Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno selostus. :)

Nuo on pahoja paikkoja tuollaiset toriksi laajenevat kadut. Niillä on vaikea hahmottaa, kuka on tiellä ja kuka torilla. Lisäksi osa voi torilta lähteä liikkeelle mennäkseen tielle. Erittäin epämääräinen havainnoitava, vaarallinen.

Tuossa linkki googlemapsilla tuohon paikkaan, niin voitte tarkemmin havainnoida onnettomuuspaikkaa. Tuon linkin kuvassa VPH tuli vastaan ja törmäävä auto oikealta.
https://goo.gl/maps/izRVvrvkrps

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Tuossa linkki googlemapsilla tuohon paikkaan, niin voitte tarkemmin havainnoida onnettomuuspaikkaa. Tuon linkin kuvassa VPH tuli vastaan ja törmäävä auto oikealta.
https://goo.gl/maps/izRVvrvkrps

Itse asiassa luulen, että se minua vastaan tuleva auto päätti kääntyä vasemmalle, suoraan päälleni. Mutta varmaa tuo ei ole, koska törmäys tuli aivan puskista. Joka tapauksessa siinä maassa maatessani minusta vaikutti, että se törmännyt auto olisi pysähtynyt noin 45 asteen kulmaan tiehen nähden, pyrkimyksenä mennä sinne Chemin du Moulin'lle. Varmuuden saan vasta, kun pääsen juttelemaan santarmien kanssa ja saan sen niiden raportin käsiini todistajanlausuntoineen.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kova kolari, onneksi ei henki lähtenyt. Jaksamista 3 kk toipilasajalle ja sen jälkeen jatkokuntoutukseen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuossa linkki googlemapsilla tuohon paikkaan, niin voitte tarkemmin havainnoida onnettomuuspaikkaa. Tuon linkin kuvassa VPH tuli vastaan ja törmäävä auto oikealta.
https://goo.gl/maps/izRVvrvkrps

Itse asiassa luulen, että se minua vastaan tuleva auto päätti kääntyä vasemmalle, suoraan päälleni. Mutta varmaa tuo ei ole, koska törmäys tuli aivan puskista. Joka tapauksessa siinä maassa maatessani minusta vaikutti, että se törmännyt auto olisi pysähtynyt noin 45 asteen kulmaan tiehen nähden, pyrkimyksenä mennä sinne Chemin du Moulin'lle. Varmuuden saan vasta, kun pääsen juttelemaan santarmien kanssa ja saan sen niiden raportin käsiini todistajanlausuntoineen.

Oli miten oli, laajat aukeat ovat vaarallisia varastaessaan huomiokykyä epäolennaisuuksiin. Nähtävää on liian paljon. Ehkä kääntyvän auton kuljettaja katseli torille. :shock:

Kohta tulee taas lämpimät ilmat ja teiden varsille ilmestyy taas kaikenlaista kiinnostavaa, joka varastaa huomion kuljettajan liikenteen seuraamisesta. Olkaahan varovaisia, ennen kuin totutte taas moiseen. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja yaana »

Pysäyttävä onnettomuus :(

Voimia ja kärsivällisyyttä toipumiseen. Kenenkään ei pitäisi joutua opettelemaan kävelyä "vanhalla kokemuksella".

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ikävä onnettomuus :( . Paljon voimia ja kärsivällisyyttä toipilasajalle!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vph »

Kiitos toivotuksista kaikille! Hyvin tämä toipuminen etenee, ainakaan vielä ei ole mitään takapakkia tullut.

Lisätään vielä sellainen knoppitieto, että Garmin loggasi onnettomuushetkellä omaksi nopeudekseni 22.7 km/h.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Paranemista. Hyvä ja mielenkiintoinen raportti.

Itselläni tuli juuri samanlainen kulkine (eri merkkiä sentään), ja ilmeisesti vaarat varsinkin ylämäissä on.
Koomista tosiaan että päälle ajavan auton matkustajat eivät ole nähneet mitään... 22km/h ei sentään ole mikään yllätysnopeus, kuten joku alamäkeen sujahdettu 55km/h.

Kerrohan sitten myös Ranskan ihmeitä (itsekin siellä joskus vaikuttanut) kun asia etenee.
Suomessa tosiaan potilas lykätään ulos, ja sen jälkeen terveydenhuolto ei enää juuri muistele. No ihan noin vakavassa en ole ollut, mutta murtumia kuitenkin. Toisaalta tämän vuoksihan se sotuvero siellä niin kallis onkin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.aamulehti.fi/uutiset/voimak ... 200988010/
Kääntyvä auto ajaa suoraan ajavan pyöräilijän eteen. Professori Tervo laukoo mielenkiintosia kommentteja mm pyöräilyn vaarallisuudesta - vaikka toteaakin autoilijan syylliseksi :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja janx »

PW kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/voimak ... 200988010/
Kääntyvä auto ajaa suoraan ajavan pyöräilijän eteen. Professori Tervo laukoo mielenkiintosia kommentteja mm pyöräilyn vaarallisuudesta - vaikka toteaakin autoilijan syylliseksi :?

Automies siellä vaan möykkää. Ei kai nämä kommentit mitään uutta ole.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:
PW kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/voimak ... 200988010/
Kääntyvä auto ajaa suoraan ajavan pyöräilijän eteen. Professori Tervo laukoo mielenkiintosia kommentteja mm pyöräilyn vaarallisuudesta - vaikka toteaakin autoilijan syylliseksi :?

Automies siellä vaan möykkää. Ei kai nämä kommentit mitään uutta ole.

Totta.

Huomaa asenteesta, että kyseessä on liikennelääketieteen proffa. Suhtautuu tuohon lääketieteen näkökulmasta autoilijan virhettä vähätellen ja tekemällä täysin virheettä toimineesta pyöräilijästa, uhrista, vähintäänkin osasyyllisen.

Petri Elonheimo Aamulehdessä kirjoitti:

Tervon mukaan onnettomuusvideon autoilija saattoi "jollakin tasolla" havaita etukäteen pyöräilijän, mutta pyöräilijän kova nopeus yllätti.

–Autoilijan velvollisuus on tehdä oikeita arvioita ja välttää onnettomuus, mutta usein näkee myös pyöräilijöillä kilpailutyyppisiä esityksiä. Sellainen ajotapa tietenkin lisää riskiä.

Íkään kuin pyöräilijä olisi tässä tapauksessa jotenkin tehnyt "kilpailutyyppisen esityksen".
Luultavasti Tervo ei ole tarkoittanut näin, vaan toimittaja on poiminut pidemmästä haastattelusta nimenomaan nämä pyöriäilijää syyllistävät kohdat.

Pannaanpa tämän toimittajan jutut seurantaan. Petri Elonheimo

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja yaana »

Vaikka ei olekaan nojapyöräilijän onnettomuus, niin pyöräilyyn liittyvät tilanteet kiinnostavat tätä porukkaa. Velogi otti perjantaina kontaktia koulutaksin kanssa. Lainaus Instagramista:

"velogi_com Jos saadaan YouTubessa 9k tilaajan raja rikki tiistaihin mennessä, tehdään päivän video liikenneonnettomuuteni tiimoilta LIVEnä. Käy siis tilaamassa kanava viimeistään nyt ja kerro kaverillesikin! http://bit.ly/velogisub"

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vph »

Vähän paljon päikkäriä tuon aiemmin kuvatun onnettomuuteni jatkosta. Viiden päivän kuluttua on kulunut kaksi kuukautta paukusta, merkkipäivä tulossa:

Todetaan ensiksi se tärkein: hengissä ollaan. Nää pultithan on paikoillaan, eikä merkkejä nekroosista, joten suonisto on kehittymässä, ei tässä nyt muuta tarvita kuin lepoa ja aikaa, totesi kirurgi katsoessaan uusia röntgenkuvia ja virnisti päälle. Itse menin varmaan kalpeaksi taas.

Kaikki nämä kotona edelleen käyvät hoitoalan ammattilaiset yrittää vakuuttaa ja kannustaa, että ihmeen hyvin tässä toivutaan, mutta eihän ne ymmärrä. Neljä senttiä on kadonnut oikean reiden ympärysmitasta. Neljä senttiä lihasta kahdessa kuukaudessa, se ei tule takaisin ihan samassa ajassa. Ja arvatkaa onko maha kasvanut. Kuukausi tässä vielä kutistutaan ennen kävelyn aloittelua.

Mutta se valittamisesta. Viime aikojen hyviä juttuja on, että fyssari on nyt rakentanut jo vähän voimakkaampaa staattista lihastreeniä tuolle jalalle ja tilasi Amazonista mulle nojatuolikuntopyörän!, jolla saan totutella pyöräilyliikkeeseen ihan olemattomalla vastuksella. Tekee muuten hyvää pyörittää jalkoja täydellisen liikepaussin jälkeen! Tää laite on selvästi lyhytkampiuskovaisten kiinalaisten rakentama, kampien pituus on 95 mm. Laitan kuvan tuohon alle.

Kävin viimein santarmien kuultavana viime lauantaina, onnettomuuden paperihommat on siellä vielä ihan tekemättä, ranskalaisittain. Jo viidennellä soittokerralla sain viimein tuon oman haastetteluajankohtani sovittua. Sain siis nyt vakuutysyhtiöille ja sossuun lähetettäväksi tuon pöytäkirjan, jossa "uhrin" versio tapahtumista. Santarmi oli selvästi ilahtunut, kun minulla oli GPS jälki Stravasta printattuna onnettomuushetken suurennoksineen ja tarkkoine nopeustietoineen. Syyllisyysasia tuli täysin selväksi, vastapuolen venkoilut - tai oikeastaan sen mopopojan sanomiset siitä että olin tullut tosi kovalla nopeudella - jäi noilla dokumenteilla arvottomiksi.

Pyörääkin on jo tutkittu kahteen otteeseen. Vakuutusyhtiön lähettämä expertti kävi sitä ensin ihmettelemässä, mutta ei se kummoinen expertti pyörien suhteen ollut. Sen suurin ihmettely liittyi siihen, että miksi minä olin ostanut ja asentanut ne uudet, mällissä hajonneet kuudenkympin polkimet, eikö siinä noin kalliissa pyörässä tullut polkimia mukana?! Ammattimies. No, totesi se kyllä itsekin, että ei hän näistä mitään, pitää viedä tuonne myyjäliikkeeseen korjauksen kustannusarviota varten. Pyöräliike tekikin sitten oman tarkastuksensa ja päätyi hyvään lopputulemaan, korjauskelvotonhan se raato on. Se arvio on tietysti oikein hyvä minulle ja varmaan myös heille, saavat uuden pyörän myytyä aikanaan.

Se kuva siitä nojatuolikuntopyörästä, taidan hankkia itselleni konttorille tuollaisen (neljäkymppiä), jahka palaan pulpetin ääreen:
Kuva

Hyviä pyöräilyjä ja muistakaa varoa sokeita autoilijoita siellä!

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja yaana »

Ensiapukouluttajan ohjeita pyöräilijän ensiapuun:

https://ensiapukoulutus.eu/blogi/artikk ... %20ensiapu

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Jee, kinneri on kunnossa!

2 tuntia myöhemmin: Möö, kinneri on naarmuilla. Tapahtumahetki oli 20:31

Minä ajoin kävelyvauhtia tuosta kohdasta väistäen kahta pyöräilijää ennen oikealla näkyvää tolppaa. Pyöräilijät tulivat minua vastaan tuosta kapeasta kohdasta joten jäin odottamaan vuoroani. Pysähdyin suunnilleen siihen missä kinneri on nytkin kuvassa. Sitten lähdin ajamaan suojatien yli ja vasen eturengas kiipesi tuon pois otetun liikennevalotolpan sokkelin päälle ja menin katon kautta ympäri 270 astetta. Olo on, noh, tähän ketjuun kirjoittaneet tietävät mikä olo voipi olla. Mutta jos jotain positiivista pitää etsiä niin vauriot lähinnä kosmeettisia. Hiilikuitu murtui kahdesta kohtaa keulasta ylhäältä, mutta otaksun että nuo kohdat ovat sellaisia että ne saa tukevuuden osalta kuntoon kun laittaa siihen päälle siivun hiilikuitua. Ei siis mitään lopullista.

Jos tiedätte miten noita pikkumurtumia paikataan niin saa kertoa (perusohjet olen lukenut vm.nl ohjekirjasta mutta sitä en tiedä saako monta kerrosta laittaa kerralla päällekkäin vain pitääkö jokaisen kerroksen kuivua erikseen). Minä en ole vielä ikinä joutunut tekemään sitä. Myllytyksen ja maalauksen saan tehtyä itse sujuvasti jos siihen joutuu.

Haen kaupungilta korvauksia koska tuota estettä ei ole millään tavalla liputettu. Poliisiauto PK 500 ajoi minuutti pari tapahtumapaikan ohi mutta eivät halunneet dokumentoida tapahtunutta. Ei ollut todistajia. Kysyivät ensimmäisenä että miten helposti tuo minun ajokkini kippaa. Yksi mies hihkaisi että olenko kunnossa mutta en sillä hetkellä pää alaspäin älynnyt huutaa että älä saatana karkaa mihinkään kun pitää olla todistaja että minä ajoin tuohon hitaasti!

Edit: kävin tänään 17.9 kuvaamassa risteystä. Molemmat ajoradat suojatien molemmin puolin on merkattu pyörätieksi. Pohjoisesta lähestyttäessä oli kolmiolla merkattu tietyö. Etelästä eli keskustasta lähestyttäessä merkki oli sijoitettu kauas tien toiselle laidalle autoja varten ja pyörätielle ei ollut minkäänlaista kolmiomerkkiä tietöistä.

Kuva

Vastakkaisesta suunnasta: Kuva

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin