Jälleen Savonlinnaan saunomaan

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Reittiprofiileista

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kaivoin profiilit Google Mapsista.

Kuva

Kuopio - Länsi-Saamasentien alku:
Alussa muutama tymäkkä mäki, jotka haittaavat lähinnä paluumatkaa. Nuo ovat ne kaksi painajaismäkeä, jotka Fuegolla ajaessa tuntuivat mahdottomilta kun palasin pitkiltä lenkeiltä. Josku ajoin jopa kiertoreittejä välttääkseni ne, vaikka kokonaisnousu oli sitten sen vuoksi isompi.

Loppupään nousu on Lossilta alkava mäki, joka on kyllä pitkä ja loppua kohden kiristyvä. Mutta sen pystyy kapuamaan pyörällä kuin pyörällä, kun vain polkee riittävän hitaasti. Toisaalta en tietenkään ole koskaan kivunnut sitä väsyneenä.

Kuva

Länsi-Saamasentie - Konnuslahti:
Ei paha, mutta kuitenkin sen verran mäkiä, ettei ihan ilmaiseksi pääse nojapyörälläkään. Jatkuvaa nousua tai laskua, suunnasta riippumatta.

Kuva

Konnuslahti-'Varkaus-Joensuu-tie':
Riihirannatien aluksi on aivan tappomäki, jota en enää pystypyörällä yritä. Sen polkeminen vie turhaa voimia ja rasittaa polvia. Mutta Kuukkelilla nousu meni yllättävän helposti, mäki näyttää siltä kuin tarvittaisiin tikkkaat sen nousuun. Loppumatka tätä soratietä on samantyyppistä kuin Länsi-Saamasentie, mutta mäet ovat isompia ja matka pidempi. Mutta tämäkin osuus meni Kuukkelilla ihan huomaamatta.

Kuva

Riihilahdentien loppu-Kangaslampi:
Ensimmäinen möykky on Varkaus-Joensuutiellä, ja se on yllättävän paha. Tie on todella ikävä ajaa runsaan liikenteen ja mäkien vuoksi. Tällä tiellä joutuu ajamaan 5 km ajan, ja jokainen metri on liikaa. Sitten tuleekin nousu kohti Kangaslampea 90 asteen käännöksen jälkeen, pitkä kuin nälkävuosi. Yksi reitin painajaismaisimmista mäkikomboista, mutta Kuukkelilla tuntui kuin joku ulkopuolinen voima olisi kiskonut pyörää ylös, ihan kuin olisin hiihtohississä ollut. Nopeus säilyi 7 km/h, tai nopeampana. Googlen profiili ei vaikuta aivan totuudenmukaiselta, ylämäki-alamäkiyhdistelmiä on paljon käyrää enemmän.

Kuva

Kangaslampi-Tappuvirran lossi:
Jatkuvaa nousua ja laskua, nojapyörälle ideaalireitti, mutta pystypyörällä ikävä. Tuo loppupuoliskon kumpare meni aivan huomaamatta, mieleeni ei tule, missä kohtaa moinen olisi ollut. MBB-rules!

Kuva

Lossi-Oravi:
Lossin jälkeen on ensin yksi pitkä kumpuileva nousu, sitten laskua ja sama uusiksi. Ilmeisesti tuo lasku ei näy kunnolla Googlen profiilissa. Mutta nojakilla jäleen kohtuullisen mukavaa ajettavaa, kun vauhti kestää jonkin verran seuraavaan mäkeen asti.

Kuva

Oravi-Savonlinna:
Muutama erittäin paha mäki. Mutta Kuukkelilla mäet vain nousivat kuin itsestään - pystypyörällä olisin taluttanut varmasti monta pätkää. Kotiin tullessa tuo jyrkin kumpare antoi 62 km/h vauhdin, ja Velonautti on mennyt DF:llä 83 km/h samassa mäessä. Mäen nousuun meni 6 minuuttia ylämäkisuuntaan, noin karkealla minuutin tarkkuudella mitattuna.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Alkupään reittivaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Alkupään reitti Puutossalmesta Konnuslahdelle on aina mietityttänyt minua ja nyt vasta tajusin syöttää tiedot Google-Mapsiin.

Käyttämäni Länsi-Saamasen soratie osoittautui lyhimmäksi ja vähiten mäkiseksi.

Kuva

Verratuna asvaltoituun reittiin, jota Velomobiililla joutuu ajamaan, on se n. 10 km lyhyempi ja lisäksi nousuja on 100 m vähemmän.

Kuva

Jossain vaiheessa testaan kyllä Itä-Saamasentienkin, se saattaa olla Länsi-Saamasentietä rauhallisempi autoliikenteeltä. Ja lisäksi soratieosuus jää tällöin kaikkein lyhyimmäksi - käytännössä 13,6 km vs. 11,1 km.

Kuva

On se vaan reittipohdiskelu nykyään helppoa! :D

Vastaa Viestiin