Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

:D Miulla ei taida äly, eikä kommentointitaito riittää filosifiseen keskusteluun mutta mielellään luen poikkeavia käsityksiä maailmasta ja ehkä opin.
Itse asiasta, eli Jorin väistämissäännöstä - kuka väistäs tuossa siun esimerkkitapauksessa, josta keskustelu lähti?

:oops: Ei riitä äly - unohdin jo ett Jorilandiassa on kaks sääntö :oops: Ei siis tarvita sääntöä "Jori aina ensin" :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Ai niin. Unohtui mainita, että vasemmalta tulevaa väistävässä järjestelmässä kaikissa moottoritieliittymissä ja muissa myötäsukaisissa liittymissä muuttuvat kärkikolmiot tarpeettomiksi. Nykyisin ne ovat tarpeen, sillä liittymältä tuleva on oikealtatulevan väistämisen pääsäännön mukaan väistettävä. Taas kerran tilanteeseen tulevalla on etuajo-oikeus, jollei sitä erikseen kolmolla poisteta. :(

Eikös nyt jo moottoritielle tuleville kolmiot ole turhia, koska tulija joutuu vaihtamaan kaistaa päästäkseen tielle
ja eikös kaistanvaihtaja ole väistämisvelvollinen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Tähän kohtaan pitää heittää fakta. Taajamassa yleisin liikennemerkki on suojatie. Taajaman ulkopuolella se on ylivoimaisella enemmistöllä kärkikolmio.

Britanniassakaan noita täällä kärkikolmiolla varustettavia teiden risteyksiä ei muuteta ympyröiksi ennen kuin kyseessä on neljän tai useamman tien risteys.

Muuten tuossa Jorin utopiassa olisi kyllä ideaa. :!:

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mitenkä Jorilandiassa on ajateltu toteutettavaksi sujuva liikenne niillä teillä, jotka ovat nyt etuajo-oikeutettuja. Vai lähdetäänkö siitä että liikenne saa seisahtua siksi aikaa että joku pääsee sivutieltä mukaan :? Tälläisiä teitä on lähes kaikkialla. Kaupunkialueella isossa osassa on liikennevalot, mutta ei kaikkialla ja maaseudulla ei ollenkaan.

PW kirjoitti:

Eikös nyt jo moottoritielle tuleville kolmiot ole turhia, koska tulija joutuu vaihtamaan kaistaa päästäkseen tielle
ja eikös kaistanvaihtaja ole väistämisvelvollinen?

On ja ei. Niitä ei käytetä muuttamaan väistämisvelvollisuutta vaan korostamaan sitä. Jokapaikassa oleva korostus vaan aiheuttaa sen että moni luulee että ilman kolmiota moottoritiellä ajava väistäisi :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Tähän kohtaan pitää heittää fakta. Taajamassa yleisin liikennemerkki on suojatie. Taajaman ulkopuolella se on ylivoimaisella enemmistöllä kärkikolmio.

Britanniassakaan noita täällä kärkikolmiolla varustettavia teiden risteyksiä ei muuteta ympyröiksi ennen kuin kyseessä on neljän tai useamman tien risteys.

Muuten tuossa Jorin utopiassa olisi kyllä ideaa. :!:

Aikanaan tuo suojatiesääntö muutettiin niin, että suojatie on vain, kun se on liikennemerkillä merkitty. Ennenhän se oli jokaisen risteyksen ympärillä ja merkitty seepraraidalla. Piti panna liikennemerkityksi, ettei jokapaikassa käveltäisi yli. Nyt kuitenkin taajamat ovat varsin järjestäytyneitä jalankulkureittien suhteen, joten tuo suojatie on käytännössä taas joka paikassa, jossa se aiemminkin oli, vain sillä poikkeuksella, että jokainen suojatie on lisäksi merkitty vähintään kahdella liikennemerkillä.

Läheskään kaikki noista suojatienmerkeistä ei enää nykyään ole tarpeellisia. Haittaavat vain näkemistä, kun joka tapauksessa valoristeyksessä on kävelijöillekin valot. Ainakin ison osan suojatiemerkeistä voisi jättää pois, jos liikennevalotolppa tulkittaisiin suojatiemerkiksi. Liikennevalot tarkoittaisi siis myös virallista suojatietä, myös silloin kun valot eivät ole käytössä. Ärsyttävää, turhaa panelointia laittaa valoristeykseen suojatien merkit.

Milloin Britanniassa on kolmiot liittymissä, on risteävällä pääväylällä etuajo-oikeutetun tien merkit, jotta Brittiautoilija erityisesti tietäisi, että nuo kulkuväylänsä varren pikkuliittymät ovat hänelle etuajo-oikeutettuja. Tätä ei noudateta Suomessa, vaan pitää arvata, onko liittymissä kolmiot. Britti siis tietää, että hän joko väistää aina vasemmalta tulevaa tai sitten hänelle on kerrottu, milloin ei näin tarvitse tehdä. Siistiä ja yksinkertaista.

Meillä tuo ei onnistu, sillä jos kyse onkin tasa-arvoisesta risteyksestä, on oikealta tuleva heti kaistallasi, ilman mitään varoitusta. Varsinkin taajamissa ahtaissa kortteleissa ja asutusalueiden pensasaitojen välissä tämä on erityisen ongelmallista. Vaikka Britti ei olisikaan tietoinen etuajo-oikeudettomuudesta, hän näkee liikennetilanteessa aina varovasti viereisen kaistan reunaan tulevan liikenneosapuolen, joka vasta tästä jatkaa kaistalle, jossa hän muuttuu lähestyvälle väistämiskohteeksi. Ei milloinkaan pääse huomaamatta ja yllättäen eteen väistettäväksi. Meillä tämä äkkinäisyys on sääntö, siksi niitä kolmioita täytyy kylvää joka risteykseen. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Psykologiassa väitetään, että ihmisellä on tarve sisäiseen logiikkaan ja harmoniaan maailmankuvassa. Monilla puuttuu logiikka objektiivisesti arvioiden. Moni asia johtaa maailmankuvan perversoitumiseen ja ei tarvita kuin ignoranssia tai valehtelua tai kyvyttömyyttä arvioida asiota niiden meriiteillä tai arvioimisen työn välttämistä tai kivunottokyvyn puutetta, kun pelätään, että voikin olla väärässä, mikä haastaa lapsellista omnipotenssifantasiaa jne.

Reaktiomalleja on lapsen ja aikuisen tilasta reagointi. Kummassa otetaan oppi vastaan pureksimatta ja vedetään turpaan, jos joku rikkoo tapoja, kuten hattu pois miehiltä sisällä, paitsi jos on juutalainen, niitä nämä lapsinatsit tietysti vetävöt pataan juutalaisuudesta johtuen, koska kukaanhan ei voi voittaa, kun ollaan saatanan palveluksessa. Ja se toinen versio on asioiden arviointi niiden hyötyjen ja haittojen laskemisen kautta. Harvinaista jälkimmäinen. Jos demokratian hinta on jatkuva valppaana olemisen tarve vallan vahtikoirana, mikä mahdollisuus on onnistumiseen, kun niin monet eivät kykene edes havainnointiin. Poliisi saa aika ristiriitaisia silminnäkijätodistuksia...

Psykologiassa on myös sellainen ilmiö kuin psykologiset perusdefenssimekanismit. Yksi niistä on maailmankuvan kanssa ristiriidassa olevan datan hylkäys. Tyyliin ei kikkelini olo kokossa ja siten ei tarvitse siirtymistä, ei tuknu missään. Jos kuvittelette, että liioittelen stop drinking the Kool Aid tätä tapahtuu. Miltä kuullostaa kaverin intissä tapaama tyyppi, joka talvella tuli telttaan sanoen: "Kylmä". Hanskat kädestä ja kamiinan kylkiin. Suhahduksen jälkeen kaveri käski irrottaa kädet kamiinasta ja lääkiktämiehen pakeille. Täsmälleen yhtä logiikattomia ja epäviisaita tekoja näkee koko ajan vallan huipulta kadun tallaajiin koko ajan. Ihmiskunnan enemmistö kävelee jo huppu päässä, ei tarvitse burkhaa ja niqabia.

Demokratiassa osaavin ei johda ja jos vahingossa joku kansanedustaja on asiantunteva ammattilainen järkevällä päällä, onneksi on puoluekuri ja 199 idioottia kampittamassa. Journalisti on yleisin siviiliammatti Suomen eduskunnassa, lähes jokainen jenkkikansanedustaja on lakihenkilö. Miten yhden tai harvan ammattiryhmän osaaminen kattaa koko elämän kirjon? Demokratia=kompetenssivaje päätöksenteossa. Tarkoitus ei ole tehdä parhaita mahdollisia päätöksiä oarhaalla mahdollisella tiedolla, tai parhaan tiedon luominen ja siitä päätöksen teko, vaan uudellen valituksi tuleminen. Miten se palvelee yleistä hyötyä, ei mafiamaisesti mulle ja mun kavereille osakokonaisuutena, kuten suomalaiset, vaan globaalisti koko ympäristö ja eliökirjo huomioiden?

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eikös nyt jo moottoritielle tuleville kolmiot ole turhia, koska tulija joutuu vaihtamaan kaistaa päästäkseen tielle
ja eikös kaistanvaihtaja ole väistämisvelvollinen?

On ja ei. Niitä ei käytetä muuttamaan väistämisvelvollisuutta vaan korostamaan sitä. Jokapaikassa oleva korostus vaan aiheuttaa sen että moni luulee että ilman kolmiota moottoritiellä ajava väistäisi :evil:

Tämä on yksi näitä suomalaisia erikoisuuksia. Katsotaan, miten sille käy tulevan tieliikennelain kokonaisuudistuksen pyörteissä. Kärkikolmio rampilla todella on turha ja aiheuttaa epäselvyyttä. Merkin nimikin on virallisesti "Väistämisvelvollisuus risteyksessä", eikä sen voimassaoloa ole määritelty tien pituussuunnassa mitenkään. Kaistanvaihtajana rampilta tulija on automaattisesti väistämisvelvollinen, eikä sitä tosiasiaa ole helppo merkeillä muuttaa.

Nykyinen käytäntö on valtion teillä sellainen, että kolmio jätetään pois jos rampista alkaa uusi kaista.

jori kirjoitti:

Aikanaan tuo suojatiesääntö muutettiin niin, että suojatie on vain, kun se on liikennemerkillä merkitty... :(

Juu. Se on myös muutettu takaisin, vuonna 2010. "Suojatie voidaan osoittaa valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella." Tieliikenneasetus 37§1 Suojatie-liikennemerkki on 19§ alussa. Siellä viitataan mahdollisiin tiemerkintöihin.

Nämä muutokset ovat historialtaan jänniä, ei uppouduta niihin.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Nelikaistateiden ramppeihin on ripoteltu täälläpäin mielestäni myös turhia ja hämmennystä aiheuttavia merkkejä - nuoli oikealle, sinisellä pohjalla (mikä lie nimi ja käytyötarkotus?). Nuoli kehottaa rampin loppupäässä käänntymään oikealla, vaikka oikeesti pitää kääntää vasemmalle kaistalle, koska ramppi loppuu ja jos käännän oikeelle, joudun ojaan :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Nämä muutokset ovat historialtaan jänniä, ei uppouduta niihin.

Ei uppouduta, mutta periaatteena "turhat merkit pois" on tavoiteltava.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

PW kirjoitti:

Nelikaistateiden ramppeihin on ripoteltu täälläpäin mielestäni myös turhia ja hämmennystä aiheuttavia merkkejä... :shock:

Nyt alkoi kiinnostaa. Olisko kuvaa?

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nelikaistateiden ramppeihin on ripoteltu täälläpäin mielestäni myös turhia ja hämmennystä aiheuttavia merkkejä... :shock:

Nyt alkoi kiinnostaa. Olisko kuvaa?

Arvaisin, että kyse on hyvin viistoon ramppiin laitetusta "pakollinen ajosuunta (kääntymissuunta) oikealle" ryhmittymismerkki , ettei kukaan käänny vastavirtaan. Tätä siis käytetty vasemman kääntymiskiellon sijaan. :roll:
Siis tällainen
Kuva
tällaisen sijaan.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Hopea kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nelikaistateiden ramppeihin on ripoteltu täälläpäin mielestäni myös turhia ja hämmennystä aiheuttavia merkkejä... :shock:

Nyt alkoi kiinnostaa. Olisko kuvaa?

Ilmeisesti se on hyvin viistoon ramppiin laitettu pakollinen kääntymissuunta merkki, ettei kukaan käänny vastavirtaan.

Tarkoitus on varmast tuo mutta eikö sitt kääntyminen kielletty merkki olis parempi? Tai mieluummin muotoilee sen rampin niin, ettei sinne väärään suuntaan kenellekään tuu mieleen kääntyä.
Ei vissiin oo kuvaa, on kyll ollu mielessä ottaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Laita Steet View linkki, niistä näkee liikennemerkit.
Lisäsin tuonne edelle nuo käytännössä samaa tarkoittavien merkkien kuvat. Toinen on pakollinen ajosuunta oikealle ja toinen vasemmalle kääntyminen kielletty. Liittymässä tarkoittavat täsmälleen samaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Laita Steet View linkki, niistä näkee liikennemerkit.
Lisäsin tuonne edelle nuo käytännössä samaa tarkoittavien merkkien kuvat. Toinen on pakollinen ajosuunta oikealle ja toinen vasemmalle kääntyminen kielletty. Liittymässä tarkoittavat täsmälleen samaa.

https://www.google.fi/maps/place/55100+ ... 28.7651478
Street viewi on aikasemmalta kakskaista-ajalta mutta sillon on ollu kääntymiskielto merkki :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Jori oli ihan oikeassa. Siinä on tavoiteltu tätä, mutta merkkitolppa on pystytetty 30 metriä liian pitkälle. Kuva Helsingistä Hakamäentieltä, jossa tämän merkintätavan kokeiluja tehtiin 2008-2009.

Kolmio_kaantymissuunta.JPG

Väärinhän se muotoilu on tehty, jos jollekulle tulee mieleen kääntyä rampin päästä vasemmalle. Toisaalta, tämän kuvan mukaisessa paikassa joku voisi jopa sellaista ajatellakin. Ja liikenneinsinöörin taas on tikutettava kaikki sellainen, joka on mahdollista tapahtua...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin