Yllätys mäenlaskussa

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Iloisin ilmein laskeskelin alas pyörätietä Tarvontien ylitykseltä kohti Tapiolaa. Pyörätie oli asfaltoitu, noin 2 m leveä, ja mutkitteli juohevasti pensastossa. Näkyvyyttä oli 20-100 m.

Äidin opetukset muistaen pidin tietysti kädet jarrukahvoilla siltä varalta, että kännykkään puheleva koiranulkoiluttaja olisi vasemmalla reunalla ja koira hihnassa oikeassa laidassa. Tai kolmen ryhmä lastenvaununtyöntäjiä pitämässä puolivirallista viikkokoustaan tiiviissä ryhmässä keskittyneenä Tärkeään Aiheeseen.

Oli sitten muitakin hauskoja kuvitelmia. Mutta eipä tätä!

Sukupuoleltaan määritelty hyvin hauskannäköiseksi ilmenevä henkilö seisoi selin täsmälleen keskellä pyörätietä kännykkään puhuen, kun vauhtia oli noin 35 km/h ja etäisyyttä noin 20 m.

No ei siinä mitään, sellaista sattuu, ohi vaan eikä murheita lain.

Mutta hän piti uljaannäköistä polkupyöräänsä täsmälleen poikittain pyörätiellä niin, että vasemmalla ja oikealla oli laihan kissan kokoinen pala asfalttia ennen pensaikkoja. Ei ollut risteäviä polkuja tai pyöräteitä.

Soittaako kelloa ja arvella mitä tapahtuu? Rysäyttää pensaikon kautta ohi, risut rutisten ja parasta toivoen? Tehdä asfalttiin komea musta jälki? Ajaa aikakoneella mäki takaisin alkuun ja tulla pienemmällä nopeudella, keskustella empaattisesti esteenrakentajan kanssa maailmanmenosta ja jatkaa matkaa viisastuneena kohti uusia seikkailuja? Muuta, mitä?

Mitä sinä olisit tehnyt?

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Vaihtoehtoja on kovin vähän, saisko jonkun lisää.

Ei niitä oikeestikaan juuri kyllä tuon enempää ole. Koitan kuvitella paikkaa mielessäni. JOS saat pysähtymään ennen yhteen osumista, se lienee vaihtoehdoista helpoin. Olihan ajoneuvon nopeus sellainen, että sen pystyy pysäyttämään tien näkyvällä osalla... :P

Valitettavan usein jää vain tuo puskan kautta -vaihtoehto realistiseksi tuollaisessa paikassa. Ja toivominen, että pysyy edes jotenkuten ehjänä. Kellon soittaminen on täysin turhaa, se 20 metriä on lyhyempi kuin kännykkä korvalla olevan seisoskelijan reaktioaika. Minkäänlainen alppitorvikaan ei tuottaisi parempaa tulosta, koska paras mihin tuo este kykenee tuossa ajassa on hötkyily.

Mikä on oikea vastaus? Kuinka kävi?

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä tekisin molemmat. Jarruttaisin ensin vauhdin hitaammaksi ja sitten puskan kautta pölläyttäen ohi. Ensireaktiona jarrutus on aina paras aloitus. Mitä nopeammin jarrutus aloitetaan, sitä enemmän on aikaa kiemurrella ja väistää esteitä, kun vauhti on jo hitaampi.
Jännityksellä jään odottamaan miten tuossa kohtaamisessa tapahtui.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Autokoulussahan opetetaan että jos on koira edessä, ei kannata yrittää väistää, vaan ajaa suosiolla yli.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Olisin säikähtänyt puoleksi sekunniksi ja sitten odotellut sekunnin kun aivot käskee käsien alkaa jarrutuksen jolloin pyörä olisi kulkenut jo 14,6 metriä. Sitten olisin suorittanut tehojarrutuksen (kokeet on osoittaneet, että kunnossaolevilla v-jarruilla pyöräni pysähtyy 30 km/h vauhdista n.5 metrin matkalla mutta tässä tapauksessahan hurjasteltiin kovenmpaa) eli olisin vielä joutunut suorittamaan väistöliikkeen sanotaanko 4 metrin tehojarrutuksen jälkeen, reilua juoksuvauhtia vasemmanpuoleisen pöheikön kautta (en nyt jaksa ruveta laskemaan mikä olisi ohisujahdusvauhti mutta juoksuvauhti arviokaupalla :) ). (levyjarrut on muuten tilattu, jännä nähdä millaiset tulokset niillä saa jarrutestissä, no isompi pointti on kai parempi märkäpito ja nestejarrun parempi jarrutustunto).

Ainakin v-jarruilla muuten kannattaa tehdä hätäjarrutustesti aika-ajoin, palat kuluvat salakavalan nopeasti ja kahvan yllättävän iso tyhjä liike ja kuluneiden palojen heikkompi teho varsinkin sateella voi muuten yllättää.

Viimeksi muokannut terppa, 19 Heinä 2011, 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jarrut pohjaan hemmetin moisen kiroamisen säestämänä, tahdätä seisoskelijan eturenkaan puolelta ohi vitikon reunaa hipoen...

Vaikka omalla kikottimella itselle turvallisin vaihtoehto olisi varmaan tähdätä keskelle ja rullata yli 150kg yhteispainolla...
mutta pusikkoon tulisi kuitenkin todellisuudessa ajettua... (tuossa vauhdissa jo tahtomatttaankin kikottimien ajoominaisuudet tuntien :lol: )

Mutta kuinka tarinassa kävi? vai onko tämä sellainen hypoteettinen ajatus leikki jolla seurataan kanssa lukijoiden reaktioita?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Mustasudenkorento kirjoitti:

...
Mutta kuinka tarinassa kävi? vai onko tämä sellainen hypoteettinen ajatus leikki jolla seurataan kanssa lukijoiden reaktioita?

Kiitos näkökohdista. Tosijuttu tämä.

Tilanne kehittyi niin nopeasti, että jälkeenpäin huomasin ikäänkuin selkärangan tai jonkun muun tiedostamista edeltävän osan tehneen havainnot ja päätökset. "Ei minulla itselläni ole osaa eikä arpaa tapahtuneeseen, selkäranka se toimi nopsasti omia aikojaan ja minä sain tietooni raportit sen hommista pääosin jälkeenpäin" .
Oli olo kuin niissä kuuluisissa kliseisissä kertomuksissa, että "tapahtumat vilahtivat äärimmäisen nopeana rainana ohitse".

Ennen mitään omia päätöksiä selkäranka pyysi kämmeniä jarruttamaan kohtalaisesti. (vrt. jorin näkökohta edellä). Käsi ei lennähtänyt soittokellolle (missä on niin kaunis ääni, että aika ahkeraan sitä käyttelen). Jälkeenpäin selitys itselleni oli, että enhän voinut arvata, väistäisikö hän oikealle vai vasemmalle vai ei minnekään, joten soittaminen pahentaisi tilannetta. (ihanko oikeasti selkäranka funtsi tämän? En olisi itse ainakaan ehtinyt ;) ).

Huomasin suuntaavani vasemmalta puolen ohi lähes hipaisuetäisyydeltä. Ja merkillistä, että juuri kohdalla käänsin kaikesta tarkkuusajon tarpeesta huolimatta pääni aivan oikealle, kohti kuvankaunista naisihmistä, liekö jostain Etelämeren saarilta Polille opiskelemaan tullut, tai jotain. Suuni ei kuitankaan loksahtanut ihastuksesta ammolleen vaan selkäranka komensi päästämään elämäni kovimman karjaisun "Hey!".

Noin 10 metriä myöhemmin hävettäminen valtasi mielen, kun takaani kuului surkea huuto "Sorry". Nolotti. Häntä koipien välissä luikin kotia kohti. Tai siis poljin, jotain koipien välissä.


No joo, olisi varmaan ehtinyt renkaita polttamalla pysähtyä, kun oli jarrut säädetty jviirretin "suuren jarrutestisäikeen" innoittamana aika ärhäköiksi.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:

Huomasin suuntaavani vasemmalta puolen ohi lähes hipaisuetäisyydeltä. Ja merkillistä, että juuri kohdalla käänsin kaikesta tarkkuusajon tarpeesta huolimatta pääni aivan oikealle, kohti kuvankaunista naisihmistä,

Vaan miksi sujahdit vasemmalta ohi? onko sattumaa vai onko aivot keskimäärin rakennettu niin, että vasemmalle on helpompi tehdä väistöliike? ainakin minun mielestäni on, samoin jos on tiukka käännös/risteys ja heti perään jyrkkä mäki niin nojapyörällä on helpompaa mennä mäkeen jos saa kääntyä vasemmalle. Menee ohi aiheen mutta kun on tullut moista pohdittua...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mitä enenmän on ajanut nojaria , sitä vähemmän on itse ajosuoritusta miettinyt. Kädet tekee sen mitä tarvitsee , sen kummoisemmin miettiessä mikä vaihde. Kai tämä selkäydin on sellainen automation suorittaja. Siksi riisi tilanteissa vältytään suuremmilta vaurioilta. Suu ehtii kyllä aina mukaan ja ylistämään lalikumpanista kauneimpien töppäyksiä , sen kummemmin sanojaan harkitsematta. Valitettavasti näin tapahtuu aika usein , kun tämmönen fikuuri lähestyy pyörällä vasentapuolta vastaan ja puhuu kännykkään. Siinä tulee mieleen , että loppuuko joiltakin kaikki ulkoinen toiminta tässä vaiheessa ja keskittyvät vaan puhumaan kännyyn. Jos näin on , olisi syytä opettaa toiminaan niin että pystyy ajamaan ja puhumaan yhtäaikaa ja viellä ajattelemaankin , jos suotavaa.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja optimistx »

terppa kirjoitti:

...
Vaan miksi sujahdit vasemmalta ohi? onko sattumaa vai onko aivot keskimäärin rakennettu niin, että vasemmalle on helpompi tehdä väistöliike? ainakin minun mielestäni on, samoin jos on tiukka käännös/risteys ja heti perään jyrkkä mäki niin nojapyörällä on helpompaa mennä mäkeen jos saa kääntyä vasemmalle. Menee ohi aiheen mutta kun on tullut moista pohdittua...

En muista ajatelleeni mitään valintaa, vaan vasemmalta huomasin meneväni. Jälkiviisautena voisi ehdottaa, että kun edessä selin oleva/ajaja ohitetaan vasemmalta, niin tuo tapa on "mennyt selkärankaan". Nyt kun yritän eläytyä uudestaan tilanteeseen, tuntuu aivan selvästi siltä, että vasen on luontevampi vaihtoehto, ellei ole todella painavaa syytä oikeaan.

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Itselleni hienoinen yllätys pyörätiellä oli takavuosin kun risteyksen ylitin jossa oli autoletka. Silloinen kulkupeli oli sekä käsillä että jaloilla veivattava tunturi jota vatkasin reippaasti joka raajalla kyseisellä hetkellä. Harvinaisen fiksusti oli jätetty auton mittainen rako juuri suojatien kohdalle. Kun olin takimmaisen auton keulasta n. 3m päässä kuului leveällä romaniaksentilla karjahdus "VARO NARUUU!", ja samassa autojen välissä ollut hinauspyykkinaru alkoi kiristyä eturenkaani voimasta, etummainen auto nytkähti reippaasti taaksepäin, etummaisen auton asiasta tietämätön kuljettaja kurkkasi napaa myöten ikkunasta kuin käkikellon käki että mitä ihmettä tapahtuu. Onneksi naru antoi periksi ja pääsin ylitse pienellä kompuroinnilla ilman mitään sen vakavampaa. Kaikki ainekset olisivat olleet kunnon kuperkeikkaan mutta onneksi hinaus"köyden" lujuuslaskelmissa oli tämäkin otettu huomioon.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No triken levyisellä kikottimella ei olis kai ollut muita vaihtoehtoja kuin:

  1. Vetää liinat kiinni ja toivoa parasta,
  2. Vetää liinat kiinni ja hidastaa, jonka jälkeen yrittää väistää jonnekin (minne? Pusikkoon?).

Joskus mäenlaskussa pelottaa että jarrut yhtäkkiä lakkaisivatkin toimimasta jostain syystä. Siksi usein "testaan" jarrujen pitävyyttä varsinkin jyrkissä mäissä suht usein ettei tule ylläreitä. Ainoastaan jos mäen jälkeen jatkuu suora tai ei ole mitään risteystä, en testaile. Olen myös miettinyt, olisiko hätätilanteessa jarrujen pettäessä parkkijarrusta minkäänlaista hyötyä.

Trikellä käy kyllä helposti niinkin että kun vetää liinat kiinni pyörä vaan lentää asfaltilla.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Melko viihdyttävä joskin vakava keskustelu.

Tuskin sitä selkäydinautomaatio osaa laskea, mutta ei ole täysin poissuljettua yrittää myös "hallittua" kontaktia. Eli mieluusti vaikka estepyörään eturenkaaseen osuminen paniikkijarrutuksen jälkeen. Takarengas on huonompi kun se vääntää koko rungolla sitten estehenkilön katuun. Tietysti mikä tahansa kontakti on huono ja vältettävä asia, mutta jos vaihtoehtona on ajaa toisen päälle, ajaa tieltä rotkoon tai olla lähtemättä ajamaan niin myös molemminpuoleisia tappioita minimoiva kontakti on mahdollinen. Riippuu kyllä aika paljon tien pientareesta, näin ujon ja vetäytyvän suomalaisen näkökulmasta.

Eikä sitä tiedä vaikka se johtaisi suhdetoiminnan parantumiseen. Katulegenda kertoo suuressa maailmassa avioparin kohdanneen yliajossa jossa toisen edellinen aviomies kuoli...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Tuskin sitä selkäydinautomaatio osaa laskea, mutta ei ole täysin poissuljettua yrittää myös "hallittua" kontaktia.

Kerran olen joutunut eteen tökkäävän auton kanssa miettimään (mitä nyt sekunnissa ehtii) että ajaisko kylkeen vai eteen. Kolmion + puskan takaa tulee auto vauhdilla eteen, itse ei ehdi saada vauhtia nollaan.
Jos ajais puomi edellä auton kylkeen, ei itselle käy mitenkään, mutta pyörä + auton kylki saavat vaurioita. Jos koukkaa eteen, ja auto jarruttaa tarpeeksi, ei tule edes materiaalivahinkoja. Toisaalta, jos ei auto jarruta on itse pahemman kerran vaarassa.

Koukkasin eteen, ja auto jarrutti tarpeeksi. Jälkikäteen mietin kyllä, että se kylkeen ajaminen olisi ehkä kuitenkin parempi vaihtoehto.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yllätys mäenlaskussa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

optimistx kirjoitti:

Sukupuoleltaan määritelty hyvin hauskannäköiseksi ilmenevä henkilö seisoi selin täsmälleen keskellä pyörätietä kännykkään puhuen, kun vauhtia oli noin 35 km/h ja etäisyyttä noin 20 m.
[....]
Mitä sinä olisit tehnyt?

0,8 sekunnin reaktioajan jälkeen olisin tehnyt täysipainoisen jarrutuksen, josta pyörä olisi pysähtynyt karkeasti laskien kolmen metrin päähän tyttölapsesta. Tyttölapsi olisi säikähtänyt nopeasti lähestyvää jarrutusääntä ja katsoessaan olisi nähnyt minut pysähdyksissä, marttyyrin ilme kasvoillani. Ja siinä samassa hän olisi kasvanut ihmisenä siten, että pahoittelisi tapahtunutta, väistäisi eikä koskaan enää tukkisi tietä tuolla tavalla.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin