Albatrossia polkemassa 2019 eli vesiretki Kuopio - Kolovesi - Mikkeli

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Albatrossia polkemassa 2019 eli vesiretki Kuopio - Kolovesi - Mikkeli

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 22 Touko 2019, 21:38

Matka lähestyy. Lähtöpäivä on - tai oikeammin ilta - 7.6.2019 perjantai. Viimekesäisestä poiketen nyt ei ole kiire. Aikaa on varattu vajaat 2 viikkoa ja sinne ollaan menossa minne päädytään. Kaikki tarvikkeet on jo hankittu - paitsi Free hyttyskarkoite ja aurinkoöljy.

Ruokapuolesta opin viime vuonna sen, että ei kannata ottaa kotoa asti leipää, juustoa yms. vaan kannattaa panostaa paikallisiin erikoisuuksiin matkan varrelta ostettuna. Ja lisäksi tosiasia on, että matkalla kun käy ravintola-buffeteissa tai pizzalla niin ruuan tarve on usein tyydytetty siksi illaksi. Esimerksi Karvion kanavalla kun käy syömässä, niin sillä pärjää kyllä pitkälle iltaan.

Kuva

Ensimmäisen kolmen päivän matkasuunnitelma Kolovedelle. Tämän enempää en aio matkoja etukäteen miettiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Näiden jälkeen matka jatkuu jotain reittiä Linnansaaren kansallispuistoon - todennäköisesti kuitenkin Oravin kautta.

Kuva

Albatrossi = Hobie Mirage Revolution 16 https://www.hobie.com/xe/en/kayaks/mirage-revolution-16/

Tänävuonna käytössä ovat myös "Siivet". Viime vuonna aallokon kasvaessa vaahtopäiseksi matkanteko pysähtyi, koska Albatrossi on kiikkerä, ellei mela ole käytössä.

Kuva

Näillä pärjää polkemallakin kelissä kuin kelissä.

https://www.hobie.com/xe/en/accessories/sidekick-ama-kit/

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 628
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Albatrossia polkemassa 2019 eli vesiretki Kuopio - Kolovesi - Mikkeli

ViestiKirjoittaja ajou » 23 Touko 2019, 07:24

No tätä reissua seuraan silmä tarkkana. Mukavaa matkaa ja hyviä kelejä!
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Albatrossia polkemassa 2019 eli vesiretki Kuopio - Kolovesi - Mikkeli

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 24 Touko 2019, 06:57

Kun minulla on nyt aurinkokennolaturi, niin yritän laittaa valokuvia jo reissun päältä. Ei ole pelkoa virran loppumisesta navigaatiolaitteestani. Tällä kertaa ei ole niin kova kiirekkään, joten ehdin kuvaamaan enemmän.

Ja nyt kun on nuo sivuponttoonit, niin aallokkokaan ei estä kännykän tai jopa oikean kameran esiin kaivamista. Kännykkäpussin muovi heikentää kuvan laatua niin paljon, että vesitiiviin pussin läpi ei kannata kuvailla.

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 628
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Albatrossia polkemassa 2019 eli vesiretki Kuopio - Kolovesi - Mikkeli

ViestiKirjoittaja ajou » 24 Touko 2019, 12:48

Mulla on näissä vesihommissa kännykälle vesitiivis kotelo, joka pitää sen kuivana vaikka pienen pulahduksen tapahduttua. Lasi-ikkunan läpi kuvatuissa kuvissa ei näy eroja. Kuva
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Viimeinen testi tehty

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 02 Kesä 2019, 21:56

Kävin ajelemassa pienen lenkin, ensimmäinen polkulenkki Albatrossilla tänävuonna, aiemmin olen vain meloskellut sitä. Halusin vain tarkistaa, että kaikki toimii kuten pitääkin. Eipä ollut ongelmia. Miltei täydessä retkilastissa - teltta puuttui, kun en halunnut kastella sitä, ruumassa on aina kosteutta - nopeus liikkui välillä 6,5-7,5 km/h hieman tuulen suunnasta riippuen.

Kuva

Varustelistaa olen hieman päivitellyt, ja nyt vielä sen verran korjasin tämän testin perusteella, että vaihdoin hatun takaisin samaan, jota käytin viimevuonna. Ajattelin, että kevyempi lierihattu olisi parempi, mutta siinä olikin liian pieni lieri, jolloin aurinko häikäisi liikaa. Viimevuotinen hattu on paksua puuvillaa ja tuntui välillä hieman hankalalta, mutta käytännössä olikin siis parempi. Testaaminen kannattaa aina.

Kuva

Kuva

Kuva

Eiköhän se ole siinä - perjantaina heti töiden jälkeen matkaan! Ukkosella uhkailevat, mutta en vielä usko moista, yleensä ennuste muuttuu moneen kertaan viikon aikana.

Salainen ase evärikkoja vastaan - hommasin Loisto karttaohjelman kännykkään. Kartat saa ladattua muistiin, niin ei tarvitse kokoajan hakea niitä verkosta.

Kuva

Viimekesänä kajautin loppukesästä matalan veden aikaan juuri noihin kiviin, kun olin koko kesän surutta ajellut niiden yli. En ollut koskaan tajunnut, että alueella on vettä vain 1,5 metrin verran.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Pizza-Läksipyörä

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 07 Kesä 2019, 16:19

Kuva

Retki alkaa hyvin syömällä! :D
Viimeksi muokannut Puusilmä, 20 Kesä 2019, 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Kotona ollaan

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:31

Reissu koostui 13 matkapäivästä, tosin yhtenä niistä ei tehty matkaa. "Ensimmäinen Sunnuntai" meni uiden ja naatiskellen. Ajattelin kirjoitella siten, että luon jokaisella päivälle oman "vastauksen" ja täydentelen niitä kun kerkiän. Nyt aluksi laitan matkareitit, lähinnä siksi, että samalla itse näen kuinka pitkän matkan olen polkenut.

Näyttäisi tulevan 444 km. Olen pyöristänyt desimaalit seuraavaan kilometriin, koska todellinen matka on aina pidempi kuin kartalta mitattu, toisaalta matkan merkitys on ainoastaan tulevien matkojen suunnittelua varten, joten jokaista mutkaa ei ole järkevää yrittää demonstroida.

Jos laskee 12 matkapäivällä niin liikkeelläolopäivien keskimääräinen etenemä on 37 km. Jos laskee 13 päivän mukaan, niin tulokseksi saa 34 km. Toisaalta jos kikkailee jättämällä pois vielä yhden päivän 12 matkapäivästä, koska ensimmäinen ja viimeinen päivä olivat vain puolikkaita, niin silloin 11 päivän mukaan laskettuna kokonaisten matkapäivien etenemä olisi 40 km.

Pisimmän päivän matkaksi "Toisena Maanantaina" tuli 120 km, ajoaikaa oli 19 tuntia. En kertaakaan noussut veneestä ylös. Keskinopeus oli pitkälle päivälle 6,3 km/h. Toisaalta seuraavana päivänä "Toisena Tiistaina" poljin navakkaan vastatuuleen suuria selkiä 28 km ja matka kesti 6 tuntia. Keskinopeus tuolloin oli 4,7 km/h. Muita speksejä tulee, kunhan käyn läpi kuvia, joissa on kellonajat lähdön hetkestä ja perille pääsemisestä.
Viimeksi muokannut Puusilmä, 20 Kesä 2019, 00:28. Yhteensä muokattu 10 kertaa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Perjantai-ilta

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:34

Kuva

Kamat olin pakannut jo miltei valmiiksi torstaina. Lähdin matkaan töiden ja tuon edellä mainitun pizzan jälkeen. Kello lähestyi jo kuutta kun sain Albatrossin vesille.

Kuva

Vähän toistaa itseään tämä lähtökuva aina.

Kuva

Sivuponttoonit laitettu ja Albatrossi on polkijaa vailla valmiina lähtöön. Sivuponttoonien ansiosta penkki on aivan yläasennossa. Siitä taas on se apu, että perse ei kastu aivan niin usein. Ja välillä se ehtii kuivumaankin. Myös polkuasento on parempi, kun jalat ovat suhteessa alempana. Ilman sivuponttooneja ei kovin kovassa kelissä penkkiä uskalla nostaa polkemista varten, mutta pelkästään meloessa kyllä joten kuten pärjää, kun on kokoajan mela vedessä tukena. Tosin SitOnTop kajakista ei saa reisillä otetta, ja jalkatuet ovat varsin onnettomat, joten todella huonossa kelissä putoaa melojakin kyydistä hyvin äkkiä. Yhtäaikaa ei voi kunnolla meloa ja polkea, ja jos meloessa pitää jalkoja vetolaittessa hirtettynä tuen vuoksi, niin sitten taas painopiste on entistä ylempänä - tätä en ole edes kokeillut.

Sivupontoonit estävät melomisen tehokkaasti, mutta ne on laitettava lähelle penkkiä, jotta niitä ylettyy ottamaan pois. Ponttoonin varsi on taivutettu ja tukiputkessa penkin takana on kolme reikää eri suunnilla, jolloin taivutettua vartta pyörittämällä pontoonit saa kolmeen eri asentoon tuen tarpeen mukaan. Varmaankin Albatrossin selässä voisi seistä ja heittää uistinta jollain pienellä lahdella, jos ponttoonit olisivat alimmassa asennossa, jolloin ne ovat kokoajan vedessä. En kyllä ole kokeillut, kun en kalasta. Pitää joskus testata. Sinänsä siis nerokas rakenne, mutta putki on ohutta, ponttoonit puhallettava ja tukiputki on kiinni ruuveilla, jossa paisuva kumitutti ankkurina. Ei kovin luottamusta herättävä systeemi, tosin kun se on tarkoitettu Hobie purjeen kanssa käytettäväksi, niin kaipa se kestää kovempaakin menoa.

Oli miten oli. Noiden ponttoonien takia oli tämän vuoden kesäretki huomattavasti rennompi reissu, kuin viimevuoden Savolinnaan ja takaisin viikossa ajo. Kiitetty olkoon Ponttoonit!

Toinen huomattava parannus viimevuoteen nähden oli Gröönlantilaisen melan hankinta. Loppumatkasta tuli pohdittua, että on se länsimainen menttalitteeti vain niin ihmeellistä. Toiset ovat vuosisatoja tai tuhansia meloneet elääkseen avomerellä, ja sitten me tulemme ja sanomme, että ns. Euromela on parempi. Ei ole parempi! Insinöörit laskee, että maksimoidaan melonnan teho tekemällä hassuja melakuppeja, mutta käytännössä se vain vaikeuttaa melontaa. Gröönlantilaismela on upea työkalu, joka helpottaa elämää monella tavalla reissun aikana. Kannattaa katsoa tämä video, jos on kiinnostunut aiheesta. Itse ajattelin tämän reissun jälkeen hankkia tuon videossa mainitun kirjankin. https://www.youtube.com/watch?v=QlbuVGtx3F4

Lyhyesti sanottuna Hobien käyttöön liittyen on leveän ponttoonihässäkällä varustetun kajakin käsittely kapealapaisella Gröönlantilaisella melalla niin valtavan paljon mukavampaa, että alkuperäinen mela jää pysyvästi rungon sisälle varamelaksi - ei ikinä enää!

Kuva

Saunalauttakin oli jo liikkeellä. Mutta en jäänyt sitä pidempään ihmettelemään, oli matkaa taitettavana sen verran. Kuva on huonolaatuinen, kun kännykällä Zoomasin.

Kuva

Jälleen kerran Saaristokadun Siltavahtien katseen alta kohti vapaita vesiä. Tässä kohtaa on matkaa menty vajaat 5 km. Tämä etappi on hieman tylsä, kun aina tulen ja menen samaa reittiä. Mutta Hobiella matka on varsin vaivaton.

Kuva

Vihdoinkin vapaa avovesi!

Kuva

Vajaat parikymmentä kilometriä poljettuani alkoi Vehmersalmen silta siintää horisontissa.

Kuva

Samaan aikaan linnansaaren kansallispuiston alueella tapahtui kummia.

Kuva

Komia silta, aina on pakko ottaa kuva, kun näkee kauniin rakenteen.

Kuva

Vehmersalmen satama-alue. Jos oikein tarkasti katsoo, niin näkee legendaarisen MilliBaarin, joka oli yllättäin kiinni. Rannalla heilui teinejä mopoilla ja ilman, täälläkin olisi voinut yöpyä, mutta olisi ollut rauhatonta.

Kuva

Matka jatkui kohti Metsä-Rajon leiripaikkaa.

Kuva

Aurinkokin ehti jo laskea.

Kuva

Viimein perillä. Kuva on ontetu klo 23:23 ja lähtökuva klo. 17:51, joten matkaan meni noin neljä ja puoli tuntia. Keskivauhti siis 33 km matkalle noin 7,3 km - jos laskin oikein. Rennosti ja nautiskellen poljeskelin menemään.

Kuva

Hyttysiä oli suorastaan Saatanallisesti. Onneksi retkihatussani oli hyttyshuppu, ja toinen oli olkavarsitaskussa varalla. Ja lisäksi puin Lekan Kenttäpuvun jo järvellä päälle - yksi ponttoonien tuomista mahdollisuuksista. HilloBergin Soulo oli pakko laittaa laavun sisälle pystyy, kun ranta-alueella ei ollut muuta tasaista paikkaa. Soulo on muuten yksinkertaisesti sanottuna maailmankaikkeuden paras teltta.

Kuva

Jo ennen auringonlaskua Linnnansaaren Kirvessaaressa oli tapahtunut mystinen rantautuminen. On kuulemma hyvä leirisaari.
Viimeksi muokannut Puusilmä, 20 Kesä 2019, 13:50. Yhteensä muokattu 27 kertaa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Lauantai

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:35

Kuva

Kuva

Aamulla kiertelin leiripaikkaa - yritin pysyä hyttysten edellä. Kalliorantaan oli tehty kiinnittymislaituri veneille, peräpoijupaikka. Jos se olisi ollut yhtään leveämpi olisin laittanut Soulon laiturille.

Kuva

Länteen päin oli komeat maisemat.

Kuva

Kallion päällä hieman kodasta itään päin olisi ollut hyvä paikka Soulolle.

Kuva

Mutta matkaa rantaan olisi ollut hieman liikaa. Mutta hyvä on tietää, että saareen mahtuu, jos joskus olisivat vaikka väkeä runsaasti paikalla.

Kuva

Aamupalan söin vähäistä tuulenvirettä vasten laituripaikan kohdalla. MSR Windboiler on loistavat keitin. Pieni ja tuottaa saman verran lämpöä tyynessä ja tuulessa, jos on tiukka paikka esim. rannalla tai tunturin kupeella ilman tuulensuojaa, niin tietää ettei mene kaasua ylenmäärin hukkaan. Kaasunkulutuksen vakiointi säästä riippumattomaksi helpottaa retken varusteiden suunnittelua. Keitin toimii säteilylämmöllä, joka syntyy polttimen pallomaisen verkkorakenteen sisällä tapahtuvasta palamisesta, tuuli ei vaikuta kattilan saamaan lämpöön käytännössä lainkaan.

Kuva

Alueen leiripaikat - ja niitähän riittää.

Kuva

Kamat kasaan ja menoksi. Hobiella liikkuessa on selkeintä kahlata veteen ja istua kajakkiin. Jos ranta on hyvä, voi ponttoonit laittaa jo rannassa, mutta jos ranta on kovin huono, eli pelkäisin ponttooninen osuvan johonkin ja puhkeavan, voin Gröönlannin melalla tukea Albatrossia Perjantai-ilta -tekstissä olleen videon ohjeen mukaisesti ja laittaa ponttoonit vasta järvellä, kun olen turvallisilla vesillä.

Kahlaamisen vuoksi hyvät kajakkikengät ovat kivat. Jäävät liukastumiset ja onnettomuudet sattumatta, eikä tarvitse varoa jalkojaan. Vuosi sitten neopreenisukissa ukkosmyrskyä paetessani sain horjahtaessani nilkan yläpuolelle haavauman kivestä, haavauma ei parantunut kunnolla koko reissussa. Siksi hankin tälle vuodelle kunnon kengät.

Kuva

Kohti Kukkarin selkää. Selkä ei ole kovin pitkä ylittää, mutta se on pitkä pohjois-etelä -suunnassa, jolloin sopivalla tuulella selän ylitys on mahdoton isommallekin veneelle.

Kuva

Tällä kertaa tuulesta ei ollut ongelmaa.

Kuva

Kukkarin selän jälkeen reitti muuttuu aivan erilaiseksi. Tosin ennen Karviota on kolmisen pitkähköä selkää, joilla tälläkin kertaa oli sen verran tuulta, että jossain vaiheessa suunnitelin jatkavani Karviosta vain 7 km eteenpäin ensimmäiseen tarjolla olevaan leiripaikkaan Kerma järvellä.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä jo näkyy hieman tuulenvirettä.

Kuva

Ennen Kerman kanavaa on hyvin kapea virtapaikka, pelkäsin osuvani ponttooneilla lateraaliviittoihin, onneksi ei rysähtänyt. Pahin kohta on vasta kapeikon toisella puolella.

Kuva

Tässä kohtaa kaikki näyttää vielä kesäiseltä. Mutta kerrankin osui taukopaikka kohdalleen. Etelästä lähestyi ukkosmyrsky.

Kuva

Se näkyi jo heti rantautumisen jälkeen.

Kuva

Matka oli aluksi Tappuvirrasta eteenäin sujunut autereisesti.

Kuva

Mutta tilanne oli muuttumassa.

Kuva

Ja selän takaa yllätti hätärantautuminen. Vaikka purjetta oli jo reivattu oli veneen nopeus ukkosmyrskyssä 20 km/h.

Kuva

Myrskyn jälkeen olikin sitten tämän näköistä.

Kuva

Tässä vaiheessa siirryin Karvion Nesteen kahvilan sisälle turvaan nauttimaan ansaittua lounasta.

Kuva

Kuva

Sään seljettyä kävelin, sulattelin ruokaa ja otin alueelta muutaman valokuvan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lopulta lähdin polkemaan kohti tuota 7 km päässä olevaa leiripaikkaa.

Mutta lopulta tullessani Kermajärvelle oli se niin tyyni, että en malttanut olla jatkamatta matkaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten olinkin jo Kerman suluilla.

Kuva

Kuva

Sulkujen jälkeen veden ja ilman lämpötila putosi useita asteita, arvioisin viiden verran. Virtaava pohjavesi kanava- ja sulkualueella on aivan eri tavaraa kuin Kermajärven lämmin pintavesi.

Kuva

Usvaa näkyvissä kylmän veden vuoksi. Ohitin toisen mahdollisen leiripaikan, eli Kerman kanavan matkailualueen, koska tiesin virtaaman olevan niin nopea, että lopppumatka sujuisi kyllä ilman suurempia ponnisteluita. Vuosi sitten poljin "vastamäkeen" ja matka oli ajoin varsin pitkäpiimäinen. Esimerkiksi tuo kuvassa näkyvä narunappi laukaisee liikennevalot, minkä jälkeen voi syöksyä usean sadan metrin matkalle kiivaasti virtaavaan kanavaan. Viime vuonna poljin tuota "mäkeä" ylöspäin kuin riivattu tietämättä mitä edessä odotti.

Kuva

Jälleen kiva kapeikko, joka on kiva mennä "alamäkeen".

Kuva

Eipä enää pitää matkaa. Tässä vaihessa kuulin, että Hobie Island Tandem oli päättänyt leiriytyä, eikä saapuisikaan vielä lauantaina sovittuun kohtaamispaikkaan. Se oli viisas päätös, kolmirunkoisen purjealuksen polkeminen vastavirtaan yösydämellä ei ole järkevää hommaa.

Kuva

Maistuisiko Lapin Kulta?

Kuva

Aurinko jo päätti retken... samoin minä - ainakin lauantain osalta. Matkaa tuoli tuo 71 km. Lähtöajan ollessa noin klo 8:15 ja saapumisajan n. klo 23:45 tuli matka-aikaa n. 2 ja puolen tunnin taukoineen Karviolla 15 ja puoli tuntia. Matkavauhti olisi siis 4,5 km/h. Mutta tauko pois jätettynä 5,5 km/h. Ennen Karviota olleet vastatuulet veivät vauhtia ja voimia.
Viimeksi muokannut Puusilmä, 20 Kesä 2019, 16:31. Yhteensä muokattu 13 kertaa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Sunnuntai

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:36

Ei reittiä, kun ei menty mihinkään.

Kuva

Aamu valkeni ja aloitin testaamaan aurinkokennolaturiani, hyvin toimi. Ei ollut huolta huomisesta sähkön suhteen koko reissulla. Välillä kuvissa on vaalea alue, se johtuu siitä, että kännykkäpussukkaan kertyi kosteutta, kun hypistelin sitä märissä näpeissäni ja linssiin tuli möhnäpinnoitetta.
Viimeksi muokannut Puusilmä, 20 Kesä 2019, 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Maanantai

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:36

Kuva

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Tiistai

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:37

Kuva

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Keskiviikko

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:39

Kuva

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Torstai

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:40

Kuva

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 599
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Toinen Perjantai

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 19 Kesä 2019, 23:42

Kuva


Palaa sivulle “Matkakertomukset, reittivinkit yms.”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa