optimistx kirjoitti:
Ketkä laski pyöräilijän likimääräisen loppunopeuden ja matka-ajan? Miten?
Minä haarukoin karkeasti näin:
Jos oletetaan vierintävastus riippumattomaksi nopeudesta (ei pidä ihan paikkaansa, mutta kelvatkoon) voidaan tien vinouspromilleista vähentää vierintävastuspromillet (88m/7800m-0,008) ja olettaa jäljelle jääneiden promillien kuluvan ilman vatkaamiseen. Jos oletetaan, että em. lasku jätti ilmanvastuksenvoittamiskäyttöön vaikkapa vain 2 promillea = tuhannesosaa, eli kuski+pyörä 100 kg x 2/1000 = 200 g painovoiman verran. Tämä 200 g painovoima on 0,2 kg kertaa maan vetovoiman kiihtyvyys 9,83 = 1.9 N
Ilmanvastus lasketaan: roo Cd A veetoiseen per kaks, jossa roo on ilman tiheys (1,2kg/m3), Cd on ilmanvastuskerroin (0,77) A on otsapinta-ala (0,5 m) ja vee on ajonopeusnopeus.
Tuosta kun pyöritellään, saadaan nopeudeksi, jonka tiedetty voima (F) antaa: v=neliöjuuri(2F/(roo Cd A)). Tuohon kun sijoitetaan arvot saadaan ajonopeudeksi vajaat 3 m/s , mikä on siis yli 10 km/h.
Alkuperäisen tehtävänasettelun suurehkolla vierintävastuskertoimella 0,01 laskettuna ilmanvastuksen voittamiseksi jää vain noin 1 N, joka sekin riittää loppunopeuteen 7,5 km/h
Tuolla parilla Nevtonilla 100 kg pyöräkkö kiihtyisi maksimi nopeuteensa 50 sekunnissa ilman ilmanvastusta. Ilmanvastuksen kanssa tuota tyhjiönopeutta ei teoriassa saavuteta koskaan, mutta riittävän lähelle päästään kohtuullisessa ajassa. Koska ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, lähelle loppunopeutta päästään muutamassa minuutissa, jolla ei ole noin tunnin ajoaikaan mainittavaa merkitystä. Kiihtymisen loppu on kyllä hidasta. 5% päässä teoreettisesta loppunopeudesta kiihdyttävää voimaa on jäljella vielä 10%, 1% päässä 2%. Differentiaaliyhtälöhän se on, mutta ei ratkea suljetussa muodossa, vaan vaatii numeerisen ratkaisun.
Alkuperäisen tehtävän yhdellä Newtonilla kiihtymiseen menee toki vähän kauemmin, mutta ei niin paljon, että se laskentatarkkuuden rajoissa vaikuttaisi perillepääsyaikaan. Ajoajaksi tulee siis reilu tunti.
Tästä pitäisi nyt ainakin se oppia, että hitailla nopeuksilla ajellen renkaiden vierintävastuksen vaikutus on erittäin merkittävä kulkuvastuksiin, mutta ei niin kauhean merkittävä perillepääsyaikaan.
optimistx kirjoitti:Pitäisiköhän väsätä jonkinlainen ajosimulaattori, jolla voisi vaikka piirtää graafisesti nopeutta, aikaa, energiankäyttöä ja tehoa matkan eri kohdissa? Ohjelmaan annettaisiin reitin korkeusprofiili, pyörän tiedot, ja polkemisenergia reitin eri osissa. Ohjelma voisi olla nettisivulla javascript-koodina kaikkien nähtävillä.
Tuolla olen asiasta maininnut. http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... tari#p1617
Ei vaan ole tullut sitä päivää, jolloin olisi tullut rauha rakentaa tällainen malli. Minua kiinnostaa varsinkin optimaalisen pyöräkoon hakeminen. Pienillä pyörillä on pieni massa, - hitausmomentti = kiihtyvät nopeammin ja pieni ilmanvastus, mutta niiden vierintävastus on suurempi, kuin suurihalkaisijaisissa pyörissä. Optimi kullekin reittiprofiilille on siellä jossakin.
No, ehkä tulee sekin päivä, jolloin ehdin tämänkin mallin laatimaan.
Jori