Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2340
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja janx » 20 Kesä 2019, 20:07

Premnas kirjoitti:^ Uskomatonta :shock:. Tuon kun olisi saanut nauhalle, olisi voinut toimittaa poliisilaitokselle. Tollasella asenteella ajavat voisi passittaa elinikäiseen ajokieltoon :evil:.

Tuskin mitään olisi tapahtunut. Edes ajatus ei taida olla rikos asennevammasta puhumattakaan. PK-seudulla poliisi ei enää selvitä selkeistä rikoksistakaan kuin osan, vaikka tarjoiltaisiin äänitettä, videota tai muita todisteita. Esim. suuri osa pyörävarkauksista jää selvittämättä, vaikka tarkka sijainti olisi tiedossa GPS:n avulla.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 02 Elo 2019, 15:35

Ei nojapyörä, mutta näin katkeilevien runkojen kesänä opiksi varmaan kaikille meillekin.

Iltapäivälehti:
”Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.”

Vauhti, valo ja pyörän kunto - välillä kannattaa pysähtyä miettimään. Infraan ei voi yksittäinen fillaristi vaikuttaa.
Viimeksi muokannut Puusilmä, 02 Elo 2019, 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 02 Elo 2019, 15:37

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt hienoa työtä. Yksityiskohtainen kuvaus Perttu Häkkisen onnettomuudesta.

Häkkinen ajoi polkupyörällään kerrostaloalueen kävelykannella pyörätietä pitkin. Sää oli kirkas ja ajoradan pinta kostea. Lämpimän päivän jälkeinen aamuyö oli jo viileämpi: lämpötila oli noin 15 astetta.

Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.

Kuolinonnettomuuden aikaan oli pimeää. Pyörätie oli valaistu, mutta onnettomuuspaikan kohta oli melko pimeä.


IS

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2340
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja janx » 02 Elo 2019, 17:22

Puusilmä kirjoitti:Ei nojapyörä, mutta näin katkeilevien runkojen kesänä opiksi varmaan kaikille meillekin.

Iltapäivälehti:
”Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.”

Vauhti, valo ja pyörän kunto - välillä kannattaa pysähtyä miettimään. Infraan ei voi yksittäinen fillaristi vaikuttaa.

Lähdelinkki ei olisi näihin pahitteeksi. Näitä foorumipostauksia on hankala jakaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006192457.html
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 371
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Etuhaarukka murtunut jarruttaessa

ViestiKirjoittaja ki » 03 Elo 2019, 01:24


ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1412
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja ajarmala » 16 Syys 2019, 15:28

Olin tänään menossa cyclocrossilla lounaalle ahmimaan sushia. HongKongin kohdalla lenkkitossun nauhat menivät eturattaiden väliin. Siitä pieni paniikki, että mitäs nyt tehdään... Varmaan normaali reaktio on jarruttaa vauhtia pois: sattui vaan niin, että tuli vedettyä etujarrun kahvasta siinä kiireessä vähän liian tiukasti. Siitä sitten tangon yli sukeltaen asfaltille.

Sain onneksi käännettyä itseäni niin, että putosin tielle vasen olkapää edellä. Ja pää ei edes koskettanut tietä (ilman kypärää tietenkin, koska olin menossa syömään eikä kyseessä ollut mikään lenkki). Jossain takana tuli sitten vasen polvi, joka sai aika kivasti kolausta ja ihottumaa pyörätien pinnasta. Shortsit jalassa näet...

Onneksi kukaan ei nähnyt.

Lounaalla olkapäätä ja polvea rupesi koskemaan oikein kunnolla, mutta sainpas sentään syötyä. Polkaisin kotiin ja nappasin 1200 mg Buranaa, joka alkaakin jo tuoda helpotusta.

Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15667
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja PW » 16 Syys 2019, 20:48

ajarmala kirjoitti:Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...

Muutaman vaan tehny :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15667
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja PW » 17 Syys 2019, 11:56

PW kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...

Muutaman vaan tehny :mrgreen:

Kinnerillä kyllä voi olla vaikeeta tehä kuperkeikkaa ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 996
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Hopea » 17 Syys 2019, 14:05

Kyllä trike nostaa takarengasta ihan reilusti, kun joutuu paniikkijarruttamaan. Mutta ei ole vielä tullut yli, eikä kai nousekaan niin pitkälle. Etuhammasratas ottaa ennen maahan...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3990
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Syys 2019, 09:13

PW kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...

Muutaman vaan tehny :mrgreen:

Oon kymmeniä kertoja flevolla sukeltanut ja aina kävelyvauhdista.

MikaH
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja MikaH » 19 Syys 2019, 11:46

ajarmala kirjoitti:Onneksi kukaan ei nähnyt.


Tämä on ensimmäinen ja tärkein asia, joka tarkastetaan heti kaatumisen jälkeen. Sen jälkeen noustaan pyörän päälle ja lähdetään ajamaan, niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, ajetaan ensimmäisen mutkan taakse ja vasta sen jälkeen pysähdytään katsomaan omat ja pyörän vauriot :)

torneol
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 221
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja torneol » 19 Syys 2019, 13:35

Näin tein itsekin :lol:. Rikkinäisen kaluston ja ruhjeita saanen ruhon kanssa pärjää, mutta elä sitä nyt häpeä kanssa!

:mrgreen:
Olli ja TW Bents Mustang (ex. KMX Venom)
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
jvuotila
Viestit: 116
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jvuotila » 19 Loka 2019, 15:18

Aika nopeasti lähtee kolmipyöräinen tärinäraidasta kaatumaan -> https://www.youtube.com/watch?v=zGuVJtwPN24.

Muutaman kerran saanut itsekin QV:n perän sivuluisuun noista tärinäraidoista ja nyt tätä kun katsoo niin vähän alkaa hirvittää nuo tilanteet jatkoa ajatellen. :roll:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 617
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Loka 2019, 18:03

Kävin tässä taannoin Kuopiosta Kokkolassa läskillä, 26 tuuman kiekot, viiden tuuman renkaat ja kaksi pyörää. Silti tärinäraita oli helvettiä, jos siihen vahingossa ajoi. Trike kolmella 20 tuuman pyörällä ja kapeat renkaat - raitojen tekijät/niistä päättäneet pitäisi ripustaa kalleimmistaan roikkumaan tien varsille varoitukseksi muille.

Todella pelottava video :shock:


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija