Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

jori kirjoitti:

Jippii! ensimmäinen oikea nojapyöräkolari tällä palstalla...

Kyseenalainen kunnia. Ainakin eka, joka kehtaa tunnustaa...

jori kirjoitti:

Osaatko arvata, mikä oli törmäysnopeus.

Olen nyt hieman pohdiskellut tapahtumien kulkua, mm. nojakin ja auton muodon ja vaurioiden perusteella.
Arvioni törmäysnopeudesta on 18 km/h (+- 2, mutta tämäkin virhemarginaali voi olla alakanttiin). Ehdin ehkä juuri ja juuri vetää kahvoista, ennen kuin pamahti.

jori kirjoitti:

Entä miten olisi käynyt pystypyöräilijälle.

Aiemman kokemukseni perusteella, pystypyöräilijä olisi lentänyt auton konepellille, joko kädet tai pää edellä riippuen etunojasta ja otteen tiukkuudesta. Melko varmasti kypärälle olisi tullut hommia (tämäkin aiemmasta kokemuksesta).

jori kirjoitti:

Mikä sinut pysäytti, oma pyöräsi vai auton kylki kaatumisen jälkeen.

Oma eturengas pysäytti lopullisesti. Kaikki mahdolliset pyöränrakenteet olivat puolellani: etukate osui ensimmäisenä auton vasempaan etukulmaan. Katelevyn murskautuminen ja irtoaminen (velcrot + tarrat irti) sekä kiinnikkeiden vääntyminen aloittivat hidastumisen. Etukatteen taaempi kiinnitysputki oli kiinni rungossa metalliklemmarilla, joka petti ja irtosi. Sen sijaan katteen etummainen kiinnitysputki vältti juuri ja juuri suoran osuman eikä juurikaan vääntynyt. Seuraavaksi keskiörattaan oikeanpuoleinen suojalaippa kolahti todennäköisesti auton valoumpion kulmaan: laipan reuna vääntyi 70 asteen mutkalle. Poljinkeskiön korkeuden ja auton keulamuodon perusteella arvioin, että nojakin etupuomi on tämän jälkeen kimmahtanut ylöspäin koskettamatta kuitenkaan konepeltiä - konepeltiin ei jäänyt ainakaan selviä vaurioita. Tämän jälkeen eturengas osui auton kylkeen tai puskuriin. Etuhaarukka vääntyi niin, että eturenkaan voi juuri ja juuri kääntää puolelta toiselle. Lopuksi lienen kimmahtanut pyörineni hieman taaksepäin ja kaatunut vasemmalle kyljelleni auton vasemmalle etupuolelle. Ohjaustangon vasen puoli lienee vääntynyt tässä kohtaa. Jos kaikki meni suunnilleen näin, voi vain koputtaa puuta. Onneksi katekin hajosi eikä muuttunut giljotiiniksi. En ole vielä keksinyt, mistä eturenkaan oikealla puolella oleva ketjunkiristin on vääntynyt. Jostain sekin on melkoisen tällin saanut.

jori kirjoitti:

Kuinka lähellä auton kylkeä olit törmäyksen jälkeen. Oliko vaara joutua auton alle. Entä olitko vaarassa lentää auton konepellin yli.

En (muistaakseni) ollut lähellä auton auton kylkeä tai renkaita missään vaiheessa. Paitsi että törmäsin auton kylkeen todennäköisesti oikea jalka edellä, mikä selittäisi kipeytyneen oikean kantapääni. Tällöin vasen sääri olisi voinut saada ruhjeet ja haavat esimerkiksi emäputkesta - nytkähdin vasten pyörän rakenteita melkoisella voimalla. Ilmeisesti joko rungon muodot tai törmäys oli sikäli onnistunut, etten saanut vammoja jalkoväliin. Konepellin yli lentäminen ei liene kovin todennäköistä nojakilla. Todennäköisyys kuitenkin kasvaa, mitä alempana jalat ovat suhteessa vartaloon.

Jos ajaa todella lujaa esim. suoraan auton oveen (tai tiiliseinään), olettaisin, että jalkoväli kokee kovia viimeistään emäputken kohdalla. Jaloista murtuu luu tai pari ennen kuin pyöräilijä pysähtyy. Todennäköisempänä worst case -skenaariona pitäisin sitä, että nojakisti jarruttaa sivuluisussa ja kaatuu auton alle.

jori kirjoitti:

Pitäisiköhän pyöriin asentaa sivulle suuntautuvat valot, jotta...

Jälkiviisaana suosittelisin kaikkia Jorin ehdottamia valoja yhtäaikaa. Olen nähnyt ledivalot pinnoissa pyörimässä, niitä on aika vaikea olla huomaamatta epälineaarisen liikkeensä takia. Riittävän kirkkaat vaan täytyisi olla. Vilkkuvalot olisin edelleen säästämässä vain hälytysajoneuvoille. Eteen yksi peruslamppu ja risteyksiä lähestyttäessä vähintään 8 x 210 lumenia peliin. Ja tietysti vähintään lakisääteinen heijastinvarustus + heijastinliivi + jarrutus risteyksiä lähestyttäessä :twisted: .

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onnittelut, ettei pahemmin käynyt! :D

Olisi mukava tietää minkä ikäinen oli törmänneen auton kuljettaja.

Olin tässä viikolla tilaisuudessa, jossa neuropsykologi Heikki Hämäläinen Turun yliopistosta kertoi uusimmista aivotutkimuksista. Hän mm. kertoi, että ikääntyvillä näkö- ja tajuamiskenttä aikaa myöten häviää vasemmalta puolelta, ja siis ikääntynyvältä autoilijalta jää näkökentän vasen puoli havaitsematta.

Siis nyt, jos ajat joko ajorataa tai kevyen liikenteen väylää ja näet oikealta kärkikolmiolla merkittyä sivutietä lähestyvän auton, jota ajaa vanhempi kuljettaja, on viisasta hiljentää vauhtia. On täysin mahdollista, että kuljettajalla ei ole minkäänlaista havaintoa sinusta.

Keskustelimme joskus aikaisemmin Englannin vasemmanpuoleisesta liikenteestä ja sen paremmuudesta. Ym. uusi havainto tukee tätä käsitystä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jori kirjoitti:

Pitäisiköhän pyöriin asentaa sivulle suuntautuvat valot, jotta ohi ajava tai vastaan viereistä autotietä tuleva autoilija huomaisi pyöräilijän ja kenties muistaisi sen vielä kääntyessään. Olisiko keltainen ärsyttävästi vilkkuva ledivalo hyvä tähän tarkoitukseen tai ledivalo pinnoissa pyörimässä. Pinnaheijastimet eivät auta, kun auton valot eivät näytä siihen suuntaan.

Olen pohtinut ihan staattisia keltaisia valoja sivulle. Luultavasti ne parantaisivat sivunäkyvyyttä tosi paljon.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

P..le! Tänään sitten rysähti kunnolla. No aika pienillä vaurioilla sitten kuitenkin selvisin. Ajelin työhön aamulla valaistulla, autotiestä erotetulla kevyenliikenteenväylällä. Vastaantuleva Escort oli ryhmittynyt oikealle kääntymistä varten ja tottakai ajattelin kuskin huomanneen minut heijastinliivistä, polkupyörän ja kypärän valoista. Se "tottakai" oli virheeni: en ehtinyt juurikaan jarruttaa tajuttuani, ettei auto väistäkään.

Minkälaisesta, lähinnä minkä korkuisesta, nojapyörästä oli kyse?
Kaikki heijastinliivit ei tiukassa etunojassa tai loivassa noja-asennossa juurikaan paranna näkymistä. Pitäisi olla liivit joiden "olkaimetkin" ovat heijastavaa materiaalia ja silti ne saattaa joissakin ajoasennoissa jäädä käsien taakse.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

ZOX26 low, tässä poseeraus. Istuinkorkeus noin 44 cm, keskiökorkeus 74 cm, istuinkulma arviolta 45 astetta.

jviirret kirjoitti:

Kaikki heijastinliivit ei tiukassa etunojassa tai loivassa noja-asennossa juurikaan paranna näkymistä. Pitäisi olla liivit joiden "olkaimetkin" ovat heijastavaa materiaalia ja silti ne saattaa joissakin ajoasennoissa jäädä käsien taakse

Jep. Tässä tapauksessa heijastinliivit jäävät täysin katteen taakse - eli valojen ja pyörän heijastimien varassa mennään...

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Polkypyöräonnettomuuksia on tutkittu eilisen Hesarin jutun mukaan. Juttu tässä. Pdf kysyy salasanaa - se lukee punaisella tuossa ylhäällä - kaikki gemenalla.

KORJAUS.
Salasana = lowride
Kuten kaikissa pdf dokkareissa joita olen tänne kylvänyt.

Antakaa tämä runsas offtopikki anteeksi. Itse juttu on hyvä. Lukekaa.

Viimeksi muokannut Pastori, 12 Helmi 2009, 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ei avautunut. :(

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vähän tarkempi ongelmakuvaus, kiitos.

Linkki ei toiminut sulla olleskaan?
Kysyikö dokkari salasanaa?
Vai jokin muu pulma?

Jos joku ihmettelee miksi aina suojaan nämä kopiot - se johtuu siitä etten näin toimien laita niitä julkiseen levitykseen :)

Viimeksi muokannut Pastori, 12 Helmi 2009, 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun klikkasin linkkiä tuli pieni ikkuna, jossa luki:

There was an error opening this document.
Could not repair file.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oho. Katotaas miten muiden käy. Toi in ihan standardi pdf. Laitan sen sulle privana.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Pdf kysyy salasanaa - se lukee punaisella tuossa ylhäällä - kaikki gemenalla.

Vaikeuksia oli arvata mikä oli salasana, kun en tunne neiti Gemenaa ollenkaan, mutta kyllä se aukesi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Back in business: sain viimein nojakkini koottuna huollosta ja ensimmäinen kunnon lenkki on takana. Kolaripaikan ohitus ei tuonut väristyksiä, mutta ajatuksissa se pyöri kumminkin. Ei taida vastapuolen vakuutus korvata menetettyä käyttöaikaa...

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

tkarttu kirjoitti:

Back in business: sain viimein nojakkini koottuna huollosta ja ensimmäinen kunnon lenkki on takana. Kolaripaikan ohitus ei tuonut väristyksiä, mutta ajatuksissa se pyöri kumminkin. Ei taida vastapuolen vakuutus korvata menetettyä käyttöaikaa...

Ukon korjautuminen oli tässä tapauksessa paljon nopeampaa kuin pyörän, mikä on pystypyöräkolareissa useimmiten päinvastoin, eikä se läheskään aina johdu pystypyöräkorjaamojen ripeydestä. Iloitkaamme siitä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jaha, kompuroinpa sit nelosen ratikan päätepysäkin vaihdesokkelossa. Asfaltti ja kiskot olivat märkiä, mutta oli selvää että ne ovat märkiä, tämä ei tullut yllätyksenä. Ajan tuosta joka päivä molempiin suuntiin, joten reitinvalintakin pitäisi olla jo täysin automatisoitu. Ilmeisesti normaali reittini on siinä jossain kohdassa sateella marginaalinen, ja joku ihan pieni satunnaisvaihtelu riitti hukkaamaan pidon.

Vauhtia ei ollut mitenkään ihmeellisesti. Kyynärvarteen tuli pari naarmua, pistin niihin töissä Bruichladdichia. Paita ei edes revennyt. Lonkka putosi (niin kuin se Fierolla aina putoaa) suoraan jarrukahvan päälle, joten siihen tulee ehkä mustelma mutta ihovaurioita ei ole kun ei ollut katukontaktia.

Nyt tuo romu on vielä rikkinäisempi kuin ennen. Takajarrun kahva ja vaijeri on vaihtokunnossa. Takavaihteen vivussa ei välttämättä ole mitään vikaa, ehkä se on pois säädöistä vain siksi että se näyttäisi kiertyneen hieman. Takajarrun vaijeri piti irrottaa jarrusta että jarrun sai pois päältä ja matkaa jatkettua. Onneksi on nykyään tullut tavaksi pitää aina pientä perustyökalusettiä mukana.

Hämmentävää kyllä että tuossa tulee kaaduttua ensimmäistä kertaa keskellä kesää. Ajan siitä kyllä talvellakin, ja silloin se on paljon pahempi. Tai ehkä silloin asiaan tulee kiinnitettyä enemmän huomiota.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Lukkopolkimet+ -kengät ovat myös turvallisuusvaruste

Viesti Kirjoittaja jori »

Ajelin äsken töihin vasten aurinkoa autokaistaa pitkin ja osuin huonosti tehtyyn kaivonkansikuoppaan. Vasen jalka putosi polkimelta ja iski rajusti maahan asti. Vempahdus oli tosi raju. Rengas oikein ulvaisi, mutta pysyin ihmeen kaupalla pystyssä. Nilkaan sattui, mutta ei ilmeisesti kovin pahasti, koska kipu on jo nyt lähes hävinnyt ja nilkka liikkuu normaalisti. Tästä opin, että täysin sileäpohjaisiksi kävellyt Crocsit eivät ole kovin hyvät nojapyöräjalkineet. Vähintäänkin jurmupohjat pitäisi olla tai sitten pyöräilykengät ja lukkopolkimet.

  • Vai pitäisiköhän liimata kantalappu kengän kärkeen. :)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin