Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2262
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja janx » 20 Kesä 2019, 20:07

Premnas kirjoitti:^ Uskomatonta :shock:. Tuon kun olisi saanut nauhalle, olisi voinut toimittaa poliisilaitokselle. Tollasella asenteella ajavat voisi passittaa elinikäiseen ajokieltoon :evil:.

Tuskin mitään olisi tapahtunut. Edes ajatus ei taida olla rikos asennevammasta puhumattakaan. PK-seudulla poliisi ei enää selvitä selkeistä rikoksistakaan kuin osan, vaikka tarjoiltaisiin äänitettä, videota tai muita todisteita. Esim. suuri osa pyörävarkauksista jää selvittämättä, vaikka tarkka sijainti olisi tiedossa GPS:n avulla.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 02 Elo 2019, 15:35

Ei nojapyörä, mutta näin katkeilevien runkojen kesänä opiksi varmaan kaikille meillekin.

Iltapäivälehti:
”Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.”

Vauhti, valo ja pyörän kunto - välillä kannattaa pysähtyä miettimään. Infraan ei voi yksittäinen fillaristi vaikuttaa.
Viimeksi muokannut Puusilmä, 02 Elo 2019, 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 656
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 02 Elo 2019, 15:37

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt hienoa työtä. Yksityiskohtainen kuvaus Perttu Häkkisen onnettomuudesta.

Häkkinen ajoi polkupyörällään kerrostaloalueen kävelykannella pyörätietä pitkin. Sää oli kirkas ja ajoradan pinta kostea. Lämpimän päivän jälkeinen aamuyö oli jo viileämpi: lämpötila oli noin 15 astetta.

Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.

Kuolinonnettomuuden aikaan oli pimeää. Pyörätie oli valaistu, mutta onnettomuuspaikan kohta oli melko pimeä.


IS

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2262
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja janx » 02 Elo 2019, 17:22

Puusilmä kirjoitti:Ei nojapyörä, mutta näin katkeilevien runkojen kesänä opiksi varmaan kaikille meillekin.

Iltapäivälehti:
”Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.”

Vauhti, valo ja pyörän kunto - välillä kannattaa pysähtyä miettimään. Infraan ei voi yksittäinen fillaristi vaikuttaa.

Lähdelinkki ei olisi näihin pahitteeksi. Näitä foorumipostauksia on hankala jakaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006192457.html
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 371
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Etuhaarukka murtunut jarruttaessa

ViestiKirjoittaja ki » 03 Elo 2019, 01:24



Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija