Tanskan maalle

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei se taida turvallisuustasoltaan paljon Helsingistä poiketa: http://formin.finland.fi/public/default ... ture=fi-FI

Jukka

Vaarallista taitaa olla ulkomailla matkustelu - parasta olis kai pysyy kotosuomessa.

Tuskin nyt sentään. Suurin osa kaupungista on ainakin aamupäivällä aika turvallista. Köpiksestä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja vph »

PW kirjoitti:

Mistä noin huonot kokemukset/fiilikset? :shock:
Ite en juurikaan muuta ole ku ajanu läpi ja vaihtanu konetta köpiksen kentällä 8) ilmeisesti juuri siksi ei oo tommosia tuntemuksia kertyny.

Ei mulle ole koskaan mitään rikollisuutta tai turvallisuusuhkaa kohdalle osunut, mutta huonoja fiilareita paljon. Kun vertaa kokemuksia naapurimaihin Ruotsiin ja Saksaan, niin ero on suuri. Kööpenhamina on yksi suurkaupunki muiden joukossa, ei se mun silmin eroa muista, paitsi kalliudellaan ja tuulisuudellaan.
Christianiassakin olen kyllä käynyt fillarilla, enkä pysty tajuamaan mitä hienoa siinä on: säälittävä läävä, jossa näytti elävän tulevaisuudettomia, Kafkan romaaneista sinne muuttaneita ihmisiä.

Muu Tanska on aivan tasaista pannukakkua, jossa pääosin haisee peltojen paska ja tiet on täynnä ruosteisia tojotia, joita ulvotetaan reikä päässä. Ei mitään sykähdyttävää nähtävää, jos ei nyt pelloista diggaa ihan kamalasti. Vessat lainehtii useimmiten kusta ja ihmiset on käytöstavattomia öykkäreitä, ilmeisesti vapaan kasvatuksen mallituotoksia. Puhuvatkin jotain ähkyvikaisen mölinöö. Tähän kun vielä lisää, että kaikki on tajuttoman kallista, niin voi morjens mikä mesta.

Lentokenttä on ihan ok - parasta siinäkin tosin on, että sieltä yleensä on pois menossa tai vain välilaskupaikka.

Muistan hyvin kuinka ex-vaimoni inhosi näitä mun jo silloisia mielipiteitäni Tanskasta (jotka edelleen vahvistuvat jokaisella Tanskan visiitillä). Sillä oli kai ollut erilaiset lasit päässä syntyessään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:

Christianiassakin olen kyllä käynyt fillarilla, enkä pysty tajuamaan mitä hienoa siinä on: säälittävä läävä, jossa näytti elävän tulevaisuudettomia, Kafkan romaaneista sinne muuttaneita ihmisiä.

Mun opiskelija kävi elämässä siellä ja teki todella hienon valokuvakirjan sieltä. Sitä kautta mulle tuli kyllä ihan toisenlainen käsitys siitä mitä siellä on. Toki siellä oli tää narkkarihomma - mutta muuten siellä tuntui asuvan ihan erisortin ihmisiä. Niitä ei tosin varmaan siinä pääkadulla pyöräillessään kerkiä näkemään. Valtaisan mittakaavan suvaitsevuudelta se eniten vaikutti.

Kylläpäs sulla on ikävä kuva Tanskasta.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja vph »

Joo, ikävä kuva on. Monella on ihan toisenlainen kuva ja se heille suotakoon, kukin tulkoon uskossaan onnelliseksi.

Siltikin tuo hieno valokuvauskirja ja valtaisan mittakaavan suvaitsevaisuus kuulostaa minusta ihan eri paikalta. Mun muistikuvani mukaan siellä oli valokuvaus nimenomaan kielletty, eikä se mun mielestä ole kummoistakaan suvaitsevaisuutta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:

Joo, ikävä kuva on. Monella on ihan toisenlainen kuva ja se heille suotakoon, kukin tulkoon uskossaan onnelliseksi.

Siltikin tuo hieno valokuvauskirja ja valtaisan mittakaavan suvaitsevaisuus kuulostaa minusta ihan eri paikalta. Mun muistikuvani mukaan siellä oli valokuvaus nimenomaan kielletty, eikä se mun mielestä ole kummoistakaan suvaitsevaisuutta.

Se on vaan siinä Pusher streetillä. Siinä missä niitä huumehii myydään.

Mutta ei se toki suvaitsevaisuutta ole. Enivei. Kyllä sielläkin saa kuvata - ainakin mä olen kuvia nähnyt.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mitä turistivinkeistä eri puolilla olen lukenut, pataan voi saada mömmödiilereiltä missä vaan samasta syystä. Eivät halua tulla tunnistetuksi ja jättää todisteita rikoksesta. Siksi kamera saattaa lähteä jokeen missä vain.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja terppa »

Sisko kävi perheineen joskus vuosia sitten Tanskassa ja kehui kovasti, etenkin pyöräilijän näkökulmasta. Ja olihan meilläkin n. 30 vuotta sitten joku ystävyyskoulun oppilas 2 vk kylässä kun sisko vastaavasti majaili 2 vk Tanskassa hänen tykönään, 7-vuotiaan mieleen jäi mielikuva satumaasta jossa laitetaan suklaata leivänpäälle :mrgreen:

Mä kävisin kurkkaamassa, että onko legonojapyörä ja kinneri vielä legolandissa tallella :)

Kuva

Kuva

Tanskaan kans haluisin jossain vaiheessa... Sais kerrankin ajaa riittävän pitkään tasaista :mrgreen: ja näkis varmaan kerrankin riittävästi tuulimyllyjä :oops: mutta varmaan 3 - 4 vuotta menee ennen kuin tuonne kerkeää. Mikä on muuten näppärin konsti päästä Tanskaan kinnerillä Ruotsin kautta?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Sais kerrankin ajaa riittävän pitkään tasaista

Eikö Turusta Tornioon käy tuohon tarkoitukseen? ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Sais kerrankin ajaa riittävän pitkään tasaista

Eikö Turusta Tornioon käy tuohon tarkoitukseen? ;)

Jukka

Sen mä olen jo ajanut :wink:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä kävin muutama vuosi sitten kuuntelemassa Ozzyä, kun ei Helsinkiin saatu lippuja. Lennettiin Köpikseen ja mentiin siitä junalla Mälmön stadionille. Köpiksen keskustassa hieman pyörittiin ja oltiin yö hotellissa. Syksyllä tulee vähän vastaava reissu. Youtubessa on hyviä matkavideoita:

Pitää muistaa myös, että tanskalaiset ovat Euroopan onnellisinta porukkaa. Minun mielikuvat vph:n puheista yhdistyvät Ranskaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja vph »

janx kirjoitti:

Minun mielikuvat vph:n puheista yhdistyvät Ranskaan.

Jaa! Mielenkiintoinen näkökanta! Ensimmäinen kerta kun kuulen kenenkään olevan sitä mieltä, että Ranska on tasainen pannukakku ja tiet täynnä ruosteisia tojotia. Tai että ei ole mitään sykähdyttävää nähtävää, jos ei pelloista niin välitä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja janx »

vph kirjoitti:
janx kirjoitti:

Minun mielikuvat vph:n puheista yhdistyvät Ranskaan.

Jaa! Mielenkiintoinen näkökanta! Ensimmäinen kerta kun kuulen kenenkään olevan sitä mieltä, että Ranska on tasainen pannukakku ja tiet täynnä ruosteisia tojotia. Tai että ei ole mitään sykähdyttävää nähtävää, jos ei pelloista niin välitä.

Tarkoitinkin tätä: " ihmiset on käytöstavattomia öykkäreitä, ilmeisesti vapaan kasvatuksen mallituotoksia. Puhuvatkin jotain ähkyvikaisen mölinöö." Mutta kyse onkin mielikuvasta. Eihän se sitä tarkoita, että se totta olisi. :) Ainakin tasa-arvoisen avioliiton vastustajien määrä (satoja tuhansia) tuli minulle täytenä yllätyksenä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja janx »

OT: Suomalaisilla ei kyllä ole ruosteisten toyotien suhteen mitään sanomista: http://romutus.fi/suomessa-euroopan-vanhin-autokanta/ - Olen tässä autoja katsellut (myös Toyotaa) ja "halvimmat" kyllä revitään käsistä. Esim. Toyota Avensis 1998 130tkm ajettuna meni parissa päivässä 3700 eurolla.

Viimeksi muokannut janx, 21 Huhti 2016, 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja vph »

janx kirjoitti:

Minun mielikuvat vph:n puheista yhdistyvät Ranskaan.

Jaa! Mielenkiintoinen näkökanta! Ensimmäinen kerta kun kuulen kenenkään olevan sitä mieltä, että Ranska on tasainen pannukakku ja tiet täynnä ruosteisia tojotia. Tai että ei ole mitään sykähdyttävää nähtävää, jos ei pelloista niin välitä.

janx kirjoitti:

Pitää muistaa myös, että tanskalaiset ovat Euroopan onnellisinta porukkaa.

Niin. Samaisen raportin mukaan suomalaiset, Suomen kansa sijoittuu onnellisuudessa kuudenneksi. Tämänhän havaitsee helposti ihan empiirisestikin. Kaikki vastaantulijat Suomessa suorastaan loistavat onnellisuutta, hymyä, positiivisuutta ja rakkautta muita kohtaan. Kukaan vastaantulija tai ohittaja ei näytä perseeseen ammutulta jääkarhulta, eikä kukaan myöskään käyttäydy kuin sellainen, saati itke ja narise kaikesta. Ja kaikki tervehtivät toisiaan joka aamu niin iloisesti. Niin, kaikki ovat onnellisuudestaan kuuluisia suomalaisia, vaikka eivät aivan yhtä onnellisia olekaan kuin tanskalaset, nuo kære venner :lol:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tanskan maalle

Viesti Kirjoittaja janx »

Et olekaan tavannut minua. :wink: Toi oikeisto on ihan erikseen. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin