Pitkän matkan huoltovarusteet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Mikaeli
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 21:09
Paikkakunta: Tampere

Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ensimmäistä kertaa elämässäni olen lähdössä pitkälle pyöräretkelle. Tulevan viikonlopun maisemissa olisi tarkoitus suunnata jalanpohjat Kajaanista kohti pohjoista, viitostietä seuraillen Kuusamon kautta Sodikseen, sieltä Kittilän ja Puljun kautta Käsivarteen ja lopulta päätyä Tromssaan. Varustautuminen on käynnissä, toisaalta pitkäaikaisen retkeilyharrastuksen myötä suurin osa tarvittavasta kamppeesta jo on. Mutta miten on, kuinka runsas varaosa-arsenaali mukaan kannattaa ottaa? Tällä hetkellä huoltolaukun sisältö on seuraava:

Monitoimityökalu
Pari pientä kiintolenkkiä
Linkkuveitsi
Pumppu
Paikkaussarja
Rengas"raudat"
Kuusiokolo"kolmio"
Nippusiteitä
Presta - Autonventtiili -adapteri

Pyörä on vasta huollossa käynyt ja huoltomies väitti jarrupaloja hyväkuntoisiksi, ja oli sitä mieltä, että nojakki ei syö jarrupaloja samaan malliin kuin pystypyörä, alhaisesta painopisteestä johtuen. Norjan puolella pyöräilyä ei tule kuin päivän tai kahden verran, joten eiköhän noilla pärjää, mutta silti: olisiko viisasta hommata varajarrupalat mukaan reissuun? Kuinka monta kilometriä yksillä paloilla yleensä menee? Ja paljonko palaa syö laskeutuminen Kilpisjärveltä Skitbotniin?

Entisessä elämässä en muista ikinä vaihtaneeni jarrupaloja polkupyörääni, mutta sillä poljettiin pääosin tasaisella pohjanmaalla ja lyhyitä matkoja. Kaveri taas teki pyörämatkan Norjaan akselille Mo I Rana - Narvik, ja kehui, että jarrupaloja sai vaihtaa yhtenään.

Jonkinlaiset pihdit kannattaa mukaan varmasti myös ottaa.

Punainen Nazca Explorer

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Itse ottaisin yhden varasisuskumin ja varajarruvaijerin mukaan: jos sisuskumi menee venttiilin tyvestä puhki, paikkailu voi olla työlästä. Varajarruvaijeri taas takaa sen, että ainakin etujarru toimii. Jos vaijerien kuoriin laittaa sisälle öljyä asennuksen ja huoltojen aikana, vaijerien käyttöikä on hyvinkin pitkä eikä hapettumista aiheutuvia katkeiluja pitäisi esiintyä.
Lisäksi ilmastointiteippiä kannattaa aina olla jonkin verran mukana, siitä askartelee vaikka mitä tarpeen tullen. Myös pieni pullo ketjuöljyä ja muutama riepu putsailuihin on hyvä olla mukana; nojakin ketjuja saa kuitenkin rasvailla kohtuullisen tiheään, jos sadekeli sattuu kohdalle.

Jarrupaloista: onko sulla v-jarrut vai levyjarrut? V-jarrupalojen vaihtotarve on useamman tuhannen kilometrin välein, jos paloihin ei päädy paljoa rapaa tai hiekkaa ja pyörää muistaa pestä aina silloin tällöin, tai ainakin pyyhkiä vanteesta liat pois. Paloihin kertyvä hiekka/kivipöly syö niitä (ja vannetta) nopeasti. Levyjarrujen palat kestävät vielä hieman pidempään.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja TMS »

Olisiko ketjun pikalukot myös kova sana jos ketju sattuu menemään poikki? Tai ketjutyökalu, pala ketjua ja niitä niittejä. Itseasiassa ketjutyökalun taitaa tarvita noitten pikalukkojenkin kanssa, kun pikalukot ovat aina ne ketjun uloimmat levyt.
Ketjun katkeaminen ei varmasti ole kovin todennäköistä, mutta sattuuhan noita.

Varmaan vaihdevaijerinkin voi mukaan ottaa? Entä yksi ulkokumi, jos sattuu renkaan kyljet hajoamaan? Itselle tuo on muutaman kerran sattunut. Jos repeämä on iso ei korjaamisesta oikeen mitään tule.

Ei mulla nyt mitään muuta mieleen tule, hyvää reissua!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Erkki Lampénin Nuorgamin (toukokuussa) retken varustelista: http://elampen.pp.fi/nojapyora/nojapyor ... usteet.txt

VAATTEET

pitkä silkkikerrasto (yöasu, tarpeen hikiselle)
lyhyitä kalsareita (keinokuitu ja puuvilla)
pitkät kalsarit
pitkä aluspaita
powerstretch-fleecehousut
powerstretch-pusero
vihreä windstopper-takki
villafroteesukkia
keinokuitusukkia
shimano ajokengät
vaelluskengät (sateessa ajoon, melko vähän käyttöä)
kevytkengät (leiriin)
Fjällräven-retkihousut (pääasialliset ajohousut)
toiset kevyet housut
simmarit (ei käyttöä)
lyhyet verkkokalsarit
lyhyt verkkopaita
keinokuitu- ja puuvillateepaitoja
lämmin fleecepusero (myös tyynyksi)
keinokuituinen retkipaita
pyörähanskat
windstopperhanskat
Ivalosta poronnahkahanskat
Rukka-huppu (polypropyleenia)
silkkihuivi kaulaan
kuorihousut
kuoritakki
lippis
pipo
kypärä (ei käyttöä)

MAJOITUS

teltta
solumuovinen makuualusta
ilmatäytteinen makuualusta
puhallettava makuualusta (huono, vuotava)
makuupussi Haglöfs Zleep 500 (sopiva paksuus tälle vuodenajalle)
retkityyny
kevyt riippumatto köysineen (turhaa haihattelua, ei käyttöä)

RUOKAILU

pikkutrangia
kaasu- ja spriipoltin
kaasua
spriitä
tulitikkuja
stendari
veitsi, lusikka, haarukka
lautanen
muki
ruokaa
kaksi muovilaatikkoa ruoalle
litran vesipullo

PYÖRÄ

pumppu
työkaluja
kuusiokoloavaimia
paikkausvehkeet
ketjuöljy
vesipullo
turvaviiri Viitasaarelta
vaijerilukko

VERMEET

GPS (ei käyttöä)
AA-paristoja
taskukamera
SD-kortteja
mp3-soitin ja kuulokkeet
pieni varashälytin (ei käyttöä)
kännykkä
kännykän vara-akkuja
laturi
yleislaturi (AA-paristoille)
rillit
aurinkolasit
otsalamppu
puukko
kompassi (ei käyttöä)
leatherman
karttoja (koko Suomen pyöräkartat)
minigrip-karttapusseja
wc-paperia

MUUTA

lääkkeitä, vitamiineja, magnesiumia
ensiapupakkaus
hammasharja ja -tahna
kevyitä kanoottipusseja tavaroiden pakkausta varten
lompakko
pieni retkipyyhe
viskiä Rovaniemen Alkosta (hyvin vähän käyttöä)

Avatar
Mikaeli
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 21:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kiitoksia hyvistä ehdotuksista. Öljypullo listastani unohtui, lisäsin sen sinne vasta eilen. Rätti lähtee varmasti mukaan, täytyypä käväistä ullakolta joku vanha T-paita repimässä. Pikalukkoja käsittelin joskus mopoiässä moporemonttia tehdessä, polkupyörään niitä varmaan saa ihan tavan pyöräliikkeestä. Työkalu siihen jo onkin.

Lampénin listaa olenkin jo tutkaillut, huolto-osasto on siellä melko pelkistetty, mutta alla olikin pakasta vedetty pyörä. Omallani on 3600 km takana edellisen omistajan ajamana ja itse olen sotkenut 800 km tälle kesää. Pyörä on tosin vasta kaksi vuotta vanha, joten lähinnä kuluvissa osissa on kulumaa, aika ei vielä ole päässyt sitä raiskaamaan. Siihen on kerran vaihdettu jarrupalat, olisiko vuosi takaperin, ehkä. Kyse on V-jarruista, mallia Deore. Kävin vilkaisemassa paloja, kulutuspintaa on noin 2 mm sekä edessä että takana, äkkiseltään tuntuisi, että eivät voi kovin vanhat olla.

Vararengasosasto on puoliksi hanskassa: takapyörään 26" sisuskumi löytyi kaupan hyllystä, mutta etupyörän 20" prestamallia ei tunnu löytyvän, edes tilaamalla. Schwalben maahantuoja ei tuo 20"x1,5 prestaa maahan? Mistä muuten olette erikoisempia renkaita muuten hankkineet, netistä? Pyörähuolloissa ehdottelevat poraamaan reikää isommaksi ja laittamaan normiventtiilin, mutta en oikein lämpene ajatukselle, vanne kun on aika kapea enkä mielelläni lähde sitä poralla pilaamaan tässä vaiheessa reissua. Ulkorenkaiden osalta ajattelin mennä niillä mitä on, vaikka kyljissä pieniä halkeamia onkin.

Varusteosastosta muuten: askartelin pyörän penkkiin sadesuojan. Ylpeänä esittää:

Liitteet
IMG_5133_c.jpg

Punainen Nazca Explorer

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikaeli kirjoitti:

Pyörä on vasta huollossa käynyt ja huoltomies väitti jarrupaloja hyväkuntoisiksi, ja oli sitä mieltä, että nojakki ei syö jarrupaloja samaan malliin kuin pystypyörä, alhaisesta painopisteestä johtuen.

Jos mulle joku pyörähuoltaja tuollaista väittäisi, nin en enää edes päivää sanois :lol: Kyllähän se massan pysäyttäminen saman kitkan vaatii, olipa painopiste ylhäällä tai alhaalla. Nojakki voi syödä paloja enempikin kun nopeudet on kovempia.
Ite oon yksillä paloilla(V-jarrut) sen 5-10tkm ajellut, kuluminehan riippuu ihan siitä kuinka agressiivisesti ja minkälaisessa maastossa ajelee.
Tippapullollinen öljyä tulisi olla myös mukana. Sillä saa tosiaan rasvailtua sateen huuhtomat paikat uudelleen. Viimeisimmällä lenkillä piti valuttaa etupyörän laakereihin öljyä, kun alkoivat sadekuuron jälkeen ääntää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
Mikaeli kirjoitti:

Pyörä on vasta huollossa käynyt ja huoltomies väitti jarrupaloja hyväkuntoisiksi, ja oli sitä mieltä, että nojakki ei syö jarrupaloja samaan malliin kuin pystypyörä, alhaisesta painopisteestä johtuen.

Jos mulle joku pyörähuoltaja tuollaista väittäisi, nin en enää edes päivää sanois :lol: Kyllähän se massan pysäyttäminen saman kitkan vaatii, olipa painopiste ylhäällä tai alhaalla.
...

Ilahduttavaa lukea joskus kovia tosiasioita, fysiikkaa ja matematiikkaa, eikä aina vain mielipiteitä, mutuja, luuloja, makuasioita. 'Mutku musta tuntuu, että jarrupalat kuluvat nopeammin korkeassa pyörässä, ja kun mä oon ajanut melkein ziljoona kilometria, niin kyllä mun mielipide on ainoa oikea (tm)'. 'Mutta minä sanon KOVEMMALLA ÄÄNELLÄ, että keskikorkeassa ne vasta kuluvatkin , niin kyllä olen oikeassa'. 'Minä sanon tyylikkäimmin, että kuluminen on maksimaalista matalassa, joten kyllä näin on, eikö totta? Toistakaamme yhdessä maksimaalista matalassa, hip hei!

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Erkki Lampénin Nuorgamin (toukokuussa) retken varustelista: http://elampen.pp.fi/nojapyora/nojapyor ... usteet.txt

VAATTEET

pitkä silkkikerrasto (yöasu, tarpeen hikiselle)
lyhyitä kalsareita (keinokuitu ja puuvilla)
pitkät kalsarit
pitkä aluspaita
powerstretch-fleecehousut
powerstretch-pusero
vihreä windstopper-takki
villafroteesukkia
keinokuitusukkia
shimano ajokengät
vaelluskengät (sateessa ajoon, melko vähän käyttöä)
kevytkengät (leiriin)
Fjällräven-retkihousut (pääasialliset ajohousut)
toiset kevyet housut
simmarit (ei käyttöä)
lyhyet verkkokalsarit
lyhyt verkkopaita
keinokuitu- ja puuvillateepaitoja
lämmin fleecepusero (myös tyynyksi)
keinokuituinen retkipaita
pyörähanskat
windstopperhanskat
Ivalosta poronnahkahanskat
Rukka-huppu (polypropyleenia)
silkkihuivi kaulaan
kuorihousut
kuoritakki
lippis
pipo
kypärä (ei käyttöä)

MAJOITUS

teltta
solumuovinen makuualusta
ilmatäytteinen makuualusta
puhallettava makuualusta (huono, vuotava)
makuupussi Haglöfs Zleep 500 (sopiva paksuus tälle vuodenajalle)
retkityyny
kevyt riippumatto köysineen (turhaa haihattelua, ei käyttöä)

RUOKAILU

pikkutrangia
kaasu- ja spriipoltin
kaasua
spriitä
tulitikkuja
stendari
veitsi, lusikka, haarukka
lautanen
muki
ruokaa
kaksi muovilaatikkoa ruoalle
litran vesipullo

PYÖRÄ

pumppu
työkaluja
kuusiokoloavaimia
paikkausvehkeet
ketjuöljy
vesipullo
turvaviiri Viitasaarelta
vaijerilukko

VERMEET

GPS (ei käyttöä)
AA-paristoja
taskukamera
SD-kortteja
mp3-soitin ja kuulokkeet
pieni varashälytin (ei käyttöä)
kännykkä
kännykän vara-akkuja
laturi
yleislaturi (AA-paristoille)
rillit
aurinkolasit
otsalamppu
puukko
kompassi (ei käyttöä)
leatherman
karttoja (koko Suomen pyöräkartat)
minigrip-karttapusseja
wc-paperia

MUUTA

lääkkeitä, vitamiineja, magnesiumia
ensiapupakkaus
hammasharja ja -tahna
kevyitä kanoottipusseja tavaroiden pakkausta varten
lompakko
pieni retkipyyhe
viskiä Rovaniemen Alkosta (hyvin vähän käyttöä)

Huhuh! Kuinkahan paljon tuollainen varustus painaa.

Olen sitä mieltä, että paljon vähemmälläkin tulee hyvin toimeen. Asuja sateen varalta en listasta löytänyt, vai ovatko nuo kuorihousut ja kuoritakki niitä, vai mitä ne ovat? :roll:

Jos on trangia, ei kai kaasulaitteita tarvi rahdata mukana.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Olihan tuossa pitkä lista, mutta pyörällä kulkee vähän ylimääräistäkin. Ei tunnu grammat samalla tavalla kun jos niitä pitäisi kantaa jalan.

(Trangia on kyllä painava keitin.)

Jarrupalojen kulumiseen vaikuttaa tosi paljon se, pääseekö ne likaantumaan. Sen jälkeen myös ajotapa, jos ei jarruta niin ei myöskään kulu. Alamäissä on paloja vähemmän kuluttavaa se, ettei jarruta koko ajan, vaan jarruttaa kunnolla aina välillä, ja sitten päästää rullaamaan vapaasti.

Maantiellä kuitenkin menee aika pitkään yksillä paloilla. En ole ikinä tainnut mukana pitää ylimääräisiä jarrupaloja.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja TKorho »

En ole pitkää matkaa ajanut, enkä varsinkaan tarvinnut hätäkorjausvälineitä...
Mutta pyörän uutuudesta johtuen pidän mukana jonkin verran säätövälineitä, joita katson riittäviksi myös pitkälle matkalle: Bilteman yleissetti, jossa kuusiokolot, ruuvarit, melkein kaikki lenkkiavaimet (tosi vempuloita kylläkin) ja ketjutyökalut, samaten siinä on "rengasmuovit" (=-raudat) ja hyvin pienet pakkausvälineet. Ja jotain muutakin pientä.
Tämän lisäksi pidän mukana 15mm kiintolenkkiä, kun tuo ihmisetin isoin lenkki on niin venkura, vähän pieni ja suljettu. Toiseksi pidän mukana kuusiokoloavainsarjaa (taittuva linkkarimalli), mutta tämä voi olla turha jos tuosta ihmesetistä vain löytyy sopivat koot; se pitäisi vielä haarukoida. Ja sitten mukana on ollut vielä pieni jakoavain ja Leathermän joka toimii terinä ja pihteinä ja viiloina tarvittaessa. Jotain pientä sälää on ollut repun pohjalla, kuten ehkä varaventtiili tai venttiilinhattuja tms. Nippusiteitä on aina repun sivutaskussa muutama. Olen myös pitänyt muutamaa irto-palaa irtoruuvimeisseliin: tuossa Bilteman ihmesetissä on niille varsi!

Tuosta voi myöhemmin kun "kokemusta" niin ehkä kuusiokoloavaimet voi jättää pois, ja toisen erillisavaimen: luultavasti jakoavain riittänee kunhan se on riittävän tukeva. Mutta tällä hetkellä en ole vielä jaksanut kartoittaa että mitkä kaikki riittäisivät minimissään. Tuokaan ei vielä ole iso setti, esim painon suhteen.
Kysehän on "hätävarasetistä" ja sitä ei todenäköisesti tarvita, joten sitä ei kannata maksimoidakaan vastaamaan kotipaikan työkalusettiä.

Pitkälle matkalle ottaisin tuohon mukaan varasisäkumin; yksi ehkä riittäisi. Ulkokumia en ottaisi, mutta tietysti pitkää reissua varten varmistaisin että ulkokumit ovat hyvässä kunnossa. Öljypullo toki! Spräynä tai mieluummin pullona. Ketjua pätkä (jos sitä on ennestään), ketjun katkaisin on tuossa ihmesetissä.

Tuo Bilteman ihmesetti on aika näppärä kokonaisuus, siinä on melkein kaikki mitä tarvitsee. Hempuloitahan ne kaikki on, mutta jos niillä nyt kriittiset pisteet saa auki ja kiinni, niin ei sen tarvitse mikään superhyvä olla. Niitä valmiskorjaussettejä on monenlaisia, ja laatuakin saanee enemmällä rahalla. Olen kuitenkin onnistunut korjaamaan myös prätkän kaasaria yhdellä irtopalaruuvimesselillä ja Leathermänillä, ja oletan että vakavassa hätätilanteessa sitten apua löytyy maailmaltakin, ja pienemmässä hädässä vähän vähemmän fiinitkin riittävät. Sen olen oppinut maailmalta että asutaanhan sielläkin maassa, joten sieltäkin ne työkalut, varaosat ja konstit. (Tätäkin on harjoiteltu prätkän kanssa kun on pitänyt löytää merkkihuolto kaupungista XYZ.)

Jarrupaloja en ole koskaan ajatellutkaan pitäväni mukana... Mutta ehkä nojakilla ja 1000km reissulla sitä voisi jo harkita. Toisaalta jos palat ovat uusia, niin ei niitä <2000km matkalla taida saada kulutettua vielä pois, jolleivät mene rikki?
Alppien ylitys tai Norja saattavat vaikuttaa tietysti. Silloin pitäisi olla varaava sähkömoottori/laturi. :wink:

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Fillareissa muuten kuusiokoloavaimille on aika paljon enemmän käyttöä kuin lenkkiavaimille. Kannattaa ehkä katsella millaisia avaimia eri asioiden tekemiseen tarvitaan jo kotona, ja sitten sen mukaan miettiä mitä mukana kannetaan. Minulla on kaupungissakin ajaessa yleensä kuusiokoloavaimet mukana, muttei lenkkiavaimia. Oikeastaan ainoa asia mikä tulee mieleen mihin tarvitsee lenkkiavaimen on polkimen irroittaminen, mutta sillä taas ei saavuta mitään, ellei ole varapoljintakin mukana. No joo, napojen avaamiseen tarvitsee lenkkiavaimet, mutta napahuoltokin on vähän sellaista ettei yleensä retkellä tule harrastettua. Nuo eri valmistajien yhdistelmätyökalut ovat ihan hyviä. Niissä ei kaikissa ole ihan samat työkalut, mutta yleensä valikoima on ihan järkevä. Oleellisimmat kuusiokoloavaimet, ketjutyökalu, jonkinlainen pinna-avain.

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Api »

Lenkkeilypyörässäni kulkee aina mukana:
-kumin paikkausvälineet
-ketjuliitin
-Ilmastointiteippi penkkiin liimattuna
-rautalankaa pätkä
-nippusiteitä
-muutama pikku ruuvi ja mutteri
-Kaksi erikokoista kuusiokoloavaimen pätkää suorakulmaisesti yhteen hitsattuna
-kasin ja kympin kiintoavaimen pätkät yhteen hitsattuna

Täytyy pitää pyörä kevyenä siltä varalta että joutuu kilpasille pystäreiden kanssa. Näistä painoa kertyy tuskin paljoa yli sataa grammaa.

Perus- pinna-avain on mahoton mötikkä.Semmoisesta varmaan kannattaa rälläköidä ylimääräinen rauta pois.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Minulla on mukana vain sisuskumi, pumppu ja paikkarasia, jossa ketjuliitin, paikkoja, liimaa ja 20euroa käytettäväksi hätätilalahjontaan :D
Pitänee ehkä kuitenkin miettiä vielä uudelleen, että ottasko vähän enemmän rahaa tonne Tampere - Kokkola väliselle siirtymälle (Lowride -09).

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Ketjun katkasijaa, lukkoja ja ehkä pätkää olis tarvittu kun äidiltä meni ketju poikki. Pääsin sitten hurjastelemaan eka pyörällä ja sit autolla. Keppanakellariin ehti tulla sinäaikana ruuhka, eikä sitten syötykkään siellä.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Mitä tuohon Lampenin listaan muista varusteista tulee, niin pidän sitä tosiaan aika ylimitoitettuna.

Ihan prätkämatkailun kokemuksella, ja siinä sentään paino ei ole niin tärkeätä. Jonkin verran olen myös rinkkavaellusta tehnyt, ja siinä taas paino ON tärkeätä. En esim ottaisi kaksia polttimoita mukaan. Toki tuo saattaa vain tarkoittaa sitä Trangian kaasupoltinta, joka onkin Trangian kanssa jopa painotehokas ja aikaa säästävä ratkaisu! Ylläri, mutta näin on. Tosin silloin sitä spriitä ei tarvita. Ja jos jokin menee rikki, niin sen spriin saa siihen Trangiaan huoltsikalta. Enkä missään nimessä ottaisi kaksia (saati kolmia) makuualustoja. Jollei sitten ole tarkoitus viihdyttää teltassa vieraita... :-) Vaatteitakaan ei tarvita niin paljoa, muuta kuin kalsareita läjittäin. Jopa (Etelä-)Suomesta löytyy pesuloita tai leirintäalueilta pesumahdollisuuksia... Ja T-paidat pesee purossakin.

Kenkiä en edes prätkällä kuljeta kuin ajokengät ja Merrelin sandaalit - ne sopivat hyvin valetamiseen niinkuin yökerhoonkin. Vaateita tarvitaan kahdet pitkät varusteet, ja sitten riittävät kuorikerrokset riippuen oletettavista sääolosuhteista. Mielivaltainen määrä kalsareita ja lyhyitä vaatteita. Meikkipussi ja kaulaliina (bandana), ja siinä se melkein alkaa ollakin. :-) Armeijan pellavapyyhe (nenäliinan kokoinen) ja sillai. Ja elektroniikka"vermeitä" toki kassillinen.

:-) Tosin hyvinhän tuo Erkki pääsi edestakaisin noillakin!

Vastaa Viestiin