Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 609
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Hygieniapussukan tarina

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 24 Huhti 2019, 18:48

Hygieniapussukan tarina on sellainen, että olen koonnut siihen kaikki tarvitsemani varusteet niin lentäen tehtäville työmatkoille kuin retkille. Lähden minne vain, niin aina sama kosmetiikkapussukka mukaan.

"Poistan" listasta itsestäänselvyydet ja selitän oudommat jutut. Mukana ei ole lainkaan nesteitä, joten minun ei tarvitse lentokentillä kaivella laukkua. Jatkossa hankin varmaan täältä Nojapyöräfoorumilta löytämiäni hammastahnatabletteja, mutta en ole vielä kerennyt tilaamaan niitä.

Hidrasec - Ripulilääke, joka estää ripulinesteen eritystä suolesta, ei pelkästään lamaa suolta kuten Imodium/Imocur valmisteet.
Partahöylä - Nykyään Gilette, kun lentokentillä ovat poistaneet muutaman kerran tavallisen höylän irtoterät.
Partasaippua - korvaa kaiken saippuan ja eikä ole neste vaan puikko.
Teippi - Gorillateippi 2,5 cm leveänä, korjaa varusteet, toimii laastarina, jos laittaa WC-paperia haavan kohtaan. Ja tietysti rakkolaastari, haavan sulkusidos ja tukisidekin se on tarvittaessa hätätilassa.
Ompelusarja - Jostain hotellista mukaan otettu, koskaan en ole tarvinnut.
Peili - Suunnon peilikompassi, eli toimii parranajopeilinä ja varavarusteena, jos tarvitsisin yhtäkkiä kompassia elektroniikan pettäessä.
Pyyhe - Mikrokuitupyyhe, kooltaan suuri, voi käyttää peittona ja aurinkosuojana yms. kuivaamisen lisäksi.
Pinsetit - Aina joskus tarvitsee, varsinkin jos eivät ole mukana niin menee heti tikku sormeen. :D
Kynsileikkurit - Yli viikon reissuilla kynsien leikkaus tulee tarpeeseen. Joskus kynnet myös halkeavat ikävästi.
Kookosrasva - Parranajoöljynä/AfterShavena toimii, pieni purkki. Ei ole neste.
Alunakivi - AfterShave, antiseptinen aine, hyydyttää myös pieniä verenvuotoja - lähinnä ihon pintanaarmuista.
Aurinkopuikko - Ei ole neste, aina tarvitsee aurinkosuojaa, kun on unohtanut ottaa aurinkorasvan mukaan.
Somac - Paha närästys saattaa joskus yllättää ja olla todella tuskaista.

Hygieniapussukka Itsestäänselvyydet:
Partasuti
Hammasharja
Hammaslankain
Burana
Sumatriptan
Kampa

(Lisäksi jemmassa vetoketjutaskussa on muutama pala vahvaa kosteutta sietävää talouspaperia - siltä varalta, että jos paskahätä yllättää eikä varsinainen WC-paperi ole mukana. Ja paperi tietty toimii myös laastaritarvikkeena.)

Hygieniapussukka on iso osa helppoa pakkaamista - vähemmän mietittävää, senkun nakkaa mukaan! 8)

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 609
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 29 Huhti 2019, 21:05

Kuva

Matkaan pääsin perjantaina vähän ennen viittä, olin pakannut jo keskiviikkona. Valokuva on otettu 16:40 ja melko pienen hetken kuluttua polkaisin matkaan. Ensimmäinen etappi Puutossalmen lossille meni varsin vauhdikkaasti, matkaa on 22,5 km ja se on pääasiallisesti loivaa alamäkeä. Matkavauhti alkumatkalla oli huimat 20,1 km/h ja ajokeskinopeus 20,4 km/h. Keli oli mitä mainioin, kuten koko reissun ajan. Rengaspaineet pumppasin ennen lähtöä Lezynen painemittarilla varustetulla tornipumpulla 1,1 bar:iin, enkä tarkistanut niitä, ajattelin tarkistavani sitten kun saavun soratielle, jos renkaat tuntuisivat liian kovilta.

Kuva

Profiili Kuopio-Puutossalmen lossi -välillä on siis keskimäärin alamäkeä, mutta on siinä ylämäkensäkin. :) Puolivälistä eteenpäin, varsinaisen Puutossalmentien osuus vie kuitenkin pyörää varsin mukavasti kohti rantaa - ja se selittää matkan vauhdikkaan etenemisen.

Kuva

Lossilla otetuissa kuvissa näkyy jäätilanne ja erittäin kaunis keli.

Kuva

Kuva

Lossin jälkeen pidin pienen tauon, kiristin maihinnousukengät. Päädyin lopulta ottamaan Norjan M77 maiharit, enkä niitä vetokejtumaihareita. Norjaiset ovat hieman kevyemmät ja ne on testattu kävelykäytössä. Jos olisin joutunut taluttamaan pyörää vaikkapa rengasrikon vuoksi, niin Norjalaisilla se ei olisi tuottanut ongelmia. Ruotsin laivaston vetskarimaihareita käytän kaupungissa ja aiemman kokemuksen mukaan kesällä saattaa jaloista irrota niin paljon hikeä, että kengät värjäytyvät suolasta. En halunnut "pilata" ykköskenkiäni. Ja kolmanneksi, tulin siihen tulokseen, että koska reissulla on kiire, en juuri kerkiä tuulettelemaan varpaitani, vaan kengät ovat jalassa koko päivän. Vetoketjuista ei ole silloin mitään iloa.

Kenkävalinta aiheutti ongelmia heti alkumatkasta. Ongelmat korjasin Nojapyöräfoorumin ohjeilla, onneksi vietän täällä aikaani sen verran, että aina jotain tarttuu matkaan mukaan.

M77 kengissä on aavistuksen ohuempi pohja kuin Ruotsin laivaston kengissä. Seurauksena oli vasemman polvitaipeen lihasten kipeytyminen jo ensimmäisellä etapilla kohti Puutossalmen lossia. Onneksi tiesin Nojapyörfoorumin kampikeskustelun perusteella, että kyse oli siitä, että polvi suoristui liikaa. Siirtelin heti losssin jälkeen penkkiä alle 2 mm alaspäin ja käänsin sitä mikroskooppisesti oikealle. Ja myöhemmin vielä vajaat 3 mm alaspäin kahdessa erässä. Ja saapuessani Varkaus-Joensuu -tielle oli ongelma poissa.

On hämmentävä havaita miten pienestä hyvä ajoasento on kiinni. Väitän edelleen, että pyörää on säädettävä osia vaihtaen vähintään kaksi vuotta säännöllisesti ajaen ennen kuin voi olla varma, että ajoasento on paras mahdollinen. Mutta en tietenkään väitä, että olisin tässäkään asiassa oikeassa.

Nämä strategiset tauot eivät muuten kirjaantuneet mihinkään keskinopeuksiin, koska sammutin sykemittarin näiden ajaksi. Eli jokaisen etapin jälkeen on pieni musta aukko ajan kulussa, joten todelllinen kokonaismatka-aika on hieman suurempi. Ja matkavauhti vs. ajokeskinopeus vertailut kuvaavat vain etappien sisällä olevien taukojen määriä. Ja käytännössä siis ero kuvaa väsymyksen määrää sekä etappien raskautta.

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa oli kosteaa, mutta suurin osa sorateistä oli erittäin pölyisiä. Jopa niin pölyisiä, että auton mentyä ohi olin huolissani siitä, että en näkyisi takaa tuleville pölyn keskeltä, jos toinen auto tulisi heti kohta ensimmäisen perästä. Näkyvyys meni sadan metrin ajaksi nollaan aina auton ohittaessa. Onneksi herkällä korvalla kuunnellen saattoi päätellä, että toista autoa ei ole tulossa takaa. Tiethän ovat harvaan ajettuja tähän aikaan vuodesta, mökkiläiset eivät vielä ole rallaamaassa ees taas kaupunkiin ja mökille. Se onkin hyvä syy ajella tässä vaiheessa vuotta pyörällä, toinen syy on aiemmin ollut se, ettei ole hyttysiä.

Tänävuonna hyttysiä kuitenkin jo oli, sain kymmenkunta puremaa. Varmaankin sitä rotua, joka talvehtii osin aikuisena? Onneksi yöllä oli sen verran kylmempää, etteivät pystyneet lentämään ja häiritsemään nukkumistani. Olin jossain vaiheessa hetken huolissani, kun en tajunnut ottaa hyttyshuppua mukaan heti huhtikuussa!

Kuva

Länsi-Saamaisen tiellä 5,05 tuuman renkaat pääsivät oikeuksiinsa. Ajo oli kuin asvaltilla. Toki isoista renkaista oli iloa myös asvaltilla, joka on tuttuun tapaan täällä Itä-Suomessa varsin huonossa kunnossa. Suuri rengas tekee ajamisesta kevyttä! :)

Se tarkoittaa sitä, että ajaessa ei tarvitse katsella niin tarkkaan mihin rengas osuu. Jos asvaltissa on vaikka 3 cm railo ei sitä huomaakkaan. Ainoat ikävät kohdat, niin asvaltilla kuin sorallakin, olivat suuret jyrkät kuopat, jotka saattoivat välillä yllättää. Soratieosuuksien yksi keväinen erikoisuus ovat kohdat, joissa tavallinen rengas uppoaisi mutavelliin, mutta 5,05 tuuman renkalla tuntuu vain hienoista hidastumista. Onneksi näitä kohtia oli tällä kertaa matkan varrella vain yhden käden sormin laskettava määrä.

Kuva

Kyltissä lukee:"Tuomaisen korjaamo". Maaseudulla ajaessa apu saattaa olla lähempänä kuin yleensä arvaakaan, samanlaisia 'korjaamoita' oli matkan varrella useampia. Jos siis joskus jotain hajoaisi niin todennäköisesti ei ole mitään hätää, kunhan ei vain ole kiirus minnekään.

Kuva

Konnuslahden sillalla. Kuvaa ottaessani en tajunnut, että siitä tuli näin hieno! :shock:

Valokuvat ovat yleensä otettu tauoilla - on luonnollista pysähtyä kauniiseen kohtaan. Tauko tarkoitti käytännössä yhden patukan syöntiä ja runsaampaa juomista - sekä tietysti virtsalla käyntiä. Ajoittain, varsinkin etappitauoilla otin myös kuivalihaa ja parapähkinöitä. Kuivalihan suolaprosentti on muuten 9,5%, joten sitä täytyy syödä varsin varovasti. Pähkinöiden ongelma on, että rasvan imeytyminen on rajallista, ja jossain vaiheessa kehittyy rasvaripuli kun tavara vain kulkee suolen läpi. Siksi juuri etsin niitä pääosin hiilihydraatteja sisältäviä patukoita tälle reissulle.

Kuva

Etappi välillä Konnuslahden silta ja Varkaus-Joensuu -tie alkoi olla jo raskas. Matkaa oli 26 km ja siitä yli 20 km mäkisellä soratiellä. Ajokeskari putosi 16,1 km:iin ja matkavauhti 14,1 km/h:iin. Hiilihydraatit oli poltettu ja rasvalla mentiin. Onneksi Kangaslampi ei enää ollut kaukana. Asvaltille pääsy myös kevensi sekä mieltä että vierintävastusta.

Viimeinen etappi ennen yöpuulle vetäytymistä oli pituudeltaan 22 km. Matkavauhti nousi hieman ollen 14,7 km/h ja ajokeskariksi tuli niinkin "huima" kuin 16,4 km/h. Reitillähän on masiiviinen nousu heti Varkaus-Joensuu -tieltä poistuttaessa n. 5 km kuvan bussipysäkistä, eikä itse maantiekään tuon 5 km matkalla ole ihan mäetön.

Kuva

Viimeiset pari tuntia jouduin ajamaan pilkkopimeässä. Onneksi kypärässä oleva "perävalo" tuntui näkyvän hyvin autoilijoille, osa tuntui jopa hämmentyvän näkemästään välkkyvästä takaraivostani. (https://www.youtube.com/watch?v=yaJ_bDRLMKE)

Varsinkin tämä tuli esille Varkaus-Joensuu tien tietyömaa osalla, ilmeisesti osalla kuskeista oli vaikeuksia ymmärtää, että kyse ei ole mistään työmaavalosta vaan pyöräilijästä. Osasyy tähän oli varmaan se, ettei Korpissa ole varsinaista kissansilmää, joten ainoa taakse näkyvä asiat olivat Ortlieb laukkujen heijastimet, himmeä ajovalon kajo ja 2 m korkeudessa leijuva vilkkuva takaraivoni.

Kypärään kuuluva visiiri oli suurin syy kypärän hankkimiseen, takavalo kakkossyy. Visiiri on osoittanut toimivuutensa jo nyt, ja odotan Kuukkelikauden alkua innolla, saatan nähdä jotain alamäessä kun vesi ei valu silmiin, eivätkä itikatkaan pääse enää silmämunille tanssimaan. Sadetta en ole vielä päässyt kokeilemaan. Yksi ylimääräinen ilo visiiristä tuli esiin tällä pitkällä matkalla, kun silmät eivät valuneet vettä, ei myöskään silmien ympärille kertynyt hiki valunut silmiin. En joutunut kertaakaan huuhtomaan silmiäni koko matkalla. :D

Kaikista mittareista huolimatta Garminin järjestelmä ei näköjään näytä kunnolla lähtö- tai tulokellonaikoja. Vain matkan tiedot näkyvät - aika perseilyä! :twisted: (Yhdestä valikosta löytyivät etappien aloitusajat.... :roll: )

Lähtö oli 16:44 ja Kangaslammin uimarannalle saapuminen 23:28, matka-aika oli siis 6 tuntia ja 44 min. Matkaa tuli perjantaina 97 km. Keskimääräinen marssivauhti oli siten 14,4 km/h. Olen erittäin tyytyväinen! :D

Nukkumaan menin 24:00 tasan, se tarkoittaa hetkeä, jolloin katsoin viimeisen kerran kelloa ja suljin silmäni. Heti pysähtymisen jälkeen tapahtui seuraavaa: Toppavaatteet päälle, nopea iltapala ja pieni kävely haukien kevätkutua ihmetellen, kusella käyminen, patja maahan, Jerven paikalleen ja ukko pussiin kaikki vaateet päällä. Kengät laitoin patjan alle tyynyksi, pysyivät hyvin paikallaan ja hoitivat tyynyn viran erinomaisesti. Juomareppu jäi selkään toppatakin alle, se oli jo sen verran tyhjä, ettei haitannut nukkumista.

Kuva

Yö meni hyvin, lämmintä oli, eikä mikään paikka kolottanut. Etukäteen ajatellen oli pelännyt jäsenkolotusten estävän nukkumisen, mutta mitään sellaista ei ollut. Valitettavasti nukuin muuten vain huonosti. Heräilin toistuvasti ja lopulta kello viiden jälkeen nousin ylös ja rupesin keräilemään kamoja kasaan. Olin kuitenkin täysin virkeä, ehkä enemmänkin ylivirittynyt illan polkemisesta, mutta samapa tuo.

Kuva

Hyvä ja helppo majoitus.

Kuva

Pumppasin juomarepun täyteen järvestä. Vedenpuhdistimen kierteet on suunniteltu siten, että se kiertyy kiinni suoraan suuriaukkoisiin vesipulloihin ja vastaaviin.

Sourcen 3 litran säiliöön mahtuu oikeasti 2,7 litraa. Määrä tuntui olevan juuri passeli. Juomareppua olen käyttänyt joskus vuosia sitten viimeksi. Ostin tämän nimenomaisen repun vajaa vuosi siten sillä ajatuksella, että se voisi mennä näppärästi Kuukkelin selkänojan taakse roikkumaan. En ole vielä kerennyt kokeilemaan.

Vuosia sitten juomarepun käyttö loppui siihen, että käytin repussa urheilujuomia. Siitä seurasi se, että nestepussia piti pestä jatkuvasti. Ja sitten taasi yrittää saada järjestelmä kuivaksi. Oli liian työlästä. Nyt tämän uuden juomarepun kanssa olen tehnyt niin, että laitan sinne vain vettä. Pidän sen aina suljettuna, enkä pese lainkaan. Reissuun lähtiessäni vaihdan veden uuteen. Toistaiseksi systeemi on toiminut hyvin. Tätä käyttöä tukee varmaan osin sekin, että juomaletku on päällystetty mustalla päällisellä, ei ala levä kasvamaan sinnekään. Juomareppu toimi myös talvella, pidin sen selässä takin alla, ja yöllä makuupussissa. Tosin niin pitkää reissua en juomarepun kanssa talvella tehnyt, että olisi joutunut täyttämään sen lumesta sulatetusta vedestä kattilasta kaadettuna. Sen testaaminen jää ensi talven ohjelmaan.

Olen huomannut, että mainosmiesten puheet ovat totta. Kun juo riittävästi niin jaksaa paremmin. Se tuli tälläkin reissulla jälleen todistettua. Tulee juotua, kun juominen on helppoa. Ja silloin jaksaa paremmin - vaikka sitten patukoita syöden.

Patukoita muuten kului Savonlinnaan mennessä 13 kappaletta, tämä siis perillä laskettuna, ja kun kaloreita oli n. 200 kCal per patukka niin sinne päin mennessäni söin 2600 kCal + n. 100 g Parapähkinöitä sekä saman verran kuivalihaa. Tuntui riittävän yllättävän hyvin tähän n. 18 tunnin suoritukseen.

Starttasin matkaan kohti Velonautin saunaa tasan klo 6:00.

Kuva

Kuva

Ensimmäinen tauko patukan kera, kurkia liikkeellä. Pariskuntia näkyi siellä täällä. Nämä kaksi hävisivät heti, kun ensimmäinen auto ajoi ohi. Jos olisin tullut muutaman minuutin myöhemmin perille en olisi tiennyt niiden paikalla käyneenkään.

Väli Kangaslampi - Tappuvirran lossi ei ole mikään kiva ajettava. Menen kumpaan suuntaan tahansa, niin aina tuntuu, että on vastamäki. Eikä pyörä oikein tunnu kulkevan karkealla asvaltilla. Kuukkelillakaan ei ollut vuosi sitten sen jouhevampaa. Vaikka profiili periaatteessa sopii nojapyörälle, kumpuilevaa mäkistä maastoa, niin etapilla on myös pitkiä loivia nousuja, joissa aerodynaaminen etu menetetään.

Matka on myös yllättävän pitkä - 22 km - kuvittelin joskus sen olevan kartasta katsottuna n. 17 km. Ilmankos on ollut puuduttuvaa.

Mutta jostain syystä tällä reissulla ei etappi ollut aivan niin ikävä kuin kuvittelin, ehkä henkinen valmistautuminen helpotti. Kun odotin ikävää, niin tavallinen tuntui jo kivalta. Sää tietysti suosi myös edelleen.

Kuva

Kuva

Viimeinen tauko ennen lossia. Koska haavenani on joskus ajella kuukausia pitkin poikin Suomen sivuteitä mietin aina tässä kohtaa, että millainenhan olisi tuo tie Heinävedelle. Jos lähtisinkin sinne? Mitä matkalla kohtaisin? Joskus vielä ajan tuonkin pätkän! :)

Kuva

Kuva

Kuva

Tappuvirran lossi!

Lossilta matka Oraviin on vähän liiankin lyhyt. Onhan siinä aluksi jyrkkä nousu, mutta palkinnoksi maisemat niin lähellä kuin kaukana ovat mielenkiintoiset. Varsinkin näin keväällä, kun lehdet eivät vielä estä näkyvyyttä aukeaa saaren huipulta kauniita näkymiä Linnansaaren kansallispuistoon.

Kuva

Kuva

Tällä kertaa ohitin Oravin pysähtymättä. Jälkimäisessä kuvassa siintävät Linnansaren selät, jotka olivat edelleen viimeisilään olevassa jääpeitteessä.

Kuva

Otin tämän kuvan vain yhdeksi esimerkiksi siitä, miten hienoissa paikoissa ihmiset saavat Suomessa asua. Näitä olisi ollut lukuisa muitakin.

Jos vain tulevaisuus toisi meille itsestään ajavat sähköautot, jotka ladattaisiin tuuli- tai aurinkosähköllä. Silloin kaikki hienot asuinpaikat voitaisiin ottaa käyttöön, eivätkä ne ränsistyisi maaltapaon vuoksi. Sähköautot voisivat suhata kauppa-asiat, lääkkeet, vanhukset ja lapset. Ja ehkä sitten vielä siihen kun lisäisi pienten kaupunkien väleillä kulkevat sähkölentokoneiden reitit niin saataisiin Suomi kokonaan käyttöön.

Suomi on täynnä asuinpaikkoja, joita muualta maailmalla ei saisi edes isolla rahalla ostettua. Valitettavasti vain ne ovat sellaisten matkojen takana, ettei niissä kohta pysty asumaan kuin ne, joilla on ajokortti ja työpaikka kohtuullisen lähellä - eli ei juuri kukaan. :(

Kuva

Perillä vihdoinkin. Kevät eteni seuraavan vuorokauden aikana niin nopeasti, että nyt näkyvissä olevat jäät käytännössä hävisivät kokonaan.

Tässä aamuajon jälkimmäisen, lossilta alkaneen, etapin profiili ja speksit. Matka oli 46 km ja aikaa kului 3 tuntia 15 minuuttia. Kaloreita paloi 1508 kCal.

Kuva

Ensimmäinen piikki on Oravin nousu. Viimeinen korkea piikki on Tiisanmäen piikki, siellä Velonautti ajoi yli 100 km/h. Korppi kulki paluumatkalla siten, että normaalissa ajoasennossa 35 km/h ja sitten vartalo tankoa vasten 45 km/h. Korpin vauhtia eivät juurikaan hidasta renkaat, vaan aerodynamiikka.

Kuva

Kun laskee koko matkan Kuopiosta Savonlinnaan yhteen saa tulokseksi 165 km (97 km + 22 km + 46 km). Ja kun tulin perille kello 10:57, koko 165 km meni siis yön nukkumisineen noin 18 tunnissa.

Iltapäivällä lounaan jälkeen sain mahdollisuuden ottaa parin tunnin päivätorkut. Ja loppu ilta menikin sitten rattoisasti saunatestin merkeissä - erinomaisen saunan oli Velonautti rakentanut. :D Yritimme myös jouduttaa jäiden lähtöä siirtämällä saunasta lämpöä rantaveteen - se varmaan saikin aikaan jäiden nopean sulamisen! :shock:

Kuva

Aamupalaksi lehtipihviä leivän päällä ja nokipannukahvit! Majoitus oli loistokas ja söin paremmin kuin Kuningas!

Kuva

Paluumatkalla pysähdyin Oraviin perinteistä pizzaa varten. Jäät olivat muuten hävinneet selältä.

Kuva

Paikallisen Hirven jauhelihasta tehty pizza, karpaloita ja smetanaa. Erittäin hyvä ja ravitsevaa.

Alla kuvasarja Oravin satamasta, kesällä paikka on veneitä pullollaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Oli pakko ottaa kuva venereiteistä. Olen lähdössä Albatrossilla perjantaina 7.6. Kuopiosta Mikkeliin Koloveden kautta. Hyvältä näyttää! 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Maanviljeiljät olivat päässeet ajoissa laittamaan peltoja kuntoon. Ei hassumpi asuinpaikka tämäkään!

Kuva

ON se vaan Hieno! En vaihtaisi mihinkään Harley-Dawidsonniin vaikka maksettaisiin! :D

Siirsin Jervenin pyörälaukkuihin, kun se oli kuiva, eikä ollut enää yöpymisiä tulossa. Tarakalla kuljetuksen idea oli juuri se, että lähtökohtaisesti majoitus ja sadevarusteet ovat märkiä, eikä niitä kannata työntää muiden kamojen sekaan. Lisäksi etutarakalta viitta oli helppo ottaa käyttöön. Tällä reissulla ei tullut testattua sitä, kuinka hyvin rullalle taiteltu Jerven eristeineen pysyisi kuivana sateessa? Riippuu varmaan miten hyvin rullaus on onnistunut, tässä mallissahan on "vettä hidastavat" vetoketjut.

Ajotuntuma oli itseasiassa paras, kun tuo 1,5 kg viitta oli etu-tarakalla. Pyörä kulki todella mukavasti ja vakaasti.

Kuva

Tie vaan vie! :)

Kuva

Kuva

Nämä olivat viimeiset kuvat reissulta - kyllä minä voisin tuossakin asua - hieman ennen Kangaslampea. Ajelin sitten Kangaslammin jälkeiset mäet ylös ja viimeisen alamäen kohdalla Vaimo yllätti.

Oli lähtenyt hakemaan minua pois aiemmin kuin oli sovittu. Kun kävi ilmeiseksi, että minun olisi pitänyt lähteä Velonautin luota jo aamulla kuuden maissa ehtiäkseni varmasti kotiin ajoissa hyvässä työkunnossa, päätin lyhentää matkaa. Mutta Vaimo siis ei odotellut soittoani vaan oli lähtenyt jo muutama tunti "liian" aikaisin liikkeelle.

Alunperin tarkoitus oli palatessa polkea Varkauden portille, mutta nyt siis matka jäi vajaat 15 km kesken.

Paluumatkalla lähdin matkaan kello 9:35. Ajoin 33 km + 14 km + 23 km + 11 km. Yhteensä 81 km. Matka loppui kello 16 maissa. Käytännössä siis ajoin vajaassa kahdessa vuorokaudessa 246 km, yövyin ja vietin yhden päivän saunoen ja ryypiskellen. :wink:

Ei lainkaan huonompi reissu läskillä pystypyörällä!!! 8)

Mutta Ruskareissuun 2019 tarvittaisiin kyllä jotain muuta.... eri ukko, eri pyörä ja jäljellä olevia lomapäiviä.

https://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-2019/
Viimeksi muokannut Puusilmä, 11 Touko 2019, 08:01. Yhteensä muokattu 83 kertaa.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 543
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

ViestiKirjoittaja yaana » 30 Huhti 2019, 19:34

Hienoja kuvia! Poronkäristyspizza vois hyvinkin maistua pitkänä päivänä :D

Jossain tuollapäin olen surffaillut kartalla kesän reittejä suunnitellen. Onko Kolovedellä kivoja paikkoja siten että pääsisi trikellä riippumattosopivaan leiripaikkaan? Ei tietenkään ole pakko olla kansallispuiston alueella.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 609
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 01 Touko 2019, 09:53

yaana kirjoitti:Hienoja kuvia! Poronkäristyspizza vois hyvinkin maistua pitkänä päivänä :D

Jossain tuollapäin olen surffaillut kartalla kesän reittejä suunnitellen. Onko Kolovedellä kivoja paikkoja siten että pääsisi trikellä riippumattosopivaan leiripaikkaan? Ei tietenkään ole pakko olla kansallispuiston alueella.

On muuten Hirvenlihaa, ei poroa. Paikallista luomua viimesyksyltä! :wink:

En ole Kolovedellä liikkunut pyörällä, joten en osaa sanoa. Kannattaa selata mahdolliset leiripaikat täältä: https://www.retkikartta.fi. Näyttää kännykässä loistavan Mobiili-version, jota käytän itse leiripaikkojen valitsemiseen reissun päällä ollessani.

Näyttäisi olevan useitakin varsin potentiaalisia paikkoja - kun siis laittaa Karttatasoista "Retkeilypalvelut" päälle ja zoomaa tien kantamalla olevaan kohteeseen, jolloin näkee onko vessaa ja nuotiopaikkaa yms.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 543
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

ViestiKirjoittaja yaana » 01 Touko 2019, 15:42

Eiköhän siellä kulmilla löydy puita ja rantaa monestakin paikasta. Kolovesi ois kai kauneimmillaan kajakista katsoen. Ei ole vaan tullut melottua sen jälkeen, kun pyöräilyyn hurahdettiin.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

torneol
Viestit: 147
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

ViestiKirjoittaja torneol » 04 Touko 2019, 20:25

Ainakin Käkövedellä on riipparin ripustaminen mahdollista. Siinä on hyvät fasiliteetit muutenkin. Vessat ja hyvä tulipaikka katoksessa. Hyvä ranta mennä uimaan.

Myös Kirkkorannassa on hyvät mestat. Kesäisin sieltä voi vuokrata myös kanootteja tai kajakkeja.
Olli ja KMX Venom
Ei se määränpää, vaan matka...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 609
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Valmista tuli

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 10 Touko 2019, 11:38

Sain tekstin vihdoinkin jotakuinkin valmiiksi. Varmasti vielä jotain korjailen ja jotain lisäilen. Mutta nyt mieli suuntautuu jo tulossa olevaan vesiretkeen....

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 211
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

ViestiKirjoittaja Velonautti » 10 Touko 2019, 14:41

Hieno reissu taas.Hyvin jaksaa, jaksaa :D

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1015
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Savonlinnan Saunareissu Vol. 4

ViestiKirjoittaja eemeli » 10 Touko 2019, 17:44

Kiitos matkakertomuksesta. Kyl määkin vielä joskus...
-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...


Palaa sivulle “Matkakertomukset, reittivinkit yms.”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija