Venäjän Karjalaan?

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
Mikaeli
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 21:09
Paikkakunta: Tampere

Venäjän Karjalaan?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Viikonloppuna käväistiin tekemässä retki Kannakselle. Kulkuvälineenä oli toki avtomobil, mutta sitä maisemaa ihmetellessä tuli mieleen, että siellä olisi todella mielenkiintoista käydä tekemässä pyöräretki. Venäjässä itsessään on jo eksotiikkaa tarpeeksi, mutta Karjalan kannaksella lisämausteen tuo alueen historia, sekä upea luonto. Ollaan venäjästä mitä mieltä hyvänsä, niin ainakin Kannaksella on vielä upeita lähes luonnontilaisia metsiä pystyssä ja ränsistynyttä mutta omalla tavalla kiehtovaa kulttuurimaisemaa sekä kattava tieverkosto ja hyvät melkein ajantasaiset kartat (http://www.karjalankartat.fi). Venäläiset kartat löytyvät netistä myös. Suomalaishistoria on edelleen myös vahvasti näkyvissä, tosin Pietarilaiset tuntuvat pikku hiljaa datsoineen kansoittavan seudun uudelleen. Tiet ovat joko hyviä tai surkeita, riippuen vähän paikasta. Isommista kylistä löytynee majoituspalveluita. Reissussa nähtiin muuten paljon pyöräretkeläisiä sekä melojia, enemmän kuin mitä Suomessa yleensä näkee. Veikkaisin, että Pietarilaisia hekin.

Kannas on kompakti kooltaan. Retken voisi aloittaa vaikkapa Imatralta, suunnata Viipurin kautta Terijoelle ja sieltä Metsäpirttiin Laatokan rantaan, ja sitä pitkin Käkisalmeen, josta sitten takaisin lähteen Imatralle. Imatralle pääsee junalla, joten se houkuttelisi lähtöpisteenä. Porukalla meneminen toisi tiettyä turvaa, yksin en ehkä lähtisi. Kieltä osaan sen verran, että pienellä pikakertauksella pärjäisin varmaan jo tänä suvena paikallisten kanssa, ainakin jo nyt pääsin hyvinkin juttuun paikallisten kanssa rajallisella sanavarastollani.

Olisikohan kellään kokemusta tuolla suunnalla pyöräilystä, mitä siellä kannattaa ottaa huomioon ja miten reittiä suunnitella? Rekkaliikennettä on ainakin paikoin runsaasti, mutta huonoilla teillä vauhdit ovat kohtuullisen maltillisia. Karjalassa oli varmaan jo Suomen vallan aikana nähtävyyksiä, kuten muuallakin Suomessa, joten niitä olisi toki mielenkiintoista mennä katsomaan. Kannas olisi näppärä siksi, että siihen riittää yksi viisumi. Laatokan Karjalaan tarvitaan jo toinen propuska, ja taitaa siellä rajavyöhykelupaakin tarvita. Se olisi toki mielenkiintoinen kohde myös.

Paikalliset pyöräretkeläiset liikkuivat pääasiassa maastopyörillä. Nojapyöriä ei yllätys yllätys näkynyt. Paksulla rengastuksella ja hyvillä joustoilla pitäisi nojakillakin pärjätä, vaihtoehtoisena kulkuvälineenä voisi olla joku paksurenkainen vanha retkipyörä. Maasturiani en sinne hevillä veisi, se on liian helppo realisoida.

Punainen Nazca Explorer

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Venäjän Karjalaan?

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla on hyviinvaatimaton kokemus parivuotta sitten Imatralta Svetogorskiin ja edelleen Kamenogorskiin ja Kuukaupinsillalle Vuoksessa. Takaisin jossain kohtaa vuoksen toista laitaa. Eli joitakin kymmeniä kilometrejä, paikoin oli tosi huonoo tietä mutt matalalla nojakilla pärjäsin yhellä kaatumisella.
Täällä Imatralla on varmaan porukoita joilta vois kysellä neuvoja ja jotka ovat enempi siellä liikkuneet. Kiinnostas tuommoselle reissulle osallistuu jos löytyy reissu kavereita.
Venäläsisiä pyöräilee tälläkin puolen rajaa runsaasti, on lisääntynyt selvästi viimevuosina. En tiedä tulevatko rajan yli pyörillä, ilmeisesti kun yleensä paljon tavaraa mukana ja selvästi retkimeiningillä matkassa.
Toukokuussahan täällä järjestivät pyöräilyn Viipurista Imatralle, bussilla veivät porukat Svetogorskista sinne ja pyöräillen takasin. Samana päivänä venäläiset ajoivat Pietarista Imatralle juhlistaakseen olikos se 120 vuotta sitten tehtyä vastaavaa ensimmäistä pyöräretkeä.
Eli kaikenlaista rajan yli tapahtuu pyöräilynkin tiimoilta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mikaeli
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 21:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Venäjän Karjalaan?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Svetogorsk - Antrea - Viipuri -tie on juuri asfaltoitu, siellä oli kesäkuun alussa vielä jyrällä tasoittelu menossa. Myös Svetogorskista Jääsken kautta Ihantalan ja Viipurin suuntaan vievä tie oli kohtuullisen hyvässä kunnossa. Huonoa tietä nähtiin vasta Antrea - Sairala - Räisälä - Kiviniemi -välillä, mutta niin sielläkin pyöräretkeilijöitä oli. Kiviniemestä rakennetaan rahtiliikenteelle uutta junarataa Antreaan, mihin liittyen raskasta liikennettä oli aika paljon, varsinkin Antreassa, kun siellä oli niitä tukkirekkojakin. Aikautaulu radalle lienee aika tiukka, liikennemäärät helpottaa sen valmistuttua. Silti, ei nuo tiet ole sen huonompia kuin muissakaan BRIC-maissa, vastaavia löytyy niin Kiinasta, Intiasta kuin Brasiliastakin. Suomi ja länsi-Euroopan maat ne epänormaaleja ovat, luonnottoman tasaisine teineen.

Svetogorkin teinit ilmeisesti pyöräilee Imatralle illanviettoon ja takaisin? Sen suuntaista liikennettä tiellä rajan pinnassa näkyi.

Ison porukan nojapyöräretki tuonne Itänaapuriin voisi olla varsin mielenkiintoinen harjoitus. Osallistuisin mielelläni.

Punainen Nazca Explorer

Vastaa Viestiin