DF velomobiili retkellä

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

DF velomobiili retkellä

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Puusilmä ilmoitteli, että lähdössä rahtipyörällään retkelle, kiertelemään pitkin savolaisia teitä. Minulla sattui vapaa päivät, joten sovittiin, että ajan Rääkkylään heidän mökilleen.
Kiinnosti onko DF:stä retkeilykäyttöön, miten varusteet mahtuu mukaan ja kestääkö koko pyörä ?
Yllättävän paljon sinne takatilaan mahtuu tavaraa,( osa tavaroista sijoitettava penkin sivustalle) kunhan on pakattu pieniin pusseihin, sijoittaa niitä sitten sopiviin koloihin. Makuupussi, riippumatto, makuualusta, vaihtovaatteet, keitin,juomat eväät yms. kaikki mahtui mukaan painoa n. 16 kg.

Matkaan: Savonlinna- Puhos- Rääkkylä- Mökki matkaa kertyi 125 km ja pari kilsaa mökkitietä hiiviskellen/työntäen ajokkia.
Paino tuntui ylämeissä jonkin verran, tehoja tarvittiin. Alamäissä paino tuntui positiiviselta vauhti oli hurjaa ja ajo vakaampaa kuin ilman lastia. Aloitettava lihotuskuuri :D
Alamäissä useita yli 70 km/h nopeuksia vapaalla.

Saunottiin,tankattiiin ja yöksi riippumajoitteeseen.

Seuraavana päivänä sitten kotia kohti ; Mökki - Liperi- Enonkoski - Savonlinna. 129 km
Tällä tie osuudella olikin sitten jyrkempiä ylämäkiä ja tietenkin vastapainoksi alamäkiä toisella tavalla.Keskivauhti putosi n. 5km/h eiliseen verrattuna.
Retkikamojen paino tuntui nyt huomattavasti hurjemmalta. Useita pitkiä 5 % nousuja.
DF kesti yllättävän hyvin. Ketjut ei pudonnut kertaakaan ja vaihteetkin pellitti. Raastava hankaava ääni polkiessa kuulu vieläkin. Ei löydy vikaa mistä se kuuluu :evil:
Paluumatkalla kuuntelin musiikkia, joten hankaavaa ääntäkään en kuullut enää :D

Puusilmä lähti jatkamaan omia polkujaan kohti Oravia ja sieltä Kuopioon.

Liitteet
DSC_0106.JPG
Retkivarusteista osa sijoitettava penkin viereen.
Retkivarusteista osa sijoitettava penkin viereen.
Alpine Hammock riippumajoitteet viritelty nukkumakuntoon. Ripustettu uutuus järjestelmin, ei tarvii puita ihan lähelle.
Alpine Hammock riippumajoitteet viritelty nukkumakuntoon. Ripustettu uutuus järjestelmin, ei tarvii puita ihan lähelle.
Kaksi erilaista tapaa retkeillä pyörällä. Vaudikkaammin velomobiililla tai rennommin rahtipyörällä Puusilmän tapaan.
Kaksi erilaista tapaa retkeillä pyörällä. Vaudikkaammin velomobiililla tai rennommin rahtipyörällä Puusilmän tapaan.
Viimeksi muokannut Velonautti, 04 Touko 2016, 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF velomobiili retkellä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Puutuisiko peffa, jos käyttäisi velomobiilia nukkumiseen? Hyttysverkkoa strategisiin paikkoihin.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: DF velomobiili retkellä

Viesti Kirjoittaja mika »

vaaka kirjoitti:

Puutuisiko peffa, jos käyttäisi velomobiilia nukkumiseen? Hyttysverkkoa strategisiin paikkoihin.

Samaa olen miettinyt. Kuulin että Paris-Brest ajossa porukka nukkuu velomobiileissa. Väsyneenä ehkä nukkuu missä vain
T. MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF velomobiili retkellä

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

mika kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Puutuisiko peffa, jos käyttäisi velomobiilia nukkumiseen? Hyttysverkkoa strategisiin paikkoihin.

Samaa olen miettinyt. Kuulin että Paris-Brest ajossa porukka nukkuu velomobiileissa. Väsyneenä ehkä nukkuu missä vain
T. MikaR

Väsyneenä varmankin voisi nukkua ajokissakin, mutta ei siinä paljon kylkeä käänneltäisi :D
Toisaalta hyvin nukuttu yö( riippumajoitteessa ) antaa puhtia seuraavaan päivään.
Majoitustarvikkeista tyyny, patja, riippumajoite tulee vähintään se 4 kg painoa, sen säästäisi painossa.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: DF velomobiili retkellä

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Olen yhdellä 600 km brevetillä koittanut nukkua Quest XS:ssä.
Ei onnistu ainakaan meikäläiseltä vaikka kuinka väsytti.
Nukkumatta meni loppuun asti.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF velomobiili retkellä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Painon ja tilan säästöä sekä helppoutta pysähtymisen ja startin kannalta olen miettinyt pyörässä nukkumista. Itse tehtyihin mennee, jos ergonomiaa haluaa, jos ei ylämäkeen etupää ylös parkkeeraa. Ajattelin, että nukkumismukavuuteen tarvitaan loivempi nojakulma kuin näkemissäni kinnereissä. Viime vuoden penkkini oli 21 asteinen ja se oli ihan ok asennoltaan. En toki nukkunut siinä varmistaakseni asiaa. Se voi tulla eteen.

Ajattelin tehdä kaksipyöräiseen pyörääni katteen ja takarenkaan sivuilta pystyssä pitävän telineen ja viistosti taakse nousevan uran rengaskuoruun, jotta pyörä ei valu taakse, vaikka ylämäkeen parkkeeraisi. Kolmipyörässä pääsee kevyemmällä niissä, joissa ei ole parkkijarrua. Kuminauhaviritys tai kiila renkaan taakse.

Miksi paksu kalikka raahattavaksi vs kickstand? Irrotettavuus helpottuu, kun kalikkaa tarvitsee vain yöpyessä. Ja on helpompi tehdä kuin kaksihaarainen seisontatuki. Kun koteloakaan en ole päässyt virittelemään, en tiedä, miten ja mihin kiinnittäisi paksuun runkoputkeen seisontatelinettä, kun huollossa lorvitaan. Ehkä hyväkin juttu kun käsi pottuilee. En pidä järkevänä rakentaa katetta häiritsemään huoltofirman töitä. Jos kesän alkupuolella saisi valmiiksi. Katsoo kelloa ja ihmettelee, eikö raha kelpaa :roll: Kuukauden odoteltu, milloin öljypatruuna etujousitukselle saapuu grr.

Vastaa Viestiin