Nojaillen Hämeen järviylängölle

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Nojaillen Hämeen järviylängölle

Viesti Kirjoittaja kamu »

Kauden ensimmäinen 3-päiväinen retkenpoikanen suuntautui jo entuudestaan tuttuihin ja mieluisiin maisemiin Hämeen järviylängölle. Tällä kertaa olin suunnitellut reitin (lähtö Lohjalta) Gt-retkeilykartan suositusten mukaan, ja tässäpä siitä pientä tarinaa:

4.6.2014 Lohja - Loppi

Siniristilippujen liehuessa saloissa ajelin pitkin pieniä ja rauhallisia teitä Otalammen kautta Rajamäelle. Reitti kulki mukavassa maalaismaisemissa, liikenne rauhallista ja tiet hyväkuntoisia. Muutama kilometri hiekkatietäkin osuuteen kuului, mutta se ei menoa haitannut vaan tuntui uusilla renkailla (Marathon Supreme 50-559) ajettuna yllättävän mukavalta. Olisikohan pykälää kapeampikin rengas ollut riittävän mukava :?: Ehkä kokeilen ensi kerralla kun rengastarvetta tulee.

Rauhallista maalaismaisemaa Otalammen seutuvilla
Rauhallista maalaismaisemaa Otalammen seutuvilla
kuva.JPG (285.79 KiB) Katsottu 5576 kertaa

Lounastelun jäkeen keula kohti luodetta ja Kytäjän ja Läyliäisten kautta Komion luonnonsuojelualueen metsäteille. Näillä välillä metsäpolkujen tasoisilla väylillä pärjää kyllä hyvin jousitetulla kaksipyöräisellä nojakilla, joskin välillä oli noustava mäissä taluttamaan pehmeän hiekan (tai heikon kunnon) takia. Vastapainoksi sai kutenkin nauttia luonnon rauhasta ja upeista maisemista, äskeinen Kytäjän tien rekkaralli alkoi tuntua kaukaiselta muistolta. Leiriydyin Pilkutin -lammen rannalle, jossa on tulentekopaikka laavuineen jne.

Vain kuikan ja kurjkien huutelut yrittivät häiritä untani
Vain kuikan ja kurjkien huutelut yrittivät häiritä untani
2014-06-04_Pilkutin.JPG (58.89 KiB) Katsottu 5576 kertaa

Päivä numeroina:
104 km, 706 nousumetriä, keskari 17.1 km/h, max 60.4 km/h

5.6 Loppi - Forssa - Somero

Aamupalan & -uinnin jälkeen kamat kasaan ja kaffelle Räyskälän kyläkaupan terassille. Suosittelen. Pakatessa jätän muuten makuupussin riippumton sisään, sullon kaikki vaan isoon pakkauspussiin - aikaa ja vaivaa säästyy, sekä aamulla että illalla :)
Lämpö heilui taas 30 asteen nurkilla, joten poljeskelin rauhallisen tahtiin maisemista nauttien Härkätietä pitkin ja edelleen Saaren kansallispuiston läpi Forssaan. Edellispäivänä vaivanneet jalkojen krampit olivat kuitenkin mennyttä. Johtuukohan tuo tämän vuoden nojailukilometrien tuplaantumisesta eilisen aikana :mrgreen: vai kevyemmästä maastosta?

Kiinalaislounaan jäkeen matka jatkui vaihteeksi halki Torronsuon kansallispuiston ja sitten pitkin pieniä hiekkateitä Letkun puotiin. Tuo mukava kauppa oli kuitenkin jo ehditty siltä päivältä sulkea, joten laskettelin Härkätietä pitkin Somerolle evästä ostamaan. Sieltä sitten Baddingin kioskille ja edelleen läheiselle Hovimäen leirintäaluleelle yöksi roikkumaan.

Eipä ollut auki tämäkään
Eipä ollut auki tämäkään
2014-06-05-Badding.JPG (56.86 KiB) Katsottu 5576 kertaa
Aika pieniä nuo asuntovaunut...
Aika pieniä nuo asuntovaunut...
2014-06-05_Hovimäki.JPG (78.48 KiB) Katsottu 5576 kertaa

Päivä numeroina:
98 km, 510 nousumetriä, keskari 18.2 km/h, max 56.4 km/h

6.6 Somero - Karkkila - Lohja

Yöllä ja aamulla sitten sateli oikein reippaasti eikä suunnitelma aikaisesta lähdöstä toteutunut. Mutta pian päivä kirkastui ja matkaan. Somerniemeltä suunta koilliseen kohti pieniä teitä & järviä. Munkkikaffet Hansun kaupungin kyläkaupassa ja matka jatkui. Hyväkuntoisia ja rauhallisia teitä, kerrassaan upeaa reittiä, varsinkin Vahermajärven eteläpuolella erkaneva Antiaistentie. Kyseessä on n. 10 km mittainen yksityistie, joka on mukavan kapea ja sopivan mäkinen ja kaiken kukkuraksi päällystetty. Sopii vaikka kinnerillä ajeltavaksi.

Hyvälaatuista soratietä Heinjärven laidalla
Hyvälaatuista soratietä Heinjärven laidalla
2014-06-06_Heinjärvi.JPG (42.78 KiB) Katsottu 5576 kertaa

Antiaisentietä ajellessani taivas sitten tummui ja jyrähdykset lähestyivät uhkaavasti. No tulihan se ukkoskuuro viimein kohdalleni ja kasteli vaikka kuinka kiirehdin suojavaatteen alle piiloutumista :mrgreen: Rankka kuuro ja sain kyykistellä kypärä istuma-alustana pitkän tovin, tai ainakin se siltä tuntui. Mutta märät vaatteet kuivuivat kuitenkin ennen Karkkilaa mukavien alamäkien vauhdeissa :D

Ukkosmyrskyn jälkeen sai väistellä pudonneita kuusenlatvuksia. Kypärä päähän siis jos myrskyssä ajelette!
Ukkosmyrskyn jälkeen sai väistellä pudonneita kuusenlatvuksia. Kypärä päähän siis jos myrskyssä ajelette!
2014-06-06_Antiaisentie.JPG (53.95 KiB) Katsottu 5576 kertaa

Tuossa kuvassa näkyy muuten limupullolla suojattu B+M:n IQ2 LUXOS U LED valon käyttökytkin, jossa usb liitäntä. Sain tuon avulla ladattua kännyn ja gps:n, enää ei tarvitse kytätä taukopaikkojen vapaita pistorasioita :mrgreen:

Karkkilassa evästauko ja sitten Vanjärven kautta Vihtiin ja edelleen Lohjalle.

Päivä numeroina:
88 km, 674 nousumetriä, keskari 18.0 km/h, max 63.9 km/h

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojaillen Hämeen järviylängölle

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kamu kirjoitti:

Kauden ensimmäinen 3-päiväinen retkenpoikanen suuntautui jo entuudestaan tuttuihin ja mieluisiin maisemiin Hämeen järviylängölle.
4.6.2014 Lohja - Loppi
5.6 Loppi - Forssa - Somero
6.6 Somero - Karkkila - Lohja

Hienoa reittiä! Tiet ja paikat ovat minullekin tuttuja, koska olen alunperin kotoisin Karkkilasta ja kesämökki taas on Tammelassa Härkätien varrella. Isä taas oli kotoisin parin kilometrin päästä Saaren kansanpuistosta - jos siitä ajaa ohi, niin ei kannata missata näkötornia: avaimen torniin saa Lounais-Hämeen pirtiltä kansanpuistosta siis.

Mutta sitä en tiennyt, että Antiaistentie on päällystetty. Kas.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojaillen Hämeen järviylängölle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Voisko näihin reitteihin liittää edes summitaisen kartan tai tienumeron?

Kun täällä Pirkanmaalla ja Hämeessä uppooutona seikkailee - niin niistä saisi ihan korvaamatonta apua reittisuunnittelussa.

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Nojaillen Hämeen järviylängölle

Viesti Kirjoittaja kamu »

ajarmala kirjoitti:

ei kannata missata näkötornia

Missasinpa kuitenkin. Siispä mentävä uudestaan.

Pastori kirjoitti:

Voisko näihin reitteihin liittää edes summitaisen kartan tai tienumeron?

Gps-jäljen tuominen vaati vähän voimistelua. Toivottavasti nämä linkit toimivat.
Lohja - Loppi: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2816949
Loppi - Forssa - Somero: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2816943
Somero - Karkkila - Lohja: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2816956

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojaillen Hämeen järviylängölle

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Moi, kiinostais tuo ratkaisusi sähkönsaantiin. Onko siis kyseessä mikä dynamo fillarissasi? Itse tuskailin Ruotsin "erämaassa" sähkönsaantia.

Jouni

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Nojaillen Hämeen järviylängölle

Viesti Kirjoittaja kamu »

Napadynamo mun pyörässä (SON), oiva ja ilmeisen luotettava peli. Tuo Luxos U taitaa olla heikoin lenkki, vaikkei minulla senkään kanssa ole mitään ongelmaa ollut. Tiedä onko tuosta limullolla toteutetusta sadesuojasta ollut hyötyä, mutta tuskin haittaakaan.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Vastaa Viestiin