risteyksessä on selkeästi kärkikolmio ja kyseessä on liikennemerkin Väistämisvelvollisuus kohdattaessa noudattamatta jättäminen. Eli sillä selvä. Käyn ensi viikolla poliisilaitoksella hakemassa pöytäkirjan ja laskeskelen kustannuksia Pohjolalle.

Truvativ Elita -keskiö lienee integroitu paketti? Kai niitä jostain pyörähuollosta löytyy...

Taas tulee taukoa pyörälenkkeihin. Pitäisiköhän ostaa toinen nojakki tällaisia tapauksia varten?

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

ajarmala kirjoitti:

Viime syksyn onnettomuuteni jälkeen päätin, että aina kun minuun törmätään tai eteeni ajetaan kolmion takaa, kutsun poliisin paikalle. Niin tein nytkin. Poliisi kautta rantain ehdotti, että koska mitään henkilövahinkoja ei tullut, niin osalliset voisivat sopia asian keskenään. Mutta viimesyksyisen päätökseni mukaan vaadin protokollan tapahtuneesta. Ja tämän jälkeen poliisi totesi Qashqain kuljettajalle, että risteyksessä on selkeästi kärkikolmio ja kyseessä on liikennemerkin Väistämisvelvollisuus kohdattaessa noudattamatta jättäminen. Eli sillä selvä. Käyn ensi viikolla poliisilaitoksella hakemassa pöytäkirjan ja laskeskelen kustannuksia Pohjolalle.
T. Ari

Sait sentään poliisin paikalle... Minä en vuosi sitten keväällä saanut, suhtautuminen hätäkeskuksessa oli vähättelevä - ei sitä nyt poliisit joka paikkaan ehdi, kun ei kerran henkilövahinkoja sattunut. Mutta minunkin tapauksessa mopo teki liikennerikkomuksia runsaasti: ajoi mopolla kevyen liikenteen väylää suurella nopeudella, ei väistänyt oikealta tulijaa, pakeni paikalta... Minua vähän jäi kaivelemaan jälkeen päin, etten tehnyt hätäkeskuksen enkä sittemmin poliisin toiminnasta valitusta, enkä vaatinut mopoilijalle rangaistusta.

musti

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

ajarmala kirjoitti:

Huomasin, että liittymästä on tulossa suuri mega-pickup kääntymässä oikealle Lohjan suuntaan. Sen kuljettaja kuitenkin huomasi minun tulevan pyörätietä pitkin oikealta ja pysähtyi ennen pyörätien jatketta kärkikolmion kohdalle. Viereen tuli Qashqai kääntyäkseen vasemmalle Nummelan suuntaan.

Nähtävästi siis sen lisäksi, että Nissan ajoi kärkikolmion takaa pyörätien jatkeelle, se myös ajoi suojatien edessä seisseestä pickupista huolimatta suoraan risteykseen. Ei varmaankaan voinut nähdä ison pickupin ylitse eikä tajunnut että sieltäkin voisi tulla joku. Autokoulun inssiajossa tuolla reputtaa ihan suoraan, ja ihan kiistatta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta pitäisi tulla sakot. Tällaista tapahtuu, kun autoilija ei ymmärrä, että kevyen liikenteen väylä kuuluu samaan liikennesysteemiin ja liikenteessä liikkuu myös pyöräilijöitä.

Lienemme yhtä mieltä siitä, että kaikeksi onneksi autoilijaa ei tarvitse syyttää ruumiinvamman tuottamisesta. Onni onnettomuudessa. Toivottavasti pyörän saa pian ajokuntoon, kun kelejä riittää vielä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kantsinee tutkia säilyikö runko suorana. Kohtalainen vääntöhän siihen ainakin osui.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

Viime viikolla miun eteen ajo kolmion takaa auto, pysähty keskelle kevyenliikenteen väylää tyynesti oottamaan ett pääsee autotien yli. Kirosin ja näytin rumaa naamaa, mutt pelkääjän puolelta nainen urputti ett en miekään ois saanu siitä ajaa vaan ett miun ois pitäny taluttaa siinä suoja tiellä. En jaksanu ruveta väitteleen aiheesta ku ei liikennesääntöjä selvästikään osattu.
Sitäpaitsi huono siitä on silti taluttaa ku auto seisoo keskellä suojatietä poikittain.
No meitähän on moneksi liikkujia tien päällä, kaikkeen pitää varautua.
Mie ajan yleensä ajotien puolella jos matkalla on runsaasti vaarallisen oloisia liittymiä joista voi auto tulla eteen tai päälle, jää vähän enempi aikaa reagoida tuleviin. Varsinkin jos on alamäkiä ja vauhtia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Pastori kirjoitti:

Kantsinee tutkia säilyikö runko suorana. Kohtalainen vääntöhän siihen ainakin osui.

Tuskin säilyi runko suorana... nimimerkillä kokemusta on...

musti

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Eka kolari sitten koettu nojapyörällä. Voi olla ettei vähään aikaan pääse polkemaan.
http://maps.google.com/maps?q=Karpaloti ... ,6.67&z=16
Tuossa kuvaa autoilijan näkökulmasta. Olin tulossa Karpalotien kevyenliikenteenväylää kun vastakkaisesta suunnasta tullut auto kääntyi oikealle Kurkisuontielle suoraan eteen. Jarrut pohjaan ja torvi huutaa mutta osuin silti pääasiassa takarenkaaseen. Kyljelleen keskelle tietä ja tavarat levälleen. Soitin poliisit paikalle jotka tuli n. puolessa tunnissa. Väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen autoilijan taholta. Huomenna soitellaan vahinkotarkastuskeskukseen kun ainakin kampi ja stonga vääntyi, ehkä eturatas, täytyy vielä tarkistaa vanne yms.
Pyörän tulo kesti 5kk, toivottavasti osat tulee nopeammin. Muuten tämä kesä oli tässä. Murr.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Truvativ Elita -keskiö lienee integroitu paketti? Kai niitä jostain pyörähuollosta löytyy...
T. Ari

Onneksi Lohjalta löytyi yksi pyöräkorjaamo, joka tilasi uuden Shimanon 52 hampaisen rattaan, joku FC 5600. Hinta 77,40. Lisäksi työ 25 e. Näemmä rattaita voi vaihtaa yksitellen etupäästä. Kustannukset menevät autoilijalle.

Pyörähuollossa mukavinta oli se, että korjaaja ehti korjata nojakkini seuraavan viikon aikana, jolloin jo viikon päästä törmäyksestä pääsin taas nojailemaan.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Mie ajan yleensä ajotien puolella jos matkalla on runsaasti vaarallisen oloisia liittymiä joista voi auto tulla eteen tai päälle, jää vähän enempi aikaa reagoida tuleviin. Varsinkin jos on alamäkiä ja vauhtia.
Petri

Yleensä autoilijat muistaa myös tarkkailla ajoradalle paremmin kun kevyenliikenteen väylille, jos muistavat edes vilkaista kevyenliikenteen väylälle. Tiedän koska ajan itsekkin ammatiksi ja välillä se jää vaikka kuinka yrittää muistaa.
Mielestäni olis parempi että pyörätiet merkittäisiin ajoradan reunaan niin olis helpompi huomioida kaikki risteysajon tekijät. Kun miettii et polkemalla pääsee helposti samoihin vauhteihin kun autolla kuljetaan taajamassa, tai ainakin selvästi jalankulkijoita nopeampaa niin olis viisaampaa pistää autot ja polkijat samaan paikkaan ja jättää jalankulkijat omaan. Sillon risteysajon eri tekijät olis ryhmitelty nopeuden mukaan eli jalkakäytävälle ei tarvitse katsoa kauas ja lähelle huomioidakseen kahta selvästi erinopeutta kulkevaa ryhmää.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

tkarttu kirjoitti:

Ja taas nurin: takalokasuojan kiinnitys irtosi etureunastaan yli kolmenkympin vauhdissa ja lokasuoja lukitsi takarenkaan kuin salamanisku, peräluisto ja äijä pyörineen kyljelleen. Jos nyt jotain positiivista pitää hakea, niin vaatteet ei ihmeenkaupalla vaurioituneet, vaikka kyynärpää ja pakara näyttävätkin sangen pahoilta. Ruhjeet eivät tulleet tällä kertaa ihan samaan paikkaan kuin aiemmin, joten hiukan täytyy laajentaa paikka- ja pehmustesuunnitelmia. Ohjaustangon kumisen kädensijan pää aukesi ja vaneri-istuimen kaaren kohdalta hioutui taas pari milliä lisää. Pitää varmaan muuttaa oma nimimerkki Jinxiksi.

Otin tämän tänään uusiksi, valitettavasti, ja vauhtia yli 40 alamäessä. Asfaltti-ihottumaa molempiin kyynärvarsiin, vasempaan lapaan ja p-poskeen ja oikealle vyötäröön. Pyörän vasemman kahvan pää kärsi vaurioita ja napamoottorin metallinen johtosuoja vääntyi takahaarukan oikealla puolella. Siinä oli suoja oikeassa paikassa oikealla hetkellä. Ilmeisesti kaaduin ensin toiselle kyljelle ja sitten "pomppasin" vielä toiselle kyljelleni. Toivottavasti "ei kahta ilman kolmatta" ei pidä tämän onnettomuustyypin kohdalla paikkaansa. Opiksi: tarkistakaa erityisesti jälkiasennettujen lokasuojien osalta, ettei joustoliike pääse iskemään sen kiinnitystä takahaarukasta irti.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ohhoh! Paranemista.

Menenpä tarkistamaan takalokasuojan kiinnityksen, on meinaan tarvike-sellainen trikessä...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin