Sivu 1/1

Uudenvuoden pyöräretki

Lähetetty: 30 Loka 2017, 21:30
Kirjoittaja Puusilmä
Ensin ajattelin käyttää uudenvuoden ylimääräisen vapaapäivän reppuretkeen, mutta nyt kun on hyvä penkki läskissä on alkanut itää ajatus, että voisin lähteä pyöräretkelle.

Ei mitään älytöntä, kuten Saunaretkeä Savonlinnaan, vaan jotain pientä ja sievää. Mutta kuitenkin pimeitä maanteitä ja sorateitä pitkin. Koska kelit voivat olla huonot voisi reitti olla tuttu, eli käväisy Konnuksenlahdella. Meno Itä-Saamasentietä tai asvalttitietä, jos soratie on huonossa kunnossa. Paluu sitten Länsi-Saamasentietä - oli tien kunto sitten mikä tahansa. Ja tietysti fiilispohjalta pidemmällekin, vaikka Heinävedelle tai sitten Oraviin.

Reissun ajoitus olisi sitten tietysti sitten sellainen, että perjantaina 29.12. lähtisin ajelemaan illalla. Kun on pimeää yötä päivää, niin illallakin voi lähteä. Sitten ajelua niin pitkälle kuin sielu sietää otsalampun ja tähtien valossa ja yöpyminen teltassa. Seuraavana päivänä sitten ajelua aamusta iltaan ja lopulta sunnuntaina toisen yöpymisen jälkeen paluu kotiin.

Saa nähdä toteutuuko.... ja tietysti Kallaveden jäillekin voisi lähteä ajelemaan, kaiken järjen mukaan sellaiset kyllä silloin on. Mutta jotenkin vaan tuntuisi hauskalta ajatukselta tehdä keskitalvella pyöräretki samaan tapaan kuin kesäaikaan, ajelua teitä pitkin ja yöpymisiä tien vieressä. Ideologiana olisi kai jotenkin pidentää pyöräilykautta. :D Säät vaihtelee - fillarilla pääsee!

Re: Uudenvuoden pyöräretki

Lähetetty: 30 Loka 2017, 22:25
Kirjoittaja jori
Puusilmä kirjoitti:Ideologiana olisi kai jotenkin pidentää pyöräilykautta. :D Säät vaihtelee - fillarilla pääsee!

Iso peukku.png
Iso peukku.png (142.3 KiB) Katsottu 1408 kertaa

Re: Uudenvuoden pyöräretki

Lähetetty: 31 Loka 2017, 20:29
Kirjoittaja terppa
Lahden perämetsässä innoissaan odotetaan jo tulevaa matkapäiväkirjaa :D

Re: Uudenvuoden pyöräretki

Lähetetty: 31 Loka 2017, 22:29
Kirjoittaja Puusilmä
Kiitoksia kannustustuksista! :D

Nyt kun tajusin, miten pitkä aika vuodenvaihteeseen on, niin tulin siihen tulokseen, että täytyy kyllä jatkaa retkeä aina maanantaihin 1.1.2018 asti. Saan siis aikaiseksi kolmen yöpymisen retken ja silloin saan kaksi kokonaista päivää aikaa ajella ympäriinsä. Tämä taas avaa aivan uusia reittimahdollisuuksia. Tarkemman reitin kyllä mietin vasta lähempänä retken ajankohtaa - fiilispohjalta.

Lämmintä tarvitaan mukaan. Perusvaatteiksi Lekan housut ja takki, puuvillapolyesteriä. Alle riittävästi villaa. Jalkaan talvimaiharit (ovat numeroa isommat Norjan maiharit kuin käytän kesällä). Taukovaatteeksi tietysti Lekan pakkaspuku, tai ehkä sittenkin Jerven talvieristeellä. Makuupussiksi Wiggy's Superlight (-20 C extreme-raja), jonka sisään mahdun vaatteet päällä. Viimeksihän Wiggy's Antarctis vei kokonaan tarakan päälilaukun 49 l tilavuuden, mutta ottamalla pienemmän makuupussin saan varmaan kaikki lämpövarusteet mahtumaan samaan pakkaukseen. Periaatteen vuoksi jätän pakkaspuvun pois, ellei nyt sitten ole yli 20 asteen pakkaspäiviä luvassa.

Makuualustaksi Thermarest Ridgerest Solite ja Ridgerest Solar solumuovialustat, niin ei tarvitse ilmapatjaa puhallella. Ja solualustat saa myös nopeasti taukoa varten käyttöön. Voisin laittaa ne yhdeksi kääreeksi ja kiinnittää ohjaustankoon. Kevyitä kun ovat eivät vaikuta ohjaukseen. Ja samalla toimivat sekä tuulensuojana lämpö tuomaan, että ilmajarruna, etten mene liian kovaa! :P Saa nähdä onnistuuko, rulla on varsin iso.

Hillobergin Rogen kolmenvuodenajan teltta saa toimia majoitteena ja sääsuojana, toimii varmasti talvellakin, tuskin joudun arktiseen lumimyrskyyn puuttomalla paljakalla. Absideja auki pitämään kaksi lumikiilaa, muutenhan teltta kyllä kantaa itsensä ja pysyy varmasti lumessa paikallaan ilman muita kiiloja, ja tarvittaessahan aina voi haudata telttanarut oksankarahkojen avulla hankeen ankkureiksi. Mutta, jos makuualustat ovat ohjaustangossa, niin minne teltan laitan? :? Makuualustat voisi toki hirttää myös tuohon tarakan päälle tulevaan rullalaukkuun kiinni, kulkisivathan ne siinäkin.

Loput kamat sivulaukkuihin taakse. Juomapulloiksi 1,2 l Kleen Kanteen Wide pullo, ja saman firman eristetty 0,6 litran pullo säilömään vesi lämpimänä pidempään.

Keittimeksi Trangia bensapolttimella, ja pussiruokaahan sitä pitää ottaa. Tuskin on kauheasti ruokapaikkoja auki, pääteitä kun en kuitenkaan viitsi pimeässä autojen heittämän ravan lentäessä ajella. Juomavesi joko lunta sulattamalla tai MSR Guardian puhdistimella, joka kestää myös jäätymisen.

Valoiksi Lumonite Navigator ja kaksi akkua taskuissa lämpimiksi pysymään, Lumonite compass taskuun telttavaloksi. Pyörässä on paristotakavalo. Pystypyörällä voi ajella ilman valojakin pimeässä, kun vauhti on sen verran hidas, etteivät töyssyt yleensä haittaa. Lumi myös varmaan jo jonkin verran tuo valoa, varsinkin jos olisi kuutamo tarjolla.

Tässä näin alkuun varustepohdintoja... myöhemmin lisää ja tarkennuksia.

Re: Uudenvuoden pyöräretki

Lähetetty: 31 Loka 2017, 23:01
Kirjoittaja jooseha
Puusilmä kirjoitti:varsinkin jos olisi kuutamo tarjolla.

Täysikuu on sopivasti toinen tammikuuta :)

Reitti

Lähetetty: 01 Marras 2017, 20:49
Kirjoittaja Puusilmä
Kuva

https://goo.gl/maps/6BAd5Dfkhhx

Boda Bodalla ajoin joskus Mustinlahdelle ja takaisin. Eli sinne asti reitti on tuttu, ja on varsin kauniskin.

Kuva
Jostain Litmaniemen kohdalta.

Jos pikkutiet ovat huonossa kunnossa, niin voin osin suoristella reittiä asvalttiteitä hyväksi käyttäen. Kokonaisuudessahan matkaksi tulee sellaiset 210 km.

Perjantai-iltana 30-40 km, lauantaina 60-80 km, sunnuntaina 60-80 km ja maanantaina 60-80 km. Yritän ajoittaa reitin siten, että Vehmersalmella ja Karviolla olisin valoisan aikaan, josko joku ravinteli olisi sentään auki. Paluumatka sitten painetaan ilman tukiaisia, paitsi jos joudun Konnuslahden kautta ajamaan. Mutta pyrin pysymään reitillä, koska olen aina halunnut käydä KURJALASSA! :P

Reitti on siinäkin mielessä hyvä, että jos tulee ongelmia niin evakuointi on helppo tehdä - lyhyt matka Kuopioon, niin eiköhän vaimo kerkiä hakemaan kotiin. Ja odotellessa kyytiä voin hakeutua lähimmän asvalttitien varteen.

_____________________________________________________________________

Mittailin etappeja tarkemmin, näyttäisi siltä, että väli Vehmersalmi-Karvio on vain 54 km. Käytännössä ei liene mahdollista olla molemmissa sellaiseen aikaan, että ravintolat olisivat auki, nekun aukeavat niin myöhään, yleensä lounasaikaan. Panostan rahani Karvioon, koska jos olisin vasta 11 maissa Vehmersalmella pizzalla ja jos seuraavan etapin aikana tulee vähäisiäkään ongelmia, en ehdi enää valoisan aikaan Karvioon.

https://goo.gl/maps/4VbeiXiyK872

Tuon Mustinlahdenreissun tarkoitus oli muuten etsiä rauhallinen reitti Liperiin ja Joensuuhun ilman Kerman mäkiä, en vain päässyt niin pitkälle kuin silloin toivoin, ehkä vielä joskus...

Kuva

Vaatteet ja tavarat taskuissa

Lähetetty: 01 Marras 2017, 22:08
Kirjoittaja Puusilmä
Lippalakki kesämallia
Särmä Merinohuppari (huppu toimittaa pipon virkaa)
Merino pitkä kerrasto
Merino T-paita
Merino Boxerit
Merinosukat
Ullefrote 800 g/m2 sukat
Norjan maiharit - eiku Ruotsin laivaston vetskarimaiharit

Housut Särmä maastopuvun housut, polvi-inserteillä (On mukava könytä polvillaan, jos housut kastuvat on mukavampi kun kangas ei liimaudu ihoon kiinni ja lisäksi tuuli ei jäädytä polvia polkiessa.)

Takkina Särmä Windproof Smock, jossa myös huppu. Jos on lämmintä (nollan tuntumassa), takin voi laittaa tarakalle.

Hupparin taskussa akut Lumonite Navigaattoriin
Windproof Smockin taskuissa.
- Kännykkä pakastepussissa
- Lumonite Compass
- Zippo Sytkäri (bensakeittimen bensa toimii varabensana)
- Välipaloja
- Lumonite Navigatorin valo-osa silloin kun ei ole käytössä
- Särmä nahkarukkaset ja merinoinsertit
- Kompassi, sorateiden risteyksissä voi arpoa paremmin oikeaa suuntaa, säästää kännykän akkua.

Tauko/leirivaatteena Jerven talvieristeellä varustettuna, Jervenin kanssa voi myös tarvittaessa pyöräillä ja kun eristeen irroittaa niin se käy sadevaatteesta.

Pipo varavaatteena laukussa nukkumista varten, samoin leirirukkaset ja untuvatöpikkäät siltä varalta, jos pyöräilyvastaavat kastuvat läpimäriksi.

Elektroniikka

Lähetetty: 04 Marras 2017, 11:11
Kirjoittaja Puusilmä
Kännykkän ja laturin otan tietysti matkaan.

Fillarin akun laturista en ole niin varma. Mutta varmaan se täytyy ottaa, jos on "lämmintä" niin akusta saa tarvittaessa potkua ainakin 40 km verran, ellei jopa 80 km. Voin ladata akun Karviolla, ja sitten on raskaiden teiden varalta apu lähellä paluumatkallakin.

Lähtökohtaisesti ajatus on tietysti ajaa ilman sähköä, sillä jossain vaiheessa vaihdan KTM:n sähköläskin kyllä Pole:n läskiin ja sen 5,05" renkaisiin, jolla isokin mies ajaa hangessa huoletta. Nykyiset 4" ovat oikeasti vain hyville hankikantokeleille sopivat. Mutta ennen sähköläskistä luopumista toivon olevani sellaisessa kunnossa, että vaihto ei kaduta kun ajelee normeja kaupunkiajoja - ja tavoitehan on aina se, ettei vaan tulisi hiki polkiessa! 8)

Lumonite Compass:in laturi on USB johto, joten sen mukaanotto on itsestään selvä, kun on kerran kännykkälaturikin. Mutta entäs sitten Lumonite Navigatorin laturi, en varmaankaan ota mukaan. Koska minulla on kaksi akkua, joita pidän jatkuvasti lämpimässä, eli valovirtaa kyllä riittää.

Varavirtalähde? Entäs oikea kamera ja akut? ...täytyy tuumia. Kameran akkulaturia en ainakaan ota, sillä kameraan minulla on 3 akkua, jotka kyllä riittävät. Mutta otanko koko kameraa? Ehkä otan jos sille löytyy pakatessa sopiva paikka - eikä ole yli -25 pakkasia luvassa.

__________________________________________________________________________________________________

Taidan ottaa kamerarepun mukaan, minulla on sellainen, josta saa alaosan pyöräytettyä etupuolelle ja kaivettua kameran esiin. Olkalaukku olisi ehkä teknisesti kevyempi, mutta pyöräillessä varmaankin kevyt reppu on pitkän päälle mukavampi. Kamera ja pari linssiä. Kyllä, otan ne mukaan, säästyypähän kännykän virtaa muuhun kuin kuvaamiseen. Kännykässä alkaa olla taas akku heikoimpana lenkkinä, kahden vuoden kohdalla tuntuu aina tulevan sama juttu ja vaihto eteen.

Kuva
https://www.mindshiftgear.com/products/rotation180-panorama

Jalusta lähtee myös, jos vaikka itsekin pääsisin kuviin...

Pulloteline vol.2 testiin

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 12:42
Kirjoittaja Puusilmä
Minulla on yksi teline, johon saa Klean Kanteen 1,2 litran pullon paikalleen, mutta n. 6 dl. termospullo olikin kapeampi, vaikka molemmissa on sama korkinkanta, ja siksi hankin säädettävän pullotelineen.

Kuva

Kuva

Kuva

Tänään täytyy laittaa pullollinen kuumaa hunajateetä ja sitten lähteä testaamaan onko telineestä mihinkään. Pystyputki voisi olla ehkä parempi kiinnityspaikka, mutta silloin akun irroitus voisi muuttua hankalammaksi... (ei muuten mahtunut pystyputkeen)

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! :D

P.S. Kiinnityshihnat ja pullotelinreijät ovat eri firman tuote. Procraft on pullotelineen valmistaja. https://www.bike24.com/p2124914.html

P.P.S. Harmittaa kun en tilannut samalla tätä https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=224532;menu=1000,5,128,68;mid=0;pgc=0;page=2;orderby=2

Re: Uudenvuoden pyöräretki

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 19:42
Kirjoittaja Puusilmä
Pulloteline kyllä toimi hyvin, mutta Klean Kanteen kahvikorkki versio 2.0 ei ole riittävän tiivis - vähäistä jatkuvaa tihuttelua esiintyi. Tilaan jonkin stemmiin kiinnitettävän telineen, se varmaan ehtii vielä ennen uuttavuotta. Tilaan samantien 2 kpl, niin saan myös Kuukkelin saman virityksen.

Re: Uudenvuoden pyöräretki

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 21:39
Kirjoittaja Puusilmä
Olen testaillut myös makuupussia, Puolalaista sellaista. Hyvältä vaikuttaa. http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/synthetic-sleeping-bags/agressif?gid=120&vid=6

Tänään jälleen testiyö, kun on luvattu pakkasta jopa 6 astetta. Pakkanen on Kuopiossa harvinaista herkkua nykyään. Sen verran olen jo testannut, että molemmat RidgeRestit todellakin tarvitaan, yhdellä selkää kylmää, ainakin suoraan lumella maatessa. Makuupussin selkäpuolella on vähemmän eristettä kuin yläpuolella.

Jos otan tämän polskipussin mahtuu pakkarin päälle tulevaan 49 litran rullalaukkuun tavaraa helposti, sillä kompressiosäkkiin pakattuna tilaa kuluu vain 10 l. Jerven paksummalla eristeellä saa sitten toimia varmuusvälineenä, jos tulisi yllättäin kovia pakkasia.