Hopea kirjoitti:Tähän kohtaan pitää heittää fakta. Taajamassa yleisin liikennemerkki on suojatie. Taajaman ulkopuolella se on ylivoimaisella enemmistöllä kärkikolmio.
Britanniassakaan noita täällä kärkikolmiolla varustettavia teiden risteyksiä ei muuteta ympyröiksi ennen kuin kyseessä on neljän tai useamman tien risteys.
Muuten tuossa Jorin utopiassa olisi kyllä ideaa.
Aikanaan tuo suojatiesääntö muutettiin niin, että suojatie on vain, kun se on liikennemerkillä merkitty. Ennenhän se oli jokaisen risteyksen ympärillä ja merkitty seepraraidalla. Piti panna liikennemerkityksi, ettei jokapaikassa käveltäisi yli. Nyt kuitenkin taajamat ovat varsin järjestäytyneitä jalankulkureittien suhteen, joten tuo suojatie on käytännössä taas joka paikassa, jossa se aiemminkin oli, vain sillä poikkeuksella, että jokainen suojatie on lisäksi merkitty vähintään kahdella liikennemerkillä.
Läheskään kaikki noista suojatienmerkeistä ei enää nykyään ole tarpeellisia. Haittaavat vain näkemistä, kun joka tapauksessa valoristeyksessä on kävelijöillekin valot. Ainakin ison osan suojatiemerkeistä voisi jättää pois, jos liikennevalotolppa tulkittaisiin suojatiemerkiksi. Liikennevalot tarkoittaisi siis myös virallista suojatietä, myös silloin kun valot eivät ole käytössä. Ärsyttävää, turhaa panelointia laittaa valoristeykseen suojatien merkit.
Milloin Britanniassa on kolmiot liittymissä, on risteävällä pääväylällä etuajo-oikeutetun tien merkit, jotta Brittiautoilija erityisesti tietäisi, että nuo kulkuväylänsä varren pikkuliittymät ovat hänelle etuajo-oikeutettuja. Tätä ei noudateta Suomessa, vaan pitää arvata, onko liittymissä kolmiot. Britti siis tietää, että hän joko väistää aina vasemmalta tulevaa tai sitten hänelle on kerrottu, milloin ei näin tarvitse tehdä. Siistiä ja yksinkertaista.
Meillä tuo ei onnistu, sillä jos kyse onkin tasa-arvoisesta risteyksestä, on oikealta tuleva heti kaistallasi, ilman mitään varoitusta. Varsinkin taajamissa ahtaissa kortteleissa ja asutusalueiden pensasaitojen välissä tämä on erityisen ongelmallista. Vaikka Britti ei olisikaan tietoinen etuajo-oikeudettomuudesta, hän näkee liikennetilanteessa aina varovasti viereisen kaistan reunaan tulevan liikenneosapuolen, joka vasta tästä jatkaa kaistalle, jossa hän muuttuu lähestyvälle väistämiskohteeksi. Ei milloinkaan pääse huomaamatta ja yllättäen eteen väistettäväksi. Meillä tämä äkkinäisyys on sääntö, siksi niitä kolmioita täytyy kylvää joka risteykseen.