No, mutta eikö visiirin teko ole hyvinkin yksinkertainen asia. Ostat Etrasta 1 mm kirkasta polykarbonaattilevyä, leikkaat siitä haluamasi muotoisen visiirin, ja kiinnität sen kypärään ruuveilla. Reikämitoituksen voit valita itsellesi sopivaksi.
Meillä on, Sakari, peksin kanssa näitä saksalaisia Milan SL -kinnereitä, joissa on kuomun tuulilasina tämä visiiri. Ja juurikin, jotain millin polykarbonaattia se on. Varro, käyn mittaamassa... Bilteman ilman pattereita toimivalla työntötulkilla (miten upeaa ja kehittynyttä tekniikkaa tämä onkaan, kun mittalaite ei tarvitse edes pattereita...) visiirin paksuus näyttää olevan 1,25 mm. Ja kai niillä on Etrassa tuonkin paksuista Makrolonia tai Lexania.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
No, mutta eikö visiirin teko ole hyvinkin yksinkertainen asia. Ostat Etrasta 1 mm kirkasta polykarbonaattilevyä, leikkaat siitä haluamasi muotoisen visiirin, ja kiinnität sen kypärään ruuveilla. Reikämitoituksen voit valita itsellesi sopivaksi.
Muuten kyllä, mutta EI ruuveja kypärään. Se on sisältä vain styroxia. Kun kaadut, sen tehtävä on painua kasaan ja imaista aivoja rusentava energia itseensä ennen kuin se ehtii pääkopan sisään. Jos materiaalin seassa on teräsruuvi, arvaa painuuko se helpommin asvalttiin vai kalloon...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Onnettomuus juu ehkä, mutei nojakilla. Eka tälle kaudelle. Kauppakassimaantiepyörällä avaimia rinkasta kaivaessa jalkaani vasten nojaava pyörä sai sen verran impulssia, että lähti kaatumaan kohti ulko-oven viereen parkkeerattua pyörää. Hätäreaktiona kätä perään ja oikesi oikein mallikkaasta kyynärpää, muttei minusta edelleenkään ole natsiksi, joten ei toi käsi oikein vahdilla nouse, joten keskisormi suorana osuin ohjaustangon vasempaan reunaan, mikä lukitsi eturenkaan jalkaani vasten. Siitä seurauksena pyörä lopetti liikkumisen, kun nojasi jo toiseen pyörään, joka oli seinää vasten ja ainoa liikkuva osa oli keskisormen uloin nivel, joka luonnollisesti taittui väärään suuntaan. Turvotuksella taisin selvitä kipuineen, muttei kai sen vakavammasta ole kyse.
Juu, niin meinasin tehdä. Toinen vaihtoehto on teettää velipojalla, jolla on cnc-koneita. Hän on jyrsinyt polykarbonaattia paljon ja vanhaa visiiriä mallina käyttäen pystyy helposti tekemään repullisen uusia...
Kas! Tekisikö minulle kanssa? Kyllä kai niissä on sama reikämitoitus?
Juu, ilman muuta. Asia ei ole vielä edennyt, mutta kun etenee niin en unohda sinua. Voi olla, että materiaalia kannattaa hakea kerralla isompi arkki ja sehän on sitten sama silputa ikkunoiksi...
Kun tässä äsken ajelin illan kähmeessä Jyväskylästä Vaajakoskelle ajotien vieressä olevaa pyörä/jalankulkutietä pitkin, kääntyi samaan suuntaan menevä henkilöauto suoraan minua kohti sivutietä ylittäessäni. Kun huomasin, että auto tulee päälle, painoin kaasun pohjaan ja käänsi voimakkaasti vasemmalle samalla karjaisten, että ÄLÄ PERKELE AJA PÄÄLLE. En tiedä hipaisko puskuria, mutta läheltä piti. Sain viime tingassa käännettyä nojakin oikealle, muuten olisin pyörinyt ojaan. Nuo takaa tulevat ja vasemmalle kääntyvät autot ovat mielestäni kaikkein vaarallisimmat, kun niitä ei huomaa kovinkaan helposti, kun ei ole takapeiliä oikealle puolelle. Täytynee laittaa sellainen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kun tässä äsken ajelin illan kähmeessä Jyväskylästä Vaajakoskelle ajotien vieressä olevaa pyörä/jalankulkutietä pitkin, kääntyi samaan suuntaan menevä henkilöauto suoraan minua kohti sivutietä ylittäessäni. Kun huomasin, että auto tulee päälle, painoin kaasun pohjaan ja käänsi voimakkaasti vasemmalle samalla karjaisten, että ÄLÄ PERKELE AJA PÄÄLLE. En tiedä hipaisko puskuria, mutta läheltä piti. Sain viime tingassa käännettyä nojakin oikealle, muuten olisin pyörinyt ojaan. Nuo takaa tulevat ja vasemmalle kääntyvät autot ovat mielestäni kaikkein vaarallisimmat, kun niitä ei huomaa kovinkaan helposti, kun ei ole takapeiliä oikealle puolelle. Täytynee laittaa sellainen.
Eilen oli puhetta saunalla ja jokunen tunti aiemmin töissä erään rekkaa sivutöinään ajavan opiskelijan kanssa tuosta pyöräilijöiden näkymättömyydestä. Ei siinä ole kyse valoista tai mitenkään muutenkaan liian heikosta signaalista, vaan siitä, ettei ihminen havaitse helposti, mitä ei osaa odottaa ja ennakoida.
Vasemmalle kääntyvä autoilija keskittyy kääntymään niin, ettei törmää vastaantulevaan toiseen autoon. Sen jälkeiset tapahtumat ovat sivuseikka, johon kiinnitetään huomio vasta sen jälkeen, kun on jo käännytty. Liian vaikea katsoa etukäteen sekä vastaan tuleva autoilija, että itsensä kanssa samaan suuntaan, vastaan tulevan auton takana, liikkuva pyöräikijä ja näiden yhteistilanteen vapaa väli. Ei auta muu kuin väistää pyörällä päälle kääntyviä, kuten nyt teit. Ei se oikein ole, mutta pitää terveempänä. Erillinen ajoradan vierelle sijoitettu pyörätie on näennäisen turvallinen. OIkeasti se on vaarallinen noiden kääntyjien takia. Tarpeeksi kovaa ajaen ei jää vasemmalle kääntyvien alle, kun eivät ehdi ajaa yli, aivan kuten Sakari teki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nuo takaa tulevat ja vasemmalle kääntyvät autot ovat mielestäni kaikkein vaarallisimmat, kun niitä ei huomaa kovinkaan helposti, kun ei ole takapeiliä oikealle puolelle. Täytynee laittaa sellainen.
Kun pyörätie on ajosuuntaan autotien vasemmalla puolella, on se lähtökohtaisesti vaarallinen, koska
samaan suuntaan ajavat ja vasemmalle kääntyvät autot eivät huomaa pyörätiellä ajavaa (juuri sinun tapauksesi), ja
sivuteiltä tulevat ja oikealle kääntyvät eivät katso pyörätielle oikealle, koska vasemmalta tulevat autot ovat tärkeämpiä
Näin ollen kannattaa muistaa: laki sanoo, että vaarallista pyörätietä ei ole pakko käyttää.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Kun tässä äsken ajelin illan kähmeessä Jyväskylästä Vaajakoskelle ajotien vieressä olevaa pyörä/jalankulkutietä pitkin, kääntyi samaan suuntaan menevä henkilöauto suoraan minua kohti sivutietä ylittäessäni. Kun huomasin, että auto tulee päälle, painoin kaasun pohjaan ja käänsi voimakkaasti vasemmalle samalla karjaisten, että ÄLÄ PERKELE AJA PÄÄLLE. En tiedä hipaisko puskuria, mutta läheltä piti. Sain viime tingassa käännettyä nojakin oikealle, muuten olisin pyörinyt ojaan. Nuo takaa tulevat ja vasemmalle kääntyvät autot ovat mielestäni kaikkein vaarallisimmat, kun niitä ei huomaa kovinkaan helposti, kun ei ole takapeiliä oikealle puolelle. Täytynee laittaa sellainen.
Eilen oli puhetta saunalla ja jokunen tunti aiemmin töissä erään rekkaa sivutöinään ajavan opiskelijan kanssa tuosta pyöräilijöiden näkymättömyydestä. Ei siinä ole kyse valoista tai mitenkään muutenkaan liian heikosta signaalista, vaan siitä, ettei ihminen havaitse helposti, mitä ei osaa odottaa ja ennakoida.
Vasemmalle kääntyvä autoilija keskittyy kääntymään niin, ettei törmää vastaantulevaan toiseen autoon. Sen jälkeiset tapahtumat ovat sivuseikka, johon kiinnitetään huomio vasta sen jälkeen, kun on jo käännytty. Liian vaikea katsoa etukäteen sekä vastaan tuleva autoilija, että itsensä kanssa samaan suuntaan, vastaan tulevan auton takana, liikkuva pyöräikijä ja näiden yhteistilanteen vapaa väli. Ei auta muu kuin väistää pyörällä päälle kääntyviä, kuten nyt teit. Ei se oikein ole, mutta pitää terveempänä. Erillinen ajoradan vierelle sijoitettu pyörätie on näennäisen turvallinen. OIkeasti se on vaarallinen noiden kääntyjien takia. Tarpeeksi kovaa ajaen ei jää vasemmalle kääntyvien alle, kun eivät ehdi ajaa yli, aivan kuten Sakari teki.
Nyt jälkeen päin olen vähän harmitellut, kun en pysähtynyt ja antanut palautetta kuskille. Ehkä hänellekin olisi selvinnyt, mikä pimeässä vilahti hänen editseen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kuinka ihmeessä autoilijalle voi tulla yllätyksenä se, että äsken pyörätietä edennyt pyöräilijä etenee sitä pitkin yhä? Samaan suuntaan ja samalla nopeudella...
Noh. Tuleehan se pyöräilijä eri väylää. Mutta silti autoilijankin pitäisi nähdä. Jos ei näe muita tiellä kulkijoita, ei pidä ajaa ainakaan autoa.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Tänään kävi läheltäpititilanne. Sinnittelin hitaasti nojapyörällä mäkeä ylös Korkinmäkeä kohti, kun vasemmalta aitapuskan takaa yllättäen tuli isolla mersulla pariskunta ja jarrutti vasta viime tinkaan. Mielsin itseni syylliseksi vaaratilanteeseen, olinhan ajamassa kevytväylän suojatietä. Nyt kuitenkin rupesin miettimään sääntöä kääntyvästä autoilijasta. Onko siis kääntyvä autoilija väistämisvelvollinen myös tapauksessa, jossa tulee ensin kevytväylän yli ja sitten kääntyy, vai vain päinvastoin. Saatana, että on vaikea sääntö, kun ei voi olla ikinä varma.
Tässä näkymä omasta suunnastani. Ajoin siis tuossa kuvassa vasemmalla kv-väylää noin 3% mäkeä ylös kuvaussuuntaan, kun vasemmalta aitapuskan takaa ilmestyi tuo auto. https://www.google.fi/maps/@61.4716708, ... 312!8i6656
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ymmärtääkseni olit väistämisvelvollinen jos autolla ei ollu kolmiota, vaikka tulit oikealta
Vähän hassu sääntö, jos on noin, kuten itsekin olen sen ajatellut olevan. Se, joka joutuu kuitenkin pysähtymään on etuajo-oikeutettu sitä kohtaan, joka jatkaa suoraan ja vieläpä suojatie alla, jota kulkevia kaikkia muita, paitsi pyöräilijöitä pitää autoilijan väistää. Kyse oli siis tilanteesta, jossa autoilija joutui nimenomaan kääntymään, eikä ollut mahdollisuutta ajaa suoraan.
Voiko väistämissääntö olla noin hölmö; se väistää, jolle se on vaikeampaa ja aiheuttaa enemmän häiriötä liikennevirtaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tyhmä sääntöhän tuo on ett vasemmalta tuleva autoilija on etuajo-oikeutettu ja vain pyöräilijään nähden. Ainakin Imatralla autoilijat yleensä antaa tuossa tapauksessa tietä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikös tuossa "sivutieltä" tuleva autoilija ole lisäksi etuoikeutettu itseensä nähden vasemmalta (kuvassa katsojaa kohti) tulevaa ajorataa käyttävää liikennettä kohtaan? Jos ei pelkkiä pyöräilijöitä ajatella...