Sivu 1/77

Onnettomuudet

Lähetetty: 22 Loka 2008, 19:04
Kirjoittaja jori

Tämä ketju oli ennen (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri. Muutin otsikon lyhyemmäksi.

Mietin tuolla "Käytätkö kypärää" ketjussa kypäränsä rikkomisesta ja päänsä kolauttamisesta kertoneita. Montakohan kypärää on rikkoutunut nimenomaan nojapyöräonnettomuudessa. Muutaman olen kuullut vaihtaneen nojapyörään nimenomaan pystypyörällä tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Tästä ei enempää viisastu ennen kuin asiaa tutkitaan.

Ehdotankin, että rupeamme keräämään nojapyöräonnettomuuskuvauksia. Ei ehkä ihan kaikkia pyllähdyksiä, mutta vähintäänkin niitä, joissa kuski tai pyörä saavat vammoja. Kirjoitelkaa myös niistä, jotka ovat tapahtuneet aikaisemmin, jos on jäänyt päteviä muistikuvia. Keräämällä tällainen tietokanta voimme yrittää keksiä teknisiä ratkasuja tai käyttäytymismalleja, jotka minimoivat onnettomuuksia ja niiden aiheuttamia vahinkoja. Kukapa tämän työn muuten tekisi, ellemme me nojapyöräilijät. En tiedä pitäisikö meidän vertailun vuoksi kerätä myös pystypyöräonnettomuudet, koska meistäkin suurin osa on sekakäyttäjiä. Ehkpä on viisasta listata kaikki tälle joukolle sattuneet onnettomuudet. Eihän niitä kovin suurta määrä kerry -toivottavasti :)

Ilmeisesti rekisteriin täytyy kirjata ainakin onnettomuuden perustiedot:
Aika (päiväys ja kellonaika) kohtuullisen tarkasti.
Onnettomuuden tapahtumapaikka ja olosuhteet: säätila, sade, pimeys yms. seikat.
Ajotilanteen kuvaus: Oliko kiire, paljonko kilometrejä takana siltä päivältä yms.
Onnettomuuden syy: liiallinen tilannenopeus, tievauriot tai vieraan aineet tai esineet tiellä tms.
Kolarikumppani mahdollisimman tarkasti kuvattuna.

Ehkä on hyvä kirjata kaikki onnettomuudet omana otsikkonaan, jotta kirjanpito on helpompaa.
Tuleeko jollekin mieleen jotain muuta tärkeätä?

Jori


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 22 Loka 2008, 19:37
Kirjoittaja jviirret

Lasketaanko mustelmat, no yks semmonen on lwb:llä lonkkaan tullu ku kaaduin peilijäisellä tiellä. Kivuliain "vamma" tuli ensimmäisellä pythonilla kun otin kädellä maasta liian kovassa vauhdissa, olkapää kai venähti, ainakin se oli viikon kipeä. Pystärillä mustelmia tuli kans talvella ja pari kertaa kopannut kypärättömällä päällä kenttään. Nuo siis vuodesta 2002 ja nojakilla vuodesta 2004, yhteensä siis n.15-18tkm.

Jukka


Aloittelijan lipsahdus asfaltin reunalta

Lähetetty: 23 Loka 2008, 08:45
Kirjoittaja tkarttu

Mennee niukasti pyllähdysrajan yli: lopputuloksena kolmen sentin arpi kyynärpäässä, paikka verryttelyhousujen lantiossa ja asfaltti-ihottuma istuimen reunassa ja jarrukahvassa.

Aika: n. 5.8.2008 14:30
Olosuhteet: kuiva, mutkainen, mäkinen ja öljysorapintainen paikallistie Vantaalla, aurinkoinen sää, tie kuitenkin kaatumispaikassa suora
Ajotilanne: uuden pyörän testi-innostus, kilometri ajettu samana päivänä (nojakilla tuolloin yhteensä alle 100 km)
Pyörä: ZOX26 low
Onnettomuuden syy: aloittelijan kokemattomuus
Kuvaus: etupyörä lipsahti pois pinnoitteen reunalta (pari senttiä), korjausliike takaisin pinnoitteelle kaatoi pyörän.
Kolarikumppani: -

(Opetukset: aja kauempana pinnoitteen reunasta. Jos kuitenkin lipsahdat, pyörä seis ja nosta takaisin.)


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 23 Loka 2008, 11:57
Kirjoittaja Nebulus

Tämä onkin mielenkiintoinen ketju!
Muuan työkaverini on nääs hyvin äänekkäästi sitä mieltä, että nojapyörät ovat hengenvaarallisia kuolemankoneita, jotka pitäisi lailla kieltää. Kailottaa näkemystään viikottain, jos kahvipuheet siirtyvät pyöräilyyn. Isännän näkemys perustuu siihen, että oli joskus nähnyt nojapyöräilijän ilmestyvän nopeasti tunnelista ja jarruttaneen voimakkaasti, kun vastaantulija ei huomannut. Noh, kaveri on itse viisikymppinen skootterikuski... :roll:
Mutta voinpahan sitten referoida tätä ketjua hänelle, jos vaarallisuudesta tulee taas joku päivä vääntöä.
Aiheesta: itselläni ei ole tapahtunut muuta kuin noita "pyllähdyksiä", eli jalkaa polkimesta irroittaessa on tapahtunut aivojumitus ja fillari on ehtinyt kaatua. Lisäksi muutama läheltä piti-tilanne, kun vastaan tuleva mopoilija on päättänyt oikoa mutkan suoraan eteeni omalle kaistalleni. (autojen eteen ajamista suojateillä ei jaksa edes laskea, se on enemmän sääntö kuin poikkeus)


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 23 Loka 2008, 14:31
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Lokakuu 2004, noin 8 aikaan aamulla.
Kehä ykkösen pyörätie etelään Äyräpääntien jatkona olevan klv:n ylittävältä sillalta kääntyessä. Muuten siistissä ja kuivassa kunnossa olevalla asfaltilla oli mustaa jäätä. Lämpötila noin +1. Tie oli aiemminkin saman ajon aikana ollut selkeästi paikoin liukas.
Vauhti oli hyvin alhainen (10 km/h ehkä?), koska 50 metriä aiemmin samalle sillalle mennessä olin juuri ohittanut samasta syystä kaatuneen pystypyöräilijän, ja tiesin siitä että silta on jäässä. Tämä oli 6 km työmatkallani noin 4 km kotoa.
Vauhtia oli liikaa, ja jalka olisi pitänyt irroittaa etukäteen lukkopolkimesta ja polkea vain ulkokaarteen jalalla. Nyt kun molemmat renkaat lähtivät alta yhtaikaa, ei ehtinyt reagoida asiaan millään lailla. Alaohjattavan tanko otti suurimman tällin vastaan, liu'uin pyörässä kiinni lonkallani siinä jäällä muutamia metrejä. Lonkkaan tuli pieni mustelma. Tangossa olevat vaihdekahva ja jarrukahva kärsivät molemmat pieniä kosmeettisia ja toiminnallisia vaurioita (kumpaakaan tosin ei ole tullut korjattua eikä vaihdettua).
Ei muita osallistujia.


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 23 Loka 2008, 14:39
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Elokuu 2006 (matkalla Jyväskylän Eco-Tripiin), noin puolenpäivän aikaan.
Tiellä 3141 Syrjäntauksesta Asikkalan kirkonkylään. Aurinkoista ja kuivaa. Hiekkatie, yli sentin irtokiviä. Tien pinnar oli pehmeä, keskeltä tie oli melko kova.
Ajoin liian lähelle reunaa, ja raskaassa lastissa olleen nojakin takapyörä upposi pehmeälle ja lähti valumaan kohti ojaa. Laitoin kaatumispuolelta (vasemmalta) jalan maahan, mutta vauhtia oli turhan paljon, ja jalka meni maan mukana pyörän alle kun pyörä kaatui. Iho meni ikävästi rikki, mutta muuten ei pahemmin sattunut. Pyörään ei vaurioita. Vauhtia ehkä 20 km/h tai vähän alle, ajoin varovasti koska tie tuntui epäilyttävältä ja tiesin että hiekkatiepätkä on vain muutaman kilometrin. Ohittavaa liikennettäkään ei ollut kuin nimeksi, joten sinänsä mitään syytä ajaa ihan reunassa ei ollut.
Tässä vaiheessa oli takana noin 100 km ja ajoin tämän jälkeen noin 140 ennen leiriytymistä. Seuraavana päivänä ajoinkin alle 200. Varsinaista kiirettä mihinkään ei ollut, suunnitelmissa oli leiriytyä siinä vaiheessa kun alkaa väsyttää, eikä mennä jotain tiettyä matkaa.
Tie oli kyllä kelvottomassa kunnossa, pehmeän ja kovan rajaa oli vaikea nähdä silmällä vaikka olisi ollut paikallaan.
Ei muita osallistujia.


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 23 Loka 2008, 20:15
Kirjoittaja irakas

Olenpa nojakilla lennellyt nurin n. 7 vuoden aikana useampaankin kertaan. Tarkkoja aikoja on vaikea muistaa, kun ei ole tullut pantua ylös.

Hurjin nurin meno tapahtui Saimaan Eco-Tripillä, kun palasimme Savonlinnassa illalla majapaikkaamme ravintolasta syötyämme maittavan aterian viinin kyydittämänä. Ajelin silloin ensimmäisellä nojakillani, kolmipyöräisellä, puisella Ziphy 1:llä.

Kuva

Laskettiin pienellä porukalla aika vauhtia pitkähköä alamäkeä jalankulku-pyörätietä pitkin. Kait sitten viinin vaikutuksen vuoksi toinen takapyörä vieraili korkeahkon katukiven takana olevalla ajotiellä ja takaisin tullessaan ponnahdutti nojakin komeassa kaaressa kait ihan ympäri. Tuollaisessa tilanteessa ei oikein ehdi käsittää miten tarkalleen ottaen käy. Joka tapauksessa ympäriinsä nojakkiin syntyneiden pienten ruhjeiden perusteella saattoi päätellä, että ympäri oli menty. Merkillisintä oli, että minulle ei käynyt juuri kuinkaan. Joitakin mustelmia oli siellä täällä. Ja kypärä oli tietenkin päässä ja varmasti oli tarpeen. Mukana oli kait taas sitä juopon tuuria :lol: Mutta ehkä tuolla turvakaarella oli osuutta asiassa :mrgreen:

Olosuhteet olivat muuten hyvät paitsi, että oli pilkkopimeä ja katuvaloja niukalti.

Vuosilukua (2002?) ja aikaa en nyt löytänyt, kun kaikki HPV LEV- sivut ovat häipyneet kokonaan jostain syystä netistä. Mistähän se voikaan johtua? :roll:

Sakari


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 23 Loka 2008, 21:29
Kirjoittaja jori

Ei se niin nuukaa ole tuon päiväyksen kanssa. Vuosi, jolloin itäsuomen Eco-trip järjestettiin oli tosiaan 2002 ja ajankohta elokuun alku.

Eikös me löydetä yhtään onnettomuutta, jossa olisi kypärä mennyt rikki tai muuten käynyt edes lääkärin paikattavan pahasti. Pitäisikös meidän kysellä ulkomaisilta kolleegoilta, josko saisimme siten suuremman otannan. Eihän tätä usko kukaan, että vakavia - tai edes merkittäviä - onnettomuuksia ei nojapyörillä ole sattunut. Nojapyöräthän ovat vaarallisen matalia ja huomaamattomia ja niillä ajetaan vastuuttoman kovaa ja vaarallisesti. :) Onkos jollain kontakteja ulkomaannojailijoihin? Pitiäisi selittää tarkoitus ja pyytää raportteja heiltä samoilla spekseillä. Käsittääkseni muutamia nojapyöräilijöitä on jopa kuollut maailmalla. Tiedä häntä sitten olivatko liikkeellä nojiksilla.

Jori


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 23 Loka 2008, 21:37
Kirjoittaja jviirret

Tai sitte sitä on vaan "laakista vainaa", eikä pääse tänne raportoimaan :roll:

Jukka


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 24 Loka 2008, 10:37
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Nojakilla on varmaan vaikea saada kypärää halki, ellei aja kolaria toisen ajoneuvon kanssa. Yksin kämmeltäessä tulee yleensä lähinnä takapuolelleen alas.


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 24 Loka 2008, 10:46
Kirjoittaja tavasti
Teemu Kalvas kirjoitti:

Nojakilla on varmaan vaikea saada kypärää halki, ellei aja kolaria toisen ajoneuvon kanssa. Yksin kämmeltäessä tulee yleensä lähinnä takapuolelleen alas.

Ja mitenkäs toisen osapuolen kanssa kolaroidessa? Jalat edellä tömähdetään. Jos kuski lentää johonkin, pysähtyy matka yläpuolisen ohjauksen käyttäjillä äkilliseen kastraatioon.
Alapuolisen ohjauksen kanssa voisi päätyä lyömään päänsä?


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 24 Loka 2008, 11:41
Kirjoittaja jviirret

No lähinnä ehkä liukkaalla jos lähtee sivuluisuun ja sitte pyörä tökkää ja vippaa kuskin yli päin pylvästä tms...

Jukka


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 24 Loka 2008, 12:04
Kirjoittaja Nebulus
tavasti kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Nojakilla on varmaan vaikea saada kypärää halki, ellei aja kolaria toisen ajoneuvon kanssa. Yksin kämmeltäessä tulee yleensä lähinnä takapuolelleen alas.

Ja mitenkäs toisen osapuolen kanssa kolaroidessa? Jalat edellä tömähdetään.

Eniten kait hirvittäisi sellainen tilanne, että joku tulisi sivusta autolla päälle. Silloin kypäräkin olisi mahdollista halkaista auton keulaan. Matalalla pyörällä osumakohtakin olisi ikävästi konepellin alapuolella, todennäköisesti löisi päänsä juuri sopivasti konepellin etureunaan. Kerran on pitänyt takarengas ilmassa jarruttaa, kun joku kiihdytti kolmion takaa yhtäkkiä suoraan eteen. Onneksi oli tadpole, muutoin olisi äijä pannuttanut asfaltille.


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 24 Loka 2008, 12:27
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Ja mitenkäs toisen osapuolen kanssa kolaroidessa? Jalat edellä tömähdetään. Jos kuski lentää johonkin, pysähtyy matka yläpuolisen ohjauksen käyttäjillä äkilliseen kastraatioon.
Alapuolisen ohjauksen kanssa voisi päätyä lyömään päänsä?

Juuri tämä tässä olisi kiinnostavaa tietää. Kuinka siinä oikeasti käy, meneekö munat rikki, lentääkö kuski auton yli kuin seiväshyppääjä, jos lentää, sattuuko päähän vai kyynärpäähän.
Jos näitä onnettomuuksia ei ala tähän kertyä, täytynee pestata kolarinukkeja tai duudsoneita ajamaan testejä :) Olennaistahan tässä on nimenomaan tuo vertailu pystypyörän vaaroihin, koska juuri niihin riskeihin tämä nojapyörä voi jonkinlainen vastaus olla.

Jori


Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Lähetetty: 24 Loka 2008, 14:00
Kirjoittaja irakas

Kun vertaan omassa elämässäni (jo aika pitkäkin) nurinajoja pysty- ja nojapyörillä, on paljon enemmän vakavia tilanteita pystypyörällä. Olen kerrankin syöksynyt pystypyörällä räntäsateen aiheuttaman huonon näkyvyyden vuoksi alamäen alla olevaan tienhaaran sepelikköön pää edellä. Silmälasit meni säpäleiksi ja naama sepeli-ihottumalle. Kokemuksesta viisastuneena laitoin kypärääni kunnollisen kokoisen visiirin, josta kuva tämän ketjun 1. sivulla.

Minusta on ilmeisen selvää, että törmäystilanteissa pystypyörä on vaarallisempi kuin nojapyörä.

Jyväskylän Kauppakadulla törmäsin kerran Ziphy 3 Capriolet:illa

Kuva

auton oveen, jonka kuljettaja oli avannut varomattomasti eteeni. Jos olisin ajanut pystypyörällä olisin komeasti lentänyt oven yli asfalttiin. Nyt tuli vain komea lommo auton oven reunaan ja kuljettajan kiroukset. Ziphy 3:n puskuriin jäi pieni kolo muistoksi tapahtuneesta. (Ylläolevassa kuvassa ei kypärässä ole visiiriä, kun sen korvaa katos.)

Mitä mieltä olette? Kun kerran autoissa vaaditaan turvavyöt, eikö nojakeissa voisi olla turvavyöt? Ainakin tietyissä tapauksissa, varsinkin trikeillä siitä voisi olla joissakin tilanteissa hyötyä. Ainakin se näyttäisi turvalliselta?

Sakari