Minusta Helsingin tilanne on yritys hyvä, toteutus ontuu.
Keskustassa on tehty niin uskomattomia kiemuroita ja ihmeratkaisuja muutenkin, että edes liikenneinsinööri ei niistä kunnialla selviä. Puhumattakaan tavan tallaajista, jotka eivät edes yritä. Ajan periaatteessa jo viran puolesta sääntöjen mukaan, mutta välistä se on ihan toivotonta, kun kaikki muut tekevät omia sovellutuksiaan. Pitää vain olla tosi varovainen, etä pysyy ehjänä. Ja aina valmiina jarruttamaan.
Syrjemmässä reittejä on aika hyvin, mutta niiden kunto on tosi vaihteleva. Pitkät, yhtenäiset pyörätiet kulkevat pääväylien varressa ja niitä pidetään aika hyvin kunnossa. Pienempien teiden väylät ovat hoidettu vähän miten kuten. Pahinta on ehkä se, että työmaiden kohdalla kevyttä liikennettä ei ajatella yhtään. Nytkin Mäkelänkadulla on kuorittu pinta pois pätkältä ja jätetty se vain sepelille ilman mitään ajatustakaan korjaamisesta. Saa nähdä, onko se Helsinki Cupiin mennessä korjattu, silloin siitä ajavat huoltajien autot...
Mielenkiintoinen yksityiskohta on Pasilassa kirjastolta Messukeskukselle mennessä portaiden yläpäässä oleva pyöräily kielletty -merkki. Olen antanut siitä palautetta kaupungille kerran vuodessa nyt neljän vuoden ajan. Vastauksia ei ole (kaupungin tapaan) kuulunut, mutta kaavaosastolta kerrottiin että hoitavat seuraavan liikennejärjestelyn yhteydessä. Se meni 2007, pitäiskö kertoa niille taas?