Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lukkopolkimet+ -kengät ovat myös turvallisuusvaruste

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

Ajelin äsken töihin vasten aurinkoa autokaistaa pitkin ja osuin huonosti tehtyyn kaivonkansikuoppaan. Vasen jalka putosi polkimelta ja iski rajusti maahan asti. Vempahdus oli tosi raju. Rengas oikein ulvaisi, mutta pysyin ihmeen kaupalla pystyssä. Nilkaan sattui, mutta ei ilmeisesti kovin pahasti, koska kipu on jo nyt lähes hävinnyt ja nilkka liikkuu normaalisti. Tästä opin, että täysin sileäpohjaisiksi kävellyt Crocsit eivät ole kovin hyvät nojapyöräjalkineet. Vähintäänkin jurmupohjat pitäisi olla tai sitten pyöräilykengät ja lukkopolkimet.

  • Vai pitäisiköhän liimata kantalappu kengän kärkeen. :)

Jori

Onneksi ei käynyt pahemmin.

Tuo muistuttaa omaa outoa kokemustani: ajoin ehkä noin 10 km/h teräväreunaiseen asfaltin reikään, enkä käsitä, mitä tapahtui, kun yhtäkki huomasin istuvani asfaltilla pyörän istuimen sijasta. Oikeasti. Käsittämättömän nopea ilmiö tai tajunnan blackout. Ei tullut kolhuja muuhun kuin itsetuntoon (joka lienee ruostumatonta terästä, kun on niin hyvin kestänyt). En ole ikinä uskaltanut edes kuvitella kokeilevani lukkopolkimia, kun luuloissani jalkojen irroitteluprojekti kaikkine esisuunnitteluvaiheineen, toteutusaktiviteetteineen ja loppuraportteineen vienee minulta ainakin sekunnin liikaa. Mutta ehkä jurmupohjat (?) ovat ratkaisu.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Lukkopolkimet+ -kengät ovat myös turvallisuusvaruste

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

optimistx kirjoitti:

En ole ikinä uskaltanut edes kuvitella kokeilevani lukkopolkimia, kun luuloissani jalkojen irroitteluprojekti kaikkine esisuunnitteluvaiheineen, toteutusaktiviteetteineen ja loppuraportteineen vienee minulta ainakin sekunnin liikaa. Mutta ehkä jurmupohjat (?) ovat ratkaisu.

Aluksi se kestääkin yllättävän kauan (eli toista sekuntia, mikä onkin vaarallisen paljon). Myöhemmin nopeutuu: olen ajanut jäihin lukkopolkimilla ja ollut pyörästä irti ennenkuin edes kastuin.

Jos keksitte jonkun näppärän ratkaisun tuohon nojapyörä ja flättipolkimet -yhdistelmään, kertokaa. Kaupassakäyntipyörää mielellään pitäisi sellaisena että sillä voi ajaa millä vain kengillä mitkä jalkaan sattuu. Nykyään minulla onkin siinä käytössä pystypyörä.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Lukkopolkimet+ -kengät ovat myös turvallisuusvaruste

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Jos keksitte jonkun näppärän ratkaisun tuohon nojapyörä ja flättipolkimet -yhdistelmään, kertokaa. Kaupassakäyntipyörää mielellään pitäisi sellaisena että sillä voi ajaa millä vain kengillä mitkä jalkaan sattuu. Nykyään minulla onkin siinä käytössä pystypyörä.

Minulla on vain yksi pyörä ja käytän siinä tämmöisiä polkimia: http://cycle.shimano-eu.com/publish/con ... ntain.html

Toisella puolella lukot ja toisella normi polkimet. Kätevät jos on liukasta (tai sohjoa) niin paljon että ei kerkeä lukkoja irrotella ennen kuin löytää maata penkin paikalta. Luulisi sopivan hyvin myös hienosti kaupassa käyntiin.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lievästi hinta pomppii. Näillä kaksipoleisissa Shimanon pedaaleilla.

Bike Components 33,95 http://tr.im/nZEt
CRC €50.25 http://tr.im/nZEJ

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pastori kirjoitti:

Lievästi hinta pomppii. Näillä kaksipoleisissa Shimanon pedaaleilla.

Bike Components 33,95 http://tr.im/nZEt
CRC €50.25 http://tr.im/nZEJ

Noita saa Biltemasta, tosin ei ole Shimanot vaan ilmeisesti Wellgot. Hinta oli muistaakseni tuon Bikecomponentsin luokkaa eli jossain kolmenkympin pintaan.

Itse laitoin nuo kaksipuoleiset trikeen juuri siksi kun pelotti että jalka lipsahtaa vauhdissa polkimelta ja taittuu puomin alle tai ainakin tökkää kipeästi maahan. Noilla voi kuitenkin tarvittaessa polkea ilman lukkokenkiä.

Markus Heikkilä

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Juu, Biltema yllättää tuossa kohtaa positiivisesti. Polkimien laatikossa lukee "Biltema", mutta polkimet ovat ihan standardi Welcot. Halvin paikka jonka olen löytänyt noille. Klossit käyvät myös standardi Shimanon SPD:n kanssa yhteen.

Itse olen käyttänyt noita nojapyörässä, mutta täytyy myöntää, että ilman lukkoja olen polkenut lähinnä työmatkaa. Sitäkin vain silloin kun ilman saappaita olisi persus kastunut, eli siis noin kaksi kertaa kesässä.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Hylkään vastauksenne, koska ei niillä kaksipuoleisten lukottomalla puolella kenkä pysy. Pitäisi olla joku piikkipoljin tms. Tosin sellaisiakin kyllä saa kaupasta, ehkä pitäisi vain aloittaa ankara testaaminen.

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja yuruki »

Shimano M324:n kääntöpuolella pysyy, sen mitä lukottomalla ylipäätään voi pysyä. Noita hampaita voi vaikka teroitella viilalla, jos ei muuten ;)

Nazca Gaucho 24"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ihmisellä taitaa tosiaan olla joku "suojamekanismi" joka pyyhkii nopeiden tilanteiden riskit (?) pois päästä vaikka ei mitään kolausta tulisikaan. Ilmiö on tuttu kuulemma esimerkiksi laskuvarjohyppääjillä, joilla aloitellessa ensimmäiset sekunnit hypyistä puuttuvat - siksi käytetään alussa ehdottomasti pakkolaukaisua. Itse koen saman lumilaudalla hyppiessä: hyvinkin onnistunut hyppy saattaa jotenkin vain puuttua päästä kun sen ländää. Missä oli käsi? Mihin katsoin? Vain ihan tutuimmat temput onnistuvat niin että pysyn koko ajan "tajuissani". Tässä on vissiin henkilökohtaisia eroja, kuten hyvistä lumilautailijoista tiedämme - ne kun katselevat vielä pimuja ohi kieriessään... Mutta luulen että kyse on samasta ilmiöstä kuin tässäkin ketjussa olleista kolareista opimme: ei tiedä mitä tapahtui.

Sama koskee myös muutamia kaatumisiani, on vaikea sanoa että mikä meni mihinkin. Viimeisin pystypyöräkolari oli kyllä poikkeuksellisesti melko selkeä, pysyin koko ajan tiedoissani vaikka tulin katuun aika pahasti. Ryhmityin kadun ylityksessä keskiviivalle, ja siitä oikeaan reunaan, mutta väliin tuppasi auto joka ei saanut päätettyä että antaako minun ryhmittyä oikealle vai ajaako välistä. Luultuani auton antavan tilaa merkin annon jälkeen ryhmityin (aika vauhdikaasti) juuri kuskin peilin kohdalla kylkeen, iskin pääni ja olkapääni kuskin ikkunaan ja kaaduin auton mukana takarenkaan kohdalle. Pyörässä kolhuja, kyynerpää pahasti auki, takki repesi, lonkka kipeänä - mutta ei mitään murtumia. Pari viikkoa varovaista liikkumista ja könkkäämistä. Pyörä selvisi pienellä kiilloitelulla ja lokareiden solmujen oikomisella vähän entistä karheampana. Autosta peili "paskana".
Kaatuessa sitä mietti että jääkö takarenkaan alle vai ajavatko takana tulevat autot samalla vauhdilla päälle...Olisin kääntynyt metriä aikaisemmin niin olisin ollut auton alla tai lentänyt etuikkunasta kaaressa.

Nojakeista ei vielä tapaturmia... tällä viikolla tai ihan just odottelen omaani.
Kummallisen paljon näissä jutuissa kuitenkin on liukastumiskaatumisia, myös kesäkelillä. Ei pystypyörällä kaatuilla ihan noin vain? (Vaikka kaatumisvaurio voikin sitten olla pahempi) Itse olen pystypyörällä lähinnä jäänyt vain autojen alle (2x, niiden vika) ja yhden kerran tehnyt voltin etujarrun luiskahdettua pinnoihin. Liukastumiset ovat olleet ihan irtohiekalla ja pienessä vauhdissa jossa olen saanut jalan helposti alle. (+1 koiran väistö ja kiveen osumisen jälkeinen maastoutuminen hiekkatiellä) Tuntuu että näiden muutamien juttujen perusteella voisi kuvitella jonkinlaisen kankkunirhauksen saavan melkein väistämättä nojakilla, ilman sen vakavampaa syytä kuin pieni epätasaisuus tai liukkausero?

Minullakin Shimanon kaksipuoliset lukkopolkimet, ja hyvin harvoin sitä sileätä puolte tarvitsee. Toimiihan se, mutta mihkäs sitä käyttäisi? On siinä vähän kuviota, ei pitäisi ihan triviaalisti tipahtaa mono polkimelta. Ja samat polkimet aion siirtää nojakkiin heti, ei sitä ilman malta olla. Ehkä ekan päivän opettelen ensiasennuspolkimilla.

Sopivat lukkopolkimethan lähtevät voimallakin irti, eli paniikkihetkellä (tai kolarissa) kyllä irtoavat parasympaattisella supermies-efektillä. Vähemmän paniikissa taas sen irrotusliikkeen oppii aikanaan niin hyvin että irrotus onnistuu nopeassakin tilanteessa oikein nopeasti. Liukastumiskaatumisissa ei mitään aikaa olekaan, siinä ei irtopoljinkaan ehdi auttamaan.

Kuinka kauan teiltä meni opetellessa irrottamaan poljin ja tukemaan sivulta nojakilla pysähdytteässä? Pystyykö siinä ryömittämään varpailla hipsutellen (vaikka liikennevalotolpalle)?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Matalammalla painopisteellä nojakeilla on vähemmän aikaa korjailla asiaa jos etupyörä jostain syystä luistaa sivusuuntaan. Mutta kyllä noiden märkien ratikkakiskojen kanssa törppöilee pystypyöräilijät ihan yhtä lailla, ne ovat järkyttävän liukkaita. Itse vain yleensä pystärillä nostan etupyörän reilusti kiskon yli, ihan varmuuden vuoksi. Nojakilla vähän hankalampaa.

PaKy
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:43

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PaKy »

Lukkopolkimen irroitus tuntuu olevan ydinjatkoksessa; en ole vielä nojakilla ajellut kun jokusen satakilometriä ja lukko irtoaa täpärissäkin tilanteissä. Mutta jos mietityttää, niin säädä alkuun lukko normaalia löysemmälle.
"Ryömimisvauhdissa" irroitan toisen tossun ja pyöritän lukolla pienellä vaihteella.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Hmm. Onko noin tuon mataluuden kanssa? Eikös virhe lähde -sin(x) tahtiin, yhtä hitaasti. Liikematkaa on sitten enemmän painopisteen tippumiseen. En minä muista pystypyöräilijöiden kaatuilevan ilman kunnon syytä, kolhu, kivi tai vika on ollut ongelman lähtönä. Ei niitä pystypyöräilijöitä istu tien pientareella kankkuaan hieromassa. Kuitenkin monet nojakistit ilmoittavat käyneensä (harmittomasti) kyljellään.

Ehkä tekijänä voisi olla ennemmin pieni rengaskoko. Ja damagen kannalta sit jalat edeltä asento ja matalampi tippumisetäisyys.

Koska olen tavallisten lukkopolkimien kanssa hyvin pärjännyt niin eiköhän se nojakilla onnistu, vaikka lyhyt olenkin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

TKorho kirjoitti:

Hmm. Onko noin tuon mataluuden kanssa? Eikös virhe lähde -sin(x) tahtiin, yhtä hitaasti.

Kännäpä mielessäsi pyöräilijä pyörineen alaspäin riippumaan renkaistaan ja heilauta likkeeseen. Pustypyöräilijä keinuu renkaansa varassa hitaammin johtuen kauempana tukipisteestä sijaitsevasta painopisteestä (Steinerin sääntö) ja pystyasennon suuremmasta hitausmomentista muutenkin. Pystypyöräilijän heilurin varsi on pitempi. :)

Äkillisesti pyörän tukipistettä määrämitan liikauttava kivi tai liukas ratikkakisko saa pystypyöräilijän kallistumaan paljon vähemmän kuin matalan nojapyörän tapauksessa. Tuo kallistuskulma on juuri se -sin(x) tekijä, joka aiheuttaa kaatumiskiihtyvyyden, jota hitausmomentti sitten viivyttää parhaansa mukaan.

Tätä ilmiötä voi helposti kokeilla siluettikuvilla. Leikkaa pahvista nojapyöräilijän ja pystypyöräilijän siluetit samassa mittakaavassa. Aseta ne seinän viereen hiukan vinoon siten, että kummankin yläreuna on saman matkan (1 cm) päässä seinästä ja päästä yhtaikaa irti. nojapyöräilijäsiluetti kaatuu maahan asti paljon aiemmin kuin pystypyöräilijäsiluetti. Jos et jaksa askarrella, voit tehdä saman kokeen 1:2 sivusuhteisella levynpalalla mittaamalla ajan pysty- ja vaaka-asennossa kaatumiselle. Eri asennoista kaatumisen aikaero on sitä suurempi, mitä pienempi on alkuperäinen poikkeama pystyasennosta.

Tämä tarkoittaa sitä, että niiden ratikkakiskojen yli kannattaa ajaa reippaasti hidastelematta, jotta liukumaan lähtevällä renkaalla on mahdollisimman vähän aikaa liukua ennen kuin pitävä alue taas saavutetaan. Tässä tietenkin huomioiden se, että kovemmasta vauhdista kaatuminen sattuu enemmän, jos kaikesta huolimatta kuitenkin kaatuu. :D

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tätä ilmiötä voi helposti kokeilla siluettikuvilla. Leikkaa pahvista nojapyöräilijän ja pystypyöräilijän siluetit samassa mittakaavassa. Aseta ne seinän viereen hiukan vinoon siten, että kummankin yläreuna on saman matkan (1 cm) päässä seinästä ja päästä yhtaikaa irti. nojapyöräilijäsiluetti kaatuu maahan asti paljon aiemmin kuin pystypyöräilijäsiluetti.

Lisäksi kun pystäri on kallistunut 20-30astetta ja kuljettaja ottaa kaatumista jalalla vastaan, niin asento on tukeva, ihan kuin seisoisi jalat hieman levällään. Matalalla nojakilla noilla kallistuskulmilla ei jalkaa saa enää tukevasti maahan. Tämän voi kokeilla askartelemattakin, seiso yhdellä jalalla jalka suorana ja vertaa tilanteeseen jossa makaat yhdellä jalalla jalka 90asteen kulmaan polvesta koukistettuna, sääri luu pysty, reisiluu ja selkäranka vaaka-asennossa. Eli nojakki kuski ajaa jo valmiiksi kaatuneessa asennossa.
Itse en ole vielä kesäkeleillä kaatunutkaan, paitsi pythonilla opetellessa. Talvi kaatumiset johtuu osittain em. syystä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Saman luiskahduksen merkitys astelukuun joo voi jo selittää paljon. Ja juu, nyt kun tarkemmin mietin niin kyllähän sillä painopisteellä on paljonkin matkaeroa liikuttavana, kumpaankin suuntaan. Nojakin tukemisesta toisella jalalla en vielä tiedä mitään - mutta vauhdistahan sitä pystypyörälläkin kaadutaan, eikös? Ei siinä mitään tukia...

Joka tapauksessa nojakeilla kylkeään raapineita on tässäkin pienessä joukossa paljon. Mutta myönnän kyllä noiden onnettomuuksien vähäisen, suorastaan olemattoman vakavuuden. Liekö tiedossa ketään Suomi-tasolla joka on tehonut itseään pahasti nojakilla? (Auton alle jääminen ei sinänsä riitä, koska se ei ole varsinaisesti nojakin vika, paitsi jos se on joku ultra-matala jota auto ei ole nähnyt konepeltinsä takaa...)

Paperisiluetit kyllä saavat vähän lisää eroa myös ilmanvastuksesta... tai sit en vaan viitsi leikellä tarpeeksi piperrystä pinnoihin ja runkoon. :-D

Vastaa Viestiin