Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 29 Joulu 2015, 11:42

Kuva

Ensimmäinen tauko Puutossalmentien alussa. Tässä vaiheessa n. 10 km ajettu. Kuu kumotti kilpaa katuvalojen kanssa.

Kuva

Nyt ollaan jo lossirannassa, 22 km matkaa kertynyt. Aikaa kului muistaakseni 1,5 tuntia.

Ihmekkö tuo, että pinnat eivät kestä. Takatelineen tavaramassan lisäksi kun vielä laittaa 120 kg kuskia penkin päälle ja sitten polkaisee tiukan ylämäen toisensa jälkeen jäätyneellä kuoppaisella soratiellä, alamäkilaskuista puhumattakaan... 8)

Mutta kuten varustelistasta näkyy, niin mitään ylimääräistä en mukaani ottanut. Polttopuita oli ehkä hieman liikaakin, mutta ei niistä tullut painoa kuin se 10 kg.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja jori » 29 Joulu 2015, 12:10

Punnitsepa akselipainot. Laita henkilövaaka vuorotellen etu- ja takarenkaan alle ja saman korkuinen palikka toisen renkaan alle. Silmämääräisesti arvioiden takapyörällä on painoa yli 70% kokonaispainosta.

Olet sen verran pitkäjalkainen, että satula nousee takaviistoon ylös lähes takapyörän päälle. EI siis tosiaankaan ihme, että pinnat joutuivat tiukoille. Isojen miesten pyörissä pitäisi olla pidempi takahaarukka, jottei paino makaa ylettömästi takapyörän varassa. Tavarapyörässä takahaarukkaa on pidennetty, mutta pitkäjalkaiselle pitäisi tehdä tavarapyöriä vieläkin pidemmällä takahaarukalla.

Minä taistelin saman ongelman kanssa aikanaan 70-luvulla tandemini kanssa. Lopulta kestäväksi osoittautui 584-kokoinen tavarapyörän kiekko 2.5 mm pinnoilla ja Torpedo Duomatic automaattimallin jarrukapalla. Pinnanreiät jouduin poraamaan suuremmiksi, mutta kesti sen jälkeen moitteetta. Nykyisin iso-onteloiset aerovanteet tai leveät ontelovanteet parantavat pinnojen kestoa niin, ettei tarvitse enää ylettömän paksuja pinnoja. Ilman muuta valitsisin tuohon mahdollisimman leveän ja paksun vanteen, jos takakiekkoa ruvetaan uudeleen puolaamaan. Näistä tuo levein olisi aika jees.
Kuva
Viimeksi muokannut jori, 29 Joulu 2015, 12:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 29 Joulu 2015, 12:15

Kuva

Lossi on tulossa!

Kuva

Lossimatkan tunnelmaa. Kuunsilta ei valittettavasti nykyaikana enää riitä.

Kuva

Vartin yli yksitoista löin pyörän parkkiin ja kodan pystyyn. Tasainen paikka löytyi pienen etsiskelyn jälkeen umpeen kasvaneelta traktoriuralta. Kota oli helppo pystyttää sopivasti jäiseen maahan, heinät ja sammaleet olisivat nollakelillä olleet varmaankin liian pehmeitä kiiloille. Nyt kertasurvaisulla sai napakan pidon.

Kotaan saa pyöränkin suojaan. Alunperin ajattelin suorittaa ketjun vahauksen avotulen lämmössä, mutta nyt ei niin pitkälle päästy.

Iltateet keittelin ja polttelin hetken tulia. Nukkumaan menin vasta vartin yli yksi. Pakkasta oli n. 5 asteen verran. Ilma oli miltei täysin tyyni. Aamulla tulet kuivattivat kodan nopeasti ja tunnelma oli normaaliin telttaan nähden ruhtinaallisen mukava. Pieni lumipyrykin hetken aikaa ropisi kankaaseen, mutta onneksi sade loppui nopeasti.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja jori » 29 Joulu 2015, 12:26

Jalallinen nuotio on hyvä idea. Ei pala nurmi ja lämpö leviää paremmin koko kotaan. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5964
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja Pastori » 29 Joulu 2015, 12:32

Mulla olis sulle uuden takakiekon vanne. Levee - tanakka - alumiinii - uusi ja käyttämätön - ei kyllä ole aero vaan downhill. Tanakin mitä olen nähnyt. Vois olla hyvä. Laitan kuvan kun olen kotona. Saat sen vaihdossa :) jos havaotaan sopivaksi. Menen siitä ohi loppiaisen jälkeen 8.1 tai 9.1 ja voin sen myös tuoda sulle.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 29 Joulu 2015, 13:10

Kuva

Tasan 6.30 olin tien päällä jälleen. Täytyy kyllä erikseen kehua Busch&Mullerin etuvaloa (LUMOTEC IQ2 LUXOS U). Helppo oli ajella, miltei kuin auton valot olisivat käytössä. Kerrankin valmistajan mainoskuva (http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... luxos.html) vastasi totuutta - tosin vain pilkkopimeällä, eli katuvalojen loisteessa ei hyöty ole niin suuri. Tässä kuvassa näkyy pelkän parkkivalon teho - ja toki kamera on vahvistanut valoa myös, paljaalla silmällä oli kyllä huomattavasti pimeämpää. Lataustoimintoakin testasin, vedin micro-USB piuhan latausliittännästä taskuuni ja hyvin tuntui toimivan. Mutta ajoaika ei riittänyt vielä täyteen lataukseen asti.

Onneksi oli pakkasta. Jos tämä Länsi-Saamasen tie olisi ollut sulana, niin matka olisi saattanut hidastua huomattavasti mutavellissä rämpiessä. Nyt oli kuin asvaltilla olisi mennyt, tosin kuoppia piti väistellä ja sen vuoksi tarkasti eteensä katsoa. Kuutamomaisemat menivät ikäänkuin hukkaan. Aluksi esittelemässäni kartassa menoreitti olisi kulkenut Itä-Saamasen tietä ja Kurjalan kautta, mutta en lähtenyt tuntemattomia reittejä kuitenkaan ajelemaan pimeässä. Säästöä olisi tullut ilmeisesti vain muutamia kilometrejä ja mäkiä olisi varmasti ollut enemmän.

Kuva

Turpeensalmen sillan paikkeille se matka sitten katkesi. Hyviä luistelukelejä oli pukkaamassa, jää oli avain peilisileä, mutta ei toki vielä olisi kantanut luistelijaa. Ehkä uudenvuodenpäivänä jo luistelukin onnistuisi riskittä.

Kuva

Kota pystyyn ja noutajaa odottamaan.

Kuva

Ensin polttelin kaikki puut pois, siihen meni 2,5 tuntia. Eli 10 kg puuta olisi riittänyt 3 vuorokauden tarpeisiin. Istuin tuolilla ja hengittelin varmaan hieman häkääkin, kun tänään oli pää kipeä, mutta muuten oli kyllä mukava odotteluhetki. Normaalistihan kodassa ollaan maan tasolla, jotta hengittettävä ilma on raikasta.

Sitten istuin vielä tunnin verran tienposkessa Jervenin sisällä passissa ja siinäkin pysyin lämpöisenä, joten ilman tuliakin kyllä pärjää. Tuo pieni tuoli mahtuu kokonaan Jervenin sisälle, jolloin selkä ja takamuskin pysyvät lämpiminä, kun eriste ei painu kasaan penkkiä vasten. Ilman lämpö oli muistaakseni -2 astetta.

Jälkikirjoitus

Retkeilyvarustepuoli on nyt aika hyvin hanskassa. Tosin kesäaikaan ötököiden ja hyttysten vuoksi tarvitaan ehkä riippukeinumajoitusta, tai itsekseen seisovaa kupolitelttaa (itselläni Hilleberg Staika), jos haluaa vaikka tien poskella asvaltilla nukkua ilman puita ja mahdollisuutta käyttää maakiiloja. Sisäteltta kodassa toisi liikaa painoa ja avotulen käyttö estyisi, kesällä ei avotulelle ole niin isoa tarvettakaan. Riippukeinu on kyllä mukava, mutta ei suojaa ötököiltä esim. iltasella tien sivun ryteikössä ruokaa keitellessä, joten olen pikkuhiljaa palannut teltan käyttäjäksi. Kevyt ja superpieneen tilaan pakkautuva eristetty ilmapatja on miltei yhtä mukava nukkua kuin riippukeinu.

Kylmään vuodenaikaan kodan tuoma suoja esim. tuulelta ja räntäsateelta on lyömätön. Fillarinkin saa suojaan ja vaikka renkaan vaihdon voi tehdä mukavasti "sisätiloissa" säästä riippumatta. Avotulen sijaan kokkaamiseen voisi käyttää myös tehokasta bensakeitintä (yli 4000W) joka samalla kuivattaisi kodan tarvittaessa (Harkinnassa: http://www.optimusstoves.com/en/de/888-8019408-polaris-optifuel-with-fuel-bottle). Tuolloin 10 kg puulastin korvaamiseen riittäisi n. 1-2 litraa bensaa. Itse Tuntsa kota painaa vain 3,5 kg salkoineen. Suosittelen! :wink:

(Juuvi poltin on tilauksessa... http://www.juuvi.fi/products/?p=2887)
Viimeksi muokannut Puusilmä, 29 Joulu 2015, 21:34. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 29 Joulu 2015, 13:23

Pastori kirjoitti:Mulla olis sulle uuden takakiekon vanne. Levee - tanakka - alumiinii - uusi ja käyttämätön - ei kyllä ole aero vaan downhill. Tanakin mitä olen nähnyt. Vois olla hyvä. Laitan kuvan kun olen kotona. Saat sen vaihdossa :) jos havaotaan sopivaksi. Menen siitä ohi loppiaisen jälkeen 8.1 tai 9.1 ja voin sen myös tuoda sulle.


Olen kyllä kiinostunut. Minkä paksuisia pinnoja siihen saa laitettua? Onko vannejarrulle sopiva? Nykyinen vanne on muuten 25 mm leveä ontelomallia, ja alumiinia taitaa sekin olla.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 29 Joulu 2015, 13:30

jori kirjoitti:Jalallinen nuotio on hyvä idea. Ei pala nurmi ja lämpö leviää paremmin koko kotaan. :D


Ja huomasin äskettäin, että näitä saa jopa Kuopion Prismasta hintaan 29,90 €. Omani maksoi 39,90 € netistä tilaamalla. Prisman malli tulee peltilaatikossa, jolloin laatikkoa voi käyttää tuhka/kekäle-astiana polttimen alla - ainakin luulisin että se sinne sopii. Pakattavuusmielessä kangaspussi on kyllä parempi, minulla on sellainen.

Jalat pysyvät muuten sen verran viileinä, että koko "nuotion" voi siirtää ihan minne vaan tarvitsee. Ja luulisin, että jäällä/lumella poltettaessa jalkojen alle on helppo virittää muutama risu pitämään "nuotio" pinnalla.

Painaa noin 2 kg, mutta puuntarve vähenee sen verran, että kannattaa raahata mukana. Pakkautuu litteäksi.


Palaa sivulle “Matkakertomukset, reittivinkit yms.”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija