Syystonni 2015 (Kemijärvi-Utsjoki-Rovaniemi)

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Upeita pinkkejä värejä maaruskassa alussa ja myöhemmin siis WAU!!!

Avatar
OzQu
Viestit: 186
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 09:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja OzQu »

Parasta antia foorumilla hetkeen!

OzQu

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Toi ruska taisi tosiaan olla siellä Ylä-Lapissa parhaimmillaan. Vaikka värit on varmaan jonain vuonna olleet paremmat ja sävyt enemmän oransseja oli kyllä tosi hienoa olla siellä :D. Varsinkin kun sai ajella muutaman päivän lyhkäisissä ajovermeissä :mrgreen:

OzQu kirjoitti:

Parasta antia foorumilla hetkeen!

Kiitos vaan, hyvä että on edes joku innostunut lukija 8). Vaan oikeesti tällä foorumillahan on vaikka kuinka paljon hyviä juttuja.

Sitten taas jatkoa tarinalle:

6. päivä - su 13.9.2015: Utsjoki - Kaamanen

Olipa mukava levätä vaihteeksi lämpimässä mökissä. Illalla tullessani kylältä syömässä ihmettelin kun leirintäalueella porukkaa ulkona päät takakenossa. No revontulethan ne siellä. Hieno näky :).

Utsjoen leirintäalue.
Utsjoen leirintäalue.

Kahvia hörppiessä tuumailin kovin reissun jatkoa. Alkuperäinen suunnitelma oli suunnata tästä kohti etelää, mutta kovin kiehtoi myös jatko Nuorgamiin ja Tana Brohon ja sieltä edelleen Varangin vuonon rantoja pitkin Sevettijärvelle. Upeita maisemia olisi tarjolla, vähän rankempia nousuja tosin. Majoitusta kun netistä selvittelin, niin sitä ei tuolla reitillä ollutkaan kovin tarjolla. Reilu satanen olisi pitänyt päivässä polkea eikä maastossa taida löytyä matolle ripustuspaikkoja. Jos olisi ollut teltta mukana niin olisin sinne lähtenyt. Soitto Kaamasen Kievariin sinetöi alkuperäisen suunnitelmani. Mökki irtosi 25 erkillä ja matkaa tasan satanen.

Reitin oli profiililtaan aika suoraviivainen: Ekat 60 kilsaa tasaista kapuamista pari sataa metriä lähtötasoa ylemmäs ja sitten reilu satasen lasku Kaamaseen. Eli alussa hidasta kitkuttelua, mutta onneksi riitti maisemia joiden ihailuun ei hevin kyllästynyt. Aurinkokin vielä paistoi, joskaan ei ollut enää niin lämmintä kuin viimeiset pari päivää. Pitkäpunttista taas tarvittiin.

Muutaman kilometrin poljettuani Utsjoen kirkkotuvat saivat minut pysähtymään, varsinkin yhden mökin seinässä näkyvä kahvila -kyltti. Ennenmuinoin kirkossa kävijät majoittuivat Mantojärven rannalla oleviin mökkeihin, joka suvulla oli oma mökkinsä. Hienoja vanhoja rakennuksia upealla paikalla. Kahvila oli vaan valitettavasti jo kiinni, kesällä vaan avoinna.

Utsjoen kirkkotuvat.
Utsjoen kirkkotuvat.
Mantojärvi
Mantojärvi

Maisemat muuttuivat pikkuhiljaa ylemmäs tunturiin kavutessa. Koivut pienenivät ja suot lisääntyivät. Kaunista maisemaa, mutta ei yhtään avoinna olevaa kahvipaikkaa. Taipaleen puolivälin jälkeen viereen pysähtyi auto ja kuski kyseli kahvinkaipuutani. Niin selvästi se kai minusta päällepäin näkyi 8). Aslakin mökki oli aivan 4-tien varrella, kahvin ääressä oli mukava hetki tarinoida. Kiitos vaan Aslakille. Jos joku haluaa tietää enemmän Aslakin tarinoista niin niitä löytyy täältä: http://www.tenojoki.fi/tenopaasivut/aslak/.

Maisema Aslakin näkötornista.
Maisema Aslakin näkötornista.

Myöhemmin lähellä Kaamasta viereen pysähtyi toinen auto. Haastattelivat outoa kulkijaa, mikä mies, mikä menopeli ja minne menossa. Todettuaan polkijan verraten terveeksi päästivät matkaa jatkamaan :mrgreen:. Ystävällistä huolenpitoa. Muutenkin tuolla pohjoisessa ohimenijöiden ja vastaantulijoiden lapanen nousi varsin herkästi pystyyn. Kannustavaa.

Auringon laskun jälkeen saavuin Kievarin pihalle. Pikaisesti suihkuun ja sitten ravintolan puolelle. Päivän ensimmäinen ateria maittoi.

Iltapala
Iltapala

Garmin: 100 km, nousua 535 m. Lapin kilsat nyt yhteensä 652.

Viimeksi muokannut kamu, 01 Loka 2015, 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Video 6. päivän maisemista: https://www.youtube.com/watch?v=HQmhsBTwaco

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hieno seurata matkantekoo . Huomena taitaa luonto Äiti vähän rankasta. Voi jopa sataa lunta. Eihän se reissaaja haittaa, aina voi pitää välipäivän .

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Hieneoa tarinaa jälleen Kamulta. Hieno reissu ja hyvin dokumentoitu. Toisilla taito hyppysissä.
Samaan suuntaan jos ihmeitä ei satu, kop kop, tarkoitus ensi kesän reissua suunnata. Tervetuloa kilometrikisaan ensi vuonna,
kun sulla noita kilometrejä varmaankin kertyy. (jos siltä tuntuu).

Jouni

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Nojanalle kirjoitti:

Hieno seurata matkantekoo . Huomena taitaa luonto Äiti vähän rankasta. Voi jopa sataa lunta. Eihän se reissaaja haittaa, aina voi pitää välipäivän .

Tämä tarina tulee vähän jälkijunassa. Olen jo turvallisesti kotona ja voin heitellä klapeja takkaan jos viluttaa :D

Lisään päivämäärät noihin päivien otsikoihin niin helpompi seurata.

Baskeri kirjoitti:

Hieneoa tarinaa jälleen Kamulta. Hieno reissu ja hyvin dokumentoitu. Toisilla taito hyppysissä.
Samaan suuntaan jos ihmeitä ei satu, kop kop, tarkoitus ensi kesän reissua suunnata. Tervetuloa kilometrikisaan ensi vuonna,
kun sulla noita kilometrejä varmaankin kertyy. (jos siltä tuntuu).

Jouni

Kilometrikisaan ilmoittautuminen jäi ihan oman saamattomuuden takia. Kesä on kyllä niin kiireistä aikaa ettei ne mun kilometrit kovin kummoisia ole. Vähän alle keskiarvon olisin nytkin jäänyt. Mutta ensi vuonna voin tulla mukaan jos sinne keskiarvon alittajia päästetään :mrgreen:

Sitten taas reissun vaiheisiin:

7. päivä - ma 14.9.2015: Kaamanen - Villinkijoki

Aamianen klo 8. Näin alkoi päivä Kaamasten Kiervarissa. Jos oli raaskinut satsata 8 euroa. Puuroa, pekonia ja munia vatsan täydeltä. Näillä eväillä pärjäisi pitkälle.

Leppoisaa polkemista kohti Inaria. Aurinko paisteli edelleen siniseltä taivaalta, mutta lämpö ei nyt noussut paljoa yli kymmenen asteen. Raikas syyskeli, mikä on vain hyväksi polkijalle.

Inariin tullessa kurvasin suoraan Siidan pihaan. Sen olin päättänyt jo menomatkalla paikan ohitettuani. Tämä saamelaismuseo ja luontokeskus oli kyllä näkemisen arvoinen paikka, suosittelen. Siellä tapasin myös pyöräretkeilyä harrastavan Tompan. Hän oli juuri päättänyt kesän mittaisen retkensä, kiertänyt kaikki Suomen kansallispuistot polkupyörällä. Blogi löytyy täältä: http://www.trantanen.com/blogi/. Hienoja kuvia, mukavaa tarinaa.

Siidan ulkomuseo
Siidan ulkomuseo
Vanha pelargonia mummon akkunalla?
Vanha pelargonia mummon akkunalla?

Museossa vierähti pari tuntia joutuisasti. Sen jälkeen kauppaan eväsvarastoja tankkaamaan ja sitten nokka kohti Kittilää. Tämä Kittiläntie (nro. 955) oli mukavan rauhallinen nelostien jälkeen. Tosin nousupainotteinen, mutta kun nuo kipuamiset otti rauhalliseen tahtiin niin eipä ne liikoja rasittaneet. Pahimmissa paikoissa kun laittoi karheaäänisen Elle Kingin soimaan luureihin niin matka taittui.

Solojäven rantaa.
Solojäven rantaa.

Erämaata, asutusta harvassa, hiljaisuutta. Tällaisena päivä jatkui illan hämärään saakka. Lemmenjoen tienhaaran jälkeen Kittiläntien vieressä virtasi Villinkijoki. Tämän varrelta bongasin nuotiopaikan jonne riippumattoni viritin.

Leiri pystyssä.
Leiri pystyssä.

Garmin: 72 km, nousua 424 m. Kilsoja Lapissa yhteensä 722.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Videokooste 7. päivän osuudesta: https://www.youtube.com/watch?v=2wzGlHZ7250

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

8. päivä - ti 15.9.2015: Villinkijoki - Sirkka

Hyvin sain levättyä, riittävästi päällä niin ei vilu herätellyt. Aamuaskareet lämmittävän nuotion ääressä. Samalla valmistui aamupala, energiaa päivän nousuihin. Leiripaikan varusteisiin kuin kuului puussa roikkuva paistinpannu, niin siihen pekonit ja munat tirisemään :).

Kasvissyöjän kauhistus?
Kasvissyöjän kauhistus?

Päivä oli tasaisen harmaa, lämpötila kymmenen asteen molemmin puolin. Välillä pientä sadetta, mutta ei kuitenkaan niin paljon että olisi sadevarusteita viitsinyt päälle vetää. Matkaa rytmittivät pitkät nousut ja vastaavasti pitkät laskut, muutama auto silloin tällöin. Ennen Pokkaa tien varressa oli kaksi metsopariskuntaa, oli hienoa päästä näkemään ne niin läheltä. Hetken päästä sitten suuri riekkoparvi lehahti lentoon kun niiden ohi ajoin. Molemmat tulivat tallennettua videolle.

Taakse jäänyttä maisemaa.
Taakse jäänyttä maisemaa.
Suoraa tietä - edessä ja takana.
Suoraa tietä - edessä ja takana.

Leiripaikalta oli Pokan kylään reilu 60 km, siellä oli munkkikahvien aika. Muuta mahdollisuutta ei kahvitteluun sitten ollutkaan, pelkkää erämaata koko taival. Pokan kylään päättyi myös päällystetty tie. Kittilän suuntaan jatkuva soratie oli viimeistä kymppiä lukuunottamatta hyvässä kunnossa, sateita kun ei ollut ollut pitkään aikaan. Sateisena aikana tuota tietä ei ehkä kannattaisi pyörällä ajella.

Harrivelle
Harrivelle
Ounasjoki
Ounasjoki

Illan suussa tutkailin Levin seudun majoitusvaihtoehtoja. Hullun Poron hostellista sain vuodepaikan sopuisaan hintaan. Kun tuohon huoneistoon ei muita matkaajia ilmaantunut sain loikoilla rauhassa sohvalla telkkaria katsellen ja pasta-annosta syöden.

Garmin: 134 km, nosua 770 m. Lapin kilometrit yhteensä 856.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Videokooste kahdeksannen päivän taipaleesta:

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

9. päivä - ke 16.9.2015: Sirkka - Meltaus

Hyvin nukuttu yö takana lämpimien vällyjen välissä. Puolet öistä riippuen ja puolet sisämajoituksessa on tuntunut hyvältä ratkaisulta. Lämmnin suihku joka toinen ilta on tuntunut luksukselta. Ei pääse liikaa metsittymään.

Perinteinen aamiainen - nyt poronmakkaralla.
Perinteinen aamiainen - nyt poronmakkaralla.

Edellisiltana Hullun Poron respaan jonottaessa tuli aloin kuitenkin pohtia, ettei pelkkä suihku ehkä riitäkään - sen verran tilaa syntyi ympärilleni. Kuin Rexona mainoksessa joskus aikoinaan. Siis se tyyppi joka ei tuota dödöä käyttänyt. Niinpä tuli mieleen saunominen Rovaniemellä ennen junaan nousua. Voisi olla fiksu teko myös mahdollista hyttikaveria ajatellen. Päätin siis oikoa alkuperäisen suunnitelman viimeiset mutkat ja ajella suorinta tietä kohti Rovaniemeä, pitkin 79-tietä.

Levin seudulla ruskaturisteja riitti, joten liikennekin oli verraten vilkasta. Kittilän munkkikahvien jälkeen autot kuitenkin vähenivät ja sain ajella kohtuullisen rauhassa. Parhaimmat maisemat oli jo tällä reissulla koettu, eikä Ounasjokivarren näkymät enää kovin säväyttäneet eivätkä antaneet aihetta valokuvien ottoonkaan.

Illan hämärtyessä kävin katselemassa jokivarren laavupaikkoja. Meltauksen laavun kelpuutin yön viettoon, vaikkei siellä puita ollutkaan tulen tekoon. Riippumaton sain viritettyä laavun sisälle.

Meltauksen laavu Ounasjoen varrella.
Meltauksen laavu Ounasjoen varrella.

Garmin: 118 km, nousua 391 m. Lapin kilometrit yhteensä 974.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos kiva on ollu lukee reissusta ja kattoo videoita, vaikka en onneks oo Lappiin hurahtanukaan. Polkemattomia teitä on lähempänäkin.
PS. Pitäskö tolle pompotukselle tehdä jotain vai häiritseeks se videolta katsoessa enempi ku polkiessa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Ei se pompotus oikeastaan polkiessa mitenkään häirinnyt. Varmaan se vähän tehoja söi mutta luulen kyllä että aika marginaalinen juttu.
Varmaan osaltaan vaikuttaa pyörän raskas kuorma, varusteet laukkuineen yli 30 kg. Maksimissaan varmaankin 35 kg. Iskariin olisi voinut pumpata enemmän painetta, mutta sitten kyyti alamäissä olisi ollut kovempaa, ja kun arvostan mukavuutta... :mrgreen:

Viimeisen Lapin päivän tarina:

10. päivä - to 17.9.2015: Meltaus - Rovaniemi

Laavulla oli hyvä levätä. Vaikka se olikin varsin lähellä asutusta sain viettää siellä yöni rauhassa. Taajaman laitamilla yöpymisen hyviä puolia oli myös läheinen kahvila. Ei tarvinnut juoda aamukahvia kuksasta, vaihtelua sekin.

Matka jatkui kohti Rovaniemeä 79-tietä pitkin. Tuo tie kulkee kaiken aikaa Ounasjoen lähellä, mutta kovin usein jokea ei esteettä näy. Matkalla ei muutenkaan ollut kummoistakaan nähtävää, joskin tie oli kevyesti kumpuilevaa ja ihan mukavaa ajeltavaa. Liikennekin suhteellisen rauhallista, vaikka Rovaniemen lähestyessä toki autoja enemmän. Tosin viimeiset kilometrit olivat hyväkuntoisia pyöräteitä.

Keli oli samanlainen kuin parina viime päivänä. Lämmin jakso oli vain muisto mielessä. Kymmenkunta astetta ja välillä pientä sadetta, taivas harmaana. Tyypillinen syyssää.

Maalissa ollaan.
Maalissa ollaan.

Suorinta tietä uimahallille, se oli ollut johtoajatus jo parin päivän ajan. Lämmin suihku, sauna ja uinti, muutaman kerran toistettuna, luksusta tuon pyöräilyrupeaman jälkeen :D. Saunomisen jälkeen läheiseen kiinalaiseen syömään ja odottelemaan junan lähtöä.

Garmin: 56 km, nousua 249 m. Lapin kilometrit yhteensä 1030.

Tonni täyttyi siis juuri ja juuri. Enemmänkin kilometrejä olisi voinut kertyä, jos olisin pysynyt pohjoisessa. Siellä maisemat miellyttivät enemmän silmää ja silloinhan matka kulkee kuin siivillä. Kilometrit karttuvat huomaamatta. Ja tulihan noiden kilometrien lisäksi matkat etelässä: Lohja - Hki - Lohja, reilu satanen sekin.

Ennen reissua olin hieman huolissani miten polveni kestävät nuo Lapin pitkät nousut. Olin ostanut kiristettävät polvituet ebay:sta ja käytin niitä nyt ensi kertaa. Laitoin ne koipiini reissun ekana päivänä ensimmäisen isomman nousun jälkeen heti kun polveni aloittivat valituksensa. Sen jälkeen ei ongelmia ollut, toimivat ainakin minulla. Nuo tuet maksavat muuten vain muutaman euron, polvivaivaisten kannattaa kokeilla.

Polvituki
Polvituki

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

Viesti Kirjoittaja kamu »

Viimeisen päivän videokin on nyt valmis: https://www.youtube.com/watch?v=0PxA8Z10GAU

On kyllä verraten tylsä, mutta minkäs maisemille mahdat :?

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Vastaa Viestiin