Sivu 5/5

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Lähetetty: 10 Elo 2018, 11:16
Kirjoittaja Wacky
Premnas kirjoitti:Mieleen tuli myös et pitäiskö ne peräti puolata uudelleen ja ristiin, kuitenkin esim. rahtikärrykäytössä niille tulee enempi painoa.

Suoran puolauksen muuttaminen ristiin puolaukseksi muuttaa tarvittavaa puolan pituutta joten enemmän kuin yks ristiin vaatii uudet pidemmät puolat ja yks ristiin voi vaatia jo pidemmät nipat.

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Lähetetty: 10 Elo 2018, 11:43
Kirjoittaja Premnas
No se on selvä juttu toki, mutta onko tuossa suoraan vedossa ollut joku selkeä etu verrattuna ristiin puolaukseen, vai onko se vaan halvempi tehdä noin vai mitä...ja kannattaako sitä kuitenkaan mennä muuttamaan?

Menee lievästi jo ot:n puolelle, ehkä pitää siirtyä sinne peräkärryketjuun pohtimaan tätä.

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Lähetetty: 10 Elo 2018, 12:35
Kirjoittaja jviirret
Suoraan puolattuna kiekko kestää paremmin kuormaa ja sivuttaisvoimia, joita kallistelemattomassa peräkärryssä tulee. Ristiin puolattuna taas paremmin navasta tulevia voimia, ketjuvetoa ja levyjarrun käyttöä. Levyjarruttomassa peräkärryssä siis suoraan puolattu parempi.

Jukka

Re: Nojaillen Nokialle, Nokialla ja Nokialta

Lähetetty: 10 Elo 2018, 13:18
Kirjoittaja Härski
Suora puolaus on vapaasti pyörivässä rankassa paras ratkaisu. Ristiinpuolauksella saavutetaan ainoastaan jarrutus- ja ki7hdytyssuuntaista lujuutta, sivuttaisvoimien kustannuksella.

Hatunnosto reissusta! Mulla oli tekemistä ihan pelkässä yhden paivän pistäytymisessä Nokialla! :oops: