Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Pahoittelen jälleen, että kirjoittelen pystypyöräreissusta tänne, mutta yritän kertoa vinkkejä myös nojapyörällä ajeleville. Fillarifoorumilla ei ole tällaista matkakertomuspalstaa ollenkaan. Tämän voi tietysti siirtää pystypyöräily-osastolle, jos on tarvetta.

Matkaan lähdin Nurmeksesta. Olen vihdoinkin saanut hankittua kunnon telineen pyöränkuljetukseen ja vaimo heitti minut alkumatkan ohi. Tie Siilinjärven ja Nurmeksen välillä on vihonviimeinen ajettava; Ylämäkiä, mutkia ja paljon autoja yhdistettynä kapeaan pientareeseen ei ole hauska reitti polkijalle.

Kuva

Aivan itäisintä osaa reitistä ei näy. Naarvan kautta en mennyt vaan suorempaa tietä, joka palaa Lehtovaaran kohdalla näkyvälle kartalle. Reitin päätepiste näkyy osittain, Petkeljärven kansallispuisto.

Kyseessä on motoristien tiekartta. Kaikki tiet vaaleanpunaisista teistä alkaen ovat asvalttia. Ja erittäin hyvässä kunnossa. Lieksan ja Nurmeksen väli olisi ollut täydellistä ajeltavaa Velomobiilille, loivia pitkiä mäkiä, ei kuoppia, ei tärinäraitoja. Luulen, että metsäteollisuuden tarpeet ja suhteellisen vähäinen liikenne on salaisuus hyviin teihin. Samoin Uimaharju - Kitsi tie oli loistava, ainakin siltä matkalta jolta sen ajoin ennen kääntymistäni Patvinsuolle. Samoin Pompolon kultakaivoksesta alkava asvalttiosuus Ilomantsia lähtestyttäessä oli hyvässä kunnossa ja erittäin sopiva Velomobiileille. Sen sijaan soratieosuuksia en pääsääntöisesti suosittelisi alle 26" renkailla ajeleville. Ja toinen ongelma kapeilla sorateillä olivat jatkuvasti ohi ajavat täyden lastin tukkirekat. Läskillä oli kuitenkin helppo väistyä pois alta, vaikka piennar olisi ollut kuinka mukulaisen soran vallassa.

Kuva

Kulkupelinä oli sähköläski ja akkua en ladannut koko reissulla. Sähköä käytin lähinnä päivän päätteeksi, jos tuli kiire päästä leiriytymään ennen auringonlaskua. Ja sadeviitan kanssa ajaessa pahoissa ylämäissä, kun en viitsinyt viitta päällä hyppiä pois pyörän päältä. Nykyään en ressaa enää ylämäistä, vaan vauhdin tippuessa 8 km/h tai alle hyppään pois pyörän selästä ja talutan. Saapahan elimistö hieman erilaista rasitusta ja sitä kautta lepoa pyörän päällä istumisesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Ortlieb pyörälaukut https://www.ortlieb.com/en/Back-Roller%20Pro%20Classic/ osoittautuivat hyviksi. Tilaa 35 l per laukku, jolloin makuupussia yms. tilaa vievää mahtuu laukkuihin. Etulaukkuja on hieman hankala viritellä Bluto joustohaarukkaan. Mutta leveyden puolesta nämä olivat hieman epäkäytännölliset tietyissä tilanteissa, esim. märkiä pitkospuita pyörää taluttaessa ja kapeilla poluilla muutenkin. Toisaalta kaikki tavarat olivat helposti löydettävissä, ja ulkotaskuihin mahtui takkia, sadeviittaa ja muuta sellaista märkää sekä pikaisen tarpeen yllättäessä tarvittavaa. Pakkarilaukku (Topeak) on 12 l ja sinne laitoin kaikenlaista pikku roinaa, kuten lompakon, kameran, hammasharjat ja kännykkälaturin, saman valmistajan pakkari ja laukku kiinnittyi siihen helposti.

Kuva

Lähtöpaikka oli saarella olevalla torilla, josta olisi kyllä päässyt suoraan junaradan viertä kohti Lieksaa, mutta ajoin tästä tietämättömänä muutaman kilometrin ylimääräistä kiertäen "laguunin" ympäri pohjoiskautta.

Sää oli sateista, kuten koko reissun ajan. Ensimmäisenä päivänä tihku oli niin vähäistä, että sadeviittaa kokeilin vain harjoitusmielessä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Omasta mielestäni maisemien katselu on parasta pyöräilyssä. En jaksanut olla ihmettelemättä pitkin matkaa olleita maatiloja, joskus aikanaan ne on rakennettu, jotkut jopa hevospelillä, mutta nykyään ei homma enää lyö leiville ja vähitellen kaikki rappeutuu korjauskelvottomaksi. Sääli!

Nojapyörästä kaipaan eniten hyvää näkyvyyttä koko edessä näkyvään maisemaan, pystypyörällä pitää päätä erikseen nostaa pystyyn, jos haluaa nähdä kaiken maasta taivaaseen. Tosin käsien puutumisen vuoksi vaihdan uuden stemmin, jotta saisin ajoasentoa vielä pystymmäksi. Nyt Thudbusterin ja ISM ergosatulan ansiosta ei peräpäätäni vaivannut ajaminen lainkaan, eli on varaa siirtää painoa sinne käsiltä seuraavalla reissulla.

Kuva

Lieksassa nautin pizzan ja jatkoin matkaa. Pohjois-Karjalassa on mielenkiintoisia paikannimiä.

Kuva

Joensuun läheltä löytyy myös Jerusalem, eli päivässä voisi tehdä matkan Inarista Jerusalemiin - näppärää!

Kuva

Illan alkaessa hämärtää löin sähköt päälle ja kiisin kohti Siikakoskea. Keli oli tuulinen ja sopivan vilpoisa.

Kuva

Kuva

Siikakoskelta matka jatkui eteenpäin seuraavan päivänä Sillan yli, läpi metsäautoteiden takaisin asvalttitien varteen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kolme kilometriä ennen Suomun retkeilykeskusta oli pieni suokierros, jota en tosin kävellyt. Alueella oli varsin runsaasti erilaisia matkailuautoille sopivia pysähdyspaikkoja, jos sellaisen sattuu omistamaan.

Kuva

Jostain syystä Patvinsuolla ei ole juurikaan laavuja. Nuotipaikat ovat avotaivaan alla, ja huonolla ilmalla se rajoittaa alueen käyttöä huomattavasti. Kuka haluaa kököttää teltassa, jos tarjolla olisi laavu kauniin järven tai suomaiseman rannalla. Sama tilanne oli 15 vuotta sitten, eikä siihen ole vieläkään tiedossa parannusta.

Suomulla kuulin, että maastopyöräilijät ajelevat Karhunpolkua sujuvasti. Ruunaalta olisi ollut siis lyhyempikin? reitti Patvinsuolle kuin autotiet. Mutta itse en täydessä lastissa edes haaveillut Siikakosken muutaman kilometrin maastopolkujen jälkeen ajavana reissua metsän keskellä. Olisi tainnut jäädä reissu pahasti kesken. Sen sijaan aion kyllä Toukokuussa käydä katsomassa Ruunaan ja Patvinsuon oikein ajan kanssa - mutta repun kanssa Kävellen. Olen käynyt Lapissa kaikkialla, enkä enää Pohjois-Karjalan nähtyäni tunne mitään tarvetta etsiä erämaan tunnelmaa sieltä turistirysien keskeltä. Jatkossa suuntaan retkeni näille alueille, joiden läpi tällä reissulla hurautin.

Kuva

Telttana oli Hilleberg Rogen, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Aiempia käytössä olleita telttojani ovat olleet Staika ja Hilleberg Nallo 2. Ja tämä kyllä löi laudalta molemmat. Riippukeinun kanssa en enää retkeile. Olen tullut siihen tulokseen, että kupoliteltan saa aina pystyyn minne vain. Ja toisaalta tuulisella säällä riippukeinun päällä oleva laavukatos ei suojaa tarpeeksi tuulelta, jolloin keittely ja muu leirielämä ei ole niin mukavaa kuin riippuen hyvässä säässä. Itikoita on myös parempi paeta telttaan, riiippukeinussa ei voi keitellä eikä esim. vaatteiden vaihto ole helppoa vaikka itikkarverkko löytyisikin. Mukavuusongelma ratkeaa osittain ilmapatjalla. Mutta onhan siinä riipussa toki kerrassaan mainio ja mukava nukkua vaikka vuorokaudet ympäriinsä.

Kuva

En ollut Suomulla yksin. Sattumalta siellä oli näyttöjään antavia Retkeilyoppaan ammattiin kouluttautuvia paikalla harjoitus asiakkaiden kanssa. Sopivan karu keli mm:ssa valmistaa ruokaa avotulella ja muutenkin yrittää pitää asiakkaat "tyytyväisinä".

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Suomujärvi on kaunis paikka, mutta niitä laavuja olisi kiva olla. Rannat ovat hiekkaa ja miltei koko järven ympäri pystyi ajamaan taluttamatta, ainoastaan luoteisalue oli ajamatonta ja vaati taluttamista. Ja tarkoitan nyt, että en usko kenekään pystyvän ajamaan siellä koko matkaa. Itse käytännössä talutin kaikki hankalat kohdat ympäri järveä, vaikka kiersinkin järven ilman jättisäkkejäni.

Kuva

Suomun retkeilykeskuksessa oli rantasauna, mutta olisin päässyt saunaan vasta 22:00 jälkeen ja käytännössä olin unten mailla jo 19:00. Hintaa olisi 2 tunnin saunalle tullut 15 €. Suomussa oli väkeä, mutta kertoivat, että yleensä paikka menee kiinni jo elokuun lopussa, aukeaa toukokuussa. Mutta toisaalta paikan pitäjät asuvat lähellä ja ovat puhelinsoitolla tavoittetavissa, jos tarvetta on. Tosin tietysti sesongin ulkopuolella kannatta soitella jo ennen paikalle saapumista.

Kuva

Tämä puu oli edelleen samalla paikalla kuin 15 vuotta sitten. Samoin puisen soutuveneen raato rannassa ja nuotiopaikalla näkyvät rantakelot.

Kuva

Kuva

Kuva

Suomujärven eteläisin piste, parkkipaikalle on 50 m.

Kuva

Suomun ympäriajon jälkeen päädyin seuraavaksi yöksi Polvikoskelle. Myös Koitajoki vaikutti erikseen käymisen arvoiselta. Alunperin tavoitteena oli mennä katsomaan Koivusuon luonnonpuistoa, mutta sinne ei ollutkaan kylttiä ja ajoin ohi. Onneksi voidaan sanoa, sillä siellä ei ilmeiseti olisi ollut lainkaan fasiliteettejä. Tämän päivän ajoin miltei kokonaan sadeviitta päällä. Sade alkoi ennenkuin ehdin Patvilta Hattuvaarantielle ja jatkui miltei loppuun asti. Ja 15 min sen jälkeen kun olin kömpinyt telttaan alkoi rankkasade. Ajoin akulla viimeiset 9 km ja se pelasti minut sateelta, kun mäet eivät hidastaneet juuri lainkaan. Jos olisi taluttanut, olisin myös kastunut läpimäräksi.

Sadeviitan kanssa ajo osoittautui hilpeäksi. Rupesi ihan naurattamaan kun rajussa kaatosateessa ei ollut mitään ongelmia, senkun vaan ajelin ja sähköllä ylämäen tiukat kohdat. Suosittelen, jos pystyssä pyöräilette. Ilma kun kiertää jalkojen kautta ei ajelu juurikaan edes hiosta. Tilasin suoraan valmistajalta: http://www.spaddeville.com/ukindex.html. Viitta pelasti reissuni!

Polvikoski.

Kuva

Kuva

Kuva

Leiripaikka aamuauringossa.

Matkalla takaisin päätielle löysin todellisen jokamiehen unelman kaikilla herkuilla...

Kuva

Kuva

Sekä Villieläimiä...

Kuva

Kuva

Sadekuuron yllättäessä satuin juuri sopivasti taukopaikalle, matkaa Ilomantsiin oli tässä vaiheessa muistaakseni n. 20 km ja otin pienet välipalaleivät mukavasti sisätiloissa.

Kuva

Kuva

Siltamaisemia n. 100 m taukokopin jälkeen.

Kuva

Ilomantsin keskusta. Pizzaa tuli jälleen syötyä sivistykseen palaamisen jälkeen.

Pizzan jälkeen ajelin Petkeljärvelle, ja jälleen sade yllätti, viimeiset 6 km satoi kaatamalla. Tuo soratie retkeilykeskukseen oli todella huonossa kunnossa, jopa läskillä ajaen. Tie täynnä isoja ison miehen peukalon pään kokoisia kiviä ja lisäksi tietysti jyrkkiä mäkiä toinen toisensa perään. Sattumalta retkeilymajakin oli auki ja pääsin yöksi lakanoiden väliin, sain päivällisen, iltapalan ja aamuisen. Ja tärkeimpänä tietysti kävin illalla saunassa. Sattumalta laulukuoro oli majoittunut yhdeksi yöksi ja retkeilykeskus oli auki vain sen vuoksi.

Seuraavana aamuna paistoi aurinko ja otin muutamia valokuvia. Reissu päättyi tänne, kun Vaimoni tuli autolla hakemaan minut takaisin kotiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Matkan Speksit:

Kuva

Kuva

Kuva

Kiitoksia mielenkiinostasi!

Tarkemmat kuvat ja muutama lisäkuva löytyvät täältä: https://www.smugmug.com/gallery/n-FkNgK4/ (infotauluista saa paremmin selvää originaaleina).

Viimeksi muokannut Puusilmä, 13 Loka 2016, 06:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Puusilmä kirjoitti:

Matkaan lähdin Nurmeksesta.

Hienoa tarinaa ja upeita maisemia! Kyllä siellä idässä kelpaa.
Uimavedet ei varmaan kuitenkaan enää olleet kovin hyvin lämmitettyjä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja PW »

Oot edelläpolkija - Pohjois-Karjalassa jo suunnitellaan Pielisen kiertävää pyöräreittiä ;) http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis ... sen-ympari
Mukava tarina taas, ei se meitä haittaa vaikka sen pystärillä teitkin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja vph »

Huh! Jossain syvällä sisällä, alitajunnassa koskettavaan kohtaan osuvia kuvia. Monesta kuvasta huokuu joku tunnistamaton rauha tai kaipuu tai kauneus tai rakkaus johonkin mitä siellä kuvassa on. Melkein pelottavaa.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tämä tarina herätti epämmäärisen kaipuun noihin maisemiin itsellekin. Olen pikkulapsena 30 vuotta sitten viettänyt pari kesää Koitereen ympäristössä ja silloin tuli nuo Patvinsuot ja Petkeljärvet kierrettyä vanhempien mukana. Muista kommenteista päätellen pohjoiskarjalan matkailuyrittäjät voi varautua nojakkiryntäykseen ensi kesänä :)

Lowride 2018? :mrgreen: PW ja muut itäsuomalaiset? :)

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja PW »

Mahe kirjoitti:

Tämä tarina herätti epämmäärisen kaipuun noihin maisemiin itsellekin. Olen pikkulapsena 30 vuotta sitten viettänyt pari kesää Koitereen ympäristössä ja silloin tuli nuo Patvinsuot ja Petkeljärvet kierrettyä vanhempien mukana. Muista kommenteista päätellen pohjoiskarjalan matkailuyrittäjät voi varautua nojakkiryntäykseen ensi kesänä :)

Lowride 2018? :mrgreen: PW ja muut itäsuomalaiset? :)

Mie oon Etelä-Karjalasta :) Mut Pastori muistaaksein kutsu jo meijät Pohjoiskarjalan Lowrideen vuonna x

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tuossa "Egyptinkorpi 8"-kyltin edessä tuli seistyä muutama vuosi sitten pari kertaa.
Siellä on tien päässä Viekin lentokenttä ja Viekin kylä, siellä Egyptinkorvessa. Oltiin siellä kentällä muutama päivä kisoissa, taisi olla 2013.
Oli todella lämmin paikka helteellä, kuiva laaja hiekkakangas ja kilometri asfalttia. Viekin kylä oli idyllinen, vienanhenkinen. Siellä oli jopa oma hyvinvarusteltu kyläkauppa, ja asukkaitakin tuntui olevan. Tammikuussa tietysti aivan eri maailma.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

http://lentopaikat.fi/lieksa-nurmes-efln/

Hyvä tieto - kiitos. Mä olen siis yleensä käynyt hankalasti esim. pythonilla treenaamassa kotipaikkakunnan lentokentällä ennenkuin olen mennyt tonne maantielle.

Tässähän on toi siis aika lähellä jos leirii pitäis vaikka lapsille ajohommiin.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olipa kivaa matkakertomusta ja tosi kivasti kuvia. Suomalaiset maisemat, niissä on jotain syvällistä. Varsinkin vesistöt ja keskellä luontoa olevat maisemat herättävät minussa kaipuuta hiljaisuuteen ja rauhaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Tavaralista

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Syyskuu 2016 Pyöräretki Pohjois-Karjalaan

  • Ajelua välillä Nurmes - Ruunaa - Patvinsuo - Petkelejärvi 5 päivän ajan.
  • Läskipyörä, Rogen, bensakeitin ja kuivapakasteet

INFRASTRUKTUURI
Ortlieb Pro pyörälaukut (70 l yhteensä)
Topeak pakkarilaukku (12 l)
Rogen teltta + hihnakiinnitys ohjaustankoon
Xtherm patja
Jerven 170 g/m2 talvieriste 1,6 kg + pussi
Jerven Exclusive viitta + vyö + hihat
Läskipyörä
Iso UCO lyhty 3 kynttilällä

KEITTIÖ
Trangia X2 poltin + bensapullo 4,5 dl (2 dl tunnissa) ja pumppu 525 g
Tulitikut poltinpussissa
Trangia HA 25-6 (kattila x2, paistinpannu, molemmat non-stick + 0,9 l kahvipannu) Painoa 1085 g
Trangia Multi-Disc
Pannulappu
Zippo sytkäri
Karhunkielisieni
Muki
Lusikka-haarukka-otin
Puukko + hiomakivi
MSR Guardian vedenpuhdistin
Juomapullo 1,2 l + mollepussukka

RUOKA
9 kpl ruokapussia
Pussiteetä
Hunajaa
Kahvia 1 pkt
Leipää 500 g
Metwurstia 150 g
Oltermanni 150 g viipaleina
Oivariini 400 g
Urheilujuomatiiviste 0,4 l
Pähkinöitä-hedelmiä n. 800 g

PIENTARVIKKEITA-TYÖKALUJA
Fillarityökalut + pumppu + paikkasarja + ketjuvaha yms.
Varanippusiteitä lokariin
Varanippusiteitä isompia
Motoristin tiekartta (pieni karttakirjanen)
Retkeilyalueiden kartta
Avaimet (akku, pyörän lukko)

ELEKTRONIIKKA
Varavirtalähde 6000 mAh
Yleislaturi ja latausjohdot
Kännykkä-Lompakko
Lumonite Compass R -otsalamppu
Sähköpyörän laturi + avain akkuun
Kamera + linssi + 3 akkua

TERVEYS JA HYGIENIA
Hammasharja + lanka
Migreenilääke
Happosalpaaja
WC-paperi + pussi
Pesuaine-teippipullo
Kynsileikkuri
Pyyhe

VAATTEET PÄÄLLÄ
Ventile asu (Suomen ladun 'Oma puku' -kilpailun voittaja)
Lippis
Merinovilla sormikkaat
Merinovillabokseri
Merinovilla T-paita
Retkipaita
Norjan maiharit
MerinoSukat + Villasukat

VAATTEET VARALLA
Fulap fillarisadeviitta
Merinovilla väliasu hupparilla
Nahkasormikkaat
Vaihtovillasukat
Vaihtoboxerit, -sukat ja -T-paita

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mikä merinoväliasu ja mistäs toi pyörä oli kotoisin eli hankittu?

Pyörää siis kannustin yhtä tuttavaani tutkimaan tuolta tarinastasi. Hitusen isompi herra vielä kuin sinä joten se vois olla hyvä.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Villoista ja pyörästä

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Pastori kirjoitti:

Mikä merinoväliasu ja mistäs toi pyörä oli kotoisin eli hankittu?

Pyörää siis kannustin yhtä tuttavaani tutkimaan tuolta tarinastasi. Hitusen isompi herra vielä kuin sinä joten se vois olla hyvä.

Norjan reissulta tarttui mukaan Devoldin paksummat villahousut, eli ns. välihousut, jotka toimivat myös sellaisenaan ilman päälihousuja. Ei näytä löytyvän enää Devoldin listoilta aivan vastaavia. Oli tehtaanmyymälä.

Merinovillahupparin löytää Varustelekasta, on pirun hyvä yleistakki ja ehkä hieman painava paksuutensta vuoksi UL-väelle, mutta erittäin käyttökelpoinen niin arjessa kuin retkelläkin. Ostan varmaan toisen kappaleen punaisena, ettei aina tarvitse kulkea mustassa. Huppu on sen verran paksu, ettei tarvitse enää pipoa kuljettaa mukanaan.

Yhdessä muodostavat "väliasun", jota voi tarvittaessa käyttää myös pääliasuna tai yöpukuna. Eikä ala haisemaan pidemmälläkään reissulla. Ohuet Fleece-housut kävisivät ehkä myös, mutta villa on aina villaa.

Pyörän löysin Suomen Polkupyörätukun "hyllystä" keväällä Kuopion Päivärannan liikkeestä, oli pakko ostaa heti kun osui kohdalle. Ja tarakka löytyi laukkuineen samasta paikasta. Nyt ei enää näitäkään näy olevan listoilla. Mutta varmaankin tulee taas ensivuonna. Mainostivat Latu&Polku -lehden takasivulla, siitä tiesin käydä kysymässä.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 18 Loka 2016, 22:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Heh.

Mulla on toi Devoldin paksu alusasu kyllä - mutta toi kuulostaa vielä paremmalta.

Lekan huppari on listalla! Kävin keväällä kokeilemassa - hyvä oli, mutta on vaan talous tiukalla. Olispa hyvä talveksi tosiaan.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Pastori kirjoitti:

Heh.

Mulla on toi Devoldin paksu alusasu kyllä - mutta toi kuulostaa vielä paremmalta.

Lekan huppari on listalla! Kävin keväällä kokeilemassa - hyvä oli, mutta on vaan talous tiukalla. Olispa hyvä talveksi tosiaan.

Talveksi olen tilannut vaimolta ihan ehta-aidot pässinpökkimät välihousut, neulontaohje on pyörinyt jo sohvalla, mutta ei vielä ole homma edennyt. Tosin Devoldin pitkillä kalsareilla ja välihousut niiden päälle laittamalla pääsee jo pitkälle. Yritän koostaa varusteita -25C pakkaseen, sellaisia joilla homma olisi vielä kivaakin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pohjois-Karjalan kierros syyskuun 2016 loppu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jerveniä katselin viime vuonna, mutta päädyin halvempaan kolmiosaiseen ISOON pakkauskokoon menevään bivy bagiiin. Käyttökokemuksia, lämmittävyyttä ja kokoa koskevat arviot olisivat kivat.

Vastaa Viestiin