Syystonni 2015 (Kemijärvi-Utsjoki-Rovaniemi)

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Syys 2015, 11:20

kamu kirjoitti:Jatkuva yksinpuhelu olisi voinut saada jonkun hälyttämään valkotakkiset hoitajat paikalle ja matka olisi siihen tyssännyt.


Mä oon tämän ajatellut niin, että koska laitospaikoista on huutava pula niin luultavasti pääsee avohoitoon hyvinkin nopealla aikataululla :lol:

kamu kirjoitti:Ei vaan, ihan hyvä varmasti olisi vähän selostella maisemia ja matkan tuntemuksia. Mutta tämä kameran käyttö on mulle uutta ja opettelua siis. Ehkä sitä selostusta tulee joskus enemmän, mutta nyt ei kannata liikaa odotella.


Suurimman kynnyksen selostamisen ja kameran käytön suhteen olet ylittänyt. Puhut luontevasti ja missään kohti videota ei paista läpi että olisi ensimmäinen video.
Eikä tuollaisella rauhallisella pohjoisen tiellä kovin paljon selostettavaa ole, tunnelma välittyy jopa paremmin kun hiljaisuutta ei rikota jatkuvalla höpötyksellä.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 22 Syys 2015, 12:50

2. päivä - ke 9.9.2015: Sodankylä - Tankavaara

Nillimellan leirintäalue Sodankylässä osoittautui ihan mukavaksi ja siistiksi yöpymispaikasi. Sijainti lähellä keskustaa helpottaa kylällä asiointia - itse en tosin muuta kaivannut kuin kaupan palveluja. Sen verran voipunut olin iltasella, että tyydyin kokkailemaan pasta-annoksen mökissäni. Mökkimajoitus olikin tässä muutenkin hyvä valinta, sillä alueella ei oikein ollut riippumiseen sopivia puita.

Yöllä oli vähän sadellut, mutta aamu valkeni kevyen pilviharson peitossa. Eilinen pohjoisesta puhaltanu viima oli asettunut ja sää tuntui selvästi lämpimämmältä. Kahvia hesarin kera aamupalaksi, sitten vähän tukevampaa tankkausta ja tavarat pyörän selkään.

PicsPlay_1442912989797.jpg
Päivän etappi aluillaan.

Välttelin mahdollisuuksien mukaan 4-tietä, vaikka suurin osa päivän matkasta olikin sen piennarta pitkin taitettava. Liikennettä oli jonkin verran, joskin pyöräilijälle annettiin tilaa kiitettävästi. Toki joukkoon mahtui muutama sellainen, joka oli painanut autokoulun penkillä mieleensä ettei keltaista viivaa saa ylittää edes pyöräilijän kohdalla. Mutta silti oli ohi päästävä :evil:. Onneksi näitä ei koko reissun aikana mennyt ohitseni kuin muutama.

PicsPlay_1442913032791.jpg
Rauhallsia sivuteitäkin löytyi.

Lettukahville pysähdyin Vajusen rannalla olevaan kioskiin. Parkkipaikalle kurvatessani siellä teki lähtöä toinen retkipyöräilijä - pystypyörällä tosin. Saksanmaalta oli nuori mies lähtenyt, pitkin Norjan rannikkoa polkenut, Lofooteilla käynyt. Nyt matkalla kotiin, reippaasti polkien lähti raskaalla pyörällään. Tuntui tämä oma reissuni kovin pieneltä polkaisulta 8).

PicsPlay_1442913073140.jpg
Tätä taukopaikkaa voin suositella.

Ehdin Vuotson kauppaan juuri ennen sulkemista ja sain tankattua eväsvarastoja. Sitten vaan eteenpäin tienvarsia tutkaillen ja sopivaa yöpymispaikkaa silmäillen. Tankavaaran luontokeskus oli ovensa jo sulkenut kun sinne saavuin. Myöskään leirintäalue ei nyt houkuttanut, niin paljon oli rauhallisia leiripaikkoja t[url][/url]arjolla muuallakin.

Yöpaikaksi valikoitui pieni sorainen kumpare suon laidalla, muutama kilometri Tankavaaran jälkeen. Nelostie ei ollut kaukana, mutta olin mukavasti näkösuojassa puiden katveessa. Siihen vain riippumatto kiinni mäntyihin, retkimuona hautumaan ja nuotiopuita keräilemään.

Iltanuotiolla sitten nakkeja käristelin auringon jo laskettua ja suon takaisen vaaran rinteen kadotessa illan hämärään. Autojen äänet harvenivat ja seuranani oli hiljaisuuden keskellä vain joidenkin kahlaajien äänet. Mutta sitten huomasin jonkun isomman linnun laskeutuvan läheiseen mäntyyn, ja pian toinen kaarteli lähistöllä. Kaksi suopöllöä lenteli taidokkasti ympärilläni, saalistivat iltapalaa. Haistoivatkohan makkaran tuoksun? No, nakkini sain syödä rauhassa ja samalla ihailla pöllöjen upeaa lentotaitoa, olivat lähimmillään vain muutaman metrin päässä. Voiko parempaa palkkaa päivän aherrukselle saadakaan :D.

PicsPlay_1442913095859.jpg
Maisemat riippumatosta.

Päivän reitti oli profiililtaan varsin tasainen, joskin pientä jatkuvaa nousua kaiken aikaa. Kipusinhan kohti Saariselän tuntureita. Maisematkaan eivät vielä kovin kummoiset olleet, pitkiä puuduttavia suoria, välillä tosin vesistöjä joiden katselu on aina virkistävää. Myös ruskan värit alkoivat pikkuhiljaa parantua.

Garminin dataa: 107 km ja nousua 391 m. Matkaa taittunut Lapissa yhteensä 227 km.

Jos jotakuta kiinnostaa päivän reitti tarkemmin, niin se löytyy täältä: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zUFNSwJq65nA.kTIVfCKDFhoY&usp=sharing
Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 22 Syys 2015, 16:54

Tokan päivän viedeo löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=eYl6W-be_EA

Siitä varmaan saa jonkinlaisen kuvan miten pitkiä ja puuduttavia ne Lapin tiet välillä ovat 8).
Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja Premnas » 22 Syys 2015, 17:18

Tosi kivaa lukea tätä matkakertomustasi :) ! Pitäsköhän itekin joku kerta lähteä pohjoisemmas pyörällä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1156
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja ajarmala » 23 Syys 2015, 00:10

kamu kirjoitti:Tokan päivän viedeo löytyy täältä:


Heti pisti silmään se, että pyörä pompottaa polkiessa. Se taitaa olla jousitettu? Itse kun on aina ajanut jousittamattomalla, niin tuon pomppimisen huomasi heti... Vaan näkyy se ajaminen sujuvan hyvin noinkin.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 23 Syys 2015, 19:43

Premnas kirjoitti:Tosi kivaa lukea tätä matkakertomustasi :) ! Pitäsköhän itekin joku kerta lähteä pohjoisemmas pyörällä.


Kiitos vaan. Tähän on helppo vastata: ilman muuta pitää. Jos vaan erämaan maisemat miellyttää eikä tuota tuskaa vaikka seuraavan satasen matkalla ei olisi yhtään kaffepaikkaa :D.

Ari, Seiranin jousitus se siinä välillä niiailee, yli 50 kg:n kuorman alla...

Sitten jatkoa tarinaan:

3. päivä - to 10.9.2015: Tankavaara - Inari

Aamu valkeni kirkkaana, taivas sinisenä. Pyrin maastoon majoittuessa valitsemaan paikan niin, että aamuaurinko lämmittää majaani. Nyt olin siinä hyvin onnistunut eikä vilunväreistä ollut tietoakaan aamutoimien aikana. Sain vielä kuivatella ja lämmittää vaatteita mäntyjen oksilla ennen matkaan lähtöä.

Oli mukava lähteä polkemaan kun taivas oli pilvetön ja edessä vaihtelevampaa maastoa. Poikkesin Kakslauttasella kahvilla ja hetken päästä munkkikahveilla Saariselällä. Keskuksen meno ei kuitenkaan enempää kiehtonut, joten taival jatkui pitkin Kaunispään kuvetta kaunista tunturimaisemaa ihaillen.

PicsPlay_1443002603867.jpg
Tauko Saariselällä.

Porot eivät kovin nojapyörästä innostuneet, useimmat juoksivat karkuun minkä kerkesivät. Käyttäytyvätköhän samalla tavoin muita kaksipyöräisiä kohtaan? Ei kokemusta. Sen sijaan turistit jäivät herkästi juttelemaan kysymystulvan kanssa. Mukavaa vaihtelua sekin matkan tekoon.

PicsPlay_1443002828468.jpg
Magneettimäki edessä.

Kaunispään jälkeen alkoi sitten laskettelu kohti Ivaloa, pudotusta sinne reilut 200 m. Usean kilometrin mittainen Magneettimäki oli vauhdikas ja hieno kokemus. Taitaa olla pisimpiä ja vauhdikkaimpia mäkiä näillä meidän nurkilla.

Ivalosta sitten pienen tauon jälkeen kohti Inaria vaihtelevista maisemista nauttien. Olin varannut yöksi leirintäalueen mökin, joten lämmin suihku oli illan kohokohtia. Hotelli Inarin poronkäristyksen lisäksi.

PicsPlay_1443002760791.jpg
Ilta Inarinjärvellä.

Garmin: 95 km, nousua 510 m. Matka yhteensä 322 km.
Viimeksi muokannut kamu, 01 Loka 2015, 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
yaana
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 367
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja yaana » 23 Syys 2015, 19:49

Ivalosta kotoisin olevan ystäväni mukaan porot saattavat kiilata polkupyöriä. Se liittyy kai jotenkin silmien sijaintiin päässä. :shock: Ei kannata yrittää ajaa rinnalla tai voi loppua tiestä leveys kesken.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 23 Syys 2015, 22:06

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 24 Syys 2015, 22:03

4. päivä - pe 11.9.2015: Inari - Angeli

Hyvin nukuttu yö takana leirintäalueen pienessä mökissä. Kahvia ensin että herää, sitten munat ja pekonit paistumaan. Edessä on pitkiä nousuja, energiaa siis tarvitaan.

PicsPlay_1443109917159.jpg
Juutuanjoki

Taivas on pilvetön kun pääsen pyörän selkään. Tuulikin on täysin tyyntynyt. Poljen Inarin keskustan läpi muutaman kilometrin pohjoiseen pitkin 4-tietä ja käännyn länteen Angelintielle. Tie muuttuu parin kolmen kympin jälkeen soratieksi. Pinnalla on jonkin verran irtosoraa joten ajolinjaa täytyy tarkkailla maisemien katselun lomassa. Varsin hyvin ajettava tie kuitenkin, ainakin kaksipyöräiselle.

PicsPlay_1443110040147.jpg

Ruska oli tällä alueella kenties kauneimmillaan mihin se tänä syksynä yltää. Maaruskan väritkin hohtivat kirkkaina auringonpaisteessa.

PicsPlay_1443110010189.jpg
Eväät levällään.

Angelin kylän ohitin vauhdilla. Kioski oli suljettu eikä Angelin tyttöjäkään näkynyt. Mitäpä sitä silloin pysähtelemään.
Angelin jälkeen tie kääntyi kohti pohjoista Inarijokea ja Norjan rajaa seuraten. Kauniita maisemia kaiken aikaa. Ilta-aurinko värjäsi Suomen puoleisten vaarojen rinteiden koivikot oranssinpunaisiksi.

PicsPlay_1443110068023.jpg
Majoitus Inarijoen rantatöyräällä.

Korkealta rantatöyräältä löysin rauhallisen yöpymispaikan. Ei muuta kuin matto riippumaan ja tulet palamaan. Pasta-annoksen hautuessa katselin auringon laskua ja kuuntelin kalojen molskahduksia.

Garmin: 98 km ja nousua 573 m. Lapissa poljettu nyt 420 km.
Viimeksi muokannut kamu, 01 Loka 2015, 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 24 Syys 2015, 22:18

Neljännen päivän videokooste: https://www.youtube.com/watch?v=Tt_UlUT2XaM
Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 27 Syys 2015, 22:15

5. päivä - la 12.9.2015: Angeli - Utsjoki

Yö oli kylmä, lämpötila saattoi käydä pakkasen puolella. Aamuyöstä kiedoin untuvaisen taukotakin jalkojen ympärille ja jatkoin uniani. Aamuaurinko alkoi kuitenkin pikkuhiljaa lämmittää ja uskaltauduin kahvinkeittoon.

PicsPlay_1443375360945.jpg
Aamiaismaisema


PicsPlay_1443375475350.jpg
Inarijoki

Karjalanpiirakka-aamiaisen jälkeen leiri kasaan ja suunta kohti pohjoista. Karigasniemeen matkaa n. 30 km soratietä. Sen jälkeen pääsi taas asfaltista nauttimaan. Mäet olivat paikoitellen verraten jyrkkiä, mutta pidemmät nousut onneksi vain 3-5 prossan luokkaa. Ne kyllä meni ylös mukavasti, kunhan ei turhaa kiirettä pitänyt. Malttia ja matalaa sykettä 8).


Karigasniemellä sitten kaffepaussi ja samalla varasin mökin Utsjoen leirintäalueelta. Edellisyön vilunväreet vielä hyvin mielessäni. Satasen matka sinne, mutta eiköhän tuo matka iltaan mennessä taitu. Komeita maisemia kun saa ihailla, niin siinä ei kilometrien karttumista kovin tule seurattua.

Karigasniemen jälkeen viereinen joki muuttui Tenoksi. Tie kulki lähellä jokea, välillä se näkyi tielle esteettä mutta monasti jäi puskien tai maaston taakse piiloon. Pitkiä mäkiä kaiken aikaa, niin ylä- kuin alamäkiäkin. Hitaita nousuja ja vauhdikkaita laskuja :).

PicsPlay_1443375626911.jpg
Pitkä nousu takana, lasku edessä.

Iltapäivällä lämpö nousi niin, että oli ajettava lyhyissä kamppeissa. Pilvettömältä taivaalta porottava aurinko valaisi Suomen puoleiset vaarojen ja tuntureiden rinteet ja sai ruskan värit hohtamaan kirkkaina. Merikotka kaarteli Tenojoen yllä ja useat pöllöt ihmettelivät outoa polkijaa.

PicsPlay_1443375577967.jpg
Tunturikoivut keltaisina.

Tämä reitti oli yksi reissun kohokohtia. Ehdottomasti suositeltava pätkä jos noilla seuduilla liikkuu. Tuo soratieosuus saattaa olla haasteellinen kinnerille, mutta 2-pyöräisellä ei ollut mitään ongelmia. Hyvin tuon myös polkisin täysjousitetulla scorpparillani.

PicsPlay_1443375697744.jpg
Maisemat Norjan suuntaan.

Illan pimetessä laskettelin kohti valaistua Utsjoen siltaa. Leirintäalue olikin aivan keskustassa. Lämmin mökki ja lämmin suihku odottivat :D.

Garmin: 132 km, nousua 777 m. Lapin kilometrit nyt yhteensä 552.
Viimeksi muokannut kamu, 01 Loka 2015, 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1147
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja vph » 27 Syys 2015, 22:29

Upeita maisemia ja upeita kuvia. Varmasti ollut hienoja hetkiä matkalla tuolla.

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja takakeno » 28 Syys 2015, 22:32

Hieno matka ja ilmakin täydellinen. :D
Tekee ihan itsekin mieli matkalle.

Mites palautuminen, kun ajaa joka päivä ?

T:Jere

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja kamu » 29 Syys 2015, 10:21

vph kirjoitti:Upeita maisemia ja upeita kuvia. Varmasti ollut hienoja hetkiä matkalla tuolla.


Kyllähän nuo kelit saivat herkästi hymyn huulille :D.
Vaan olisi tietty hienoa kokeilla joskus miltä alppimaisemat näyttävät nojakin selästä. Ja kestääkö kunto niissä maisemissa 8).

takakeno kirjoitti:Hieno matka ja ilmakin täydellinen. :D
Tekee ihan itsekin mieli matkalle.

Mites palautuminen, kun ajaa joka päivä ?

T:Jere


Hyvä että kuume tarttuu!
Ajelin päivät rauhalliseen tahtiin niin palautuminen ei tuottanut ongelmia. Keskisyke pysyi tasolla 60.. 65%. Venyttelyä päivän päätteeksi, jos vaan muisti :mrgreen: .

Viidennen päivän videokin on valmis: https://www.youtube.com/watch?v=L6FhDREb2pQ
Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Syystonni 2015

ViestiKirjoittaja Premnas » 29 Syys 2015, 11:08

Siis vau mitkä maisemat edelleen, sanattomaksi vetää :o !
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.


Palaa sivulle “Matkakertomukset, reittivinkit yms.”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa