Re: Näkymiä matkan varrelta
terppa kirjoitti:Mä kerron mun eläimet:
hirvi
Ilves
karhu
kotka
susi
peura
marsu
leijona
kärmes
laama
virtahepo
norppa
kärppä
Ja PAARMA
Onko tuo omin kätösin ja puhelimin otettu karhukuva ?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
terppa kirjoitti:Mä kerron mun eläimet:
hirvi
Ilves
karhu
kotka
susi
peura
marsu
leijona
kärmes
laama
virtahepo
norppa
kärppä
Ja PAARMA
Onko tuo omin kätösin ja puhelimin otettu karhukuva ?
Juuh. Kännykameralla. Tuli lähimmillään alle 10 metrin päähän kojusta mutta arkoja ovat, joka risahdusta säikkyvät.
terppa kirjoitti:Juuh. Kännykameralla. Tuli lähimmillään alle 10 metrin päähän kojusta mutta arkoja ovat, joka risahdusta säikkyvät.
Hieno otos karhun ja Thestralien välisen jännitteen ja unimaisen sumeuden takia.
Virossa taas mennään. Majapaikka on Raplassa. Yhteissaunan puute oli pieni pettymys ja omassa huoneessa olevaa saunaa ei viitsinyt lämmittää hellepäivän jälkeen koska se hohkaisi lämpöä tiiliseinästä koko yön joten suihkuun oli tyytyminen
Kävin kurkkaamassa hylättyyn Hajalan rautatietunneliin. Kiskoittakin vaikuttava läpi.
Trömperin kestikievari oli eilen harmittavasti sulkenut ovensa tältä kesältä.
Pirunvuoren hiidenkirnuakin kävin katsomassa. 2,5m leveyttä ja 5,5m syvyyttä.
Kävin Ukoskassa (Ukonlinna) mettäpoluilla, marjapoimuri ja ämpäri matkassa. Enempi tuota soramonttuakin oon kattellu montun pohjalta, kuorma-auton hytistä. Jyrkässä rinteestä ajeltu mopoilla ja varmaan pyörillä.
Polku vei uuden urheilukeskuksen (pesäpallo ja ampumahiihto) takaa, asfaltti radalle. Jäljistä näki, ett rullasuksilla on ainakin menty. Kuvasta ei näe miten jyrkkä ja syvä notko radassa on. Hetken jo suunnittelin tuonne nojakkikisoja mutta ajoin mäen alas ja ylämäki ei noussutkaan - liian jyrkkiä mäkiä meijän vehkeille. Myöhemmin löyty viel jyrkempi, johon ei edes saanu vauhtia edellisestä alamäestä.
PW kirjoitti:20170815_135136.jpg20170815_142441.jpg
Kävin Ukoskassa (Ukonlinna) mettäpoluilla, marjapoimuri ja ämpäri matkassa. Enempi tuota soramonttuakin oon kattellu montun pohjalta, kuorma-auton hytistä. Jyrkässä rinteestä ajeltu mopoilla ja varmaan pyörillä.
Polku vei uuden urheilukeskuksen (pesäpallo ja ampumahiihto) takaa, asfaltti radalle. Jäljistä näki, ett rullasuksilla on ainakin menty. Kuvasta ei näe miten jyrkkä ja syvä notko radassa on. Hetken jo suunnittelin tuonne nojakkikisoja mutta ajoin mäen alas ja ylämäki ei noussutkaan - liian jyrkkiä mäkiä meijän vehkeille. Myöhemmin löyty viel jyrkempi, johon ei edes saanu vauhtia edellisestä alamäestä.
Tuo, vaikkei yksin tandemilla noussutkaan, olisi varmasti hauska ajettava vahvimmille kinnerikuskeillemme. Kun vauhtia on viidenkympin, nousee pelkällä vauhdilla ilman erityistä polkemista jo kymmenen metrin mäki, puhumattakaan, että ylämäkeen lähestytään alamäkeä ja notkossa on vauhtia vaikka 70 km/h, joka vastaa jo lähes noin 20 m mäkeä. 30 km/h ei vie kuin 3,5 m mäkeä.
Laitan tähän taulukon, josta voi tarkastaa, millaiselle mäelle mikäkin vauhti nostaa, (jos siis polkemalla hoidetaan vierintä- ja ilmanvastukset. )
5 km/h – 0,10 m
10 km/h – 0,39 m
15 km/h – 0,88 m
20 km/h – 1,57 m
25 km/h – 2,46 m
30 km/h – 3,54 m
35 km/h – 4,82 m
40 km/h – 6,29 m
45 km/h – 7,96 m
50 km/h – 9,83 m
55 km/h – 11,90 m
60 km/h – 14,16 m
65 km/h – 16,62 m
70 km/h – 19,27 m
75 km/h – 22,12 m
80 km/h – 25,17 m
85 km/h – 28,41 m
Kuten näkyy, kannattaa ajaa kovemmin, niin mäet ei tunnu.
jori kirjoitti:Kun vauhtia on viidenkympin, nousee pelkällä vauhdilla ilman erityistä polkemista jo kymmenen metrin mäki,
Kuten näkyy, kannattaa ajaa kovemmin, niin mäet ei tunnu.
Just noin...
Me kaikki kinnerikuskit tiedämme tuon. Jos tie on vuoristorataa, jossa on 10 m korkuisia mäkiä ylös ja alas vuoron perään, on se ihan sama kuin ajaisi tasaisella tiellä. Nuo mäet ei tunnu missään, koska kinneri ottaa vauhtia alamäestä ja käyttää sen hyödyksi seuraavassa ylämäessä. Jos taas mäet ovat korkeampia kuin 10 m, tämä ei enää toimi. Silloin pitää vaan olla tarpeeksi pieniä vaihteita (kuten minulla) tai hyvä kunto (kuten Terolla) mäkien kiipeämiseksi.
ajarmala kirjoitti:jori kirjoitti:Kun vauhtia on viidenkympin, nousee pelkällä vauhdilla ilman erityistä polkemista jo kymmenen metrin mäki,
Kuten näkyy, kannattaa ajaa kovemmin, niin mäet ei tunnu.Just noin...
Me kaikki kinnerikuskit tiedämme tuon. Jos tie on vuoristorataa, jossa on 10 m korkuisia mäkiä ylös ja alas vuoron perään, on se ihan sama kuin ajaisi tasaisella tiellä. Nuo mäet ei tunnu missään, koska kinneri ottaa vauhtia alamäestä ja käyttää sen hyödyksi seuraavassa ylämäessä. Jos taas mäet ovat korkeampia kuin 10 m, tämä ei enää toimi. Silloin pitää vaan olla tarpeeksi pieniä vaihteita (kuten minulla) tai hyvä kunto (kuten Terolla) mäkien kiipeämiseksi.
Joo, mie menin vauhditta tuohon mäkeen kun näytti niin jyrkältä - varovasti. Tiedä sitten riittäskö tuossa leveys, kinnerin ajella täysillä? Aika mutkanen ilmeisesti, vaikka koko rataa en tsekannutkaan - pitää joskus ajaa koko rata kevyemmällä pyörällä.
Siinähän on se sakkorinki ja ampumarata myös, ett voi keksiä ihan uuden lajin
Ei nyt ihan loppuunsaakka harkittu sienikori mutta mutkan kautta tulin tänään töistä ja parit uudet sienipaikat katselin pikaisesti...
Nyt on kolme uutta supispaikkaa ynnä semmoinen missä on rutosti orakkaita ja kasvaapa kanttarellejakin. Tuskin maltan odottaa vapaapäivää jotta saisi katsoa mihin tuo polku johtaa
Matka ei vienyt kovin kauas, mutta ilta oli nätti niin piti vähän kuvata.
Kokonniemen paviljonki on tänä kesänä remontoitu nätiksi. Vain kahvila tai vastaava puuttuu.
Auringonsäteen kanssa voi loistaa kilpaa.
Laskettiin montako paattia on jokirannassa.
Aikamoisen hieno sumu tänään täällä Joensuussa.
Pastori kirjoitti:Aikamoisen hieno sumu tänään täällä Joensuussa.
Ilmeisesti koko Suomi ihan sumussa. Eilen tuo sumu nousi hienosti tuolta merestä. Kuvassa meri on tuolla oikealla n. 100 metrin päässä. Ja sitä sumua puski aika reilusti. Näköjään niin paljon, että sitä on nyt siellä Joensuussa asti
Täällä on nyt ollut jo muutamia päiviä. Mahtavaa.