Rautaesirippu

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja PW »

Paikallisessa Uutis Vuoksi lehdessä oli juttu pyöräilyreitistä joka on rakennettu tuohon vanhan itä-länsirajalle mustaltamereltä pohjoiseen suomeen vai meneekö mahollisesti äämerelle asti, en tuota tarkemmin kattonut.
Saksalainen kaveri ilmeisesti tuota asiaa ajamassa. 9000 km ajettavaa tietä nimellä "Iron Curtain Trail" :D http://www.ironcurtaintrail.eu/en/der_i ... index.html
Imatralla asiaa esitelty paikallisessa kylpylässä pyöräilymatkailun tuomina mahdollisuuksina.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sori., OT:

Melkein naurattaa se että joka vitun asia pitää nykyään nähdä potentiaalisena kassavirtana. Jos nyt yksi jätkä ajaa 9000 kilsaa huvikseen niin vain itäsuomessa kunnaisälle tulee heti mieleen että sitä varten pitäis rakentaa varmaan pari hotellia :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Sori., OT:

Melkein naurattaa se että joka vitun asia pitää nykyään nähdä potentiaalisena kassavirtana. Jos nyt yksi jätkä ajaa 9000 kilsaa huvikseen niin vain itäsuomessa kunnaisälle tulee heti mieleen että sitä varten pitäis rakentaa varmaan pari hotellia :)

Niinpä :)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Princess
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Princess »

Jahas, mitähän tähän sanoisi Iron Curtain Trailistä, jota tuli viime vuonna sekä poljettua että työkseen selvitettyä. Taustoiksi sen verran, että on yksi EuroVeloista, jonka mahdolliset linjaukset on kartoitettu kehittämiskohteineen liki 20 maassa. No, mitäs hyvää tässä sitten? Näin maaseudun matkailun ja lihasvoimalla liikkumisen vankkana puolestapuhujana uskon kaikkiin näihin asioihin, joilla halutaan pitää maaseutu mielekkäällä tavalla elinvoimaisena (= tuloa ja hyvinvointia) sekä kannustetaan ihmisiä matkustamaan lähelle paikallista historiaa, paikallisia ihmisiä ja jättämään rahatkin vielä näille paikallisille pienille toimijoille. Mikäs sen parempaa, jos liikkuminen vielä tapahtuu lihasvoimalla! Olen kyllä jäävi kommentoimaan eli en ole tässä asiassa puolueeton vaan ihan selvästi ja näkyvästi sitä mieltä, että Euroopan komission rahoja syydetään jos johonkin eikä tämä EV13 ole ihan sieltä kehnoimmasta päästä. Jos vain jotain saadaan laajemminkin tehtyä pyöräilyn eteen, en osaa sanoa siitä huonoa. Tuskin kukaan kunnan isä tästä hotellibisnestä tekee, mutta muutama kotimajoittaja saattaa saada kuulla mukavia tarinoita fillaristeilta, muutama paikallinen majoittaja lisäyön, jokunen ruokapaikkain aterioitaan kaupan. Tuolla Euroopassa tämä fillarointi on melkoinen rahantuoja matkailussa, ja jos Suomeen saataisiin houkuteltua joitakin pitkän matkan pyöräilijöitä lisää, tuskin se keltään on poissa. Iron Curtain Trailissa on vielä ajatuksena tuoda esille Euroopan jakautunutta historiaa ja hieman muistuttaa meitä siitä, mitä ei enää soisi ihmisten missään kokevan. Jos jotakuta kiinnostaa, niin tuosta reitistä on tehty luonnos ja reitin varrella olevat, netistä löytyneet palvelut, nähtävyydet ja käyntikohteet laitettu Google Mapsiin. Linkin laitan, jos kiinnostaa. Tässä vaiheessa Suomeen reitille ei ole investoitu euroakaan.

Ensi kesän pitkää reissua olen paljon miettinyt, ja edelleen tuo Iron Curtain Trail on yhtenä mahdollisuutena. Kuusamosta ylöspäin Jäämerelle reitti oli ihan parasta fillarilomaa, ehkä tänä kesänä vastaavasti itärajaa alas päin, kuka tietää. Oman vitsinsä (kumma huumorintaju?) reittiin tuo kohtuullisen harva palveluverkosto ja sitä kautta venyvät päivämatkat, mutta mitäs muutakaan sitä valoisina kesäöinä tekisi kuin fillaroisi? :D

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja TMS »

No laita ihmeessä linkkiä. Olen täysin samaa mieltä tuosta Euroopan komission rahojen käytöstä, eiköhän niitä turhempaakin käytetä ;).

Grandi66
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Syys 2011, 17:06

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Grandi66 »

Tosta reitistä sen verran, että ei se saksalainen ole vielä itse reittiä ajanut, vaan koonnut asiat yhteen. Suomen osuuden ajoi ensin Timo Setälä, joka minulla oli kunnia tavata 2009 kesäkuussa. 2010 kirjoittajan poika ajoi Suomen osuuden uuden kartan mukaan. Viimevuonna minun luona kävi Claude Marthaler ja miehen eräs reissu http://www.redfish.com/Yak/. Oli nyt ajamassa rautaesiripun reittiä päästä päähän. Samoin kävivät Kaisa Leka porukoineen matkalla Muurmanskiin. Itsekin reissaan pystypyörällä ja tandemilla ympäriämpäri pitkinpoikin, majoitus on joko teltta tai halvin mahdollinen (yleensä kotimajoitus) tai pyöräilijöiden sohvamatkailu (linkki tulee myöhemmin).

Joten tolla pointilla juttua tuli ihan kivasti. Claudelle näytin paikallista maisemaa ja totesi joissain kohdissa miks tuosta ja tuosta EI OLE mainintaa missää? Meikän vastaus no se on aina ollu tossa johon Claude totes just ton takia tänne tullaan pyörillä SIIS tänne tullaan meidän luonnon, historian ja kirkkaitten järvien takia, asioita joita me pidämme itsestään selvinä.

Rautaesiripun reitin pisin osuus on Suomi (noin 1500 km) ja pisin asumaton osuus löytyy Suomesta (80 kilometriä). Reitti siis lähtee Norjan Kirkkoniemestä ja päättyy Mustalle merelle. Seuraa kylmän sodan rajalinjaa.

Itse lähden ensi kesäkuussa Imatralta rajaa pitkin virolahteen siitä Hki-Tallinna ja sitten pyöriskelyä Virossa ja sitten takas. Eli ajan osan rautaesiripun reitistä. Hitaan matkailun suosio on kokoajan nousussa ja matkailijat haluavat olla kanssa käymisessä paikallisten kanssa. Jos siitä pikkasen saa omia menoja korvattua ni hyvä. Ei sitä aina jaksa olla vieraanvarainen ja tarjota kaikille ilmaiset ruuat eikä kukkaro sitä kestä. Mutta eiköhän valtiovalta tämänkin idean tapa.

Princess
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Princess »

Tässä kiinnostuneille linkkiä siitä, missä on yksi luonnos mahdollisest Iron Curtain Trailista Suomessa palveluineen ja nähtävyyksineen. Kiitos Google Mapsin, reitti piti jakaa moneen osaan. Ja kiitos ECF:n ohjeiden, reitti EI ole jaettu suositeltuihin päivämatkoihin, vaan erilaisten muutosten mukaan. Eli jos muttuu tien hallinnoija, palvelujen intesiteetti, tien pinta tai muuta vastaavaa, tulee taas seuraava osuus. Lisäksi tulee huomata, ettei kaupunkien tai "suurempien" keskusten palveluja ole kartoille yksittäin merkitty, koska on katsottu, että kaupungeissa on palveluja eikä niitä tarvitse opastaa samoin kuin harvaan asutulla seudulla. Vielä huomattavaa, ettei reittiä ole linjattu kaupungeissa tarkasti, vaan vedetty se jotain tietä ohi tai läpi, sillä Google Maps ei pidä pyörä- eikä kävelyteistä ja siksi koska työresurssia ei olisi selvitysvaiheessa riittänyt siihen, kun arvotaan, mennäänkö pitkin Keskuskatua vai Kirkkokatua vai olisiko Kauppakatu sittenkin paras väylä. Ja kuka oikeastaan tässä vaiheessa voi päättää virallisesti, mistä se lopun perin meneekään? :D

Kohteet on merkitty kartalle pääsääntöisesti siten, ettei yli 5 km reitiltä olevia kohteita ole merkitty. Majoituksista on huomioitu ne, joista löytyi netistä yhden vuorokauden hinnat ja tieto, että majoitus toimii indiksillekin. Paikallisilta toimijoilta kysyttiin merkinnöistä palautetta lähes vuosi sitten, joten tilanne on voinut karttojen teon jälkeen myös muuttua.

Suomen osuus luonnoskarttojen mukaan oli muistaakseni noin 1750 km ja hiekkateitä oli alle 10 %. Reitti on ositttain eri kuin Michael Cramerin tekemässä opaskirjassa, jossa on yksi luonnos reitistä. Tässä versiossa on kotimaisten pyöräilyn kehittäjien, pyöräilijöiden ja matkailutoimijoiden kanssa haettu linjauksia, jossa palveluita on yritetty saada reitille samoin kuin minimoida hiekkateitä. Suositus on, että max palveluväli olisi 40 km, mikä ei nyt todellakaan koko reitillä toteudu. Lisäksi liikennemäärissä oli rajoituksia. Se, missä reitti sitten joskus Suomessa menee, onkin asia erikseen, eli elämä on ja maailma muuttuu. Tuo karttasarja on tehty laajassa yhteistyössä alkuselvityksenä ja se on tiedossa sekä Pyöräilykuntien verkoston toimijoilla, ECF:ssä kuin Michael Cramerillakin.

Sori tätä sepustuksen määrää, mutta väärinkäsitysten välttämiseksi se tähän tuli. :)

Niin ja se linkki: http://www.pkamk.fi/of -> EV13 Iron Curtain Trail

EDIT: Suora linkki ao. sivuun: http://goo.gl/0qShP - Pastori

Toivottavasti tänä keväänä Pyöräillen Suomessa sivustolle saadaan tästä ICT:tä oikeasti asiakkaille tarkoitettua info- ja markkinointimateriaalia, tuo linkki ja nuo kartat eivät ole matkailumarkkinointiin tehtyjä. Reitillä on nimittäin nähty monta muutakin pyöräilijää kuin meikäläinen viime kesänä ja jo sitä aiemminkin eli tarvetta materiaalille(kin) on.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja jori »

Ootko PW ajellu noita teitä.
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=2048 ... 5977&msa=0
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=2048 ... 7a63&msa=0
Onhan tuo matkan tekona melkoista siksakkia, mutta maksaa vaivan, jos ovat mielenkiintoisia ja hyviä ajettavia nuo tiet.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Ootko PW ajellu noita teitä.
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=2048 ... 5977&msa=0
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=2048 ... 7a63&msa=0
Onhan tuo matkan tekona melkoista siksakkia, mutta maksaa vaivan, jos ovat mielenkiintoisia ja hyviä ajettavia nuo tiet.

Tuonne Parikkalaan asti ei oo tullu pyöräiltyä mutta "museotiestä" tämä Imatra- Rautjärvi väli kyllä, muutenkin suht tuttuja teitä. "Museotie" Huhtasesta pohjoseen on mutkasta asfalttia ja mäkiä jonkinverran, ihan kivaa polettavaa. Tuolla Miettilän museoalueella on mm. Simo Häyhästä Kertovaa historiaa jos tässä "Rautaesipippu-aiheessa haluaa pysyä. Eihän täällä muuten mitään ihmeellistä ole tavallista maalaismaisemaa, vettä, mettää, vanhoja talonrötisköitä ja kivisiä peltoja :D Se tuossa on hyvä ett 6tien reunaa ei pitkää matkaa tartte polkee.
Tuo Imatra-Nuija-maa väli ajettiin Lapinkävijöiden vetämänä. Ihan ajettavaa tietä tuo sykerökin. Imatran päähän valmistui viimesyksynä pyörätietä joten 6tien reunaa ei tartte/saa enää ajaa. Konnunsuolla on varmaan paljonkin esim. vankilaan liittyvää historiaa ja rakennuksia, vankila lopetettu ja sinne siirtymässä pakolaiskeskus.
Nuijamaalta Lappeenrantaan tuo reitti ajettiin kans, mielenkiintonen tämäkin. Se kulkee Saimaankanavan reunaa ja alkupäässä on semmonen naruvetonen lautta jolla mennään vanhankanavan yli, hauska yksityiskohta. Välillä kanavan sulkuja, ja Mälkiän sulun tienoilla kanavamuseo ym historiaa. Tuo kanavan varren tie oli osin hiekkaa ja parikesää sitten siitä pätkä 1-2km oli aika pehmeetä mutt pääsiin kuitenkin 20" nojakilla siitä jotenkuten läpi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyllä tää pyöräily matkustaminen on mukavaa ja mielenkiintosta vielä näin nojallaan kun on tottunu nojapyörällä tähän asentoon. :D Suomi on nyt reissattu Iron Curtain Trailia ainakin tää eteläpää, nyt jos kiinnostas jatkaa Vaalimaalta rajan yli, löytyyks tuohon karttoja ? Tuntuu ett noilta Iron curtain trail sivuilta ei oikeen löydy.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Princess
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Princess »

Venäjän puolelta ei ole julkaistu tietääkseni vielä kartoitusta reitistä. Paljon on tullut palautetta, että jos Suomesta jatketaan naapurin puolelle, kannattaa yli mennä Nuijamaalta eikä suinkaan Vaalimaalta. Tätä mieltä olivat myös fillaristikollegat Venäjältä, joiden kanssa asiasta vaihdettiin sähköpostia viime vuoden lopussa. ECF.llä voi olla tästä lisätietoja, koska ovat koordinoineet koko EV13 selvitystä.

Michael Cramerin poika ja hänen opiskelijakaverinsa polkivat Vaalimaalta yli, kokemuksistaan he kirjoittivat muistaakseni blogiinsa?

Nyt reittiluonnos on linjattu Vaalimaalle, koska sieltä on hyvä fillariyhteys Kuninkaantietä Hesaan. Vironlahdella on siis EV10 ja EV13 yhtymäkohta.

Kiitti Pastorille suoran linkin laitosta! :)

Raija

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Princess kirjoitti:

Kiitti Pastorille suoran linkin laitosta! :)

Raija

Eipä kestä. Mehän voitais muuten kahvitella jossain joskus, kun ollaan kuiteskin samasta kaupungista. Jos vaikka olisi yhteisiä intressejä - ideoita. Huomasit taannoisen aiheen esim. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=2261

Princess
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Princess »

Pastori kirjoitti:

Mehän voitais muuten kahvitella jossain joskus, kun ollaan kuiteskin samasta kaupungista. Jos vaikka olisi yhteisiä intressejä - ideoita. Huomasit taannoisen aiheen esim. viewtopic.php?f=8&t=2261

Heh, en ole voinut olla huomaamatta tuota järjetöntä mutta siksi niin loistavaa ideaanne :lol:

Tässä nyt on sellainen hidaste intoon, etten tiedä, millä reissun ajaisin. Viime kesänä tollona mursin kämmenluun ja samalla käänsin keskisormen 90 astetta kohti pikkurilliä, meni jotkut pehmytkudokset rikki. Nyt ei tuo keskisormi oikein tahdo toimia ja siksi ranne on hiton kipeä jatkuvasti. Liettualainen kollegani neuvoi syksyllä, että hanki nojapyörä äläkä itke rannetta - viisas mies :D - minkä jälkeen olen koko talven tutkinut asiaa ja oikeasti alkanut haaveilla nojakista. Olen kahlannut niin tätä foorumia kuin useita kansainvälisiäkin. Itse asiassa ajatus nojakista ei enää ole edes ranteesta kiinni, vaan liki fanaattinen toive! Arvelin, että kunhan jos koskaan :( lumi lähtee, aloitan koeajokierroksen. Yhdestä olen jo alustavasti sopinut eli ICEn Sprint vei sydämeni teoriassa. Käytäntöhän näissä ihastumisissa voi olla ihan eri juttu!

Olen mieluusti koeajamassa kaksipyöräisiäkin versioita, jotta osaisin hahmottaa, mikä vastaa omiin tarpeisiini parhaiten. Kieltämättä pystypyörän polkijana ajatus hieman vähemmän rasittavasta ja puuduttavasta pyöräilyasennosta kiinnostaa. Lisäksi ja oikeasti on tullut useasti talven aikana mieleen, miksi polkea pystyfillaria, joka näyttääkin epäkiinnostavalta, jos nojakkiin vertaa? Elämässä pitää olla estetiikkaa!! :lol:

Kahvihetki onnistuu vallan mainiosti, kunhan teetä on tarjolla. Samalla voisin esittää sata kysymystä nojakeista...

Tämä höpötys taisi mennä aivan alkuperäisen otsikon ohi, sori!

Raija

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja jori »

Jaa, kädettä ajettava olisi tarvis. Etköhän Pastori laita siihen riviin vielä pari kulmaa, niin tulee yksi Pythoni lisää. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rautaesirippu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Jaa, kädettä ajettava olisi tarvis. Etköhän Pastori laita siihen riviin vielä pari kulmaa, niin tulee yksi Pythoni lisää. :D

Toki. Python päivässä pitää lääkärin loitolla. Itseasiassa kyllä niitä se kaksi pitäisi tehdä - että tutut sais kaatuilla sillä toisella rauhassa.

Vastaa Viestiin