Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Sattui miullekin tänään onnettomuus, kolaria ei sentään. Ajoin kevaria myöten 6-tien vieressä Puntalasta Imatran suuntaan. Loiva alamäki jossa vauhtikiihtyy, edessä risteys - autolla kolmio. Kohtuullisen hyvä näkyvyys, mielestäni jos vaan katsoo kevarille :twisted: ei siis katsonut. Auto ja peräkärry tukkii kevarin, vedin jarrut lukkoon ja pyöräkaatui, itseltä oikea polvi asfalttiin - asfaltti-ihottumaa vähän. Sandaalin kärjestä pilkottava villasukka kulahti puhki. Pyörästä jarrukammen klemmari poikki ja jarru jumittaa.
Autoilija raotti ovea ja kysyi satutinko itseni. Vammojeni luettelemisen sijaan huomautin kolmion olemassa olosta ja velvollisuudesta katsoa kevarille.
Selityksenä mm. vanha tuttu: sinua ei näe ku oot nii matalalla. Sanoin hälle ett ei voi nähdä jos ei katso! Kaveri läks meneen.
Insinöörille kysymys: Mikä ilmiö aiheuttaa sen ett asfaltti-ihottumaa tulee polveen, alempi trikoo on puhki mutt päällimmäinen lähes ehjä?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Sattui miullekin tänään onnettomuus, kolaria ei sentään. Ajoin kevaria myöten 6-tien vieressä Puntalasta Imatran suuntaan. Loiva alamäki jossa vauhtikiihtyy, edessä risteys - autolla kolmio. Kohtuullisen hyvä näkyvyys, mielestäni jos vaan katsoo kevarille :twisted: ei siis katsonut. Auto ja peräkärry tukkii kevarin, vedin jarrut lukkoon ja pyöräkaatui, itseltä oikea polvi asfalttiin - asfaltti-ihottumaa vähän. Sandaalin kärjestä pilkottava villasukka kulahti puhki. Pyörästä jarrukammen klemmari poikki ja jarru jumittaa.
Autoilija raotti ovea ja kysyi satutinko itseni. Vammojeni luettelemisen sijaan huomautin kolmion olemassa olosta ja velvollisuudesta katsoa kevarille.
Selityksenä mm. vanha tuttu: sinua ei näe ku oot nii matalalla. Sanoin hälle ett ei voi nähdä jos ei katso! Kaveri läks meneen.
Insinöörille kysymys: Mikä ilmiö aiheuttaa sen ett asfaltti-ihottumaa tulee polveen, alempi trikoo on puhki mutt päällimmäinen lähes ehjä?

Kyllä se näkeminen on tosiaan muutakin kuin katsomista, mutta jonkin verran vaatii myös sitä. Vielä kerran:

Tästä syystä olen yrittänyt esittää käytettäväksi etuviistoon osoittavaa ärsyttävästi vilkkuvaa valkoista valoa, jota käytetään vain huomion herättämiseksi muissa risteyseen tulijoissa. Välke ei saisi muistuttaa rauhallista vilkkkuvaloa, vaan vilkettä, jolta liikkuva kirkas valkoinen valo näyttää tuikkiessaan puskan takaa. Joissain takavaloissa on tällainen "sähköisku"-vilke yhtenä moodina.

Tuo on niin ärsyttävä valo, että sitä pitää käyttää vain tarpeeseen, eli vain risteykseen tullessa, jos sinne on samaan aikaan tulossa muitakin, joita pitää varoittaa. Muuten se kielletään. Pitää yrittää näyttää siltä, että siinä on vain kosketushäiriö, joka tärinässä vilkuttaa valoa. :twisted:

Näkemisen ja ja katsomisen eroista kiinnostuneet voivat tutustuva Daniel Dennetin filosofiaan ja vaikka kirjaan,
Anja Kohonen, Nerokas nolla.
Tässä vähän selvennystä, mistä kirjassa on kysymys.

http://viidesrooli.wordpress.com/2008/0 ... dellisuus/

Luultavasti tuossa trikooparadoksissa on kyse kitkakertoimien erosta. Ihoa vasten oleva trikoo on kiinni tiukemmin hikisessä ihossa ja ulompaan trikookankaaseen kiinnittyy kiviä, jotka raapivat ihoa ulomman trikoon venyessä ja osallistuessa asfaltti-ihottuman tekemiseen pidemmällä matkalla. Ulompi trikoo kiinnittyy siis jaksottain maahan ja pompuissa palautuu takaisin, joten housut ei jää kyydistä.

Toinen mahdollinen selitys liittyy kitkalämmön vaikutukseen kankaan kuituihin. Täytyypä katsoa "sillä silmällä" perjantaina tulevaa tv-sarjaa "Ajan hidastajat" http://kutonen.fi/ohjelmat/sarjat/ajan-hidastajat. Siinä varmaan näkyy myös vaatteen toimintaa kehon ja törmäävän pinnan välissä. Ehkä. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo tuon jälkeen muistui mieleen ett täytyy ettiä jostain hyvä valo ja ottaa se myös päivä käyttöön, en kyllä tiedä olisko se tänään auttanu :roll:
Ehkä takajarrukin pitäs laittaa, tuo eturengas kun menee lukkoon se kohta häviää alta eikä pyörä oo enää hallinnassa.
Ärsyttää vaan tuo asenne ja selisselitykset: Pysähdyinhän mie kun piti kattoo jos tulee autoja - joo pysähtyi ja tukki kevarin :twisted: vieläkin ketuttaa - onneks oli muuten hyvä päivä :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Selityksenä mm. vanha tuttu: sinua ei näe ku oot nii matalalla. Sanoin hälle ett ei voi nähdä jos ei katso!

Mä olen huomauttanut niille jotka valittaa mataluudesta että liikenteessä on myös lapsia jotka on matalia. Kukaan ei ole toistaiseksi väittänyt itseään niin huono näköiseksi ettei näkisi lapsia.
Tuossa tilanteessa autoilija on tuskin edes katsonut tuleeko pyörätieltä ketään ja kehtaa sitten vielä sysätä syyn syyttömälle :evil: Teeppä samanlainen etuajo-oikeuden huomiomaton eteen tulo autotielle ja olet syyllistynyt törkeään liikenteen vaarantamiseen. Kevyen liikenteen väylälle eteen tulo taas ei edes kiinnosta meidän lainvalvojia ja jos joskus sattuukin kiinnostamaan vain huomauttavat :cry: Sitten vielä ihmettelevät ettei kevyen liikenteen oikeuksia kunnioiteta :shock: Ei mene nallekarkit tasan.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Toinen mahdollinen selitys liittyy kitkalämmön vaikutukseen kankaan kuituihin.

Tästä tulee mieleeni kylkeeni ajanut auto vuonna 2010: auton puskuri törmäsi reiteeni ja päälläni olleen Craftin polyesterisen(?) housun kangas suli siltä kohtaa, johon puskuri törmäsi. Housuun tuli reikä ja reiän reunat olivat sulaneet. Veikkaan siis, että törmäyksessä oli kyseessä niin suuria voimia, että reiteni ja auton puskurin välinen kitka sulatti housujen kankaan. MInulla taitaa olla vielä ne reikäiset housut jossain varastossakin... Ja reiteen tuli oikein komea kahden senttimetrin korkuinen hematooma, josta lääkäri laski kaksi kertaa verta ulos ennen kuin se alkoi tervehtyä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Enitenhän autoilijoiden asenne ketuttaa siksi ett pyöräilijänä en voi ollenkaan luottaa siihen kolmion takaa mahdollisesti tulevaan autoilijaan. Autoilijana voin aika huoletta ajaa sitä "etuajo-oikeutettuatietä" kun näen ett siell on kolmio - pyöräilijänä en voi luottaa ees stopmerkkiin :twisted:
Kyllä paras "liikennekoulu" olis se ett kaikilta autoilijoilta kuukaudeksi kortti pois kerran vuodessa. Joutusivat jalankulkijoiksi tai muuhun kevyempäänliikkumisen muotoon turvautumaan. Pistää kummasti miettimään sääntöjä ja velvollisuuksia eri osapuolten kannalta. Yksi pojistani oli kesällä pari kuukautta ilman korttia ja on selvästi huomannu myös kevyenliikenteen olemassaolon :wink:
Itsekin opin liikennesäännöt kun aloin pyöräillä :oops:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuosta onnettomuudesta tuli vielä mieleen, mitä oikeesti kävis jos esim. tuolla miun pyörällä ajas 30km/h auton kylkeen?
Jos jalat polkimilla, ei ehkä paljon mitään jos jalat tippuu polkimilta saattaa sattuu ikävästi jalkoväliin :oops:
Pelkillä jalkajarruilla ei jalkoja oikeen kannata irrottaa polkimilta ja se tietyst johtaa helposti kaatumiseen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuota törmäystäsi miettiessäni tuli mieleeni ilkeitä ajatuksia. :twisted:
Ongelma on paha ratkaista muuten kuin opettamalla autoilijat näkemään pyöräilijät -varsinkin nojapyöräilijät. Jotta saisi oikeutta tässä asiassa, pitäisi tuottaa oikeasti haittaa, muttei niin paljon, että joutuisi itse syytetyksi. Opetukseen voisi käyttää vähän maltillisempaa jarrutusta, jolloin eturatas kopsahtaisi auton kylkeen, mutta tämä kuulostaa ehkä liian ilkeältä. Eräs keino olisi kananmuna, jota kuljettaisi mukanaan ja heittäisi auton kylkeen. Se ei tee muuta vahinkoa, kuin pirullisen hankalasti siivottavan sotkun. Etupuomin sisälle asentaisi ja ampuisi paineilmalla. Väittäisi sitten kuljettaneensa munaa mukanaan ja jarrutuksen voimasta tämän lentäneen auton kylkeen. :roll:
Sitä monesti mainittua varoitusvilkkua tehokkaampi olisi etuviisto vilkkulaservalo, jolla sitä autoilijaa suihkii silmiin, jotta huomaa tulijan. Ei niin kirkas, että menee näkö, mutta niin kirkas, että näkee varmasti ja oikeasti häiritsee. Sininen laseri olisi tähän erinomainen. Tulisi autoilijalle "poliisi näki virheesi"-fiilis.

Tuoteidea pyöräilijöille. Valkoista vilkkuvaloa etuviistoon näyttävä varoitusvalo, joka muuttuu siniseksi vilkuksi, kun autoilija siitä huolimatta ajaa tielle. Sinivilkku kuitenkin sammuu niin äkkiä, ettei autoilija ehdi tiedostamaan mistä sinivalo tuli. Sinivalo ei mene päälle ennen kuin laite salaisesta paikasta resetoidaan, jottei syytetä poliisina esiintymisestä. Lyhyt aika sinivaloa saa aikaan poliisifiiliksen, muttei jää muistikuvaksi. :twisted:
http://www.tarjouskani.fi/vapaa-aika-ha ... aser-50mw/ :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyviä vinkkejä kaikille "liikenneterroristeiksi" haluaville :wink:
Nuo tilanteet tulee vaan niin äkkiä, ettei juuri tule mieleen valonappien etsintä ja välkyttely - jarrupohjaan ja nopea anomus "yläkertaan" ettei kävisi pahasti.
Mieli kyllä teksi joskus "vahingossa" ajaa päin ihan vähän :twisted: tuossa omassa onnettomuudessani olisin osunu rupuseen peräkärryyn, vaikutus ei ehkä olis ollu riittävä. Tähtäin pitäs jostain mersusta napata pyörään kans :wink:

Viimeksi muokannut PW, 22 Syys 2014, 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Opetukseen voisi käyttää vähän maltillisempaa jarrutusta, jolloin eturatas kopsahtaisi auton kylkeen, mutta tämä kuulostaa ehkä liian ilkeältä.

Tuosta jäisi varman aika ilkeä jälki kunhan ketju olisi pikkurattaalla ja polkimet pystysuorassa :twisted:
Tuommoisessa opetuksessa on vaan harkittuna tekona laillisuus jo melko arveluttavaa ja onpa siinä oma turvallisuuskin uhattuna mikäli autoilija alkaakin kiihdyttämään sopivasti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Opetukseen voisi käyttää vähän maltillisempaa jarrutusta, jolloin eturatas kopsahtaisi auton kylkeen, mutta tämä kuulostaa ehkä liian ilkeältä.

Tuosta jäisi varman aika ilkeä jälki kunhan ketju olisi pikkurattaalla ja polkimet pystysuorassa :twisted:
Tuommoisessa opetuksessa on vaan harkittuna tekona laillisuus jo melko arveluttavaa ja onpa siinä oma turvallisuuskin uhattuna mikäli autoilija alkaakin kiihdyttämään sopivasti.

Lisäksi kohdistuu vain siihen yhteen autoilijaan, seuraavassa risteyksessä voi kuitenkin olla sama tilanne edessä :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lan ... beschermen&
Ilmeisesti joku tietotekninen kännykkä sovellus joka varottaa pyöräilijöistä/pyöräilijöitä.

Viimeksi muokannut PW, 22 Syys 2014, 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänäänkin jouduin tiukan jarrutuksen tekeen, etten ajanu eteen kurvanneen auton kylkeen. Autoilijalla ei minkään laista reaktiota ett olis huomannu saati ymmärtäny tehneensä virheen.
Pari muuta pyörätien tukkimis tilannetta oli myös, autoilija toljotti hämmästyneenä minua ja sadatteluani, eikä ollenkaan ilmeisesti ymmärtäny tekevänsä jotain tyhmää odottaessaan kevarilla, pääsyä risteyksen yli :roll: mistä näitä tulee?
Kolmas suikkas liikenneympyrästä ulos edestäni, isomman oikeudella :twisted:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niinpä, sanos se. Kun tuollaisia pöljiä jää kiinni, niille voisi sakon lisäksi kirjoittaa puoli vuotta pyöräily- ja jalankulkupakkoa. Siis että ajokorttia ei takaisin saisi ellei olisi ite kokeillut tarpeeksi kauan millaista se on. En tiedä muuttuisiko asenne sitten enempi ympärilleen katsovaksi ja jätettäisi se isomman oikeus mieluummin muualle kuin liikenteeseen.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Näihin tilanteisiin on tosi hyvä AirZound-torvi. Sen asentaminen niin, että sitä voi painaa paniikkijarrutuksen aikana vaatii vähän miettimistä. Kun sen on saanut asemiin (vihdoin :? ), on tullut paljon vähemmän oikeasti läheltä-piti-tilanteita. Torven ääni kuullostaa autolta, sitähän pitää varoa ettei mene pellit ruttuun. :twisted:

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin