Sivu 5/7

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 11:30
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Imatralla oltiin pitkään oisko -80luvulle, ilman liikenne valoja. Sitten niitä tuli nopeahkoon tahtiin. Viimevuodet taas on rakennettu liikenneympyröitä joten joistakin risteyksistä on liikennevalot poistuneet. Tämä vuosi on välivuosi ympyröinnissä mutta ens vuonna rakentavat Saareksiinmäelle, josta poistunee valot samalla ja se typerä nöyryytys nappi. Sitten niitä nappeja ei taida jäädä ku yks jota pitää painaa :D Jotain hyötyä ympyröistäkin :D

Saareksiinmäen nöyryytysnappia säädetty, muutuu nyt painettaessa ja samalla kierroksella ku autoille - suurta edistystä :mrgreen:


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 11:39
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Imatralla oltiin pitkään oisko -80luvulle, ilman liikenne valoja. Sitten niitä tuli nopeahkoon tahtiin. Viimevuodet taas on rakennettu liikenneympyröitä joten joistakin risteyksistä on liikennevalot poistuneet. Tämä vuosi on välivuosi ympyröinnissä mutta ens vuonna rakentavat Saareksiinmäelle, josta poistunee valot samalla ja se typerä nöyryytys nappi. Sitten niitä nappeja ei taida jäädä ku yks jota pitää painaa :D Jotain hyötyä ympyröistäkin :D

Saareksiinmäen nöyryytysnappia säädetty, muutuu nyt painettaessa ja samalla kierroksella ku autoille - suurta edistystä :mrgreen:

Mun työmatkan ainoo nöyryytysnappi oli saanut "valon" tällä viikolla eli ei tartte painaa vaan vihreä tulee ihan kuin normaaleissa valoristeyksissä.

Kuva


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 12:20
Kirjoittaja jori

:mrgreen: :D :D :D


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 15:54
Kirjoittaja vaaka

Jeesus, mitä menoa äsken lenkillä. Jalankulkijat putkinäöllä kuin 20 asteen pakkasessa hyökkimässä sarjana pyörätielle katsomatta, tuleeko pyöriä. Muutkin kuin aasialaiset tällä kertaa. Rasisti voivottelisi valkoisen rodun alennustilasta. Turistit kunnostautumassa.

Junnut kolmipyöräilijät jätskiä myymässä ajaen vastaantulijan kaistalla ja pysähtyen myymään. Taisin kohdata huumepäissään ajavan autoilijan. Hän olisi ajanut ylitseni suojatiellä, jos en olisi onnistunut väistämään edestään. Käännyin eri suuntaan kuin olin näyttänyt kääntäväni väistön aikana. Käsi sivulla vain 50 m, ei siitä voi olettaa pyöräilijän kääntyvän... Kuskin pää ei kääntynyt, vaikka olin hetken nokkansa edessä heittämässä hätäsuunnanvaihdosta hänen kääntyessään koko ajan. Aika hyvää ajamista kuskilta, 90 asteen käännös koskaan katsomatta muualle kuin suoraan eteen.

Ekaa kertaa osuin vastakkain ajossa polkupyöräpoliisipartion kanssa. Tyypilliseen tapaan väärässä paikassa liian myöhään.

Mietin, pysähdynkö kuvaamaan parkkeeratun matkailuauton, jonka perässä on pömpeli, joka ylettyi koko pyörätien yli Hakaniemessä. Tasoitukseksi heti perään pelastuslaitoksella oli kaksi sammutusautoa tukkimassa jalkakätävää.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 15 Kesä 2016, 14:38
Kirjoittaja vaaka

Hki-Sipoonlahti sen verran huonokuntoinen tie parista paikasta huolimatta, että tri pyörällä geelit tangoissa ja kenkien pohjassa sekä monta kerrosta istuimessa ja housuissa ynnä 32 mm renkaat ja käteen sattuu. Pahasti ei vielä, mutta turpoamisvammat tulevat viiveellä.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 13 Heinä 2016, 13:38
Kirjoittaja vaaka

Olipa taas lampusta iloa työmatkalla. Joku poisti asfaltin tien leveydeltä jälleen uudesta paikasta. Koskelantien bulevardilta. Ei se mitään, mutta vähän matkaa eteen päin Yhdyskunnantien ajoväylän asfaltin vaihdon jäljiltä kiveä ja pikeä oli paljon enemmän kuin tappajasepelit, jota on monin paikoin jäljellä ja lisätty monen tienpoikkaisun jäljiltä. Työkoneet ja öljyläikät ovat luonnollisesti paikalla. Alamäessäkin. Mutta kruunaus oli tuo kasa asfaltin komponenttia syömässä puolet pyöräkaistan leveydestä. Mustan harmaata pimeällä. Jesh! Kasoja oli useita ja muut söivät pienemmän osuuden pyöräkaistasta, eli liikaa.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 21:55
Kirjoittaja jormaki

Mäntyharjun keskustassa on kiitettävästi kevytliikenneväyliä ja lähes ilman kanttareita. Ulos ajettaessa kv:t puuttuu täysin eikä ihan kohta niitä tulekkaan, ennustan. Mutta Reissupolku ry:ssä keksittiin kehittää "virtuaali kv-väylä" kevytkaistamerkin avulla. Niitä liikuntatoimen ansiokkaalla avustuksella hankittiin ja asennettiin omiin pyörämerkkitolppiin neljän väylän alku- ja tulopäihin 2015 keväällä. Kokemukset ovat rohkaisevia. Ei ole kuultu yhtään autoraivoa. Paitsi yksi merkki oli käännetty solmuun :evil: . Liekö merkkien ansiota, mutta jotenkin on semmonen tunne että autoilijat ohittavat pyöräiljät "sivistyneesti" = elämää kunnioittavasti :idea: Liikenneturvasta pidettiin idea hyvänä, mutta kerrottiin samalla että pitäisi lakia muuttaa ennen kuin merkkejä voitaisiin yleistää. Aika näyttää on yleistyykö "virtuaali kv-väylät".http://reissupolku.sporttisaitti.com/@B ... erkki.jpeg


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 31 Heinä 2016, 07:49
Kirjoittaja PW
jormaki kirjoitti:

Mäntyharjun keskustassa on kiitettävästi kevytliikenneväyliä ja lähes ilman kanttareita. Ulos ajettaessa kv:t puuttuu täysin eikä ihan kohta niitä tulekkaan, ennustan. Mutta Reissupolku ry:ssä keksittiin kehittää "virtuaali kv-väylä" kevytkaistamerkin avulla. Niitä liikuntatoimen ansiokkaalla avustuksella hankittiin ja asennettiin omiin pyörämerkkitolppiin neljän väylän alku- ja tulopäihin 2015 keväällä. Kokemukset ovat rohkaisevia. Ei ole kuultu yhtään autoraivoa. Paitsi yksi merkki oli käännetty solmuun :evil: . Liekö merkkien ansiota, mutta jotenkin on semmonen tunne että autoilijat ohittavat pyöräiljät "sivistyneesti" = elämää kunnioittavasti :idea: Liikenneturvasta pidettiin idea hyvänä, mutta kerrottiin samalla että pitäisi lakia muuttaa ennen kuin merkkejä voitaisiin yleistää. Aika näyttää on yleistyykö "virtuaali kv-väylät".http://reissupolku.sporttisaitti.com/@B ... erkki.jpeg

Kuullostaa hyvältä idealta, vaikka onkin laiton :wink: - positiivista anargiaa :mrgreen: ja energiaa 8)


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 31 Heinä 2016, 10:59
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kuullostaa hyvältä idealta, vaikka onkin laiton :wink: - positiivista anargiaa :mrgreen: ja energiaa 8)

Iso osa hyvistä jutuista on alkujaan laittomia. Laki tulee aina perässä, ei juuri koskaan edellä. 8)


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 01 Elo 2016, 11:56
Kirjoittaja kmb

Äänestys on vähän vaikea, kun ei ole skaalasta tietoa: pelkkä Suomi vai se skaala jossa on esim. Kööpenhamina mukanan? Äänestin jälkimmäisen mukaisesti, että aika kehnothan nuo Jyväskylän olosuhteet ovat. Eli sellaista suomalaisittain parempaa keskitasoa. Hienoja suunnitelmia täällä kyllä on, niiden toteutumista paikalliset odottavat innolla.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 13:18
Kirjoittaja PW

Laitoin viestin kaupungin kunnossapitofirmalle kun paikoin aurakuski heittää kevarille lumikokkareet, vaikka matkaa tieltä on useampi metri. Kirjoitin asiallisesti ja ehdotin jos keksisivät jonkun ratkasun.
Vastaus tuli nopeasti "Tuo on ikuisuuskysymys, mutta meillä on tehostettu pyörätienhoito niin ne ajetaan useasti nopeammin kuin pääväylät. Pitäisi ensin ajaa pääväylät ja sitten vasta pyörätiet. Ei ole järkevää odotuttaa ketään odottamassa autoja. Autojen reitteihin menee n. 4h ja nopeimpiin pyörätiereitteihin 30min." Vastauksesta päätellen "mahdoton tehtävä" :?
Ehdotin kuitenkin vielä jos aurakuski vähän hiljentäs näissä ongelmakohdissa tai voiko auraa jotenkin kääntää tai säätää, heittämään lumi eri tavalla? Viimeseks ratkasuks ehotin muutaman ongelmakohdan ajamista uudelleen kun muut paikat on ajettu. Saapas näkee mitä vastaa vai jätetäänkö ikuiseksongelmaks :?


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 20:31
Kirjoittaja torneol

Nää on päättäjätasolla tahdon asioita. Olin vajaa kolme vuotta sitten Köpiksessä kuuntelemassa kaupungin edustajia heidän toimenpiteistä pyöräilykaupungin suhteen. Yksi oli se, että talvella, vaikka on Köpiksessä mitä on, pyörätiet aurataan ennen autoteitä. Toinen oli, että vanhoja kaksisuuntaisia teitä oli tehty autoille yksisuuntaisiksi ja lisätty vain kohtaamispaikkoja, että saatiin reunaan kunnon kevari. Vieläpä sille puolelle tietä, mihin paistaa paremmin aurinko työmatka liikenteen aikaan, ettei tartte varjossa polkea :D.

Koskahan Suomessa...

Mutta ettei mene ihan Mielensäpahoittaja hommaksi, niin on täällä sentään paikoitellen kevareita. Kuoppaisia tai ei. Paskemminkin voisi olla. Itsehän sitä voi asuinpaikkansa valita. Jos ei miljöö miellytä, niin rojut nippuun ja kohti autuampia apajia. Tai sitten täysjousitettua pyörää alle :D.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 20:51
Kirjoittaja PW

Juu, miusta Imatralla hoidetaan aika hyvin kevarit mutt ainahan voi parantaa. Täälläkin nimen omaan putsataan ensin kevarit mutta sitten autotieltä aurataan lumet takas (joissakin paikoissa). Ihmetyttää vaan, miten niin ikuisuuskysymys? Semmosiakin paikkoja on, missä kevari on ihan tiessä kiinni, eikä niissä välttämättä ole tätä onhelmaa. Luultavasti aurakuski ei tajua kuinka pitkälle lumi lentää :?


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 22:44
Kirjoittaja torneol

Se on todennäköisesti vain ajattelemattomuutta. Aurakuski ei taida olla pyöräilyihmisiä.

Valistus kuvien avulla on kyllä hyvä. Tai joku muu havainnollistava apuvälinekin käy. Maailma näyttää esim. pyörätuolista erittäin paljon erilaiselta, kun sillä koittaa päästä itse eteenpäin ja vaikka taloihin sisälle. On nimittäin työkavereiden kanssa kokeiltu ihan mielenkiinnosta. Voisi aurakuskillakin tai aurauksen tilaajalla mieli muuttua, kun pitäisi siinä pyörätiellä lumen seassa pyörätuolilla rullailla.

Vinkkaa vaikka kaupungin vammaisneuvostolle, että olisko hyvä, jos pyörätiet olis talvella ilman kokkareita... :D. Poliitikkojen kautta asiaa voi myös viedä eteenpäin. Lainaat nojapyörää jollekin valtuutetulle ja pyydät sen esittelyajolle "vahingossa" just siihen huonosti auratun ja isojen kanttareiden kohdalle :D.


Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Lähetetty: 09 Tammi 2019, 09:32
Kirjoittaja wwhv

itse olen tätä samaa aurausjärjestysongelmaa myös miettinyt.
mulla tuli mieleen että näiden auraajien "solidaarisuutta"
pitäisi parantaa, eli ettei sotkettaisi toisen työtä (joka on
ollut ahkerampi eli aikaisemmin liikkeellä). jotain yhteis-
palavereita ennen kauden alkua ja miksei useamminkin.