Retkiriippumatto vai teltta

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kuva

Jos retkeilisi pystärillä niin tuollainen majoite ei kait olisi pöllömpi. Toisaalta kun on riippumatto ja nojapyörä niin tuntuisi aika pöllöltä retkeillä pystärillä ja teltalla :mrgreen: Hinta ei ole paha, 95€ tarjouksena http://www.polkupyorakauppa.fi/loytokor ... amber.html

http://www.topeak.com/products/Tent/Bikamper

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Miks tuo pyörä on tuossa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Miks tuo pyörä on tuossa?

Jukka

Se vissiin toimii telttakeppinä :) kuvan perusteella eturengas tuo muotoa toisessa päässä... Sellainen hiljainen varashälyytin eli jos rosmo meinaa viedä pyörää niin reissaaja ehkä havahtuu hotellin romahtaessa :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Olikohan se tämä vai mikä ketju jossa oli pohdintaa pressun kiinnittämisestä repeämättä. Tässä videossa ihan näppärältä vaikuttava idea ja ohjeet valmistamiseksi: Alussa palikoiden valmistus ja kohdasta 1:10 alkaa käytön esittely.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vaan kestääköhän tuollaiset palikat ulkona tuulessa? Hienosti maalatun kankaan ripustamiseen kyllä olisivat tyylikkäät mutta pihalle ostaisin suoraan pressun missä on valmiit lenkit kiinnittämiseen.

Helpompi tapa voisi olla "käpykiinnitys" jos valmiita reikiä ei ole eli eli laitetaan käpy pressun reunalle, rutistetaan pressu kävyn ympäri solmitaan narulenkki niin, että käpy ei mahdu lenkistä läpi, käpy on vähän niin kuin sokkana :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:

Vaan kestääköhän tuollaiset palikat ulkona tuulessa? Hienosti maalatun kankaan ripustamiseen kyllä olisivat tyylikkäät mutta pihalle ostaisin suoraan pressun missä on valmiit lenkit kiinnittämiseen.

Helpompi tapa voisi olla "käpykiinnitys" jos valmiita reikiä ei ole eli eli laitetaan käpy pressun reunalle, rutistetaan pressu kävyn ympäri solmitaan narulenkki niin, että käpy ei mahdu lenkistä läpi, käpy on vähän niin kuin sokkana :)

Joo, käpyjä käytettiin telttamuovin kiinnittämiseen. Niitä on yleensä saatavilla, ei tartte mukana kuletella :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tänään pitäisi tulla DD Hammockin Frontline -retkiriippumatto sekä saman valmistajan XL-tarppi. XL siksi, että ajatus on saada pyörä sen sisään, jolloin voi käydä laukuilla sateellakin.

Suunnitelmissa käydä pyöräseuran mökillä koeriippumassa, pistän ehkä kuvia ja raporttia sitten.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Koko vanhaa ketjua lukematta, saako tarjota vaihtoehdon otsikolle? Miten olisi riippumatto, bivy bag ja hyttyshattu/verkko naamalle? Bivy bagin koosta riippuen (minun on järeä kolmiosainen, suuri, painava ja lämmin) se voi korvata telttaa, jos ei pelkää sadetta ja riippumatto eliminoi mahdollisen makuualustan tarpeen. Bägini on sadesuojattu ja vain naama jää näkyviin ja siihenkin voi vaikuttaa pressula tjms. Tarpeeksi järeä bivy bag lämpimällä säällä tekee lämmön puolesta tarpeettomaksi makuualustan tosin, jos haluaa maassa nukkua. Pehmeys riippuu alustasta. Joten bivy bag voi eliminoida riippumaton, teltan tai molemmat sopivissa tilanteissa ja sopivin apuvälinein.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onko jollain kokemusta noista retkiriippumatoista tuplakokoisena ja toisen ihmisen kanssa? Toimivatko? Vai voiko siellä edes kaksi ihmistä nukkua sujuvasti yhdessä :D ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jaa, kävi kyllä aika selväksi erinäisiä keskusteluja luettuani että kaksin nukkuminen on vähän hankalaa. Jos toinen kääntyilee niin nukkuuko toinen sitten ollenkaan. Parempi olisi yksittäismajoitukset mutta virittää riippumatot vierekkäin. Mä nyt tässä vaan pohdin että pitäisikö hommata jostain ensin yksi riippumajoite ja voitas miehen kanssa mennä kokeilemaan jonnekin pienoisretkelle asiaa. Siis toinen nukkuu teltassa ja toinen riippuu, ja sitte taas toisinpäin. Jostain syystä mulle on nyt tullut tuosta riippumatosta jonkinlainen päähänpinttymä. En vaan voi sille mitään että se on alkanut kiinnostaa.

Kaiken kukkuraksi mulle selvisi vielä sekin, että monta vuotta miettimäni nukkumahaalari on oikeesti keksitty :roll: . Mä olen aina tuskaillut sitä kun makuupussissa ei oo mitään hihoja että saisi kädet pään alle ja miksei sellasta makuupussihaalaria ole, ja sitten sellanen oikeesti on..miksen mä tiennyt tätä pari vuotta sitten !

Takaisin riippumajoitteeseen...ehkä suurin este suoranaiselle ostoryntäykselle on koko systeemin hinta. Jos miettii että hommaa maton, kiinnitysköydet, hyttysverkon ja sitten sateensuojan (kevytpressun vai oikein tarkoituksenmukaisen kankaan), niin hinta ei kyllä oo mikään halpa enää. Tietty mitä vähemmän osia, sen parempi. Joku oli viritellyt oman mattonsa niin että siinä ei tarvinnut hyttysverkkoa, eli matto sulkeutui ikäänkuin "herneenpaloksi". Siinä oli kai sisäänkäynti pohjasta, kun noissa muuten mennään päältä päin kyytiin.

Jos jotain pitäisi tiivistää niin mun lopulliset pointit ja toiveet majoitteelle ovat:

  • helppous (helppo pystyttää ja käyttää, ei ryömimistä, ei liikaa kumartelua)
  • keveys, pakkautuu pieneen tilaan, ei liikaa eri osia
  • tarpeeks korkea tila jossa pukeutua (joissain teltoissa on tarpeeksi korkea katto, mutta usein nämä ovat myös sitten perhetelttoja joten painoa ja hintaa tulee huomattavasti lisää)
  • hinta vaikuttaa ikävä kyllä aika vahvasti hankintoihin. En voi laittaa montaa sataa niihin kiinni.
  • kaikkein paras olisi sellanen, johon saa ittensä lisäksi sateensuojaan varusteet ja jopa pyörät.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sulle voi esittää kokeilua tai pysyvääkin käyttöä varten itsetehtyä :)
Kolmen ja puolen metrin pätkä kangasta ja kaksi narua. Liittäminen solmulla.
Ei normaali riippumatto tuosta eroa mitenkään. Suora ohut (nailon)kangaspala se on. Päät vedetty nippuun kiinnittämistä varten ja hieman viimeistelyä, niin hinta yli tuplaantunut :roll:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Omat muutaman yön kokemukset yhdistelmästä DD Hammocks Frontline + Varustelekan riippumattokäyttöön tarkoitettu omaa tuotantoa oleva Särmä pressu (ei just nyt valikoimassa) + ilmatäytteinen makuualusta + kesäsään makuupussi.

Kuten täälläkin on aiemmin todettu, makuualusta tms. eriste selän alle on välttämätön, ilman sitä palelee selkäpuolelta vaikka makuupussi olisi millainen, jo kesäkelillä.

  • Nukun riippumatossa paljon paremmin kuin teltassa, mulla kipeytyy paikat maassa nukkumisesta mutta riippumatossa ei ole tätä ongelmaa
  • Helppo pystytys
  • Pakkautuu pieneen tilaan useammassa osassa (pressu, riippumatto omissa pusseissaan) joten helppo pakata pyörälaukkuihin tai rinkaan
  • Riippumatossa hyttysverkko integroituna, ötökät pysyy ulkona

Miinukset liittyy enemmänkin juuri tähän tuoteyhdistelmään, yleisestiottaen kevyt teltta ja riippumatto on aikalailla samalla viivalla.

  • Painaa kokonaisuutena saman verran kuin kahden hengen kevyt kupolitelttamme. Pakkautuu kuitenkin kätevämmin useassa osassa, kuten tuli todettua. Eli ei painonsäästöä.
  • Frontline on vedenpitävästä kankaasta, joka ei myöskään hengitä kovin hyvin (tuplakangas vielä) -> kosteus tiivistyy sisäpuolelle joten makuuupussikin kostuu jonkin verran ja sitä saa tuuletella. Sadesäällä varsinkin voi olla ongelma. Jos ei epäile tarvitsevansa joskus mahdollisuutta nukkua maassa riippumaton sisällä (ns. bivvy-bag) kannattanee hommata hengittävämpi versio, DD:ltäkin lötyy (Traveller muistaakseni on muuten sama mutta eri kangasta).
  • Riipumaton mukana tullut kuljetuspussi oli liian pieni ja hajosi jo ekassa pakkauksessa. Varusteleka korvasi sen vähän isommalla dd:n pakkauspussilla (löytyy heiltä erillisenä) joka toimii hyvin. Ilmeisesti tämä pussin koko saattaa vaihdella valmistuserittäin tai jotain.
  • Varustelekan pressu SAATTAA olla vähän liian pieni tälle riippumatolle sadesäässä nukkumista ajatellen, ei ole ollut "tilaisuutta" kokeilla. Jos lompakko kestää niin esim. DD:n 3x3 tarppi voi olla turvallisempi valinta.

+/- Kamojen säilytys. riippumatossa ei ole eteistä, joten on tarpin koosta kiinni saako kamat sateensuojaan. Vedenpitävät pyörälaukut auttaa tässä tietenkin.

Markus Heikkilä

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No munhan oli pakko sitten heti kokeilla tuota itse solmimista. Helppoa. Tosin mulla ei taida olla soveltuvaa kangasta noin montaa metriä, sinistä punottua pyykkinarua kyllä olis varastossa ja harmaa pressu, joka painaa tarkalleen 1038g. Lisäks jos tekee itse niin tarttis jostain sitä hyönteisverkkoa hommata. Kyllähän toi itse tekeminenkin kiinnostaa, tosin kankaiden ja tarvikkeiden ostoa ennen pitäs miettiä että kuinka paljon se lopuksi säästääkään. Ei ne tarvikkeetkaan nykyään ole enää välttämättä kovin halpoja. Jos ite tekemällä säästää vaikka 20 euroa niin musta se ainakin tuntuu hiukan turhalta.

Mitä tutkin noita DD Frontline ja traveler niin niistä luki että traveler olisi se pohjasta vedenpitävä?

Minusta noita soveltuvia vaihtoehtoja on liikaa :D . Kätevimmäksi näin ominaisuuksista lukemalla olen tähän mennessä todennut juuri tuon DD frontlinen, tosin se scout combi kuulosti myös kätevältä, vaikka sen kanssa toisaalta saattais tarppi mennä kuitenkin uusiksi (haluan tilaa sinne alle).

Senkin takia olen ajautumassa pois telttailusta koska hyvistä ilmatäytteisistä patjoista huolimatta olen telttaöiden jälkeen hetken aikaa jumissa. Eikä se telttaan ryömiminen ole sitten yhtään mua varten...

Semmonen pieni virittely ei ole mulle mikään ongelma kun ompelukone ja saumuri löytyvät taloudesta mutta mielellään ei lähtisi tekemään mitään isoja muutostöitä. Jos esim. suojapussi hajoaa niin äkkiä tosta ompelee uuden, ei mikään ongelma. Ompelin vanhalle teltalle enstex-kankaasta uuden pussin kun vanha oli liian pieni, siis sai sulloa hermot kireellä telttaa sinne aina.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kas, niin se taisi mennäkin. Mä ostin sen, jonka sai halvemmalla sillä hetkellä, kun oti imenomainen ominaisus ei ole mulle erityisen tärkeä. Muistelin että se olisi mennyt noin päin kuin kirjoitin, ja päättelin että huono hengittävyys johtuu vedenpitävydestä :) Pitäisi aina tarkistaa asiat ennekuin puhuu läpiä päähänsä :)

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Kyllähän toi itse tekeminenkin kiinnostaa, tosin kankaiden ja tarvikkeiden ostoa ennen pitäs miettiä että kuinka paljon se lopuksi säästääkään. Ei ne tarvikkeetkaan nykyään ole enää välttämättä kovin halpoja. Jos ite tekemällä säästää vaikka 20 euroa niin musta se ainakin tuntuu hiukan turhalta.

Ei kannattene laskeakaan, jos samanlaisen haluaa. Kolminkertainen kangas (2 pohjaa + verkko) ja monimutkainen rakenne. Työläs tehdä ja säästö ei voi olla hirveän iso.
Perusriippari on eri asia, kun sen saa jo kangaskaupasta "valmiina" :wink:

Vastaa Viestiin