Kaivoin profiilit Google Mapsista.
Kuopio - Länsi-Saamasentien alku:
Alussa muutama tymäkkä mäki, jotka haittaavat lähinnä paluumatkaa. Nuo ovat ne kaksi painajaismäkeä, jotka Fuegolla ajaessa tuntuivat mahdottomilta kun palasin pitkiltä lenkeiltä. Josku ajoin jopa kiertoreittejä välttääkseni ne, vaikka kokonaisnousu oli sitten sen vuoksi isompi.
Loppupään nousu on Lossilta alkava mäki, joka on kyllä pitkä ja loppua kohden kiristyvä. Mutta sen pystyy kapuamaan pyörällä kuin pyörällä, kun vain polkee riittävän hitaasti. Toisaalta en tietenkään ole koskaan kivunnut sitä väsyneenä.
Länsi-Saamasentie - Konnuslahti:
Ei paha, mutta kuitenkin sen verran mäkiä, ettei ihan ilmaiseksi pääse nojapyörälläkään. Jatkuvaa nousua tai laskua, suunnasta riippumatta.
Konnuslahti-'Varkaus-Joensuu-tie':
Riihirannatien aluksi on aivan tappomäki, jota en enää pystypyörällä yritä. Sen polkeminen vie turhaa voimia ja rasittaa polvia. Mutta Kuukkelilla nousu meni yllättävän helposti, mäki näyttää siltä kuin tarvittaisiin tikkkaat sen nousuun. Loppumatka tätä soratietä on samantyyppistä kuin Länsi-Saamasentie, mutta mäet ovat isompia ja matka pidempi. Mutta tämäkin osuus meni Kuukkelilla ihan huomaamatta.
Riihilahdentien loppu-Kangaslampi:
Ensimmäinen möykky on Varkaus-Joensuutiellä, ja se on yllättävän paha. Tie on todella ikävä ajaa runsaan liikenteen ja mäkien vuoksi. Tällä tiellä joutuu ajamaan 5 km ajan, ja jokainen metri on liikaa. Sitten tuleekin nousu kohti Kangaslampea 90 asteen käännöksen jälkeen, pitkä kuin nälkävuosi. Yksi reitin painajaismaisimmista mäkikomboista, mutta Kuukkelilla tuntui kuin joku ulkopuolinen voima olisi kiskonut pyörää ylös, ihan kuin olisin hiihtohississä ollut. Nopeus säilyi 7 km/h, tai nopeampana. Googlen profiili ei vaikuta aivan totuudenmukaiselta, ylämäki-alamäkiyhdistelmiä on paljon käyrää enemmän.
Kangaslampi-Tappuvirran lossi:
Jatkuvaa nousua ja laskua, nojapyörälle ideaalireitti, mutta pystypyörällä ikävä. Tuo loppupuoliskon kumpare meni aivan huomaamatta, mieleeni ei tule, missä kohtaa moinen olisi ollut. MBB-rules!
Lossi-Oravi:
Lossin jälkeen on ensin yksi pitkä kumpuileva nousu, sitten laskua ja sama uusiksi. Ilmeisesti tuo lasku ei näy kunnolla Googlen profiilissa. Mutta nojakilla jäleen kohtuullisen mukavaa ajettavaa, kun vauhti kestää jonkin verran seuraavaan mäkeen asti.
Oravi-Savonlinna:
Muutama erittäin paha mäki. Mutta Kuukkelilla mäet vain nousivat kuin itsestään - pystypyörällä olisin taluttanut varmasti monta pätkää. Kotiin tullessa tuo jyrkin kumpare antoi 62 km/h vauhdin, ja Velonautti on mennyt DF:llä 83 km/h samassa mäessä. Mäen nousuun meni 6 minuuttia ylämäkisuuntaan, noin karkealla minuutin tarkkuudella mitattuna.