Sivu 65/78

Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 20 Kesä 2019, 20:07
Kirjoittaja janx
Premnas kirjoitti:

^ Uskomatonta :shock:. Tuon kun olisi saanut nauhalle, olisi voinut toimittaa poliisilaitokselle. Tollasella asenteella ajavat voisi passittaa elinikäiseen ajokieltoon :evil:.

Tuskin mitään olisi tapahtunut. Edes ajatus ei taida olla rikos asennevammasta puhumattakaan. PK-seudulla poliisi ei enää selvitä selkeistä rikoksistakaan kuin osan, vaikka tarjoiltaisiin äänitettä, videota tai muita todisteita. Esim. suuri osa pyörävarkauksista jää selvittämättä, vaikka tarkka sijainti olisi tiedossa GPS:n avulla.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 02 Elo 2019, 15:35
Kirjoittaja Puusilmä

Ei nojapyörä, mutta näin katkeilevien runkojen kesänä opiksi varmaan kaikille meillekin.

Iltapäivälehti:
”Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.”

Vauhti, valo ja pyörän kunto - välillä kannattaa pysähtyä miettimään. Infraan ei voi yksittäinen fillaristi vaikuttaa.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 02 Elo 2019, 15:37
Kirjoittaja E-Cruiser

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt hienoa työtä. Yksityiskohtainen kuvaus Perttu Häkkisen onnettomuudesta.

Häkkinen ajoi polkupyörällään kerrostaloalueen kävelykannella pyörätietä pitkin. Sää oli kirkas ja ajoradan pinta kostea. Lämpimän päivän jälkeinen aamuyö oli jo viileämpi: lämpötila oli noin 15 astetta.

Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.

Kuolinonnettomuuden aikaan oli pimeää. Pyörätie oli valaistu, mutta onnettomuuspaikan kohta oli melko pimeä.

IS


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 02 Elo 2019, 17:22
Kirjoittaja janx
Puusilmä kirjoitti:

Ei nojapyörä, mutta näin katkeilevien runkojen kesänä opiksi varmaan kaikille meillekin.

Iltapäivälehti:
”Kävelykannelta hän lähti laskeutumaan pyörätien luiskaa pitkin katutason pyörätielle. Pyörä kulki 30–40 kilometrin tuntivauhtia.

Luiskan alapäässä oli puomilaite, jonka hän huomasi – mutta ilmeisesti liian myöhään. Puomissa oli heijastinmerkinnät, mutta pyörässä ei ollut valoa. Puomin havaitseminen pimeässä oli tien valaistuksesta huolimatta vaikeaa.

Seurauksena hän jarrutti voimakkaasti pyörän etujarrulla. Takajarru oli ollut rikki jo pidempään.

Äkkijarrutuksen seurauksena pyörän etuhaarukka, jossa oli jo entuudestaan väsymismurtumia, murtui. Väsymysmurtumien syntyyn oli vaikuttanut toistuva etujarrun käyttö, mutta myös materiaali ja hitsaukset olivat heikkolaatuisia.

Häkkinen kaatui ja menehtyi saamiinsa vammoihin tapahtumapaikalla.”

Vauhti, valo ja pyörän kunto - välillä kannattaa pysähtyä miettimään. Infraan ei voi yksittäinen fillaristi vaikuttaa.

Lähdelinkki ei olisi näihin pahitteeksi. Näitä foorumipostauksia on hankala jakaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006192457.html


Etuhaarukka murtunut jarruttaessa

Lähetetty: 03 Elo 2019, 01:24
Kirjoittaja ki

Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 16 Syys 2019, 15:28
Kirjoittaja ajarmala

Olin tänään menossa cyclocrossilla lounaalle ahmimaan sushia. HongKongin kohdalla lenkkitossun nauhat menivät eturattaiden väliin. Siitä pieni paniikki, että mitäs nyt tehdään... Varmaan normaali reaktio on jarruttaa vauhtia pois: sattui vaan niin, että tuli vedettyä etujarrun kahvasta siinä kiireessä vähän liian tiukasti. Siitä sitten tangon yli sukeltaen asfaltille.

Sain onneksi käännettyä itseäni niin, että putosin tielle vasen olkapää edellä. Ja pää ei edes koskettanut tietä (ilman kypärää tietenkin, koska olin menossa syömään eikä kyseessä ollut mikään lenkki). Jossain takana tuli sitten vasen polvi, joka sai aika kivasti kolausta ja ihottumaa pyörätien pinnasta. Shortsit jalassa näet...

Onneksi kukaan ei nähnyt.

Lounaalla olkapäätä ja polvea rupesi koskemaan oikein kunnolla, mutta sainpas sentään syötyä. Polkaisin kotiin ja nappasin 1200 mg Buranaa, joka alkaakin jo tuoda helpotusta.

Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 16 Syys 2019, 20:48
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti:

Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...

Muutaman vaan tehny :mrgreen:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 17 Syys 2019, 11:56
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...

Muutaman vaan tehny :mrgreen:

Kinnerillä kyllä voi olla vaikeeta tehä kuperkeikkaa ;)


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 17 Syys 2019, 14:05
Kirjoittaja Hopea

Kyllä trike nostaa takarengasta ihan reilusti, kun joutuu paniikkijarruttamaan. Mutta ei ole vielä tullut yli, eikä kai nousekaan niin pitkälle. Etuhammasratas ottaa ennen maahan...


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 18 Syys 2019, 09:13
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Nojapyörillähän tälläisiä sukelluksia ei tulisi...

Muutaman vaan tehny :mrgreen:

Oon kymmeniä kertoja flevolla sukeltanut ja aina kävelyvauhdista.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Syys 2019, 11:46
Kirjoittaja MikaH
ajarmala kirjoitti:

Onneksi kukaan ei nähnyt.

Tämä on ensimmäinen ja tärkein asia, joka tarkastetaan heti kaatumisen jälkeen. Sen jälkeen noustaan pyörän päälle ja lähdetään ajamaan, niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, ajetaan ensimmäisen mutkan taakse ja vasta sen jälkeen pysähdytään katsomaan omat ja pyörän vauriot :)


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Syys 2019, 13:35
Kirjoittaja torneol

Näin tein itsekin :lol:. Rikkinäisen kaluston ja ruhjeita saanen ruhon kanssa pärjää, mutta elä sitä nyt häpeä kanssa!

:mrgreen:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Loka 2019, 15:18
Kirjoittaja jvuotila

Aika nopeasti lähtee kolmipyöräinen tärinäraidasta kaatumaan -> https://www.youtube.com/watch?v=zGuVJtwPN24.

Muutaman kerran saanut itsekin QV:n perän sivuluisuun noista tärinäraidoista ja nyt tätä kun katsoo niin vähän alkaa hirvittää nuo tilanteet jatkoa ajatellen. :roll:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Loka 2019, 18:03
Kirjoittaja Puusilmä

Kävin tässä taannoin Kuopiosta Kokkolassa läskillä, 26 tuuman kiekot, viiden tuuman renkaat ja kaksi pyörää. Silti tärinäraita oli helvettiä, jos siihen vahingossa ajoi. Trike kolmella 20 tuuman pyörällä ja kapeat renkaat - raitojen tekijät/niistä päättäneet pitäisi ripustaa kalleimmistaan roikkumaan tien varsille varoitukseksi muille.

Todella pelottava video :shock:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 10 Huhti 2020, 11:28
Kirjoittaja janx

Onnettomuus, jossa pyöräilijä ajaa bussin kylkeen. Miksi tuolla on kahdet valot? (Ilmeisesti kääntyville) Eikö tuo toinen kaista ole toiseen suuntaan pyöräileville? (On) "Bus hit by bicycle..." (kaupunki on Bukarest, Romania - en olisi heti uskonut. Fyysisesti erotetut pyöräkaistat liikennevaloilla :o)

Ps. Myös Jyväskylän kuolonkolari on jäänyt käsittelemättä?
https://www.ksml.fi/kotimaa/Py%C3%B6r%C ... ta/1537765